Dassault Rafale

@Einomies1 kohta jolloin AMRAAMin oma tutka aktivoituu ja ohjus muuttuu itsenäiseksi voidaan laskea etukäteen. Laukaisulavettihan tietää etäisyyden maaliin ja aika tarkkaan ohjuksen lentoajan jo etukäteen eli siihen ei tarvita kaksisuuntaista tiedonvälitystä.
 
@Einomies1 kohta jolloin AMRAAMin oma tutka aktivoituu ja ohjus muuttuu itsenäiseksi voidaan laskea etukäteen. Laukaisulavettihan tietää etäisyyden maaliin ja aika tarkkaan ohjuksen lentoajan jo etukäteen eli siihen ei tarvita kaksisuuntaista tiedonvälitystä.
Mitä jos vastustaja muuttaa suuntaa laukaisun jälkeen? Eihän sitä voi ennakoida etukäteen ja nopeudet ovat todella suuria. Se 10 km ei ole paljoa kun lennetään Mach 1 ja sitä suuremmilla nopeuksilla.
 
Mitä jos vastustaja muuttaa suuntaa laukaisun jälkeen? Eihän sitä voi ennakoida etukäteen ja nopeudet ovat todella suuria. Se 10 km ei ole paljoa kun lennetään Mach 1 ja sitä suuremmilla nopeuksilla.

Pääasiallisesti se laukaisulavetti seuraa sensoreillaan sitä maalia koko ajan ja päivittää jatkuvasti sitä lentoaikaa eli en usko että maalin väistelyn takia tarvitaan 2 suuntainen linkki

Eli lavetin tietokone laskee sitä samaa arvoa jatkuvasti ja jo ennen laukaisua, kun ohjus on laukaistu laskuri lähtee pienenemään ja voi se luku varmaan kasvaakin jos maali kääntyy tai jos tietokone toteaa että ohjus ei voi enää saavuttaa maalia.
 
Pääasiallisesti se laukaisulavetti seuraa sensoreillaan sitä maalia koko ajan ja päivittää jatkuvasti sitä lentoaikaa eli en usko että maalin väistelyn takia tarvitaan 2 suuntainen linkki

Eli lavetin tietokone laskee sitä samaa arvoa jatkuvasti ja jo ennen laukaisua, kun ohjus on laukaistu laskuri lähtee pienenemään ja voi se luku varmaan kasvaakin jos maali kääntyy tai jos tietokone toteaa että ohjus ei voi enää saavuttaa maalia.
Ok, eli ei linkkiä siis. No sitten tuo 2-suuntainen linkki tuonee ihan täsmällisen tiedon maalin ja ohjuksen suhteesta koneen tst-järjestelmälle?
 
Ääh sekoitin. Siis sama puikko mutta kaksi eri hakupäätä.

On kyllä. Useassakin maassa ja eri aikoina.

Esimerkiksi yleensä puoliaktiivisella tutkahakupäällä varustetusta R-27:sta on olemassa IR-hakupäinen versio. Se on tosin suhteellisen rajoittunut kyvyiltään, koska siinä ei ole datalinkkiä, jonka kautta ampuva kone päivittäisi maalin sijaintia. Ohjus pitää siis saada lukittumaan maaliin ennen ampumista, tai jos sen ampuu ilman lukitusta, niin maalin pitää olla lasketussa ennakkopisteessä varsin tarkasti tai ohjus menee ohi.

