Avaruus

Jaahas, Space X onnistui vihdoin saamaan raketin ehjänä paatin kannelle. Samalla ISS:lle meni ensimmäinen Bigelow-mallinen isoksi pumpattava moduuli: https://en.wikipedia.org/wiki/Bigelow_Expandable_Activity_Module - molemmat mielenkiintoisia askeleita avaruusharrastuksille.

Bigelowin BEAM-modulista Tähdet ja avaruus -lehdessä 5/2016 (lyhyt lainaus):

"Avaruusaseman "hotellimoduuli" puhallettiin auki

Pehmeäseinäinen BEAM-moduuli saatiin auki 28. toukokuuta Kansainvälisellä avaruusasemalla. Neljä metriä pitkä pallomainen avaruushuone on asemalla testikäytössä.

...

Koska Nasa ei vielä luota pehmeisiin seiniin avaruusolosuhteissa, pidetään BEAM eristettynä muusta avaruusasemasta. Siten moduulin mahdolliset ilmanlaatuongelmat tai reikiintyminen eivät vaaranna astronautteja. Miehistö on määrä vierailla moduulin sisällä vain 6-7 kertaa vuodessa kahden vuoden aikana.

Moduulin valmistanut Bigelow Aerospace -yhtiö on tavoitellut jo 15 vuoden ajan ensimmäisen avaruushotellin rakentamista. Päätuotteekseen se kaavailee suurta B330-moduulia, joka on avattuna 17 metriä pitkä ja soveltuu kuudelle hengelle.

Seinät ovat 46 senttimetrin paksuiset ja kestävät yhtiön mukaan avaruusromun osumia huomattavasti paremmin kuin tavalliset alumiinimoduulit. Ensimmäinen B330 on määrä saada kiertoradalle vuonna 2020
." (Tähdet ja avaruus 5/2016 s. 27)

vlad
 
1989 ja 1990 BBC oli varmaankin ensimmäisiä länsimaisia mediataloja, joka pääsi tutustumaan hyvin avoimesti tuolloisen Neuvostoliiton avaruusohjelmaan. Tuloksena syntyi pari erittäin mielenkiintoista dokumenttia.

Red Star in Orbit - The Dark Side of the Moon kuvaa avaruuskilpaa venäläisten näkökulmasta. Aivan erityisesti dokkari valottaa NL:n salaista miehitettyä kuulento-ohjelmaa. Haastateltavana mm. Aleksei Leonov.

EDIT: Höh, tossa 42 min kohdalta ohjelma loppuu kesken ja tilalla on jotain foliohattujen salaliittohörhöilyä.


Toinen ohjelma Red Star in Orbit - The Mission taas kuvaa kahden kosmonautin koulutusta ja itse avaruuslentoa Mir-asemalle 1990.

 
Viimeksi muokattu:
Tämän uutisen voisi melkein laittaa iltavapaiden salaliittoketjuun. Sen verran raflaavaan tapaan maikkari tästä repii otsikot.

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/...etoa-matka-kuuhun-kuin-kuolemantuomio/6007464

Juttu vihjailee, että avaruuden kosminen säteily olisi tappanut kuulentojen astronautteja pitkällä aikavälillä sydän- ja verisuonitautien muodossa. Minä olen kylläkin ymmärtänyt, että kyllä se säteily totta kai haitallista on, mutta kuulennot kestivät sen verran vähän aikaa, ettei mitään massiivisia säteilyannoksia päässyt kertymään. Itse asiassa veikkaisin, että kansainvälisellä avaruusasemalla kuukausia viettävät astronautit saavat suurempia kokonaisannoksia.

Enemminkin juttu käsittelee kansanterveyttä. Apollo-veteraanit alkavat vissiin kaikki olla jo päälle kahdeksankymppisiä vanhuksia, eli ovat saavuttaneet korkean iän. Ja läntisessä maailmassa sydän- ja verisuonitaudit ovat syövän lisäksi sangen yleinen kuolinsyy.
 

Foliohatut jaksaa aina meuhkata ns. Van Allenin säteilyvyöhykkeestä, joka ympäröi maapalloa. Näiden mielestä lento vöiden läpi tappaisi astronautin nopeasti eikä mikään tunnettu säteilysuoja auttaisi yhtään. Unohtavat sitten vaan täysin sen, että kaikki tämä oli jo 60-luvulla ihan hyvin tiedossa ja että kuulentoja ja avaruusaluksia suunniteltaessa asia otettiin huomioon.

