Varattoman vuokralaisen häätäminen ja asunnon myyminen negatiivisella hinnalla

Rakuska

Kersantti
Onkohan täällä kokemusta kennelläkään tämmöisestä ongelmasta ? Tämä ongelma on meille ainutkertainen ja alkoi kulminoitua nyt keväällä.

Kautta vuosien, paras aggressiivinen ostotarjous kämpästä on -21 000 €, joka vastaa noin 4 vuoden vastikkeitta + sähkönsiirtoyhtön kk-maksua. Siis että maksaisin kämpästä ostajalle tuon verran. Asunnossa ei ole koskaan asuttu. Onkohan keksitty jotain estetä siirtää negatiivinen kauppahinta tappioksi vai pitääkö myydä vaikka eurolla ja maksaa käteisellä? Yksikään "ostaja" ei ole koskaan halunnut nähdä asuntoa tai vaivautunut paikalle. Esittelyjäkin on pidetty. Asunto sinällään ihan OK, asuttava ja noin suurin piirtein täysin asutussa kerrostalossa. Välittäjillä on myynnissä asuntoja k.o. taloyhtiöstä jopa +25 000 € hinnalla, lisäksi useita ihan läheltä, myös ihan "järkevillä" kauppahinnoilla.

Vuokralaisiakin on ollut, yksi joka maksoi aisiallisesti ja nyt toinen, jolla alkaa olla pian puolen vuoden vuokrarästit. Ongelmaksi on ilmennyt, että kaikki perintäkulut ja häätämiskulut (tietävästi ~1000€) tulevat vuokralle antajalle, koska vuokralainen on maksukyvytön eikä häneltä saa mitään perittyä ja lisäksi tulevat tietty vastikkeet. Nyt vuokralainen kuittaa Kelan asumistuet, viettää aikansa jossakin pilvessä (ollut elo-syyskuun vaihteessa 3 kertaa ihan käsittömättömässä tokkurassa mutta mielestäni ei humalassa, kun on käyty iltapäivällä mutta ei aggressivinen). Lisäksi asunnossa on ylimääräisiä, samassa kunnossa. Ainut puhekykyinen / haluinen on ollut vuokralaisen naisystävä. Mistään tummista ei ole kyse: vuokralainen, tämän naisystävä ja naistystävän nipin napin aikuinen poika. Asunnon elämästä on tullut useita valituksia mutta mitään erityistä tuhoa asunnossa ei vaikuta tehdyn. Vuokralaiseen ei tietty saa suoraan mitään yhteyttä muuten kuin menemällä paikalle ja siis vuokralainen kuitenkin havaittu olevan asunossa ja lisäksi tämän "naisystävä", joka on ollut jopa puhekunnossa ja sen verran järissään, että on kertonut ettei tiedä mistään maksamattimista vuokrista mitään. Tämä nainen oli myös läsnä kun vuokrasopimusta tehtiin, tiedossa on nimi ja puhelin, joka jopa on toiminnassa mutta ei tietenkään vastaa.

Kuinkahan ihmeessä maksamattomista vuokralaisita olisi mahdollista päästä eroon?
Tämmäisen puoleen käännyin, kun oli yksi harvoja, jotka yleensä yksityisiä rahastavat:
Täysi nolla. Kaksi kuukautta lähettelivät tiettävästi jotaikin perintälaskuja, joista kaksi voin todeta perilletulleiksi asuntoon ja avamattomiksi pöydälllä muiden perintäkirjeiden kanssa. Taisi mennä koko homma ojasta allikkoon. Lähettelivät vain jotain perintäkirjeitä uudelleen (jotka irtisanomisilmoituseksen kanssa olin itse jo aikaisemmin toimittanut henkilökohtaisesti perille). Nyt siis kaiken lisäksi maksetaan myös tälle tuloksettomalle kirjeitä peperinkeräykseen suoltavalle perintötoimistolle.