Wikipedian sepustus aiheesta:

R-27T and ET variants can be used out of cloudiness, at least 15 degrees away from the bearing of sun, and 4 degrees away from the bearing of moon and ground based head-contrasting conditions. In cases of maximum head-on range launches where lock-command cannot be utilised, missile can be fired in PPS: In this mode, missile will fly straight until achieves target lock. As missile lacks capability of maneuvering before lock, aircraft itself must maneuver so that missile will be pointed to no more than 15 degrees bearing of the target for confident capture by the IR seeker after launch. Equalising altitude is recommended but not required.[4] On combat operations section of the Su-27 manual, this mode of usage is especially recommended for head-on usage for passive attacks at targets with 0 degrees approach angle (i.e. another fighter moving to intercept), leaving target unalerted to incoming missile.[5] Launch can be made at 0 to 7 g, but limited to 6 g if roll induced slip is more than 2x diameter of the ball.[3]

Samalla tavalla mm. vanhemmasta K-13:sta on olemassa IR- ja SARH-hakupäiset versiot. Kyseessä ei tosin ole venäläinen erikoisuus, vaan mm. yhdysvaltalaisesta AIM-4 Falconista on olemassa eri hakeutumisperiaatteilla varustetut versiot.

Tuoreempana länsimaisena esimerkkinä, Rafale-ketjussa kun kirjoitetaan, voi mainita ranskalaisen MICA:n. Tämä on siinä mielessä edistyneempi, että siitä löytyy datalinkki, jolloin ohjuksen voi ampua myös ilman lukitusta kohtuullisen hyvällä osumatodennäköisyydellä. Tosin BVR-etäisyyksillä se ei kuitenkaan täysin korvaa tutkahakupäätä, kun maali voi olla vaikka pilven sisällä tai sääolosuhteet voivat muutoin olla huonot, jolloin ohjus ei välttämättä saa lukitusta maaliin.

300px-MICA_P6230072.JPG
 
On kyllä. Useassakin maassa ja eri aikoina.

Esimerkiksi yleensä puoliaktiivisella tutkahakupäällä varustetusta R-27:sta on olemassa IR-hakupäinen versio. Se on tosin suhteellisen rajoittunut kyvyiltään, koska siinä ei ole datalinkkiä, jonka kautta ampuva kone päivittäisi maalin sijaintia. Ohjus pitää siis saada lukittumaan maaliin ennen ampumista, tai jos sen ampuu ilman lukitusta, niin maalin pitää olla lasketussa ennakkopisteessä varsin tarkasti tai ohjus menee ohi.

Wikipedian sepustus aiheesta:



Samalla tavalla mm. vanhemmasta K-13:sta on olemassa IR- ja SARH-hakupäiset versiot. Kyseessä ei tosin ole venäläinen erikoisuus, vaan mm. yhdysvaltalaisesta AIM-4 Falconista on olemassa eri hakeutumisperiaatteilla varustetut versiot.

Tuoreempana länsimaisena esimerkkinä, Rafale-ketjussa kun kirjoitetaan, voi mainita ranskalaisen MICA:n. Tämä on siinä mielessä edistyneempi, että siitä löytyy datalinkki, jolloin ohjuksen voi ampua myös ilman lukitusta kohtuullisen hyvällä osumatodennäköisyydellä. Tosin BVR-etäisyyksillä se ei kuitenkaan täysin korvaa tutkahakupäätä, kun maali voi olla vaikka pilven sisällä tai sääolosuhteet voivat muutoin olla huonot, jolloin ohjus ei välttämättä saa lukitusta maaliin.

300px-MICA_P6230072.JPG
Puhut nyt eri asiasta. @Raveni tarkoitti ensin että ilmataisteluohjuksessa olisi samanaikaisesti sekä tutka että ir hakupää. Ainakin Amerikkalaiset ja BAE ovat tuollaista tiettävästi testailleet, mutta käytössä ei taida olla missään.
 
Puhut nyt eri asiasta. @Raveni tarkoitti ensin että ilmataisteluohjuksessa olisi samanaikaisesti sekä tutka että ir hakupää. Ainakin Amerikkalaiset ja BAE ovat tuollaista tiettävästi testailleet, mutta käytössä ei taida olla missään.

No, sovitaan niin, että Ravenikin vaihtoi kysymystään lennossa. :)
 
Juu muistelin lukeneeni venäläisestä puikosta jossa olisi ollut molemmat hakupäät samaan aikaan kannossa mutta muistin väärin. Sama ohjus mutta hakupää vaihdettavissa. Fransmanneillahan MICA on samanlainen puikko, että hakupää voidaan vaihtaa toiseen. My mistage...

