Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mutta voi olla tosiaan ettei ole mikään muu kuin uuden kaava-alueen tieverkosto
Ahvenanmaa on Itämerellä hieman samassa asemassa kuin Krim Mustalla merellä.
1.) Suurelle maalle Pietari on aika kapean rännin päässä Suomenlahden pohjukassa. Venäjällä varmasti haluaa jonkinlaisen korvauksen NL:n kaatumisen myötä menettämälleen Itämeren itärannikolle. (Se oli aiemmin kokonaan Venäjän ja sen satelliittien hallinnassa)
2.) Ahvenanmaa olisi Venäjälle erinomainen meritukikohta jolla se saisi valvontaansa aika suuren osan pohjoista Itämerta.
3.) Sen sijainti erinomainen myös koko Venäjän luoteisen alueen suhteen hyvin monella tavalla. Suoraan sanottuna strateginen tukikohdan paikka Venäjän kannalta ajatellen.
4.) Ahvenanmaa on myös koko Pohjanlahden portti. Miettikääpä Pohjanlahden perukkaa geopoliittisesti, kuinka lähellä se sijaitsee Murmanskin ja Valkoisen meren aluetta.
5.) Muodostaisi myös tietynlaisen paineen Virolle ja muulle Baltialle yhdessä Kaliningradin kanssa. Myös Gotlannin asema muuttuisi paljon mielenkiintoisemmaksi.
6.) Toimisi myös erittäin merkittävänä uhkatekijänä koko Etelä-Suomelle.
7.) Ahvenamaa on erittäin lähellä myös Tukholmaa ja sen meriteitä.
8.) Se laajentaisi Venäjän merialuevesia merkittävästi pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahden suulla.
9.) Toimisi melkoisena porttina myös Lounais-Suomen meriväylille. Mitä reittiä kulkisi esim. Turku-Tukholma meriliikenne jos Venäjä hallitsisi Ahvenanmaata ja sen merialuetta?
10.) Ahvenamaalla on vain 28.000 asukasta. Nämä olisi helppo korvata venäläisillä. Aika suuri osa asukkaista myös muuttaisi pois maakunnasta jos siitä tulisi suljettu Venäjän sotilasalue, venäläisellä määräysvallalla ja lainkäytöllä.
Tuossa nyt muutama strateginen näkökulma Ahvenanmaan asemasta Venäjän kannalta katsoen, näin aluksi. Niitä löytyisi vielä runsaasti lisääkin.
En tarkoita että Venäjä olisi juuri nyt hyökkäämässä Ahvenanmaalle. Tällaiseen operaatioon tarvitaan monien vuosien suunnittelu, harjoittelu ja kaikinpuoleinen valmistelu. Edellyttää myös sopivan kriisitilanteen syntymistä jotta asia olisi konkreettisesti otollinen ja toteutettavissa. Sellaisten olosuhteiden kehittymistä Venäjä voi tarvittaessa edistää monella tavalla yksipuolisesti. Näin Venäjä on tehnyt aina ja kaikkialla.
Siitä olen varma että tällaisia operaatioita on Venäjällä mietitty ja pelattu taktiikkapeleinä, jopa käytännön sotaharjoittelun tasolla.
Nämä liittyy Ukrainaan sikäli että Venäjän luoteisilla alueilla on huomattavan tärkeitä geopoliittisia intressejä koko imperiumin maanpuolustuksen kannalta. Toisekseen kun katsoo karttaa NATO:n jäsenmaista niin koko Venäjän luoteisosassa ainoastaan Suomi (ja osin myös Ruotsi) on NATO:n turvatakuiden ulkopuolella. Suomi on sekä teoriassa että käytännössä ainoa suunta johon Venäjä voi suunnata aseellisen hyökkäyksen luoteisilla alueillaan. Suomi ja Ukraina ovat monella tavoin samankaltaisessa tilanteessa..vaikka paljon löytyy erojakin.
Demilitarisointi ja sen kansainvälinen tunnustaminen (Venäjä mukaan luettuna) on varmaan kyllä se paras ennalta ehkäisevä kortti, sillä Gotlanti ja se Tanskan vieressä oleva pikkusaari ovat oleellisia myös - eikä niitä ole varsinaisesti demilitarisoitu YK:ta myöten.
Långnäs, Lumparlandissa: huolto, terminaalit, logistiikkapalveluja, syväväylä ilman hankalia käännöksiä isommillekin aluksille (täällä ruotsinlaivat pysähtyvät yöllä).
Katso liite: 2250Katso liite: 2251
Berghamn, Eckerössä, on vielä suurempi ja paremmin varustettu kuin Långnäs. Koska se sijaitsee länsilaidalla. Berghamnista normaali sota-alus on Grisslehamnissa (100 km Tukholmasta pohjoiseen) reilussa tunnissa.
Telakkapalveluja uudenkarhealla tekniikalla on Kökarissa (myös liikkuva remonttiryhmä): "Marine service and technical consultancy for all kind of water-crafts. Full condition evaluation as well as damage inspections at collision, grounding or engine damage. Preparation of repair and/or yard specification. Follow up and support in all kind of repairs (voyage, quay or yard) to secure quality and cost. Service, repair and cleaning of hydraulic systems as f.ex propeller units, winches. Underwater inspections and/or research with report and picture."
Berghamn siis punaisessa pallukassa länsireunassa (Eckerö).
Degersand (Torp). Alava maa, ei korkeuseroja. Esteetön tulo avomereltä. Satoja metrejä maihinnousukaistaa + helpot tasaiset nurmialueet ja niityt, pellot takana maahanlaskua varten.