Vieläkään ei ole mitään käsitystä, kuinka ja milloin vuokralaisista pääsisi eroon. Pitäisi näköjään hommata jokin oikeuden päätös ja sitten sen kanssa mennä ulostottoviranomaisen puoleen, joka tyhjäisi kämpän. Asia on nyt tällä perintätoimistolla, joka taitaa vain lähetellä kirteitä. Eipä löytynyt mitään kättä pidempää, kuinka tämän tehdä. Koko ajan toimimme sossuna ja maksamme noin 400 €/kk pummin vastikkeita ja taloyhtiön palveluita. Sähkö sinne edelleen tuli, että ilmeisesti ovat ne laskut hoitaneet.

Onkohan keksitty jotain estetä siirtää negatiivinen kauppahinta tappioksi vai pitääkö myydä vaikka eurolla ja maksaa osatajille käteisellä? Emme ole asunnossa koskaan asuneet.

Viimeksi muokattu:
Kuinkahan ihmeessä maksamattomista vuokralaisita olisi mahdollista päästä eroon?
Tämmäisen puoleen käännyin, kun oli yksi harvoja, jotka yleensä yksityisiä rahastavat:
Tuo on kyllä täysin hukkaan heitettyä rahaa.
Vieläkään ei ole mitään käsitystä, kuinka ja milloin vuokralaisista pääsisi eroon. Pitäisi näköjään hommata jokin oikeuden päätös ja sitten sen kanssa mennä ulostottoviranomaisen puoleen, joka tyhjäisi kämpän. Asia on nyt tällä perintätoimistolla, joka taitaa vain lähetellä kirteitä. Eipä löytynyt mitään kättä pidempää, kuinka tämän tehdä. Koko ajan toimimme sossuna ja maksamme noin 400 €/kk pummin vastikkeita ja taloyhtiön palveluita. Sähkö sinne edelleen tuli, että ilmeisesti ovat ne laskut hoitaneet.
Nyt kipinkapin oikeuslaitoksen nettisivuille.

Täytät nettilomakkeen, jossa haet häätöä ja velkomustuomiota. Tämän jälkeen kaikki hoituu ilman mitään ponnisteluja. Haastemies lähtee liikkeelle ja aikanaan asia ratkaistaan kansliatuomiona. Ei siis tarvitse itse kysellä haastemiestä, ei osallistua oikeusisuntoon eikä mitään muutakaan.

Kun tulee käräjäoikeudesta tuomio niin saat lykättyä sen samassa nettipalvelussa suoraan ulosottoon, joka toimittaa häädön ja luovuttaa asunnon sinulle. Ulosottomies on sitten yhteydessä ja sovitte ajankohdasta ym. käytännön asioista hänen kanssaan. Hän antaa myös oikeuden hävittää kämppään jäävät vähäarvoiset tavarat jos asukas ei vie mukanaan.

Mihinkään et tarvitse perintätoimistoja tai lakimiehiä. Ne vaan laskuttavat tuosta työstä, jonka hoidat itse vartissa. Varsinkin perintätoimiston tavoitteena on pitää sinut mahdollisimman pitkään asiakkaana eli rahoitat sosiaalipummin lisäksi myös perintätoimistoa.

Kaiva valmiisi esiin:

- Vuokralaisen henkilötiedot
- paljonko on velkaa kertynyt (syötetään lomakkeeseen kuukausittain, koska kullekin kuukausivuokralle lasketaan oma korkonsa)
- perintäkulut ym.

Sitten painat lähetä ja lähtee asia rullaamaan. Yhtään ei kannata viivytellä vaan jokainen päivä siirtää sitä häätöä kauemmaksi.

Onkohan keksitty jotain estetä siirtää negatiivinen kauppahinta tappioksi vai pitääkö myydä vaikka eurolla ja maksaa osatajille käteisellä? Emme ole asunnossa koskaan asuneet.
Kulut saa vähentää tappiona pääomatuloista. Kuten myös tappiolla myymisen.