Ehkä sitten tulevaisuudessa. Sinänsä noiden puikkojen kehittäminen on ollut oudon verkkaista. Luulisi niihin panostettavan enemmän koska hävittäjät ovat vain oikeastaan laukaisu alustoja niille. Ohjus on se varsinainen ase.
 
On kyllä. Useassakin maassa ja eri aikoina.

Esimerkiksi yleensä puoliaktiivisella tutkahakupäällä varustetusta R-27:sta on olemassa IR-hakupäinen versio. Se on tosin suhteellisen rajoittunut kyvyiltään, koska siinä ei ole datalinkkiä, jonka kautta ampuva kone päivittäisi maalin sijaintia. Ohjus pitää siis saada lukittumaan maaliin ennen ampumista, tai jos sen ampuu ilman lukitusta, niin maalin pitää olla lasketussa ennakkopisteessä varsin tarkasti tai ohjus menee ohi.

Wikipedian sepustus aiheesta:



Samalla tavalla mm. vanhemmasta K-13:sta on olemassa IR- ja SARH-hakupäiset versiot. Kyseessä ei tosin ole venäläinen erikoisuus, vaan mm. yhdysvaltalaisesta AIM-4 Falconista on olemassa eri hakeutumisperiaatteilla varustetut versiot.

Tuoreempana länsimaisena esimerkkinä, Rafale-ketjussa kun kirjoitetaan, voi mainita ranskalaisen MICA:n. Tämä on siinä mielessä edistyneempi, että siitä löytyy datalinkki, jolloin ohjuksen voi ampua myös ilman lukitusta kohtuullisen hyvällä osumatodennäköisyydellä. Tosin BVR-etäisyyksillä se ei kuitenkaan täysin korvaa tutkahakupäätä, kun maali voi olla vaikka pilven sisällä tai sääolosuhteet voivat muutoin olla huonot, jolloin ohjus ei välttämättä saa lukitusta maaliin.

300px-MICA_P6230072.JPG
Triviana mainittakoon, että myös Sidewinderista oli puoliaktiivinen tutkavariantti AIM-9C. Mutta viimeistään Sparrowin kehittämisen jälkeen sitä ei nähty hyödylliseksi, ja ne muutettiin SideARM-tutkaanhakeutuviksi ohjuksiksi mariinien Harriereille, joilla oli ongelmia käyttää painavampaa Shrike-ohjusta.
 
Juu muistelin lukeneeni venäläisestä puikosta jossa olisi ollut molemmat hakupäät samaan aikaan kannossa mutta muistin väärin.

SM-3:ssa on tutka ja IP-hakupäät, myös SM-2ER:ään piti tulla mutta peruttiin. Tosin noita ei nyt perus-it-ohjuksiksi ole tarkoitettukaan.
 
Rafale F4 standard will bring software defined radios, communication server, intra patrol datalink aswell as "stealthy" satcom.

Lueskelin läpi ranskalaisia foorumeita ja blogeja, kun kiinnosti löytää lisätietoa tuon F4 version muutoksista. Koostin keskeisimmistä yhteenvetoa tänne jos jotakuta muutakin kiinnostaa. Koetin otaa mukaan vaan joko enemmän tai vähemmän vahvistettuja tietoja tai luotettavan tuntuisia ja useamman kerran mainittuja lähteitä, mutta varauksen sanana että foorumitiedoilla mennään joiltain osin.

