Armeija hävittää tuhansia aseita

RDF kirjoitti:
Voi olla mielenkiintoiset ajat edessä armeijala jos persujen Niinistö pääsee puolustusministeriksi. Mies tuntuu edustavan täysin toista linjaa kuin mitä kenraalit nyt ovat harjoittaneet. Ei olisi välttämättä ollenkaan huono asia.

Asioista keskusteleminen ei olisi pahasta. Nykyinen heikon suunnittelun ja nopean toteutuksen yhdistelmä ei ainakaan vakuuta.Yhä sakeampi suojasavutuskaan ei lisää luottamusta asioiden hyvään hoitoon.

Turha hoppu pois ja PV uudelle kurssille (tai vanhalle) parin...kolmen vuoden perusteellisen pureskelun jälkeen.

Itse uskon, että Härskin jatko puolustusministerinä tulee olemaan Kokoomuksen tärkeyslistalla erittäin korkealla, samoin ulkoministerin salkku. He eivät hevin luovu uudesta turvallisuuspolitiikan linjauksesta, jota ovat suojasavutuksen turvin jo pitkään rakentaneet. Hankkeen hillosilmäksi on tietenkin ajateltu Kokoomuksen piiristä valittava uusi presidentti.
 
Hösseli kirjoitti:
RDF kirjoitti:
Voi olla mielenkiintoiset ajat edessä armeijala jos persujen Niinistö pääsee puolustusministeriksi. Mies tuntuu edustavan täysin toista linjaa kuin mitä kenraalit nyt ovat harjoittaneet. Ei olisi välttämättä ollenkaan huono asia.

Asioista keskusteleminen ei olisi pahasta. Nykyinen heikon suunnittelun ja nopean toteutuksen yhdistelmä ei ainakaan vakuuta.Yhä sakeampi suojasavutuskaan ei lisää luottamusta asioiden hyvään hoitoon.

Turha hoppu pois ja PV uudelle kurssille (tai vanhalle) parin...kolmen vuoden perusteellisen pureskelun jälkeen.

Itse uskon, että Härskin jatko puolustusministerinä tulee olemaan Kokoomuksen tärkeyslistalla erittäin korkealla, samoin ulkoministerin salkku. He eivät hevin luovu uudesta turvallisuuspolitiikan linjauksesta, jota ovat suojasavutuksen turvin jo pitkään rakentaneet. Hankkeen hillosilmäksi on tietenkin ajateltu Kokoomuksen piiristä valittava uusi presidentti.

Vähän epäilen että Kokoomus saisi pidettyä pääministerin, ulkoministerin ja puolustusministerin salkkuja kaikkia, tai sitten pitää luopua aika monesta muusta. Veikkaan, että satsaavat ennemmin valtionvarainministeriöön kuin puolustusministeriöön. Tuliskohan peräti Jytkystä itse puolustusministeri. :)

Minkähänlainen konsensus muuten kenraalikunnallakaan on tämän säätölinjan kanssa?
 
LasUps kirjoitti:
Vähän epäilen että Kokoomus saisi pidettyä pääministerin, ulkoministerin ja puolustusministerin salkkuja kaikkia, tai sitten pitää luopua aika monesta muusta. Veikkaan, että satsaavat ennemmin valtionvarainministeriöön kuin puolustusministeriöön. Tuliskohan peräti Jytkystä itse puolustusministeri. :)

Minkähänlainen konsensus muuten kenraalikunnallakaan on tämän säätölinjan kanssa?

Puolustusministeriö on perinteisesti kevyttä sarjaa, joten se todennäköisesti lopulta vain lipsahtaa jollekin puolueelle. Pääministerin ja valtiovarainministerin saaminen samalle puolueelle on täysin mahdotonta jo ajatuksena, jos hallitus muodostetaan kolmesta suht tasavahvasta puolueesta niin kuin nyt näyttäisi.

UM voisi olla mahdollinen, koska Persujen suurin kiinnostus on todennäköisesti muilla sektoreilla, esim. sisäministeriössä.
 
