Dassault Rafale

Rafalen voi kohta raakata pois vaihtoehdoista. Eivät nähtävästi ole tosissaan.


http://yle.fi/uutiset/3-9563508
"Lisäksi olen saanut pikkuesineitä: Super Hornet -lippiksen, hihamerkin ja mukin (Boeing), avaimenperiä (F-35 ja Gripen), pinssejä (F-35), vihkon (F-35) sekä kyniä..."

Phyh... ei varmasti ole yhtä hieno lippis, kuin mitä Rafale-lippikseni. :rolleyes:
Kyllähän niissä on samaa näköä! :D

ASXgHUP.jpg
 
Vain heikot käyvät informaatiosotaa. Ammattilaiset eivät pidä melua itsestään.
Epäpätevyys on yksinkertaisempi selitys. Poiitikkoihin on välttämätöntä vaikuttaa turpo-kuvion takia. Media on varmasti tärkeimpiä kanavia siihen. Koska poliitikkojen täytyy vaikuttaa kannattajilleen olevan tekemässä järkevää päätöstä.

Illan A-Studiossakin asiantuntijat olivat täysin tällä kannalla:
http://areena.yle.fi/1-3778110 kohdasta 27.00
 
Viimeksi muokattu:
Rafalen voi kohta raakata pois vaihtoehdoista. Eivät nähtävästi ole tosissaan.


http://yle.fi/uutiset/3-9563508
Onneksi päätöstä ei tee toimittajat... Sitähän ei voi tietää mitä kulisseissa tapahtuu ja käsittääkseni tässä(kin) kaupassa pyritään realismiin ja totuudenmukaiseen toimintaan eli valmistajien vaikutusyritykset ts. Lobbaaminen halutaan pitää aisoissa.
 
Epäpätevyys on yksinkertaisempi selitys. Poiitikkoihin on välttämätöntä vaikuttaa turpo-kuvion takia. Media on varmasti tärkeimpiä kanavia siihen. Koska poliitikkojen täytyy vaikuttaa kannattajilleen olevan tekemässä järkevää päätöstä.

Patrian mukaan Dassaultkin on mukana vielä hankkeessa. Ranskalaisilla on tainnut olla tapana vaikuttaa suoraan poliittisiin päättäjiin erittäin korkealla tasolla. Rafalen myyntimiehenä maailmaa kiertäneelle Hollandelle lounasaika heltiää varmaan suhteellisen helposti suomalaiselta riviministeriltä...

Kaikki tarjoajat ovat Isotalon mukaan aktiivisia, myös ranskalaisvalmistaja Dassault, vaikka se on näkynyt suomalaisjulkisuudessa vähemmän.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/patria-mukaan-havittajakauppaan/7d6EAu3V?ref=twitter:2610

ps. kiitos muuten tuosta A-Studio-linkistä, en ollut tuota ohjelmaa nähnyt aiemmin!
 
Viimeksi muokattu:
Rafalen ainoat suorituskykymiinukset lienevät kypärätähtäimen puuttuminen(edelleen) ja kyvyttömyys käyttää 2-suuntaista datalinkkiä Meteorin kanssa.
 
Rafalen ainoat suorituskykymiinukset lienevät kypärätähtäimen puuttuminen(edelleen) ja kyvyttömyys käyttää 2-suuntaista datalinkkiä Meteorin kanssa.
Meninkö vipuun tässä ja olikin fake news?
Yksi Rafalen puutteista on korjattu Qatarilaisten toimesta. Integroivat koneeseen Elbitin Targo II -kypärätähtäimen (sama jonka svedut valitsivat Gripen E:hen).
http://elbitsystems.com/product/targo/
Katso liite: 13676
 
Rafalen ainoat suorituskykymiinukset lienevät kypärätähtäimen puuttuminen(edelleen) ja kyvyttömyys käyttää 2-suuntaista datalinkkiä Meteorin kanssa.

Tarkoitit varmaan featurepuutteet suhteessa muihin? Suorituskykyeroja nyt on moneen eri suuntaan. Esim. pienempi tutka kuin muilla.

Featurepuutteeksi voisi nostaa myös esim. parvilinkin, mutta sitä ei ole sitten Typhoonissa, eikä Hornetissakaan.
 
No, eikös useimmissa tai kaikissa ehdokkaissa ole juuri tällä hetkellä vähän tuota "ominaisuus tulossa tai kehitteillä" -vikaa? Tai en tiedä, onko kyseessä niinkään vika; elämme vaihetta, jossa näitä uusia ominaisuuksia ollaan parhaillaan kehittämässä ja ottamassa käyttöön.

Rafaleen on kaiketi aidosti uumoiltu noita puuttuvia ominaisuuksia, niistähän on täälläkin jo kirjoiteltu?
 
Tosin Typhoonin osalta ei parane keulia MSA-tutkalla.
Ranskalaisilla Superampiaisen ohella pisin käyttökokemus AESAsta

Joo, ei tietenkään. Mutta tässä oli Rafale-ketju kyseessä.

Kaikilla koneilla on erilaisia puutteita. Yhtään täydellistä ei ole. Kaikkia koneita pyritään myös kehittämään ja monia puutteita saadaan varmaan myös korjattua. Esim. Rafalen mainitut puutteet, tai esim. tuo Typhoonin MSA.

Pitkä käyttökokemus voi olla positiivinen asia, tai sitten kohtalaisen merkityksetön, tai pahimmillaan saattaa jopa viitata vanhentuneisuuteen. En näkisi sillä tässä hirveästi merkitystä Rafalen kohdalla, suuntaan tai toiseen.
 
Back
Top