Sotilastervehdyksen historia

Trilisser

Kapteeni
BAN
Kun Suomessa ja Saksassa "käsi lipassa" tehdään kämmen vaakatasossa, niin Briteissä kämmen on eteenpäin. Miten nämä tervehdykset ovat alunperin kehittyneet ja eriytyneet historian saatossa?
 
Kuninkaallisessa laivastossa ei kämmenpohjia esitellä :salut:

The Naval salute differs in that the palm of the hand faces down towards the shoulder. This dates back to the days of sailing ships, when tar and pitch were used to seal a ship's timbers from seawater. To protect their hands, officers wore white gloves and it was considered most undignified to present a dirty palm in the salute, so the hand was turned through 90 degrees. A common story is that Queen Victoria, having been saluted by an individual with a dirty palm, decreed that in future sailors of the fleet would salute palm down, with the palm facing the ground.

 
Näin kuulin brittitutulta. Perinteen takana väitetysti se, ettei haluta, esitellä tervaisia tms. kämmenpohjia...
 
Arvelen alkuperäisen tarkoituksen tervehtimisessä olleen käden vienti pois aseen vierestä selkeästi erottuvaan paikkaan.
 
Lähinnä siis haen syytä sille, miksi tuo kämmenen asento eri.

Toki Härski Hartikaisen Rauhanpuolustajissa tervehdittiin kämmen ylöspäin...
 
Yritin guuglailla sotilastervehdyksen historiaa.

Muistelen joskus lukeneeni, että briteissä kuningas löi ritariksi jonkun ansioituneen. Ollessaan polvistuneena ritariksi lyötävä varjosti kädellään kuninkaan katsetta kuin olisi varjostanut aurinkoa. Tuo tulkittiin kunnianosoitukseksi, josta tervehdys sitten kehittyi.

Enpä vaan muista, mistä olisin tuollaisen lukenut mutta muistikuva tarinasta on melko selvä.
 
Muistelen joskus lukeneeni, että briteissä kuningas löi ritariksi jonkun ansioituneen. Ollessaan polvistuneena ritariksi lyötävä varjosti kädellään kuninkaan katsetta kuin olisi varjostanut aurinkoa. Tuo tulkittiin kunnianosoitukseksi, josta tervehdys sitten kehittyi.
Minä olen lukenut, että ritarit pitivät kädellä kypäränsä silmikkoa auki katsoessaan toisiaan silmiin ennen turnajaisia. Ja tämä ele olisi jäänyt elämään tervehdyksenä.
 
Minä olen lukenut, että ritarit pitivät kädellä kypäränsä silmikkoa auki katsoessaan toisiaan silmiin ennen turnajaisia. Ja tämä ele olisi jäänyt elämään tervehdyksenä.
Tuo on yksi teoria. Tai itse luin sen niin, että siinä ristikko avattiin ylemmälle tunnistusta varten.

Toinen teoria on kun ihmiset normaalisti tervehti "ylempäänsä" nostaen hattua niin jossain vaiheessa kun sotilailla erilaiset korkeat ja koristellut hatut yleistyivät, niin niiden nostaminen oli hankalaa jo senkin takia että niissä rupesi olemaan kaularemmiä. Sotilaat vain rupesivat vetämään kättä lippaan.


Grenadier-a-pied-de-la-Vieille-Garde.png


Sitten on vielä teoriaa jostain Rooman ajoista.

Screenshot_20220102-172238.jpg
 
Back
Top