Hösseli kirjoitti:
Puolustusministeriö on perinteisesti kevyttä sarjaa, joten se todennäköisesti lopulta vain lipsahtaa jollekin puolueelle. Pääministerin ja valtiovarainministerin saaminen samalle puolueelle on täysin mahdotonta jo ajatuksena, jos hallitus muodostetaan kolmesta suht tasavahvasta puolueesta niin kuin nyt näyttäisi.

UM voisi olla mahdollinen, koska Persujen suurin kiinnostus on todennäköisesti muilla sektoreilla, esim. sisäministeriössä.

No juu, oot kyllä oikeassa. Eli katainen vetäjäks ja Stubb jatkaa omassa loosissaan. Ehkä parempi niin. Saas nähdä mitä demarit haluaa sitten lopulta, varmaan riippuu siltäkin suunnalta aika paljon pv:n jatko ja rahoitus.
 
Minä luotan siihen, että rahoitus ei tätä asiaa ratkaise. Rahaa saa kylvää vaikka pakettiautoittain....ratkaisut voivat silti olla mitä vaan.

Teidän täytyy pitää mielessä se, että SIETO eri laajuuksissaan ja vivahteissaan on tämän maan no1. Niin kauan, kun tätä valintaa noudatetaan, ratkaisut ovat sitä mukaa. Ilma- ja Merivoimathan käsittääkseni ovat ns. korkean valmiuden p-haaroja, maavoimat ovat erilaisella painotuksella.....vielä.
 
baikal kirjoitti:
Minä luotan siihen, että rahoitus ei tätä asiaa ratkaise. Rahaa saa kylvää vaikka pakettiautoittain....ratkaisut voivat silti olla mitä vaan.

Teidän täytyy pitää mielessä se, että SIETO eri laajuuksissaan ja vivahteissaan on tämän maan no1. Niin kauan, kun tätä valintaa noudatetaan, ratkaisut ovat sitä mukaa. Ilma- ja Merivoimathan käsittääkseni ovat ns. korkean valmiuden p-haaroja, maavoimat ovat erilaisella painotuksella.....vielä.

Perinteisesti on kai väännetty puolustusvoimien rahoituksesta ja siltarumpupolitikoinnista korpivaruskuntien kanssa. Näiden lisäksi tullee keskestelua aiheuttamaan myös varustelun suunta. Persujen linjaukset ovat ristissä kokoomuksen kv-hankkeiden kanssa. Demarit taitavat olla siinä välillä. Ehkäpä aluejoukkojen piristäminen tapahtuu viimeinkin.
 
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Minä luotan siihen, että rahoitus ei tätä asiaa ratkaise. Rahaa saa kylvää vaikka pakettiautoittain....ratkaisut voivat silti olla mitä vaan.

Teidän täytyy pitää mielessä se, että SIETO eri laajuuksissaan ja vivahteissaan on tämän maan no1. Niin kauan, kun tätä valintaa noudatetaan, ratkaisut ovat sitä mukaa. Ilma- ja Merivoimathan käsittääkseni ovat ns. korkean valmiuden p-haaroja, maavoimat ovat erilaisella painotuksella.....vielä.

Perinteisesti on kai väännetty puolustusvoimien rahoituksesta ja siltarumpupolitikoinnista korpivaruskuntien kanssa. Näiden lisäksi tullee keskestelua aiheuttamaan myös varustelun suunta. Persujen linjaukset ovat ristissä kokoomuksen kv-hankkeiden kanssa. Demarit taitavat olla siinä välillä. Ehkäpä aluejoukkojen piristäminen tapahtuu viimeinkin.


Mitä tarkoittaa? Mitä on aluejoukkojen piristäminen? Varustus ja koulutus? Kenelle ja mihin tehtäviin? Ja millä varustuksella?
 
baikal kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Minä luotan siihen, että rahoitus ei tätä asiaa ratkaise. Rahaa saa kylvää vaikka pakettiautoittain....ratkaisut voivat silti olla mitä vaan.

Teidän täytyy pitää mielessä se, että SIETO eri laajuuksissaan ja vivahteissaan on tämän maan no1. Niin kauan, kun tätä valintaa noudatetaan, ratkaisut ovat sitä mukaa. Ilma- ja Merivoimathan käsittääkseni ovat ns. korkean valmiuden p-haaroja, maavoimat ovat erilaisella painotuksella.....vielä.

