Autovero poistuu?

Hyvä huomio, maaseudulla näitä teitä on vaikka kuinka paljon. Vaihtoehtona laittaa puomit ja tien osakkailla on avaimet..
Tai tien käyttömaksu automaatti sähköpuomilla, mutta eipä nämäkään ole ilmaisia.

Nykyään näillä teillä on tienhoitokunnat. Joka jyvittää tien varren asukkaille tai kiisteistöjen omistajille omistajille vuosimaksun.
Lasku tulla putkahtaa postista, maksetaan se ja sinulla on oikeus tätä yksikkötietä omiin tarpeisiisi käyttää.
Nämäkään maksut eivät ole ihan pieniä. Jos omistaa useita metsä tai muita kiinteistöjä monen yksityistien varrelta, puhutaan sadoista euroista/vuosi.

Tai jos satut asumaan pitkän yksikkötien päässä, tien kunnossapidon ja aurauksen vuosimaksu voi pahimmillaan olla jopa tuhansia euroja/vuosi.
Aikoinaan valtio ja kunnatkin avusti näitä yksikköteitä, mutta eipä sieltäkään enää paljon apua heru.

Valtion teidenkin kunnossapito maaseudulla ja haja-asutus alueilla on mennyt vuosi vuodelta huonommaksi.

Tehdä pitää, mutta mitä?
Tämä Bernerin suunnitelma on suuren mittakaavan puhallus.

edit, tiedotustilaisuus:
klo 10:39: Berner huomautti, että esitys koskee vain valtion omistuksessa olevia teitä.

Ts. yksityistiet jäävät edelleen samalla tavalla haja-asutusalueiden rasitteeksi ja kun näiden alueiden ihmiset jo nyt maksavat moninkertaisesti teiden käytöstä, nyt tulee lisää.

Itse maksan yksityisteiden tienhoitomaksuja tällä hetkellä yli 300 euroa / vuosi...maksun trendi on vaan nouseva :confused:
 
Mistä lisääntyvä raha on peräisin? Tienpitoon pitäisi tuloutua enemmän fyffeä eikä kokonaisveroaste nouse?

Entä nykyinen tienkäyttömaksu? Polttoainetta verotetaan ja useimmat autoilijat ajavat teitä pitkin. Enemmän ajettaessa kulutetaan enemmän polttoainetta ja maksetaan enemmän veroa, enemmän kuluttavalla maksetaan myös enemmän.

Autoveron poisto on täky jolla homma myydään älykkäälle kansalle. Valtion tiet siirtyvät ennen pitkää yksityisten rahastettavaksi ja silloin monopolin päällä istuu joku, joka voi päättää minkä verran haluaa tulouttaa itselleen ja minkä verran sijoittaa takaisin ylläpitoon.

Maksaja tiedetään.

Loistava esimerkki siitä kuinka karvas kalkki syötetään maksajalle niin, että hän iloitsee ja on kiitollinen kun saa sitä niellä.
 
^^Berner väitti, että lisääntyvä raha on peräisin lisääntyviltä käyttäjiltä. Ainakin osa uudessa mallissa tulisi ulkomaalaisilta eli ulkolainen rekka tai henkilöauto joutuu maksamaan tien käytöstä kuten suomalainen maksaa ajaessaan Euroopassa.

Lisäksi tulee kuulemma "muita palveluja" kun suuri visio älykkäästä liikenteestä toteutuu, mitä se sitten tarkoittaakin.
 
Jännä miten niin tiukkana säästöjen perään kuuluttava hallitus on valmis rapauttamaan valtiontalouden pohjaa poistamalla ja laskemalla ties mitä veroja. Samalla ne keksii älyttömiä vene- ja moottoripyöräveroja joiden kerääminen maksaa saman verran kuin veron oletettu tuotto.

Tämä Bernerin liikenneverkkohanke on kyllä vuosisadan puhallus. Muistellaan vielä kaiholla Carunan maltillsiia sähkönsiirtohintoja jos tästä luodaan luonnollinen monopoli jollekin kassavirtaa tuottamaan.
^^Berner väitti, että lisääntyvä raha on peräisin lisääntyviltä käyttäjiltä. Ainakin osa uudessa mallissa tulisi ulkomaalaisilta eli ulkolainen rekka tai henkilöauto joutuu maksamaan tien käytöstä kuten suomalainen maksaa ajaessaan Euroopassa.

Lisäksi tulee kuulemma "muita palveluja" kun suuri visio älykkäästä liikenteestä toteutuu, mitä se sitten tarkoittaakin.
Tän olis voinu toteuttaa edullisesti jo vuosia sitten. Ruotsin/Norjan/joidenkin euroopan maiden malliin tievero raskaalle liikenteelle, joka kotimaisille yrityksille kompensoidaan. Tätä on ajanu niin Rahtarit ry,Akt,Skal ym ym ym, mutta turhaan.
 
^tuskin vihapuhetta, mutta mitään perusteluja ei esitetty.
 
