Suojelukomppania

Elikkäs jouduin suojelukomppaniaan. Kenelläkään mitään kokemuksia kyseisestä aselajista? Halusin spolleksi ja mietin että pitäisikö hakea alokaskaudella spolleen vai jäädä tänne. Mitä täällä tehdään? Olen käsittänyt että ainakin torjutaan erilaisia kemiallisia uhkia ja sammutetaan tulipaloja. Itseä kiinnostaa enemmän tuo ampuminen mitä tehdään ilmeisesti spollessa tehdään enemmän.

Elikkäs jouduin suojelukomppaniaan. Kenelläkään mitään kokemuksia kyseisestä aselajista? Halusin spolleksi ja mietin että pitäisikö hakea alokaskaudella spolleen vai jäädä tänne. Mitä täällä tehdään? Olen käsittänyt että ainakin torjutaan erilaisia kemiallisia uhkia ja sammutetaan tulipaloja. Itseä kiinnostaa enemmän tuo ampuminen mitä tehdään ilmeisesti spollessa tehdään enemmän.
Eli aloitit palveluksen juuri ?
Esität kysymyksen omalle ryhmänjohtajallesi. Tämä tietää parhaiten.

ampuminen mitä tehdään ilmeisesti eniten spolleissa enemmän
Ryhmänjohtaja osaa vastata asioihin, jotka ovat hänelle tulleet vastaan 6 kk palveluksensa aikana. Kantahenkilökunta sitten isompiin kysymyksiin, kuten tämä on.
Siirtohakemus vaan vetämään, tämä viikko nyt kuluu toimistovåeltä luokanmuutosten ym alkuhässäköiden kanssa.

Komppanioiden välillä muutoksia tehdään alokaskaudella ja sen päättyessä. Joukkoyksikkötasolla (siis pataljoona) on vaikeampaa

Pääasiassa alokaskausi menee läpi nykyisessä yksikössä ja valinnat mihin koulutetaan tehdään joukkoyksiköiden sisällä, perustuen mikä on joukkotuotannon painopiste eli mitkä SA-yksiköt tarvitsevat nuorennusta.
Mikäli SPOL-komppaniassa ei ole riittävästi sopivaa ainesta siirretään halukkuuden perusteella halukkaita yksiköstä toiseen. Yleensä ainakin ennen spol-komppania oli päässyt esivalitsemaan alokkaat joukko-osaston kärjessä eli vaihtotarve on vähäinen.

Kirotusvirheet.

Viimeksi muokattu:
Minulla on muutama tuttu suojelutaustalla ja sanoneet että on älykkäälle ihmiselle mielekästä hommaa joten ei tuo sijoitus ole mitenkään maailmanloppu vaikkei tuosta vaihtuisikaan.

Ampua saa spolkissa varmaankin enemmän, mutta silti se ampuminen on todennäköisesti tosi vähäistä. Lähtökohtaisesti saat siviilissä ostettua muutamalla satasella enemmän ampumanautintoa, mitä PV:llä on tarjolla. Eli pelkän ampumisen takia ei kannata yksikköä vaihtaa. Toki jos tehtävä kokonaisuuten vaikuttaa mielekkäämmältä, niin ehkä silloin kannattaa pyrkiä vaihtamaan. Tutustu nyt kuitenkin hetki siihen suojelukomppaniaan. Vaihtamisen kannalta ei varmaan ole isoa merkitystä missä vaiheessa alokaskautta se tehdään.

Ampua saa spolkissa varmaankin enemmän, mutta silti se ampuminen on todennäköisesti tosi vähäistä. Lähtökohtaisesti saat siviilissä ostettua muutamalla satasella enemmän ampumanautintoa, mitä PV:llä on tarjolla. Eli pelkän ampumisen takia ei kannata yksikköä vaihtaa. Toki jos tehtävä kokonaisuuten vaikuttaa mielekkäämmältä, niin ehkä silloin kannattaa pyrkiä vaihtamaan. Tutustu nyt kuitenkin hetki siihen suojelukomppaniaan. Vaihtamisen kannalta ei varmaan ole isoa merkitystä missä vaiheessa alokaskautta se tehdään.
Saapumiserien ja palveluspaikkojen välillä lienee huomattavia eroja. Osalle on, ainakin ennen Ukrainan kriisin perkelöitymistä, tullut vanhenevaa A-tarviketta haaskattavaksi asti.

Onkos muuten tänäpäivänä enää sellaista toimintaa, kuin ampumavalmennettavat? Itse olin 90-luvulla KRHK:ssa ja tämä tarkoitti sitten sitä, että oman kommuunin ammuntojen lisäksi ammuttiin aika paljon lisää rynkyllä ja ilmakiväärillä valmennettavina. Jotenkin tuntuu, että komppaniassakin ammuttiin paljon RK:lla ja tietty heittimillä. KvKK:lla ja itkolla, tai millään muullaakaan ei sitten juuri ammuttu. Kokonaislaukausmäärää en enää muista, mutta vähintään useita satoja laukauksia ruutiaseilla.

Back