Sijoituksen muuttaminen kertauskutsun jälkeen

Näinhän siinä kävi, että vielä yli 10v jälkeenkin kilahti kertauskutsu postilaatikkoon. Ihan mieluusti kertaamaan lähden, mutta sijoitukseksi/koulutukseksi oli laitettu sama mikä oli silloin vuosia takaperin intissä. Olen tässä välissä kuitenkin ehtinyt hankkimaan siviilistä lääkärin koulutuksen ja työkokemusta etenkin päivystystöistä. Olin myös päivittänyt koulutustietoni digivirastoon, mutta en ollut pyytänyt erikseen sodanajansijoituksen siirtoa. Mietimpä tässä siis, että onkohan se suoraan lukion jälkeen hankittu inttikoulutus (millä ei mitään tekemistä lääkinnän kanssa) oikeasti se paras mahdollinen sijoitus. Lähteeköhän Puolustusvoimat enää muuttamaan tuota sijoitusta kun on käsketty kertaamaan tiettyyn tehtävään, vai onko jo liian myöhäistä siihen? Onko kokemuksia miten PV:n päästä on tämmöisiin pyyntöihin reagoitu?

Ja juu, ajattelin kyllä soittaa aluetoimistoon ja tiedustella sieltäkin asiaa. Halusin vain vähän kysellä onko asiasta tietoa tai kokemusta miten tässä kohtaa sodanajan sijoituksen / kertausharjoituksen koulutuksen muuttaminen tapahtuu, niin tiedän vähän millaisilla odotuksilla lähden asiasta soittelemaan.

Voi kuule, olin yli 40-vuotiaaksi asti armeijan papereissa koulutukseltani ”ylioppilas”. Sittemminkään koulutuskohta ei ole muuttunut sanatarkasti sellaiseksi kuin sen olen ainakin kahdesti käsketyissä kertausharjoituksissa itse kynällä muuttanut, mutta väliäkö tuolla, kunhan pääsee kertaamaan? Jos haluat sijoitukseksi lääkärin, niin varaudu pitkään ja uuvuttavaan kulutussotaan.

Voi kuule, olin yli 40-vuotiaaksi asti armeijan papereissa koulutukseltani ”ylioppilas”. Sittemminkään koulutuskohta ei ole muuttunut sanatarkasti sellaiseksi kuin sen olen ainakin kahdesti käsketyissä kertausharjoituksissa itse kynällä muuttanut, mutta väliäkö tuolla, kunhan pääsee kertaamaan? Jos haluat sijoitukseksi lääkärin, niin varaudu pitkään ja uuvuttavaan kulutussotaan.

Sama homma, kertausharjoituskutsussa lukee se mitä sotilaspassiin on alunperin kirjoitettu vaikka tehtävä on ainakin kahteen kertaan muuttunut.

Näinhän siinä kävi, että vielä yli 10v jälkeenkin kilahti kertauskutsu postilaatikkoon. Ihan mieluusti kertaamaan lähden, mutta sijoitukseksi/koulutukseksi oli laitettu sama mikä oli silloin vuosia takaperin intissä. Olen tässä välissä kuitenkin ehtinyt hankkimaan siviilistä lääkärin koulutuksen ja työkokemusta etenkin päivystystöistä. Olin myös päivittänyt koulutustietoni digivirastoon, mutta en ollut pyytänyt erikseen sodanajansijoituksen siirtoa. Mietimpä tässä siis, että onkohan se suoraan lukion jälkeen hankittu inttikoulutus (millä ei mitään tekemistä lääkinnän kanssa) oikeasti se paras mahdollinen sijoitus. Lähteeköhän Puolustusvoimat enää muuttamaan tuota sijoitusta kun on käsketty kertaamaan tiettyyn tehtävään, vai onko jo liian myöhäistä siihen? Onko kokemuksia miten PV:n päästä on tämmöisiin pyyntöihin reagoitu?

Ja juu, ajattelin kyllä soittaa aluetoimistoon ja tiedustella sieltäkin asiaa. Halusin vain vähän kysellä onko asiasta tietoa tai kokemusta miten tässä kohtaa sodanajan sijoituksen / kertausharjoituksen koulutuksen muuttaminen tapahtuu, niin tiedän vähän millaisilla odotuksilla lähden asiasta soittelemaan.
Muistelen kymmenkunta vuotta sitten kertausharjoituksissa vastaavan tapauksen - oli lääkäri muistaakseni viestimiehenä, silloin kaverin sijoitus kyllä muuttui. Itselläkin sijoitus muuttunut aikoinaan, pyytämättä, vastaamaan työkokemusta.

https://omaintti.fi/ kautta voi tarkistaa onko oma ammattinimike oikein

Viimeksi muokattu:
Kuten jo mainittua:
1. Omaintistä tietojen tarkastus. PV hakee nuo tiedot väestörekisteristä jossa ammattinimike päivittyy oman toiminnan seurauksena, yleisimmin jos sen kentän tulee muuttoilmoituksessa täyttäneeksi.
2. Yhteys aluetoimistoon. Hyvin todennäköisesti sijoitus muuttuu sitten aikanaan, lääkäri on kuitenkin sellainen spesialisti jolle on tarvetta omassa lestissään.

Kohta 1 kannattaa itse kunkin suorittaa. Mieluiten vielä suomenkielisenä yleispätevänä nimikkeenä, esim. "logistiikkainsinööri" eikä "Customer product flow senior manager". Sattuu näin todennäköisemmin sijoittavan kapiaisen haaviin.