Vyöhyke läpäistiin mahdollisimman nopeasti sen ohuimmalta kohdalta, joten säteilyannos jäi pieneksi. Jopa itse prof. Van Allen on itsekin sitä mieltä, että vaaraa on liioiteltu roimasti. Sen sijaan voimakas aurinkomyrsky, joka sylkee ympärilleen julmetusti säteilyä, olisi kuussa purkauksen aikana olevalle astronautille vaarallinen.
 
Foliohatut jaksaa aina meuhkata ns. Van Allenin säteilyvyöhykkeestä, joka ympäröi maapalloa. Näiden mielestä lento vöiden läpi tappaisi astronautin nopeasti eikä mikään tunnettu säteilysuoja auttaisi yhtään. Unohtavat sitten vaan täysin sen, että kaikki tämä oli jo 60-luvulla ihan hyvin tiedossa ja että kuulentoja ja avaruusaluksia suunniteltaessa asia otettiin huomioon.

Vyöhyke läpäistiin mahdollisimman nopeasti sen ohuimmalta kohdalta, joten säteilyannos jäi pieneksi. Jopa itse prof. Van Allen on itsekin sitä mieltä, että vaaraa on liioiteltu roimasti. Sen sijaan voimakas aurinkomyrsky, joka sylkee ympärilleen julmetusti säteilyä, olisi kuussa purkauksen aikana olevalle astronautille vaarallinen.
Käsittääkseni Van Allen oli myös erittäin isänmaallinen henkilö. Hän toimi myös yhteistyössä Nasan ja Von Braunin kanssa kuulentojen suunnittelussa.
 
Tosiaan suurin osa Apollo-kuuvierailijoista (laskeutuneet tai kiertoradalla käyneet) ovat syntyneet 1930-luvulla. Noin puolet heistä kuolleet 51-80 vuotiaina, ja puolet vielä elossa. Ikä lentohetkellä 35-45v.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Apollo_astronauts#Apollo_astronauts_who_walked_on_the_Moon

On se silti jännää väittää että sydäntauteihin ovat kuolleet, jos mietitään mikä on astronauttien fyysinen kunto.

Joo. Suurin osa miehistä oli noihin aikoihin siinä neljänkympin hujakoilla (60-luvun loppu ja 70-luvun alku). Vanhin kuussa käynyt astronautti oli 47-vuotias Alan Shepard. Lähes kaikilla oli sotilas- ja koelentäjätausta, eli olivat varmasti huippukunnossa kuulentojen aikaan.

Mutta tuon tutkimuksen verrokkiryhmä on minusta tavattoman pieni. Ja käsittääkseni Yhdysvalloissa sydän- ja verisuonitaudit (+ syöpä) ovat tavattoman yleisiä kuolinsyitä.

Tuolla on muuten avaruusnörttien vääntöä samasta aiheesta:

http://www.collectspace.com/ubb/Forum38/HTML/002009.html
 
Joo. Suurin osa miehistä oli noihin aikoihin siinä neljänkympin hujakoilla (60-luvun loppu ja 70-luvun alku). Vanhin kuussa käynyt astronautti oli 47-vuotias Alan Shepard. Lähes kaikilla oli sotilas- ja koelentäjätausta, eli olivat varmasti huippukunnossa kuulentojen aikaan.

Kunto on epäilemättä ollut hyvä, etenkin jos läpäisivät valintakokeet. Mutta mitä vaikutuksia tuolla heidän ammatilla oli? Onko esim. heihin kohdistuneilla voimilla voinut olla mitään vaikutuksia? Tai muita juttuja, altistuivatko he ehkä jollekin muulle lentojen aikana?
 
A new type of advanced surveillance satellites will soon bolster the reconnaissance capabilities of the Russian Aerospace Forces. The mainstay of the new space surveillance system will be the new 14F156 Razdan satellites, which are expected to replace the existing 14F137 Persona craft.

Several sources in Russian industrial and military circles have told the newspaper Kommersant that the Russian Aerospace Forces and the Progress State Research and Production Rocket Space Center are already discussing the specifics of engineering Razdan satellites.

While little information regarding the new satellite's capabilities and characteristics is currently available, the newspaper reports that Razdan is set to totally outclass its predecessors.