F4 standardi otetaan käyttöön 2023 joiltain osin, ja lopullisessa muodossaan 2025. Siihen ei sisälly suuria rakenteellisia muutoksia, vaan ne jätetään myöhemmin tapahtumaan MLU-päivitykseen. Lähes varmasti siihen sisältyy:
  • Uudet datalinkit ja SDR-radiot, joissa tuki omille ja kumppaneiden aaltomuodoille (varmaankin MIDS-JTRS, TTDL, jne.) Parvilinkki ja ilmasta-maahan datalinkki toteutetaan Thalesin Synaps-perheen datalinkeillä (AIRPOWER ja MANOUVER), joista on jo tietoa julkisesti. Tämä kaikkineensa tuo muuten ne paljon puhutut kaksisuuntaiset datalinkit aseistukseen. Tämän päälle toteutetaan verkottumistuki Spectralle, jossa parven eri koneet yhdistävät sensorinsa yhteisen tilannekuvan luomiseksi. Satcom on tietääkseni tullut jo F3R-versiossa, mutta ehkä siihenkin parannuksia.
  • Moottoreihin tulossa pienimuotoista parannusta elinkaarikustannusten suhteen, ja ilmeisesti tällä kertaa myös suorituskyvyssä. AdA ei ole aiemmin ollut hirveän kiinnostunut rahoittamaan tehokkaampia moottoreita, mutta lisääntyvä tyhjäpaino ja uusien teknologioiden virrankulutustarve on muuttanut mieltä. Muutokset koskevat lähinnä moottorin turbiinin sisäosia, uudet metalliseokset oli mainittu yhtenä. Tälläkään kertaa ei ilmanottokanavia ei ollla uusimassa, ellei joku vientiasiakas ole sitä erikseen rahoittanut, mikä vaadittaisiiin reippaampaan tehonlisäykseen.
  • IP-kanava tekee paluun Rafalen keulan OSF:aan. Vanha IRST poistettiin jokunen versio sitten, koska sen komponentit olivat vanhentuneita ja kalliita, ja Libyassa huomattiin että siivellä olevan Mica IR:n kuvantimet toimivat käytännössä paremmin. Tämän (OSF-IR) integroimisesta Rafaleen on työpaikkailmoitus Thalesin sivuilla jos kiinnostaa.
  • Spectra on läpikäynyt isompaa laitteistouudistusta, johon kuuluivat viimeisimmässä F3R-standardissa tulleet GaN lähettimet. Ilmeisesti hommat jatkuvat vielä tässä versiossa, jossa sisuskaluja kuten johdoituksia ja laitteistoja vaihdetaan. Dassaultin lausuntojen pohjalta kokonaisuutta pidetään moninkertaisena suorituskykyparannuksena. Uudet sensorit OSF-IR ja TALEOS-podi integroidaan myös, aiemmin lisätty DDM-NG IP-ohjusvaroitin toimii yleisenä IP sensorina F-35:n EOTS-tyyliin.
  • RBE2-AA saa uusia algoritmeja ja lisää toiminnallisuutta, etenkin A2G ja merivalvonta-moodeja. GaN-moduulit ovat mahdollisia, mutta niiden käyttöönotto on kiinni tuotantokustannusten laskemisesta.
Uutta aseistusta integroidaan ainakin seuraavasti
  • Mica NG: Uusi hakupää, moottori ja elektroniikka. Luultavimmin IP ja tutkahakuinen versio säilyvät molemmat, sillä on eri käyttöprofiilin ohjus kuin Meteor. Kaksisuuntainen datalinkki, suorituskyvystä ei tietoa.
  • AASM Block 4: Tämä on jo tilattu, tavoitteen roimasti alhaisempi yksikköhinta. IIR-hakupäästä on ollut joitain mainintoja. Tällä hetkellä ohjauksena INS/GPS, laser tai IP, joista ainoastaan laser soveltuu liikkuviin maaleihin.
  • AASL: Halvempi ja kevyempi "100kg/100km"-ohjus. SPEAR 3-kaltainen, hyvin mahdollisesti jopa suoraan SPEAR 3.
  • Scalp (Storm Shadow): MLU-päivitys tulossa, jonka lisäksi ranskalaiset kehittelevät parannuksia datalinkkeihin, mm. kaksisuuntaista datalinkkiä (huomaatko toistuvan kuvion?)
Yleisenä havaintona voi sanoa, että tuo verkottuminen tuntuu olevan päivän sana myös Ranskassa ja viimeaikaiset kokemukset yhteisharjoituksista US ja UK:n kanssa, kuten Allied Tridentista, ovat vahvistaneet niitä käsityksiä ja nostaneet niitä prioriteettilistassa ylös.

