Ahvenanmaa

Rajavartijoilla toki voidaan nostaa viranomaisten määrää Oolannissa. Paikalliset vaan ovat aika herkkiä niidenkin suhteen...muistelen joskus olleen kärhämää siitä, kun yksi vartiolaiva päivysti Ahvenanmaan alueella. Mutta totta on, että rajavartijat eivät kuulu tuon demilitarisointisopimuksen piiriin. Sitä en osaa sanoa, miten tuo sopimus ottaa kantaa aseistukseen, eli kuinka raskasta varustusta rajavartijoilla siellä saa olla.
 
Jossain vaiheessa tulevaisuudessa voisi ajatella jonkinlaisen automaatin sijaitsevan demilitarisoidun seudun yllä. Vihollisen olisi reakoitava siihen, jos aikoisi alueen miehittää. Meillä se voisi olla niin meidän kuin länsinaapurin puolella. Systeemi voisi olla esim HEL, MANTIS, MTO/taktinen yhdistelmä.

Hyökkäys sitä vastaan olisi hyökkäys aluetta vastaan vaikka kyseessä olisi valemaali. Uutta taistelutapaa voi myös käyttää turvaamaan strategisesti sijoitettuja kohteita. Tätä voisi myös soveltaa aluenaapurin kanssa yhteistyönä.

En tiedä mitä kansainvälinen laki saanoo demilitarisoidun kohteiden suojauksesta tässä vaiheessa, jos ko systeemit sijaitsevan alueen ulkopuolella aluetta valvomassa?
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vaiheessa tulevaisuudessa voisi ajatella jonkinlaisen automaatin sijaitsevan demilitarisoidun seudun yllä. Vihollisen olisi reakoitava siihen, jos aikoisi alueen miehittää. Meillä se voisi olla niin meidän kuin länsinaapurin puolella. Systeemi voisi olla esim HEL, MANTIS, MTO/taktinen yhdistelmä.

Hyökkäys sitä vastaan olisi hyökkäys aluetta vastaan vaikka kyseessä olisi valemaali. Uutta taistelutapaa voi myös käyttää turvaamaan strategisesti sijoitettuja kohteita. Tätä voisi myös soveltaa aluenaapurin kanssa yhteistyönä.
Ei kai nyt demilitarisoidun alueen päälle tai alle, voi mitään laittaa. Vaikka olisi kuinka rauhanomainen taktinen yhdistelmä. Esim. rauhanomainen ydinase olisi tietenkin hyvä tae demilitarisoinnille.
 
Väliaikanen haltuunotto on kuin väliaikainen sota ja sen rajaus. Ei puolustavat valtiot tyydy vain reagoimaan vaan jos itse voi valita niin se kannattaa tehdä. Missä soditaan, mihin sidotaan voimia ja mikä laitetaan Ahvenanmaan hinnaksi. Neuvotteluasema on sitä parempi mitä enemmän on voinut siihen itse vaikuttaa ja Venäjä tunnetusti uskoo vain materiaa.

Venäjä ei voi päättää onko mikä väliaikaista vai onko se vain sysäys toisaalle. Ei edes reunavaltioidensa suhteen tai mihin konflikti eli sota laajenee.

Ahvenanmaan takaisinvaltauksen sijasta mehän voisimme vaikka pyrähtää Goglandiin (Suomenlahden perällä) ja miinoittaa sieltä koko sen itäpuolinen meri.
Samaa mieltä.

Väliaikaisen haltuunoton suhteen kannattaisi keskittyä diplomaattisiin keinoihin. Sotilaallisilla kun on perälauta irti, ja ei voi täysin varmasti tietää miten tilanne eskaloituu.

Kuten sanotkin, Suursaari on ainakin yksi paikka joka pitäisi suomalaisten vetää sileäksi, ainakin tutka tuhota ja varmistaa ottamalla se omaan hallintaan. Samoin interenet ja kaasuputket poikki että napsahtaa. Siitä se sitten eskaloituu kuitenkin joten laitetaan painopiste vaan suoraan itärajalle. Rautaa ilmaan ja heti.

Ja on tärkeää, että diplomaattisin keinoin Venäjä tietää sen, että homma lähtee lapasesta jos moisia temppuja meille yrittävät.
 
Ja on tärkeää, että diplomaattisin keinoin Venäjä tietää sen, että homma lähtee lapasesta jos moisia temppuja meille yrittävät.