Viimeksi muokattu:
Itse, hieman vastaavassa tapauksessa, 2 kk jälkeen kävelin käräjäoikeuteen. Neuvoivat tiskillä mitä täytetään ja mitä kannattaa vaatia (ei tarvinnut edes jonottaa). Haastemies laittoi väliaikatietoja + ilmoitti milloin kämppä on tyhjä (meni noin 1kk). Vaatimuksen mukaiset rahat tippuivat hiljalleen tilille ilman lisävaivaa.

Kulut saa vähentää tappiona pääomatuloista. Kuten myös tappiolla myymisen.
Korjaa jos olen väärässä. Luovutustappioita ei saa vähentää kuin omaisuuden luovutuksesta saaduista voitoista. Eli ei voi vähentää esimerkiksi vuokratuloista.
Näin oli ainakin aikaisemmin.

Edit: Tuohon negatiiviseen kauppahintaan voisi olla ratkaisuna kirjata velvoitteita myyjälle:”Myyjä vastaa hoitovastikkeesta X.X.xxxx asti, kuitenkin enintään 21000€.”

Edit2: Ja onhan noita toimijoita, jotka ”ostavat” tuollaisia negatiivisen arvon kohteita nimellisellä hinnalla. Muutaman satasen joutuu heille yleensä maksamaan kauppakirjojen tekemisestä.

Edit3: Myy se asunto eurolla sille vuokralaiselle. Problem solved.

Viimeksi muokattu:
Korjaa jos olen väärässä. Luovutustappioita ei saa vähentää kuin omaisuuden luovutuksesta saaduista voitoista. Eli ei voi vähentää esimerkiksi vuokratuloista.
Näin oli ainakin aikaisemmin.
En ole varma, koska en ole koskaan myynyt tappiolla.

Niin tai näin, kannattaa varmistaa verottajalta.

Itse, hieman vastaavassa tapauksessa, 2 kk jälkeen kävelin käräjäoikeuteen. Neuvoivat tiskillä mitä täytetään ja mitä kannattaa vaatia (ei tarvinnut edes jonottaa). Haastemies laittoi väliaikatietoja + ilmoitti milloin kämppä on tyhjä (meni noin 1kk). Vaatimuksen mukaiset rahat tippuivat hiljalleen tilille ilman lisävaivaa.
Oliko niin, että vuokrasopimus pitää ensin purkaa? Tähän käsitykseen jäin ainakin itse, netin perusteella.
Tuolla https://www.vuokralaiset.fi/tietopaketti-vuokralaisille/vuokra-asunnon-irtisanominen/

Ja tuolla.
Miten vuokrasopimuksen purku tapahtuu?
Purkuoikeuttaan käyttävän osapuolen on annettava toiselle sopimusosapuolelle kirjallinen purkamisilmoitus. Ilmoitus on aina annettava tiedoksi todisteellisesti. Siinä on mainittava purkamisperuste ja vuokrasuhteen päättymisen ajankohta, jos vuokrasuhde halutaan päättyväksi myöhemmin kuin välittömästi purkamisilmoituksen tiedoksiannosta.

Jos vuokralainen ei purusta huolimatta muuta pois vuokranantajan ilmoittamana ajankohtana, vuokranantajan tulee viedä asia tuomioistuimeen häätöpäätöksen saamiseksi. Vuokranantaja ei saa itse toimittaa häätöä eikä esimerkiksi vaihdattaa asunnon lukkoja. https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/asuminen/vuokra-asunnot/vuokrasopimuksen-purkaminen/

Edit. Siis puretaan, ei irtisanota vuokrasopimusta. Eri asia.

Kyllä on mennyt hulluksi maailma. Kai tää on vitsi? Negatiivinen asunnon hinta? Vuokralainen jota ei saa häädettyä... Ennen nämä hoidettiin ihan itse ja joissain paikoissa vieläkin. Toivottavasti menee oikeuden kautta putkeen. Tsemiä.

