AMOS ja NEMO

No eipä tuo tuossa kuvassa ui persianlahdella.
 
Ja toivottavasti ei koskaan sinivalkoinen kokardi kyjessä...

Muille maille vierahille, persaukiset purevat hiekkaa

Hey gents... Tää keskustelu on käyty jo!
Tampella lopetti aikoinaan heitinten kehittämisen kun maassa oli riittävästi M92 kaluja näköpiirissä olevaan tulevaisuuteen, taisi joku kirjoittaa ihan kirjaan asti. Onhan tuossa Nemossa etunsa mutta kaikenlaista muuta Maavoimien ostettavaa olisi vaikka kuinka eli kyllä kai me tyydytään niihin entisiin kaluihin.
 
Miksi ei? Liian kallis?
Jep. Toiseen AMOS katastrofiin ei ole varaa. Koska susi projekti söi kaikki tykistön rahat vuosikymmenen. Onneksi sentään keksittiin "PV yhteinen vaikuttaminen" jonka kassalta saatiin edes RSRAKH:t, mutta PzH2000:sta myöhöstyttiin kun rahaa ei silloin ollut kun niitä oli tarjolla.
 
Jep. Toiseen AMOS katastrofiin ei ole varaa. Koska susi projekti söi kaikki tykistön rahat vuosikymmenen. Onneksi sentään keksittiin "PV yhteinen vaikuttaminen" jonka kassalta saatiin edes RSRAKH:t, mutta PzH2000:sta myöhöstyttiin kun rahaa ei silloin ollut kun niitä oli tarjolla.
Olin polkupyörälenkillä, kun tämä keskustelu käytiin, joten kysymys nyt jälkijunassa.
Miten näet PzH2000:n hankintamäärät suhteessa nyt tuleviin K9:iin? Menetettiinkö lukumäärissä tai tehokkuudessa? Onko eroja soveltuvuudessa Suomen maastoihin tms?
Ylipäänsä AMOS valkenee nyt minulle ihan toisella tavalla kuin vielä taannoin.
 
Olin polkupyörälenkillä, kun tämä keskustelu käytiin, joten kysymys nyt jälkijunassa.
Miten näet PzH2000:n hankintamäärät suhteessa nyt tuleviin K9:iin? Menetettiinkö lukumäärissä tai tehokkuudessa? Onko eroja soveltuvuudessa Suomen maastoihin tms?
Ylipäänsä AMOS valkenee nyt minulle ihan toisella tavalla kuin vielä taannoin.
Ei varsinaisesti ole vaikutusta. Maavoimat on halunnut 2000-luvun alusta asti moderneja panssarihaupitseja. Luonnollisesti MAAVE:n ykköshalu oli ostaa PzH2000 kun se aikanaan testit Suomessa voitti ja hyväksi havaittiin. Tämä halu on aina silloin tällöin pompahdellut esiin kun käytettyjä oli kaupan, mutta rahoitusta ei ole ollut. Nyt kun "Maavoimien puolivuosikymmenellä" saatiin rahat kasaan ei oikein vaihtoehtoja enää ollutkaan kun kaikki ylimääräiset PzH2000:t oli myyty tai vedetty pois myynnistä. K9 oli luojan lykky - epäilen että jos tämä diili olisi epäonnistunut olisimme olleet pakotettuja ostamaan tulen uusia vaunuja ja silloin lukumäärä olisi pakostakin jäänyt vähäisemmäksi. Toisaalta myöskin uudet vaunut olis saatu toimitukseen varmastikin K9 hitaammin.

En ota kantaa K9 suoritusarvoihin tai arvioi sen soveltuvuutta Suomen oloihin muutoin kun että Korea on yllättävän samankaltainen maasto-olosuhteiltaan & keleiltään kun pohjoismaat ja asejärjestelmä on laadukas.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Toiseen AMOS katastrofiin ei ole varaa. Koska susi projekti söi kaikki tykistön rahat vuosikymmenen. Onneksi sentään keksittiin "PV yhteinen vaikuttaminen" jonka kassalta saatiin edes RSRAKH:t, mutta PzH2000:sta myöhöstyttiin kun rahaa ei silloin ollut kun niitä oli tarjolla.

Kyse on tykistön rahankäytöstä, eli ongelmaa ei synny, jos merivoimat hankkii Nemoja Jehujen päälle? ;)
 
Back
Top