Kyllä ne sen nytkin tietää, että alueloukkaus Suomeen ei tule rajoittumaan tuohon loukattuun alueeseen vaan täältä kuuluu perkele itärajalle aina Pohjanmaalta asti ja meno on sitten sen mukaista. Ilmavoimatkin nimenomaan rakentaa strategiansa ensi-iskun torjuntaan - sen halvaannuttamiseen. Täällä on melkoinen joukko asepalveluksensa käyneitä saati vakituisessa palveluksessa olevia joilla on heti käsi pystyssä kun kysytään, että kuka lähtee.

Vähän toista kuin tuo Ukrainan venkoilu.
 
Jossain vaiheessa tulevaisuudessa voisi ajatella jonkinlaisen automaatin sijaitsevan demilitarisoidun seudun yllä. Vihollisen olisi reakoitava siihen, jos aikoisi alueen miehittää. Meillä se voisi olla niin meidän kuin länsinaapurin puolella. Systeemi voisi olla esim HEL, MANTIS, MTO/taktinen yhdistelmä.

Totaalinen yllätyshyökkäys, eli nollasta sataan skenaario, on toki aina teoriassa mahdollista. Näkisin, että tässä tilanteessa muiden osapuolten reaktiot olisivat enemmän yli- kuin alimitoitettuja. Toisin sanoen Suomella ei olisi pulaa liittolaisista, koska muut tietävät, että sama kohtalo voi odottaa heitä minä päivänä tahansa. Pyrkimyksenä muilla osapuolilla olisi pitää rajoittaa konflikti puhtaasti Suomen ja Venäjän välille ilman, että Venäjä saa yliotetta saatika, että konflikti leviäisi.

Käytännssä konfliktit tykkäävät pahentua asteittain. Näin on käsittääkseni käynyt myös Venäjän ja sen edellisten tappelukavereiden kanssa. Aikaa valmistautumiseen on jäänyt tarpeeksi.

Suomen armeija ei ole hitaampia saatika epäherkimpiä sotilaallisia reagoijia maailmassa. Armeija on onnistunut liikuttamaan valmiustasoa mielestäni fiksusti sillä tavalla, ettei se ole vaikeuttanut ulkopolitiikan tekoa. Ei ole huudeltu pahemmin lehdistössä puhumattakaan alan foorumeista.

Jos näyttää siltä, että Ahvenanmaa pitää eristää ilman suoraa sotatilaan siirtymistä, se onnistuu helposti miinoittamalla ja MTO:lla. Periaatteessa joukot voidaan jo tässä vaiheessa siirtää korkeaan valmiuteen johonkin "ahvenanmaan kylkeen" ja jos pilliin vihelletään, ne voidaan rantauttaa Maarianhaminaan 30-60 minuutissa.
 
Esitin tuon vain yhtenä strategiana demilitarisoidun alueen valvomiseen alueaseilla, jotka voidaan sijoittaa alueen vierelle ilman liikkuvia yksiköitä ja ilman että ne on aktiivisesti päällä jos oletaan että niillä on mitään etäkäyttöä. Mikä estää vihollista pakkaamasta alueaseita muutamaan konttiin ja kouluttaa joukot niitä käyttämään rekkoja, nostureita myöden valtausoperaatiossaan? Samaan laivaan ne mahtuu pienten vihreiden miesten kanssa, jos ne on ahvenanmaalle päättäneet saapua.
 
Huikan spekulaatiota tähän teemaan - Ahvenanmaahan.

Ensinnä totean sen, että en välttämättä pidä uskottavana sellaista skenaariota, jossa Venäjä ulottaa toimenpiteensä Itämeren alueella (rajattuna aikana) vain Ahvenanmaan alueelle, mutta vaikka minä en tällaiseen skenaarioon uskokaan ei se tarkoita sitä etteikö se ole mahdollinen - tai jopa todennäköinen. Palaan omiin perusteluihini ja spekulointeihin hiukan myöhemmin.

Toimiihan tuo niinkin, että puristusote Ahvenanmaalla ja Suomen johdolle samanaikaisesti kysymys että "riittääkö teille tämä malliksi vai otetaanko toinen suunta isommalla palasella itärajan kautta"? Pokeria voi pelata ja tällainen osapuristus saattaa vaikuttaa Suomen johtoon halutulla tavalla. Jos Ahvenanmaa on hyökkääjänkin mielestä vaikea pitää pitkäjänteisesti, niin voi silla kuitenkin koittaa puristella.