Oliko niin, että vuokrasopimus pitää ensin irtisanoa? Tähän käsitykseen jäin ainakin itse, netin perusteella.
Tuolla https://www.vuokralaiset.fi/tietopaketti-vuokralaisille/vuokra-asunnon-irtisanominen/

Ja tuolla.
Olin postittanut vuokralaiselle, mutta hän ei lunastanut kirjettä. Ei tarvinnut irtisanoa, kun meni suoraan purkuna. Haastemies prosessoi lopun. En muista yksityiskohtia. Muistaakseni sisältyi prosessiin. Eli vuokralainen olisi voinut laittaa vastineen, mutta kun ei tehnyt mitään, tuomoistuin teki yksipuolisen päätöksen, joka meni suoraan toimeenpanoon.

Jäi vaikutelma että rutiinijuttu, joka menee nopeasti. Jos vuokralaisella olisi ollut sosiaalisia perusteita olisi hän saanut helposti lykkäystä häädölle.

Olin postittanut vuokralaiselle, mutta hän ei lunastanut kirjettä. Ei tarvinnut irtisanoa, kun meni suoraan purkuna. Haastemies prosessoi lopun. En muista yksityiskohtia. Muistaakseni sisältyi prosessiin. Eli vuokralainen olisi voinut laittaa vastineen, mutta kun ei tehnyt mitään, tuomoistuin teki yksipuolisen päätöksen, joka meni suoraan toimeenpanoon.

Jäi vaikutelma että rutiinijuttu, joka menee nopeasti. Jos vuokralaisella olisi ollut sosiaalisia perusteita olisi hän saanut helposti lykkäystä häädölle.
Mutta siis postitit joka tapauksessa. (y)

Ja kuten omaan viestiin korjasin, purku on tosiaan ihan eri asia kuin irtisanominen.

Kiitos vastauksesta.

Joitakin vuosia sitten golf- ja lomaosakkeissa oli samanlainen ongelma, kulut olivat kovat mutta kukaan ei halunnut ostaa niitä.
Ratkaisu oli käyttää alkkiksia ostajina, muutamalla setelillä pääsi eroon niistä ja uusi omistaja oli maksukyvytön joten ongelma siirtyi eteenpäin... :whistle:

Kyllä on mennyt hulluksi maailma. Kai tää on vitsi? Negatiivinen asunnon hinta? Vuokralainen jota ei saa häädettyä... Ennen nämä hoidettiin ihan itse ja joissain paikoissa vieläkin. Toivottavasti menee oikeuden kautta putkeen. Tsemiä.
Oman käden oikeuteen ei kannattane tässäkään kohtaa turvautua. Siitä saattaa tulla vuokralle antajalle vielä vaikeuksia, niin väärältä kuin se tuntuukin. Haastemies on tässä se oikea taho.

Taloyhtiötä kohtaan paskamainen temppu, mutta jätä vastikkeet maksamatta ja lopetat kaiken yhteydenpidon taloyhtiön suuntaan. Aikanaan yhtiö ottaa osakkeen haltuunsa ja vuokrasopimus sinun osalta purkautuu. Myydessä sitten normikäytännön mukaan ostaja maksaa kertyneet velat taloyhtiölle korkoineen ja perintäkuluineen. Näin toimimalla sinulle ei kerry enempää tappiota omistamisesta.

Taloyhtiötä kohtaan paskamainen temppu, mutta jätä vastikkeet maksamatta ja lopetat kaiken yhteydenpidon taloyhtiön suuntaan. Aikanaan yhtiö ottaa osakkeen haltuunsa ja vuokrasopimus sinun osalta purkautuu. Myydessä sitten normikäytännön mukaan ostaja maksaa kertyneet velat taloyhtiölle korkoineen ja perintäkuluineen. Näin toimimalla sinulle ei kerry enempää tappiota omistamisesta.
Taloyhtiöitä kaatuu konkurssiin tasaista tahtia, mutta ilmeisesti ei vielä tarpeeksi?

Back