Kylmä totuus kirpaisee
Keskimäärin ajoneuvovero laskisi autoa kohden noin 180 euroa, polttoainekulut ajomäärästä riippuen noin 50–60 euroa. Lisäksi uuden auton voisi ostaa jatkossa ilman autoveroa. Voiko tämä olla tottakaan?

Ei voi. Vastapainoksi esityksessä ehdotetaan alkuun aikaan perustuvaa tienkäyttömaksua, joka olisi noin 500–600 euroa per auto vuodessa. Sen lisäksi ajoneuvoveroa pitäisi edelleen maksaa jäljelle jäänyt osa, ja polttoaineiden pumppuhinnoissa kaavailtu neljän sentin veronalennus on käytännössä merkityksettömän pieni. Veroetu poistuu ensimmäisen raakaöljyn kallistumisen myötä.

Ajoneuvovero on noussut viimeisten vuosien ajan tasaisesti, eikä sen kerralla laskeminen takaa millään tavalla sitä, etteikö tulevaisuudessa ajoneuvoveroa voitaisi jälleen korottaa. Päinvastoin, alemmalle tasolle siirtyminen mahdollistaisi jälleen vähittäisen nostamisen vuosi kerrallaan, hivuttaen. Samalla mikään ei takaa, etteivätkö uuden Live Oy:n perimät vuosimaksut kasvaisi ajan myötä nopeastikin. Niin on osakeyhtiöiden hinnoittelussa aina ollut tapana, kun tulosta pitää tehdä.

Lopputulema on...
Bernerin paperin budjettiin tekemä lovi olisi 1,6 miljardia. Kun noin 600 euron arvioitu uusi vuosimaksu kerrotaan Suomen noin 2,65 miljoonalla aktiivisesti liikenteessä olevalla autolla, saadaan 1,6 miljardia euroa.

Luku tuntuu kumman tutulta.
Harry Kuurio
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051564.html

Tässähän tämä hyvin kiteytettynä.
 
Kylmä totuus kirpaisee
Keskimäärin ajoneuvovero laskisi autoa kohden noin 180 euroa, polttoainekulut ajomäärästä riippuen noin 50–60 euroa. Lisäksi uuden auton voisi ostaa jatkossa ilman autoveroa. Voiko tämä olla tottakaan?

Ei voi. Vastapainoksi esityksessä ehdotetaan alkuun aikaan perustuvaa tienkäyttömaksua, joka olisi noin 500–600 euroa per auto vuodessa. Sen lisäksi ajoneuvoveroa pitäisi edelleen maksaa jäljelle jäänyt osa, ja polttoaineiden pumppuhinnoissa kaavailtu neljän sentin veronalennus on käytännössä merkityksettömän pieni. Veroetu poistuu ensimmäisen raakaöljyn kallistumisen myötä.

Ajoneuvovero on noussut viimeisten vuosien ajan tasaisesti, eikä sen kerralla laskeminen takaa millään tavalla sitä, etteikö tulevaisuudessa ajoneuvoveroa voitaisi jälleen korottaa. Päinvastoin, alemmalle tasolle siirtyminen mahdollistaisi jälleen vähittäisen nostamisen vuosi kerrallaan, hivuttaen. Samalla mikään ei takaa, etteivätkö uuden Live Oy:n perimät vuosimaksut kasvaisi ajan myötä nopeastikin. Niin on osakeyhtiöiden hinnoittelussa aina ollut tapana, kun tulosta pitää tehdä.

Lopputulema on...
Bernerin paperin budjettiin tekemä lovi olisi 1,6 miljardia. Kun noin 600 euron arvioitu uusi vuosimaksu kerrotaan Suomen noin 2,65 miljoonalla aktiivisesti liikenteessä olevalla autolla, saadaan 1,6 miljardia euroa.

Luku tuntuu kumman tutulta.
Harry Kuurio
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051564.html

Tässähän tämä hyvin kiteytettynä.


Tässäkin sovelletaan "uuskieltä" eli halpa on kallista, vähemmän on enemmän ect...
 
^^Berner väitti, että lisääntyvä raha on peräisin lisääntyviltä käyttäjiltä. Ainakin osa uudessa mallissa tulisi ulkomaalaisilta eli ulkolainen rekka tai henkilöauto joutuu maksamaan tien käytöstä kuten suomalainen maksaa ajaessaan Euroopassa.

Lisäksi tulee kuulemma "muita palveluja" kun suuri visio älykkäästä liikenteestä toteutuu, mitä se sitten tarkoittaakin.

Berner ei maininnut mitään maksujen keräyskustannuksista, eikä myöskään sitä miten uudistusta valvotaan. Ilmeisesti näitä asioita ei oltu käsitelty "erittäin perusteellisessa ja kaikki näkökulmat huomioon ottavassa esiselvityksessä".
 