The satellite will be able to maintain contact with Earth via a new high-speed secure radio channel, and will eventually be fitted with new telescopes with an objective lens diameter of 2 meters.

The first Razdan satellite is expected to be launched from Plesetsk Cosmodrome in 2019, with the second and the third craft scheduled to join it in space in 2022 and 2024 respectively.
http://www.spacewar.com/reports/Rus...ts_Orbital_Surveillance_Capabilities_999.html
 
Kunto on epäilemättä ollut hyvä, etenkin jos läpäisivät valintakokeet. Mutta mitä vaikutuksia tuolla heidän ammatilla oli? Onko esim. heihin kohdistuneilla voimilla voinut olla mitään vaikutuksia? Tai muita juttuja, altistuivatko he ehkä jollekin muulle lentojen aikana?

Pitkäkestoisella avaruuslennolla joutuu kohtaamaan painottomuudesta johtuvaa lihasmassan vähenemistä ja luukatoa. Nämä nyt ainakin ovat nykyään jo melko hyvin tiedossa olevia seikkoja. Näistä ei kuitenkaan ollut sen suurempaa harmia kuulennoilla, jotka kestivät yleensä sellaiset vajaa parisen viikkoa. Itse asiassa jo 1965 Gemini 7 -lennon miehistö vietti pienessä ja ahtaassa kapselissaan 13 vuorokautta ja näin todistivat ihmisen kestävän ainakin tuon ilman pysyviä sivuvaikutuksia.

Jim Lovell ja Frank Borman väsyneinä ja partaisina laskeutumisen jälkeen lentotukialuksen kannella.

1015569a_lg.jpg
 
Viimeksi muokattu:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_Stratolaunch
Scaled Composites Stratolaunch

2B13194C00000578-3184219-image-m-9_1438635677675.jpg


Scaled Composites Model 351 Stratolaunch[3] (tunnettu myös nimillä Stratolaunch Carrier Aircraft[4] ja ”Roc”[5]) on Scaled Compositesin kehitteillä oleva lentokone, jota Stratolaunch Systems suunnittelee käyttävänsä ilmasta laukaistavien rakettien laukaisuihin. Koneen kärkiväliksi on suunniteltu 117 metriä, mikä tekisi siitä suurimman lentokoneen kärkivälillä mitattuna.[5] Scaled Composites oli helmikuuhun 2015 mennessä koonnut konetta siinä määrin, että koossa oli noin 91 tonnia komposiittirakennetta.[2]Ensilentoa ennustetiin elokuun 2015 tietojen mukaan vuodelle 2016,[1] ja ensimmäisen koneen kyydistä laukaistun raketin lennon olisi tarkoitus tapahtua vuonna 2018.

Konetyypin historia
Stratolaunch-projekti käynnistyi liki vuosi ennen sen julkistamista joulukuussa 2011. Yhdysvaltalainen Dyneticsin työskenteli projektin parissa jo vuoden 2011 alulla, ja julkistuksen aikaan koneprojektin parissa työskenteli noin 40 yhtiön työntekijää. SpaceX:nyhteistyö Stratolaunch-projektin kanssa käynnistyi jonkin aikaa ennen joulukuun 2011 julkistusta.[6] Stratolaunch-kuljetuskoneen 0,81 hehtaarinen lentokonehalli valmistui lokakuussa 2012, kaksi kuukautta aikataulua edellä.[7]

Stratolaunch Systems teki alkuun yhteistyötä SpaceX:n kanssa Falcon 9 Air -raketin kehitystyössä,[8] mutta yhtiöt ilmoittivat päättävänsä yhteistyönsä joulukuussa 2012. SpaceX perusteli yhteistyön päättämistä Falcon 9 Air -raketin sopimattomuudella yhtiön pidemmän tähtäimen liiketoimintamalliin.[9] SpaceX-yhteistyön päätyttyä Stratolaunch oli yhteistyössä Orbital Sciences Corporationin kanssa vuoden 2013 kesäkuulta[10] vuoden 2015 kesäkuulle, jolloin yhtiö hylkäsi Orbital ATK:si välissä muuttuneen yhtiön raketin käytön kuljetuskoneensa kanssa. Kesäkuussa 2015 uutisoitiin myös, että yhtiö oli kohdannut uusia ongelmia valtavan koneensa rakentamisessa, mikä viivästyttivät projektin etenemistä.[11] Wall Street Journal piti myös projektin toteutumista epävarmana marraskuussa 2015 julkaistussa artikkelissa. Lehden haastattelemien ilmailuasiantuntijoiden mukaan suurikokoinen kuljetuskone oli ajautumassa ongelmiin sateliittimarkkinoiden jatkaessa siirtymistä entistä enemmän pienempiin ja kevyempiin satelliitteihin, jotka eivät vaadi yhtä suuria kantoraketteja kiertoradalle pääsyyn.[12] Stratolaunch-projektin taustalla oleva Vulcan Aerospace kiisti Wall Street Journalin väitteet muutamaa päivää myöhemmin todeten niiden perustuvan pelkästään huhuihin ja spekulaatioon. Yhtiön mukaan se aikoi jatkaa projektiaan tähdäten alkuperäiseen tavoitteiseensa toimivasta laukaisujärjestelmästä 2010-vuosikymmenen loppuun mennessä.