Tämä on oikeastaan hyvin merkittävä teema tässä skenaariossa. Kuinka maamme poliittinen johto (+ ylipäällikkö) suhtautuvat siihen, jos Venäjä suorittaa Ahvenanmaalla rajoitetun operaation ja samalla kohdistaa päätöksentekokoneistoon voimakasta poliittista painostusta ynnä yhteiskuntaammeerinäisiä hybridisodan keinoja ja muuta vaikuttamista? Hidasteleeko poliittinen päätöksentekokoneista vai ottaako se jopa (vahingollisia) taka-askeleita vastatoimien suhteen?

Tilannetta jossa Venäjä kohdistaa Suomeen suoraa sotilaallista toimintaa ei ole päästy testaamaan. Tässä suhteessa harjoittelu on kuitenkin harjoittelua - enkä nyt tarkoita sitä etteikö PV ole valmis toimimaan vaan juuri sitä, että mitä tekee poliittinen johtomme tässä tilanteessa. Haluaako se uskoa rauhan mahdollisuuteen ja neuvotteluihin vaiko tekee toisen päätöksen ja sen myötä Suomi ryhtyy sotilaallisiin vastatoimiin. Näkisin, että etenkin poliittisen päätöksentekokoneiston on helpompaa rauhan ajan harjoituksissa tehdä päätös sotilaallisista vastatoimista kuin tilanteessa, jossa päätös seurauksineen on konkreettinen. Kun siitä seuraa kuolleita ja uhka sodan laajenemiselle on olennaisesti suurempi. Haluan toki uskoa parasta - valmiuteen tehdä uhrauksia, mutta samalla takaraivossa kalvaa ajatus liiallisesta varovaisuudesta.

Miksi sitten en usko siihen, että Venäjä kohdistaisi rajoitetun operaation vain Ahvenanmaata kohtaan? (Ja edelleen riippuen Venäjän johdon intresseistä tällainenkin skenaario voi olla mahdollinen). Poimin muutamia lyhyitä perusteluja ranskalaisin viivoin esitettynä:

-Ahvenanmaan miehittämistä seuraisi väistämättä se, että valmius Itämeren rantavaltioissa nousisi olennaisesti ja NATO vahvistaisi entisestään joukkojaan Baltian ja Puolan alueella. Tämä toimi vaikeuttaisi sitten olennaisesti Venäjän mahdollista operaation laajentamista. Yllätyksen etu menetettäisi.

-Suomi on EU-valtio ja sillä on kv. sopimuksia, joiden seurauksena Venäjään kohdistuisi aiempaa laajempia poliittisia ja taloudellisia pakotteita, ne kohdistuisivat entistä laajempaan joukkoon ihmisiä ja yrityksiä sekä yhteisöjä. (Hiukan humoristisesti todettuna, Jokereiden toimintaedellytykset laskisivat nollaan ja Harkimokin saattaisi joutua miettimään bisneksiään ihan uudelta kantilta).

-Sitoo myös Venäjän voimavaroja ja kuluttaa niitä ainakin jollain tasolla.

-Mahdollisuus ulkopuolisen tahon suorittamaan vastaiskuun Ahvenanmaalle, joko poliitikkojemme suostumuksella tai ilman sitä, on huomioitava. Eli jos tarkoitus on kohdentaa sotatoimet vain Suomea vastaan syyn X tähden, on huomioitava mahdollinen tilanteen eskaloituminen ja jos se ei ole Venäjän mieleen, tämä on huomioitava.

Itse siis uskon, että jos Venäjä kohdistaa Ahvenanmaata vastaan voimakeinoja, pyrkii miehittämään sen tai osia siitä, sen on samanaikaisesti suoritettava vastaavia operaatioita muuallakin Itämeren alueella ts. miehitettävä ainakin Gotlanti ja mahdollisesti Viron suuret saaret Saarenmaan ja Hiidenmaan. Tällöin asetelma on käytännössä se, että Venäjän on oltava valmis suursotaan NATOa vastaan. (No joo, jos Trumpista tulee Yhdysvaltojen presidentti mukaan tulee yllättäviä muuttujia, mutta uskoisin, että rintama on tästä huolimatta tiivis).