Perinteisesti on kai väännetty puolustusvoimien rahoituksesta ja siltarumpupolitikoinnista korpivaruskuntien kanssa. Näiden lisäksi tullee keskestelua aiheuttamaan myös varustelun suunta. Persujen linjaukset ovat ristissä kokoomuksen kv-hankkeiden kanssa. Demarit taitavat olla siinä välillä. Ehkäpä aluejoukkojen piristäminen tapahtuu viimeinkin.


Mitä tarkoittaa? Mitä on aluejoukkojen piristäminen? Varustus ja koulutus? Kenelle ja mihin tehtäviin? Ja millä varustuksella?

Varustus. Erityisesti viesti- ja laskinkalusto mahdollistamaan epäsuoran tehokkaan hajautuksen. Siihen vielä pst:n, it:n, radioiden ja pimeätoiminnan terästys, niin ollaan hyvällä uralla. Puhutaan kohtuullisen pienistä rahoista, kunhan ei tavoitella kuuta taivaalta.
 
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mitä tarkoittaa? Mitä on aluejoukkojen piristäminen? Varustus ja koulutus? Kenelle ja mihin tehtäviin? Ja millä varustuksella?[/size]

Varustus. Erityisesti viesti- ja laskinkalusto mahdollistamaan epäsuoran tehokkaan hajautuksen. Siihen vielä pst:n, it:n, radioiden ja pimeätoiminnan terästys, niin ollaan hyvällä uralla. Puhutaan kohtuullisen pienistä rahoista, kunhan ei tavoitella kuuta taivaalta.
Onkohan täällä ketään PV:n ihmisiä kuulolla ?
Vieläkö on voimassa se aikataulu, jossa v 2012 alkaa panostus alueellisiin joukkoihin ?
 
vehamala kirjoitti:
Vieläkö on voimassa se aikataulu, jossa v 2012 alkaa panostus alueellisiin joukkoihin ?

Ei ehkä 2012, mutta "ensi vuonna" kuitenkin.:a-rolleyes:

PV on komentajansa suulla käsittääkseni linjannut, että alueellisten joukkojen merkittävä varustaminen on mahdollista ainoastaan mikäli puolustusbudjettiin saadaan vaadittu korotusosa. Varsinainen budjettirahoitus tullaan siis kohdentamaan lähes kokonaisuudessaan muihin hankkeisiin ja alueelliset joukot ovat tärkeysjärjestyksessä edelleen viimeisenä.
 
LasUps kirjoitti:
Saas nähdä mitä demarit haluaa sitten lopulta, varmaan riippuu siltäkin suunnalta aika paljon pv:n jatko ja rahoitus.

Jotenkin on tullut sellainen kutina, että demarit ovat tyytyväisiä, kunhan asevelvollisuus säilyy ja puolustusbudjetti on jollain tapaa mukana leikkuutalkoissa. En ole ainakaan havainnut SDP:n suunnalla isompaa hinkua tehdä syvällisiä avauksia puolustuspolitiikan linjauksista. NATOkin on kielletty vain nelivuotiskaudeksi ja sen jälkeen peli on taas auki.
 
Hösseli kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Vieläkö on voimassa se aikataulu, jossa v 2012 alkaa panostus alueellisiin joukkoihin ?

Ei ehkä 2012, mutta "ensi vuonna" kuitenkin.:a-rolleyes:

PV on komentajansa suulla käsittääkseni linjannut, että alueellisten joukkojen merkittävä varustaminen on mahdollista ainoastaan mikäli puolustusbudjettiin saadaan vaadittu korotusosa. Varsinainen budjettirahoitus tullaan siis kohdentamaan lähes kokonaisuudessaan muihin hankkeisiin ja alueelliset joukot ovat tärkeysjärjestyksessä edelleen viimeisenä.

Joo, olen hyvinkin samaa mieltä.
Syy, miksi kysyn tällaista, on se, että olin v2009 loppusyksystä tilaisuudessa,
jossa PV:n edustaja esitteli suunnitelmia ja aikatauluja ja niissä oli selkeästi
merkitty vuosiluvut ja painopistealueet.
 
