Alkaa patteriautojen määrä ja sitä myötä verotulojen lasku ylittämään verottajan havaintokynnyksen. Tervetuloa mukaan yhteiskunnan pönkkäämiseen. Tieliikenne ja erityisesti yksityisautoilu onkin ollut verottajan erityisen huomion kohteena.
Yksinkertaisin tapa rangaista sähkö- ja hybridiautoilijoita olisi varmaan ajokin painoon perustuva vuosittainen vero. Mitä painavampi akku sitä enemmän pikkulasten pienillä kätösillä kerättyjä akkumineraaleja ja sitä enemmän tiestökin kuluu.
Olisko tuo vaikka euron/omapainokilo vuodessa? MB EQS SUV painaa 2810 kg, joten eihän tuo olisi kuin 234 €/kk.
Kohta on satatuhatta täyssähköautoa, joten tulisi noista jo rapia kaksisataa miljoonaa vuodessa pohjattoman kirstun täytteeksi.
Hybrideiltä sitten lisää toiset parisataa miltsiä.
Noilla voisi jo palauttaa kehitysavun leikkaukset?
Kun ovat autonsa pelkällä ALV:lla saaneet niin voisihan tuo vero olla tuplakin, jotta saataisiin tuo vääryys mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Omilla aurinkokennoilla tehdystä verottomasta lataussähköstä vielä kirjanpitovelvollisuus, jotta voidaan verottaa sitäkin. Se olisi kaikki kotiopäin. Jos ei kirjanpitovelvollisuus nappaa niin 5000 euroa arvioveroa vuosittain niin alkaa kulutuskirjanpito kiinnostamaan.
Yritysten verotukien karsiminen ”voisi olla pidemmän päälle viisasta”, Purra sanoi. Hän otti esiin myös terveysverot.
www.hs.fi
Sähköautojen aika virallisesti nollapäästöisinä ajoneuvoina saattaa pian päättyä. Samalla voi alkaa myös sähköautojen päästöpohjainen verottaminen.
www.is.fi