Mutta pohditaan nyt hiukan vielä sitä, että olisiko Venäjän mahdollista jo ennalta varustautua valloitukseen.

Saaristomeren alueella on joitain venäläisomistuksessa olevia vapaa-ajan asuntoja tms. Mietin, että millaisin keinoin näiden varustaminen ennalta on mahdollista? Jos nämä toimivat tukikohtina, niin todennäköisesti niihin on kohtuullisen helppoa viedä varusteita ja aseita ennalta, mikäli taustalla on valtiotason toimija (FSB tjsp). Henkilökohtaisen aseistuksen ja varustuksen erilaisia viestivälineitä ja jammereita tms. on varmuudella mahdollista viedä - osa voitaneen toimittaa diplomaattipostilla Suomeen. Mutta entäpä jos Venäjä haluaa sijoittaa alueelle ennalta raskaampaa aseistusta?

Vaikkapa tällaisen:

hqdefault.jpg


Kyseessä on tavalliseen konttiin asennetut Kalibr -risteilyohjukset, kontissa on myös muu tarvittava varustus. Onko tällaisen toimittaminen alueelle mahdollista siten, että viranomaisemme eivät pääse lastista selville? Tai jos pääsevät niin liian myöhään. Ja jolleivat pääse, niin tällaisen voi sijoittaa riittävän tilavaan "autotalliin" suojaan katseilta. Pihamaalla viikkoja/kuukausia nököttävä kontti kun saattaisi herättää liikaa kysymyksiä. En nyt ryhdy sen enemmin spekuloimaan mieleeni nousseilla keinoilla, joilla yhden tai useammankin kontin tuominen Suomeen saattaisi onnistua. Toisaalta konttia ei välttämättä edes tarvitse toimittaa Suomeen kovinkaan aikaisin. Päivää paria ennen rahtialus lähelle aluevesiämme ja sieltä kontin siirto jatko-operaationa saareen tai alus voi itsessään toimia laukaisualustana.

Ennen varsinaisen operaation alkua Ahvenanmaalle saattaisi tulla yksittäin, pienryhmissä "turisteja" katselemaan maisemia, jokin suurempikin ryhmä saattaisi tulla bussikuljetuksella harrastamaan jotain urheilulajia (kesällä jalkapallo tms.) - aivan kuten Seinäjoen suunnalla oli viimeisimmän lapsikaappaustapauksen yhteydessä "harjoittelemassa" kymmeniä venäläispainijoita. Mitähän varten... (heh!) Senhän ei tarvinnut olla muuta kuin harjoitus tulevia tapahtumia varten.

Kaikesta huolimatta, suorittaapa Venäjä joku päivä erillisen operaation Suomea ja Ahvenanmaata kohtaan tai yritetäänpä Ahvenanmaan miehitystä osana suurempaa operaatiota, olisi mielestäni syytä Suomessa käydä keskustelua Ahvenanmaan kohtalosta myös julkisesti ja nostaa esille myös Ahvenanmaan remilitarisointi. Valmistautuminen myös julkisen keskustelun kautta on parempi aloittaa aikaisin kuin liian myöhään. Tämäkin toimisi myös signaalina Venäjän suuntaan - etenkin keskustelu (ja jopa päätös) remilitarisoinnista.

vlad
 
Huikan spekulaatiota tähän teemaan - Ahvenanmaahan.

Ensinnä totean sen, että en välttämättä pidä uskottavana sellaista skenaariota, jossa Venäjä ulottaa toimenpiteensä Itämeren alueella (rajattuna aikana) vain Ahvenanmaan alueelle, mutta vaikka minä en tällaiseen skenaarioon uskokaan ei se tarkoita sitä etteikö se ole mahdollinen - tai jopa todennäköinen. Palaan omiin perusteluihini ja spekulointeihin hiukan myöhemmin.



Tämä on oikeastaan hyvin merkittävä teema tässä skenaariossa. Kuinka maamme poliittinen johto (+ ylipäällikkö) suhtautuvat siihen, jos Venäjä suorittaa Ahvenanmaalla rajoitetun operaation ja samalla kohdistaa päätöksentekokoneistoon voimakasta poliittista painostusta ynnä yhteiskuntaammeerinäisiä hybridisodan keinoja ja muuta vaikuttamista? Hidasteleeko poliittinen päätöksentekokoneista vai ottaako se jopa (vahingollisia) taka-askeleita vastatoimien suhteen?