Sitä ammattinimikettä kannattaa päivittää ja olla sitä mukaa yhteydessa aluetoimistoon. Minulla on 40 vuoden aikana tehtävä/sijoitus muuttunut jo neljästi sitä mukaa, kun työura on edennyt ja kulmaraudat kauluslaatoissa lisääntyneet.

Voisin lähteä vaikka johonkin end game kaukopartioon pistämään itä- Karjalan ryssän infraa päreiksi jos pilliin oikeasti vihellettäisiin. Ehken ole ihan yksin ajatukseni? Vieläkö vajaa 60 kymppisenä armeija tarvii palveluksiani vai menenkö vaan nurkkaan häpeämään ja lukemaan vänrikki Stoolin tarinoita?

Viimeksi muokattu:
Sydänvaivaisena mutta oikeasti ikään nähden todella kovakuntoisena 😡
Sotahommissa ei ole ikätasoitusta, samoissa tehtävissä ollaan samalla viivalla.
Voisin lähteä vaikka johonkin end game kaukopartioon pistämään itä- Karjalan ryssän infraa päreiksi jos pilliin oikeasti vihellettäisiin. Ehken ole ihan yksin ajatukseni?
Eiköhän tuo kaukopartio ole enemmän drone-hommia nykyään?
Viime talven Kaukopartiohiihdossa sai käteen ison mittakaavan kartan ilman reittiä välillä Hämeenlinna-Lahti. Keli oli upottavaa suojalunta. Kelpaa muistella 😉

Sotahommissa ei ole ikätasoitusta, samoissa tehtävissä ollaan samalla viivalla.

Eiköhän tuo kaukopartio ole enemmän drone-hommia nykyään?
Viime talven Kaukopartiohiihdossa sai käteen ison mittakaavan kartan ilman reittiä välillä Hämeenlinna-Lahti. Keli oli upottavaa suojalunta. Kelpaa muistella 😉
Ehkä se todellakin on dronesotaa ja nuorten miesten hommaa nykyään. Jään siis lukemaa vänrikki Stoolin tarinoita ja tyydyn nykyiseen sijoitukseeni.

Kyllä viime sodan kaukopartiomiehissä joku oli lähemmäs 50, ja pitkällä matkalla kovat ovat kovia yli 50-vuotiaana, mutta paljonko tuollaisia sijoituksia sitten on nykysodassa?
Raaseporin marssissa pari selvästi yli 50 v herraa paineli 25 km 10 kg:n repun kanssa alle 9 min / km tahtia. Itse pysyin heidän perässään 8 km, kunnes oli pakko todeta ettei pysty.

Raaseporin marssissa pari selvästi yli 50 v herraa paineli 25 km 10 kg:n repun kanssa alle 9 min / km tahtia. Itse pysyin heidän perässään 8 km, kunnes oli pakko todeta ettei pysty.
Juoksin vielä viime vuonna kympin lenkkejä suht kevyesti 4:50 km vauhtia (55 vuotiaana) Sitten todettiin tympeä sydänvika ja vielä tehtiin pallokaterilaajennus päälle ettei tule infarktia. Eikä ollut kuin vähäisiä oireita. Täytyi hidastaa vauhtia. Nyt juoksen samat lenkit varovaisesti 6:00/ km hölkkävauhtia ja syön lääkkeitä. Ja sehän on ihan hissuttelua tuo 6:00 /km vauhti.

Mutta onhan se todellakin niin että sota on nuorten salskeiden miesten hommaa eikä mitään sepelvaltimotautisten vanhojen ukkojen hommaa. Olisin siis ikävä ja vaarallinen turvallisuusriski kaukopartiossa muille. Jään siis suosiolla lukemaan vanhassa natisevassa kiikkustuolissani Runebergia.

Viimeksi muokattu:
Eipä löytynyt omaa ketjua Vap varauksille niin laitetaan vaikka kysymys tähän.
Mikäli ketju on olemassa niin moderaattori voisi siirtää.

Kuinka helposti pystyy kieltäytymään työnantajan Vap varauksesta?
(Tiedän miten tämä tehdään ja PV tämän loppupeleissä päättää).

Eipä löytynyt omaa ketjua Vap varauksille niin laitetaan vaikka kysymys tähän.
Mikäli ketju on olemassa niin moderaattori voisi siirtää.

Kuinka helposti pystyy kieltäytymään työnantajan Vap varauksesta?
(Tiedän miten tämä tehdään ja PV tämän loppupeleissä päättää).
Täysin tapauskohtaista toimintaa.

- Kuka tekee päätöksen
- Ketä ollaan varaamassa
- Mihin tehtävään yritetään varata
- Mihin tehtävään on sijoitettu tai meinataan sijoittaa

Esim tiedän lähiajoilta henkilöitä ketkä ovat aktiivisia reservin upseereita ja ovat opiskelleet palo- tai poliisimieheksi. Työnantajat ovat yrittäneet varata kyseisiä henkilöitä oman organisaation käyttöön, mutta ei ole onnistunut...

Viimeksi muokattu:
Täysin tapauskohtaista toimintaa.

- Kuka tekee päätöksen
- Ketä ollaan varaamassa
- Mihin tehtävään yritetään varata
- Mihin tehtävään on sijoitettu tai meinataan sijoittaa

Esim tiedän lähiajoilta henkilöitä ketkä ovat aktiivisia reservin upseereita ja ovat opiskelleet palo- tai poliisimieheksi. Työnantajat ovat yrittäneet varata kyseisiä henkilöitä oman organisaation käyttöön, mutta ei ole onnistunut...
Eli ilmeisesti tällöin PV on asian torpannut eikä pelkästään ressun oma toive asiasta?

Back