160619-strato2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä Suomi!

MOJAVE, Calif., Aug. 2, 2016 /PRNewswire/ -- Vector Space Systems, a micro satellite space launch company comprised of new-space industry veterans from SpaceX, Virgin Galactic, McDonnell Douglas and Sea Launch, today announced the successful launch of its P-20 rocket, a sub-scale test vehicle for the Vector 1, in advance of orbital launches in 2018. The test, conducted July 30 in Mojave, CA, also carried Vector's first customer payload through a partnership with Finnish-based Iceye. Iceye launched a prototype of its micro satellite's core computing and communications systems to test its electrical and mechanical resilience in a launch environment.

The launch successfully validated the next development version of Vector's high performance upper stage engine that runs on the unique propellant combination of liquid oxygen and densified propylene. In particular, the flight demonstrated the ignition and operation of a single-piece injector fabricated using 3D additive manufacturing.

"This successful launch, our very first vehicle launch as Vector Space Systems, not only demonstrates the maturity of our launch technology, flight operations and propulsion systems, but also shows our commitment to supporting new-space startups by including a customer payload in our very first launch," said Jim Cantrell, CEO and co-founder of Vector Space Systems. "Vector has already quickly and successfully progressed through not only engine testing, but all the way into initial flight operations, and now the inclusion of a customer payload, putting us on a fast-track to orbital launches by 2018."

Developed by Garvey Spacecraft Corporation and acquired by Vector in 2016, the P-20 rocket is a sub-scale test platform for evaluating critical technologies and functions of the operational Vector launch vehicle's second stage, which is capable of placing 50 kg into a low-Earth orbit.

Headquartered in Espoo, Finland, Iceye is focused on expanding the availability of synthetic aperture radar (SAR) data to support decision making in diverse areas such as trade, exploration, relief efforts, farming, and environmental protection. Iceye is working to launch and operate a constellation of micro satellites that carry its own compact and efficient SAR sensor technology. Its first satellite is scheduled to launch in the second half of 2017.

"Iceye is honored to be a part of this inaugural test launch and to begin our partnership with Vector Space Systems," said Iceye CEO Rafal Modrzewski. "With our plans to launch up to 30 satellites over the next five years, we expect to work closely with Vector Space Systems as a key partner in launching and refreshing our constellation for years to come."

Featuring the only launch system dedicated to serving the rapidly growing micro satellite market, Vector connects space startups with affordable and reliable launch-enabling platforms and vehicles at a cost point never before possible for accessing space. With this successful launch, Vector remains on track for its first orbital launch in 2018, with a number of pathfinding ground operations planned at candidate launch sites early this fall.

About Vector Space Systems

Vector Space Systems is a disruptive space innovator that connects space startups with affordable and reliable launch enabling platforms and vehicles at a cost point never before possible for accessing space. For more information, visit www.vectorspacesystems.com.

About Iceye

Iceye is building a satellite-based information service, providing the world with access to near-real-time imagery from space. The Iceye imaging radar instrument can image through clouds, obscuring weather and darkness, making the system more reliable for operational use than optical camera-based systems. More information: www.iceye.fi.
http://www.spacedaily.com/reports/prnewswire-space-news.html?rkey=20160802SF59979&filter=1639
 
Yhdysvaltain asevoimien tutkimusorganisaatio (Darpa) suunnittelee parhaillaan uuden sukupolven avaruuslentokonetta yhdessä useiden ilmailualan yritysten kanssa. Hanke kulkee nimellä XS-1 ja ensilento on suunniteltu jo vuodelle 2019.

http://www.space.com/32574-military-space-plane-xs1-2019-flight.html

US Military's Satellite-Launching XS-1 Space Plane Could Fly in 2019
574f2c23c36188976e8b45e6.jpg


The U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) is now entering the second and third phases of its ambitious Experimental Spaceplane (XS-1) program, which aims to make launching satellites a daily occurrence.