Tilannetta jossa Venäjä kohdistaa Suomeen suoraa sotilaallista toimintaa ei ole päästy testaamaan. Tässä suhteessa harjoittelu on kuitenkin harjoittelua - enkä nyt tarkoita sitä etteikö PV ole valmis toimimaan vaan juuri sitä, että mitä tekee poliittinen johtomme tässä tilanteessa. Haluaako se uskoa rauhan mahdollisuuteen ja neuvotteluihin vaiko tekee toisen päätöksen ja sen myötä Suomi ryhtyy sotilaallisiin vastatoimiin. Näkisin, että etenkin poliittisen päätöksentekokoneiston on helpompaa rauhan ajan harjoituksissa tehdä päätös sotilaallisista vastatoimista kuin tilanteessa, jossa päätös seurauksineen on konkreettinen. Kun siitä seuraa kuolleita ja uhka sodan laajenemiselle on olennaisesti suurempi. Haluan toki uskoa parasta - valmiuteen tehdä uhrauksia, mutta samalla takaraivossa kalvaa ajatus liiallisesta varovaisuudesta.

Miksi sitten en usko siihen, että Venäjä kohdistaisi rajoitetun operaation vain Ahvenanmaata kohtaan? (Ja edelleen riippuen Venäjän johdon intresseistä tällainenkin skenaario voi olla mahdollinen). Poimin muutamia lyhyitä perusteluja ranskalaisin viivoin esitettynä:

-Ahvenanmaan miehittämistä seuraisi väistämättä se, että valmius Itämeren rantavaltioissa nousisi olennaisesti ja NATO vahvistaisi entisestään joukkojaan Baltian ja Puolan alueella. Tämä toimi vaikeuttaisi sitten olennaisesti Venäjän mahdollista operaation laajentamista. Yllätyksen etu menetettäisi.

-Suomi on EU-valtio ja sillä on kv. sopimuksia, joiden seurauksena Venäjään kohdistuisi aiempaa laajempia poliittisia ja taloudellisia pakotteita, ne kohdistuisivat entistä laajempaan joukkoon ihmisiä ja yrityksiä sekä yhteisöjä. (Hiukan humoristisesti todettuna, Jokereiden toimintaedellytykset laskisivat nollaan ja Harkimokin saattaisi joutua miettimään bisneksiään ihan uudelta kantilta).

-Sitoo myös Venäjän voimavaroja ja kuluttaa niitä ainakin jollain tasolla.

-Mahdollisuus ulkopuolisen tahon suorittamaan vastaiskuun Ahvenanmaalle, joko poliitikkojemme suostumuksella tai ilman sitä, on huomioitava. Eli jos tarkoitus on kohdentaa sotatoimet vain Suomea vastaan syyn X tähden, on huomioitava mahdollinen tilanteen eskaloituminen ja jos se ei ole Venäjän mieleen, tämä on huomioitava.

Itse siis uskon, että jos Venäjä kohdistaa Ahvenanmaata vastaan voimakeinoja, pyrkii miehittämään sen tai osia siitä, sen on samanaikaisesti suoritettava vastaavia operaatioita muuallakin Itämeren alueella ts. miehitettävä ainakin Gotlanti ja mahdollisesti Viron suuret saaret Saarenmaan ja Hiidenmaan. Tällöin asetelma on käytännössä se, että Venäjän on oltava valmis suursotaan NATOa vastaan. (No joo, jos Trumpista tulee Yhdysvaltojen presidentti mukaan tulee yllättäviä muuttujia, mutta uskoisin, että rintama on tästä huolimatta tiivis).

Mutta pohditaan nyt hiukan vielä sitä, että olisiko Venäjän mahdollista jo ennalta varustautua valloitukseen.

Saaristomeren alueella on joitain venäläisomistuksessa olevia vapaa-ajan asuntoja tms. Mietin, että millaisin keinoin näiden varustaminen ennalta on mahdollista? Jos nämä toimivat tukikohtina, niin todennäköisesti niihin on kohtuullisen helppoa viedä varusteita ja aseita ennalta, mikäli taustalla on valtiotason toimija (FSB tjsp). Henkilökohtaisen aseistuksen ja varustuksen erilaisia viestivälineitä ja jammereita tms. on varmuudella mahdollista viedä - osa voitaneen toimittaa diplomaattipostilla Suomeen. Mutta entäpä jos Venäjä haluaa sijoittaa alueelle ennalta raskaampaa aseistusta?