Berner ei maininnut mitään maksujen keräyskustannuksista, eikä myöskään sitä miten uudistusta valvotaan. Ilmeisesti näitä asioita ei oltu käsitelty "erittäin perusteellisessa ja kaikki näkökulmat huomioon ottavassa esiselvityksessä".

Pikku juttu, ei sitä tarvitse mainita, kun ei koske traktoreita
 
Berner ei maininnut mitään maksujen keräyskustannuksista, eikä myöskään sitä miten uudistusta valvotaan. Ilmeisesti näitä asioita ei oltu käsitelty "erittäin perusteellisessa ja kaikki näkökulmat huomioon ottavassa esiselvityksessä".

Tähän mainioon ja laadukkaasti valmisteltuun esitykseen ei julkisuudessa olevien tietojen mukaan pyydetty lausuntoa esimerkiksi VM:ltä. Lausuntoa sen sijaan pyydettiin mahdollisilta palvelujen tuottajilta ja tarjoajilta, mutta sitten taas toisaalta ei - edes jollakin tavalla - koko rumban maksumiehiä edustavalta taholta, kuten Autoliitolta.

Ja niinhän se menee, että esityksen mukaan maksat ainakin ensi vaiheessa valtion firmalle/välikäsille myös muiden kuin valtion teiden käyttämisestä, esimerkiksi yksityisteiden ja kaupunkien katuverkon käyttämisestä.

Vaikka autoveron poistoa periaatteessa kannatankin, tämä malli aukaisee kyllä sellaisen matolaatikon, että oksat pois.

Jos Bernerin/LVM:n mukaan teiden kunnossapidon rahoitus on liikaa kiinni poliittisista ratkaisuista, kannattaisikohan keskittyä tarvittavan poliittisen vaikutusvallan hankkimiseen oman hallinnonalan edistämiseksi sen sijaan, että käy kuuntelemassa taloudellisten etujen tavoittelijoiden toiveita ja laatii niiden perusteella utopistisia suunnitelmia?
 
Tämä Bernerin liikenneverkkohanke on kyllä vuosisadan puhallus. Muistellaan vielä kaiholla Carunan maltillsiia sähkönsiirtohintoja jos tästä luodaan luonnollinen monopoli jollekin kassavirtaa

Oligarkia elää ja voi hyvin. Ei liene vaikea arvata, kutka ovat Rva Bernerin taustalla.....tulee kuulema uutta liiketoimintaa, bisnestä, visioita, edelläkävijyyttä, vapautta valita.....tulee varmasti, jos on halua ja rahaa panna autoiluun kasvava määrä hilloa. Ja minä kun olen opetellut minimoimaan liikennekustannukseni jo vuosia sitten, saa nähdä, mitä keksin seuraavaksi?

Maakuntataso ryhtyy "hoitelemaan" sitä osaa liikenneverkosta, jolla ei ole niin sitä bisnesperspektiiviä.....eli suomeksi: vähiten liikennöityjä teitä ei ole kenenkään intressissä hoitaa. Saati investoida. Se tarkoittaa jo paskaksi ajetun tiestön entistä kurjempaa kuntoa. Tosin vähänkään parempi puutavarahan onkin jo kelkottu ns. solalle ja mitäpä muutakaan varten tiestöä kannattaa syrjässä pitää yllä....:rolleyes:

Tehdään poliittisia arvovalintoja. Toivottavasti eivät sentään päättäjien omat viiteryhmät tällä kertaa osoittaudu hyötyjiksi...sehän saattaisi laskea korruptiosijoitusta kansainvälisesti....
 
Kyllä tässä koko hommassa on sellainen kepulainen maaseudulle ominainen haju... Sanoisivat edes rehellisesti, että vanha rahoitusmalli ei toimi tulevaisuudessa ja tässä vain varmistetaan että kruunu ja kaverit saa omansa, ehkä mahdollisesti lisääkin.
 
Eli pauttiarallaa pari tonnia pois uuden auton hinnasta ja samalla tonni lisää käyttökustannuksia per vuosi?
 
Mistä lisääntyvä raha on peräisin? Tienpitoon pitäisi tuloutua enemmän fyffeä eikä kokonaisveroaste nouse

Tätä kysymystä ovat meitä viisaammatkin osanneet esittää ja taivastella? Ja markkinatalouden lakien mukaan pitäisi vielä voittoakin saada.....

Tuskin vastaus on vaikea keksiä? Kyllä se on se tienkäyttäjä, joka takaa lompsallaan sen, että visiot ja kirjoitukset käyvät toteen.
 
Tätä kysymystä ovat meitä viisaammatkin osanneet esittää ja taivastella? Ja markkinatalouden lakien mukaan pitäisi vielä voittoakin saada.....

Tuskin vastaus on vaikea keksiä? Kyllä se on se tienkäyttäjä, joka takaa lompsallaan sen, että visiot ja kirjoitukset käyvät toteen.

Paitsi että tienpitoon sekään raha ei välttämättä päädy vaan pankkitilille Panamaan.
 
Back
Top