PV on valtionhallinnossa siinä mielessä harvinainen organisaatio että siellä aktiivisesti pohditaan ja lasketaan vaihtoehtoja ja organisaation elämää kymmeniä vuosia eteenpäin.

ja tuossa pohdinnassa ei ainostaan seinien lämmittämisen kusttannuksia lasketa, vaan kun puhutaan asejärjestelmistä myös niiden käyttökoulutukseen ja ylläpitoon liittyvät asiat ovat keskeisiä.

myös niiden toiminnallisuus lienee keskeistä.

siksi mua ei lämmitä että laitettas ikivarastoon vanhaa tekniikka, joka jopa ainoan mahdollisen vastustajan osalta ei enää pärjää uudemmalle. ja sitten vielä uhrattais resursseja sen kunnossapitoon ja koulutukseen.. vai onko iskulause "hyppyheikit takas!"

mielummin mä näen että satsataan tekniikkaan joka on uutta ja toimii, esim. laitteeeseen joka maksaa paljon, mutta tuhoaa kymmenkertaisesti maksavan (esimerkissä NLAW). tämä on vain yksi esimerkki.

romut pataan vaan!
 
adam7 kirjoitti:
PV on valtionhallinnossa siinä mielessä harvinainen organisaatio että siellä aktiivisesti pohditaan ja lasketaan vaihtoehtoja ja organisaation elämää kymmeniä vuosia eteenpäin.

ja tuossa pohdinnassa ei ainostaan seinien lämmittämisen kusttannuksia lasketa, vaan kun puhutaan asejärjestelmistä myös niiden käyttökoulutukseen ja ylläpitoon liittyvät asiat ovat keskeisiä.

myös niiden toiminnallisuus lienee keskeistä.

siksi mua ei lämmitä että laitettas ikivarastoon vanhaa tekniikka, joka jopa ainoan mahdollisen vastustajan osalta ei enää pärjää uudemmalle. ja sitten vielä uhrattais resursseja sen kunnossapitoon ja koulutukseen.. vai onko iskulause "hyppyheikit takas!"

mielummin mä näen että satsataan tekniikkaan joka on uutta ja toimii, esim. laitteeeseen joka maksaa paljon, mutta tuhoaa kymmenkertaisesti maksavan (esimerkissä NLAW). tämä on vain yksi esimerkki.

romut pataan vaan!

Ehdottomasti näin, mutta vain siinä mitassa kuin uutta saadaan hankittua tilalle suorituskykyvaateisiin nähden asiallinen määrä. Vanha väline tulee siis aina säilyttää, jos se pelittää, eikä sille mahdollisen poiston jälkeen ole mahdollista hankkia asiallista (määrä&laatu) korvaajaa.

Tämähän on asia, joka herättää runsaasti intohimoja ja käännetään aina överiksi jompaan kumpaan suuntaan. Vastapuoli on muka joko poistamassa tai toisaalla säilyttämässä KAIKKEA vanhaa kalustoa suunnilleen musketeista lähtien. Eiköhän se totuus tässäkin asiassa löydy sieltä jostain välimaastosta.
 
adam7 kirjoitti:
mielummin mä näen että satsataan tekniikkaan joka on uutta ja toimii, esim. laitteeeseen joka maksaa paljon, mutta tuhoaa kymmenkertaisesti maksavan (esimerkissä NLAW). tämä on vain yksi esimerkki.

romut pataan vaan!

Joo, olisi muuten oikea lähtökohta, mutta sitä on vaan sovellettu Suomessa siten, että sitä uutta kuranttia tavaraa on vain lukumääräisesti pienelle murto-osalle ukkoja entisten varusteiden määristä.

Ja se "suuri reservi" siellä terävimmän kärjen takana on kohdannut tilanteen, jossa aseet ja varusteet stenataan ja pokataan ja joukoille painetaan deleteä.

Se ihmetyksen aihe tässä on ollut kun aseet ja varusteet tuhotaan sensijaan, että niillä varustettaisiin ja pidettäisiin rivissä takalinjojen ei-niin-kuumat joukot. Kriisissä tarvitaan ukkoja muuallakin kuin siellä kuumimmassa kärjessä.
 
vehamala kirjoitti:
Joo, olisi muuten oikea lähtökohta, mutta sitä on vaan sovellettu Suomessa siten, että sitä uutta kuranttia tavaraa on vain lukumääräisesti pienelle murto-osalle ukkoja entisten varusteiden määristä.