Vaikkapa tällaisen:

hqdefault.jpg


Kyseessä on tavalliseen konttiin asennetut Kalibr -risteilyohjukset, kontissa on myös muu tarvittava varustus. Onko tällaisen toimittaminen alueelle mahdollista siten, että viranomaisemme eivät pääse lastista selville? Tai jos pääsevät niin liian myöhään. Ja jolleivat pääse, niin tällaisen voi sijoittaa riittävän tilavaan "autotalliin" suojaan katseilta. Pihamaalla viikkoja/kuukausia nököttävä kontti kun saattaisi herättää liikaa kysymyksiä. En nyt ryhdy sen enemmin spekuloimaan mieleeni nousseilla keinoilla, joilla yhden tai useammankin kontin tuominen Suomeen saattaisi onnistua. Toisaalta konttia ei välttämättä edes tarvitse toimittaa Suomeen kovinkaan aikaisin. Päivää paria ennen rahtialus lähelle aluevesiämme ja sieltä kontin siirto jatko-operaationa saareen tai alus voi itsessään toimia laukaisualustana.

Ennen varsinaisen operaation alkua Ahvenanmaalle saattaisi tulla yksittäin, pienryhmissä "turisteja" katselemaan maisemia, jokin suurempikin ryhmä saattaisi tulla bussikuljetuksella harrastamaan jotain urheilulajia (kesällä jalkapallo tms.) - aivan kuten Seinäjoen suunnalla oli viimeisimmän lapsikaappaustapauksen yhteydessä "harjoittelemassa" kymmeniä venäläispainijoita. Mitähän varten... (heh!) Senhän ei tarvinnut olla muuta kuin harjoitus tulevia tapahtumia varten.

Kaikesta huolimatta, suorittaapa Venäjä joku päivä erillisen operaation Suomea ja Ahvenanmaata kohtaan tai yritetäänpä Ahvenanmaan miehitystä osana suurempaa operaatiota, olisi mielestäni syytä Suomessa käydä keskustelua Ahvenanmaan kohtalosta myös julkisesti ja nostaa esille myös Ahvenanmaan remilitarisointi. Valmistautuminen myös julkisen keskustelun kautta on parempi aloittaa aikaisin kuin liian myöhään. Tämäkin toimisi myös signaalina Venäjän suuntaan - etenkin keskustelu (ja jopa päätös) remilitarisoinnista.

vlad
Mikä voisi olla se kynnys, että Suomi sijoittaisi Gotlannin tyyliin ainakin nyt sen nimellisen komppaniallisen ukkoja?
Mikä tarkoitus on laitureilla jotka on suunniteltu kantamaan helikoptereita saaristossa?
Muistaakseni näistä riideltiin juurikin siitä syystä, että laiturista tehtiin erilaiset mitä piirustuksissa alun perin oli.
 
Mikä voisi olla se kynnys, että Suomi sijoittaisi Gotlannin tyyliin ainakin nyt sen nimellisen komppaniallisen ukkoja?
Mikä tarkoitus on laitureilla jotka on suunniteltu kantamaan helikoptereita saaristossa?
Muistaakseni näistä riideltiin juurikin siitä syystä, että laiturista tehtiin erilaiset mitä piirustuksissa alun perin oli.
Mielestäni tuo vaatii lähes sen että luvatta tullut Armata kaataa Vaalimaalla liikennemerkin ensin. Todellisuudessa ihan noin pitkälle en usko että tarvitsee konfliktin eskaloitua mutta käytännössä Suomi marssittaa joukkoja jostain jonnekin Ahvenanmaalle vasta siinä vaiheessa kun poliittisesti voidaan todeta naapurille Ahvenanmaan demilitarisoinnin oleva "ihan sama mitä sinä siitä mietit" kun eräs pietarilainen katupoika alkaa vinkumaan vaatimuksia maatamme kohtaan.
 