"I can tell you officially now that we have been funded by the [Obama] Administration for the next phase of XS-1," DARPA's Jess Sponable told applauding attendees at the Space Access '16 Conference in Phoenix last week. "What I can tell you right now is that we have $146 million."

DARPA launched the XS-1 program in 2014 with the goal of developing a reusable launch system capable of flying 10 times in 10 days with aircraftlike operability, at a cost of no more than $5 million per flight.

Over the past two years, DARPA has funded Phase 1 studies by three companies: Boeing, which partnered with Blue Origin; Masten Space Systems, which partnered with XCOR Aerospace; and Northrop Grumman, which partnered with Virgin Galactic.


boeing-xs-1-space-plane-concept-1.jpg

This artist's illustration shows one possible Boeing design for the U.S. military's XS-1 Experimental Spaceplane concept. Credit: Boeing

The goal of the next phases of the program is to take the program beyond studies to flight tests. The solicitation will be open to all companies, not just the ones that were funded in Phase 1. Sponable said that although he expects more than three bids, the level of detail required for the next phases will make it difficult for new entrants to compete with the companies that are already in the program.

DARPA will kick off Phase 2 with a proposers' day on April 29 in Arlington, Virginia. The agency will send out a solicitation following the meeting, with the goal of selecting a single contractor early in fiscal year 2017. Flights of the vehicle would occur in the 2019 to 2020 time frame.

Sponable said that the $146 million DARPA has received is sufficient to begin to support a single contractor. "That's enough to pick someone and go," he said. "It's probably not enough to fully fund what we have envisioned."

Bidders will be required to bring their own funding to the table as part of a public-private partnership, Sponable said. The days of the federal government fully funding development programs is over, he added.

The initial version of the launch vehicle must be capable of placing a 900-lb. (408 kilograms) payload into low Earth orbit. The contractor will need to show how the vehicle can be upgraded to carry 3,000-lb. (1,360 kg) payloads in commercial operations using an expendable upper stage.


Sponable said that a number of companies are working on small-satellitelaunch vehicles, whose engines might be used as an upper stage on the XS-1.

A low-cost, reusable launch vehicle capable of flying every day would have numerous military and commercial applications, he added. The military would be able to disaggregate its large satellites into smaller constellations and be able to rapidly and affordably replace spacecraft that failed or were taken out by enemy action.

The emerging commercial small-satellite market is projected to require hundreds of XS-1-class launches annually, Sponable said.


xs-1-space-plane-northrop-grumman.jpg

Artist's concept of the space plane being designed by Northrop Grumman, with help from Scaled Composites and Virgin Galactic, for DARPA's XS-1 program. Credit: Northrop Grumman

He acknowledged that previous government efforts at producing low-cost launchers have fallen significantly short of the mark.

"This is not new," he admitted. "We've been pursuing this low-cost, aircraftlike access to space literally since the 1960s, and seriously since the 1980s. And we've had failure after failure after failure."

Past efforts have been handicapped by a combination of lofty goals and immature technology at low levels of development, Sponable said. Today, the various technologies needed for low-cost launch are much more mature, giving XS-1 a greater chance at success.
 
Viimeksi muokattu:
China has launched a program to develop hybrid spacecraft. The vehicle is expected to make space travel much cheaper if it proves successful.

According to China Aerospace Science and Technology Corporation, the new vehicle will be powered by multiple engines in different phases of the flight into orbit.

These engines include turbine, ramjet and rocket. The core technique is using the air's oxygen as an oxidiser to create power.

Researchers say the hybrid launch vehicle will be mainly used for expeditions of between dozens to hundreds of kilometers from the earth.

"We have made a long-term plan of taking about three to five years to master the key technologies, and significantly improve the capability of the spacecraft during the application," said Zhang Yong, China Aerospace Science and Technology Corp..

"We aim to implement the technology in suborbital flight and orbital insertion by 2030."
http://www.spacedaily.com/reports/China_begins_developing_hybrid_spacecraft_999.html
 
Back
Top