Ja se "suuri reservi" siellä terävimmän kärjen takana on kohdannut tilanteen, jossa aseet ja varusteet stenataan ja pokataan ja joukoille painetaan deleteä.

Se ihmetyksen aihe tässä on ollut kun aseet ja varusteet tuhotaan sensijaan, että niillä varustettaisiin ja pidettäisiin rivissä takalinjojen ei-niin-kuumat joukot. Kriisissä tarvitaan ukkoja muuallakin kuin siellä kuumimmassa kärjessä.

no en mä nyt tiedä..

olin yhdessä harjoituksessa viime vuonna, jossa pystyin seuraamaan erään alueellisen joukon (siis ei ollut operatiivisia joukkoja) perustamista ja sekä varustukseltaan että aseistukseltaan olivat ihan muuta kun meillä aikanaan kun olin taistelujoukoissa.

olin ihmeissäni.
 
adam7 kirjoitti:
no en mä nyt tiedä..

olin yhdessä harjoituksessa viime vuonna, jossa pystyin seuraamaan erään alueellisen joukon (siis ei ollut operatiivisia joukkoja) perustamista ja sekä varustukseltaan että aseistukseltaan olivat ihan muuta kun meillä aikanaan kun olin taistelujoukoissa.

olin ihmeissäni.

Ei kannata liikaa luottaa siihen, että jos kertausharjoituksissa on joukolle riittänyt uusimpia varusteita niin niitä myös LKP:n perustamisvaiheessa olisi tarjolla. Erittelemättömistä syistä johtuen kun joukkoja ei kertauteta välttämättä niillä varusteilla jotka sille on varattu LKP:a varten.
 
noska kirjoitti:
Ei kannata liikaa luottaa siihen, että jos kertausharjoituksissa on joukolle riittänyt uusimpia varusteita niin niitä myös LKP:n perustamisvaiheessa olisi tarjolla. Erittelemättömistä syistä johtuen kun joukkoja ei kertauteta välttämättä niillä varusteilla jotka sille on varattu LKP:a varten.
ymmärrän määrävahvuuden ja jakovahvuuden eron

olen lukenut printtejä
 
adam7 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Ei kannata liikaa luottaa siihen, että jos kertausharjoituksissa on joukolle riittänyt uusimpia varusteita niin niitä myös LKP:n perustamisvaiheessa olisi tarjolla. Erittelemättömistä syistä johtuen kun joukkoja ei kertauteta välttämättä niillä varusteilla jotka sille on varattu LKP:a varten.
ymmärrän määrävahvuuden ja jakovahvuuden eron

olen lukenut printtejä

Minäpä _tiedän_ ettei ole jakaa kaikille edes maastopukua. Osa saa manttelin. Hyvä kun on jakaa edes kokardi ja se vyökin alkaa olemaan nippanappa. Aseesta en viitsi edes sanoa. Tosin sitä ei kaikki välttämättä tarvitse.
 
muhvetti kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Ei kannata liikaa luottaa siihen, että jos kertausharjoituksissa on joukolle riittänyt uusimpia varusteita niin niitä myös LKP:n perustamisvaiheessa olisi tarjolla. Erittelemättömistä syistä johtuen kun joukkoja ei kertauteta välttämättä niillä varusteilla jotka sille on varattu LKP:a varten.
ymmärrän määrävahvuuden ja jakovahvuuden eron

olen lukenut printtejä

Minäpä _tiedän_ ettei ole jakaa kaikille edes maastopukua. Osa saa manttelin. Hyvä kun on jakaa edes kokardi ja se vyökin alkaa olemaan nippanappa. Aseesta en viitsi edes sanoa. Tosin sitä ei kaikki välttämättä tarvitse.



Joo, ei yhden sodan takia kannata aseita jakaa jokaiselle. Priorisoi vähän sitä ja kalkyloi kustannustehokkaasti jutut niin tarvinneeko joka toinenkaan omaa asetta ja jos tarviikin niin lipasta ei nyt kuitenkaan.
 
Back
Top