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20...lle-demilitarisointi-vaikeuttaa-puolustamista
Jussi Niinistö Ahvenanmaasta Ylelle: Mahdollisista muutoksista demilitarisointiin voidaan keskustella
Jaa artikkeli:

katjarapeli.png

Katja Incoronato
Luotu:
15.10.2016 11:23
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    d07r3510.jpg

    Puolustusministeri Jussi Niinistö.

Kotimaa
|
Ahvenanmaa
Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) sanoi Ylen Ykkösaamussa, että Ahvenanmaan demilitarisointi vaikeuttaa Ahvenanmaan puolustamista. Niinistö korosti, että Suomella on velvollisuus puolustaa Ahvenanmaata, kriisitilanteessa.

–Mahdollisista muutoksista demilitarisointiin voidaan keskustella osana Itämeren turvallisuutta ja Ruotsin ja Suomen puolustusyhteistyötä, hän sanoi.

Ahvenanmaan demilitarisointia kommentoi hiljattain myös historian tutkija Jukka Tarkka.

– On vaikea kuvitella, millaisten historiatietojen ja minkä logiikan varassa on voinut syntyä nykyisin vallalla oleva käsitys, että Ahvenanmaan demilitarisointi pelastaisi sen sotatoimien kohteeksi joutumiselta, jos Itämerellä puhkeaa aseellinen kriisi. Silloin kaikki alueella toimivat sotavoimat yrittävät ehtiä ensimmäisenä Ahvenanmaalle, hän sanoi.

Lue lisää: Jukka Tarkalta suorat sanat: ”Jos Itämerellä puhkeaa aseellinen kriisi, kaikki sotavoimat yrittävät Ahvenanmaalle”

Jussi Niinistö kommentoi lauantaina myös Saksan ulkoministeri Frank-Walter Steinmeierin viikon takaista lausuntoa, jonka mukaan Yhdysvaltain ja Venäjän välien kiristyminen on vakavampaa kuin kylmän sodan aikana. Niinistö arvioi, että Venäjä hakee paikkaansa maapallolla, kunnioitusta ja samaa suurvalta-asemaa, joka sillä oli kylmän sodan aikana.

–Venäjä on huomannut, että kunnioitusta voi saada pelon kautta, Niinistö sanoo.

Niinistö ei kuitenkaan usko, että kiristynyt tilanne johtaisi avoimeen sotaan Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä. Saksan entinen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Wolfgang Ischinger on pitänyt sotilaallista yhteenottoa mahdollisena.

– Avoimeen sotaan liittyisi liiallisia riskejä. Sen sijaan sotaa käydään erilaisten liittolaisten kautta, Niinistö kommentoi.
 
Jumaliste, nyt heitettiin kissa pöydälle! :eek:
Loistavaa, että tällaisia vakiintuneita käsityksiä kyseenalaistetaan. Onhan selvää, että demilitarisoinnin kyseenalaistajat ovat oikessa, mutta nyt kyllä harmittaa, kun ei toinen kotimainen ole hallussa kunnolla.
Mitenköhän ruotsinkielisissä piireissä affenanmaalaiset ovat asiaa kommentoineet? Tietyt piirit ainakin ovat olleet perinteisesti herkkänahkaisia.
 
Affenanmaa alkaa olemaan kuumaa "valuuttaa" kelle vaan.. kyllä sinne pitäis jemmata joku isompi jytky..... pahan päivän varalle.
 

Tavallaan voi sanoa, että tämä avaus oli odotettu Niinistöltä - viimeisimpien viikkojen aikana sosiaalisessa mediassa on turpo-keskusteluissa noussut useammankin kerran esille Ahvenanmaan tilanne. Tämä on suoraa seurausta Ruotsin toimille Gotlannissa, se on toiminut herättäjänä ainakin osassa keskustelijoita - voidaan sanoa, että keskusteluissa nimellään on mielipiteitä esittänyt myös sellaisia henkilöitä joiden asemassa on aiemmin totuttu vaikenemiseen.

Oivallinen keskustelunavaus julkisesti Jussi Niinistöltä. Tällaisia Suomi tässä hetkessä kaipaa, avauksia, jotka ravisuttelevat luutuneita käsityksiä.

vlad
 


Suomi, Saksa, Tanska, Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Latvia ja Puola ovat demilitarisoinnin sopimusosapuolet. Sopimuksen taustavaikuttaja Kansainliitto on lakannut olemasta. Samoin Neuvostoliitto, jonka kanssa vuonna 1940 tehty pakkosopimus lienee menettänyt merkityksensä Neuvostoliiton myöhempien sopimusrikkomusten myötä. Lisäksi nyky-Venäjä ei ole tunnustanut saarten demilitarisoitua asemaa, joten sen mielipiteellä on vain viihdearvoa.
Mitäs luulette, olisivatko yo. sopimusosapuolet nykyisin riittävästi samoilla linjoilla, jotta...;).
 
Oivallinen keskustelunavaus julkisesti Jussi Niinistöltä. Tällaisia Suomi tässä hetkessä kaipaa, avauksia, jotka ravisuttelevat luutuneita käsityksiä
Aika hitaasti on keskustelu lähtenyt liikkeelle. Vielä ei ole näkynyt yhdenkään poliitikon kommenttia.
 
Totean lyhyesti, mutta suoraan. Ahvenanmaan demilitarisointi-sopimus on hengeltään Suomea vastaan suunnattu ja sisällöltään täysin epäedullinen sopimus, jonka ainoa tavoite on heikentää Suomen geopoliittista asemaa Itämerellä. Huomioiden Suomen riippuvuuden meriliikenteestä, on Ahvenanmaan hallinnan merkitys Suomen turvallisuuden kannalta kriittinen tekijä. Lisäksi merkityksen kriitisyyttä vain korostaa hyvin tunnettu Venäjän kiinnostus alueen hallintaan sen tavoitellessa nykyistä vahvempaa asemaa Itämerellä. Tämän estäminen on yhtäläisesti sekä Suomen, että Ruotsin etujen mukaista.

Tällaisen epäedullisen sopimuksen sinisilmäisen noudattamisen seuraukset voivat olla hyvinkin vakavat, minkä vuoksi Ahvenanmaan demilitarisointi on aiheellista purkaa ja muuttaa tosiasiallisten tarpeiden mukaisesti remilitarisoinniksi syvässä yhteisymmärryksessä Ruotsin kanssa. Ahvenanmaalaisten mahdollista mielipidettä ei tarvitse asiassa huomioida, sillä se ei kiinnosta ketään.
 
Aika hitaasti on keskustelu lähtenyt liikkeelle. Vielä ei ole näkynyt yhdenkään poliitikon kommenttia.
Hyvä ystävämme Markus Mustajärvi tekee ulostulon. Samoin kuin affenalainen Mats Löfström. Kumpikaan ei yllätä.
Nyt kaivattaisiin joidenkin vakavammin otettavien kantoja.

Puolustusministeri Ylelle: Ahvenanmaan demilitarisoitu asema vaikeuttaa Suomen puolustamista
Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) totesi Ylen Ykkösaamussa, että Ahvenanmaan demilitarisoitu asema vaikeuttaa Suomen puolustamista. Niinistö toisti aikaisemmin esittämiään näkemyksiään Ahvenanmaan demilitarisoinnin tilasta.

Niinistön mukaan Suomella on velvollisuus puolustaa Ahvenanmaata kriisitilanteessa.

– On naivi ajatus, että demilitarisointi sinällään lisäisi sitä, ettei Ahvenanmaahan kohdistuisi uhkaa, Niinistö sanoi.

Ministeri Niinistö sanoi, että mahdollisista muutoksista voidaan keskustella osana Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyötä.

– On toki Ruotsinkin intresseissä, ettei Ahvenanmaa ole sille vihamielisissä käsissä, Niinistö totesi.

Ahvenanmaan kansanedustaja Mats Löfströmin (rkp.) mukaan demilitarisoinnin kyseenalaistaminen ei paranna Itämeren turvallisuustilannetta.

Myös puolustusvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Markus Mustajärvi (vas.) arvostelee ministerin ulostuloa.

– Suomen ei pidä antaa yhtään lisää emeitä Itämeren tilanteen kiristämiseksi, toteaa kansanedustaja Markus Mustajärvi.



– Tällaiset lausunnot ovat turhia ja vahingoittavat hallituksen ja Ahvenanmaan välistä luottamusta. Lausunnoista voi tulkita, etteivät hallitus ja Suomi seiso täysin Ahvenanmaan demilitarisoinnin takana, sanoo Mats Löfström.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...asema-vaikeuttaa-suomen-puolustamista/6120214
 
Back
Top