HMD:stä löysin sen verran tietoa, että Targo II on myös Intian Rafaleihin valittu kypärä ja se on jo integroitu. Aiemmasta penseydestä huolimatta myös AdA on alkanut haluta HMD:tä, mutta mallista ja valmistajasta ei ole tietoa. Ranskalaisia lentäjiä on tosin nähty Thalesin omistaman Visionixin Scorpion "silmälappu" kypärässä kiinni, siitä on kyseessä testikäyttö, väliaikainen tai pysyvämpi ratkaisu ei ole tietoa. Ranskassa HMD:n kypärän paino ja koko on nähty ongelmana, Sagemin kauan sitten kehittämä HMD Rafalelle oli jo tilattu ja valmistettu kun todettiin että haittaa liian painavana toimintaa korkeissa g-voimissa. Mielenkiintoisesti tarvetta HMD:lle on ilmeisesti nähty enemmän A2G kuin A2A-tehtävissä.
 
Olipas mielenkiintoinen yhteenveto intternetsoturilta!

Kyllä tuo Rafale taitaa olla kova kilpailija loppujen lopuksi. Omissa rankingeissani Rafale tulee todennäköisyyksissä heti F-35:n takana. Myöhempiä sijoja pitävät sitten Gripen, Super Hornet ja Typhoon, tuossa järjestyksessä.
 
@intternetsoturi Kiitos mahtavasta yhteenvedosta!

Kyllä tuo Rafale taitaa olla kova kilpailija loppujen lopuksi. Omissa rankingeissani Rafale tulee todennäköisyyksissä heti F-35:n takana. Myöhempiä sijoja pitävät sitten Gripen, Super Hornet ja Typhoon, tuossa järjestyksessä.
Itsekin jossain vaiheessa nostin Rafalen kärkikahinoihin omissa visioissani. Ranskalaiset kun antoivat isoja lupauksia jo mahdollisiin Rafale-kauppoihin liittyen. Ranskalaiset tarjosivat Suomelle mahdollisuuden osallistua Rafalen-elinkaaren täydelliseen strategiseen kumppanuusohjelmaan (tietäisi hurjasti töitä Suomeen ja ehkä jopa uutta bisnes mahdollisuutta?), joka sisälsi osallistumista:
  • tuotantoon
  • tuotantoketjuun
  • valmistuslinjaan
  • kunnossapitoon (MRO)
  • päivityksiin
  • teknologiansiirtoon
  • immateriaaliominaisuuksiin
  • sekä pääsyn lähdekoodiin ilman rajoituksia (!)
..käytännössä Suomi pääsisi tarvittaessa rajoituksetta kehittämään Rafalelle sellaisia erikoiskykyjä jotka kiinnostavat meitä.

Listaustani on koottu ansiokkaasta jutusta joka on julkaistu siivet.fi-sivustolla. Linkki: http://siivet.fi/sotilasilmailu/rafale-unchained-taistelutestattu-rafale-suomelle/
 
Ihmetystä herättää miksi Rafale ei ole mukana perjantain lentonäytöksessä. Typhoon ainakin pistää kaiken likoon ja kone on tuotu kaivariin näytille. Dassault menttää tässä aikamoisen markkinointitilaisuuden. Eihän koneita oikeasti näytöksillä myydä, mutta olisi kyllä maailmaluokan paikka saada markkinointiviesti suomen kansalle suht edukkaasti...
 
Itsekin jossain vaiheessa nostin Rafalen kärkikahinoihin omissa visioissani. Ranskalaiset kun antoivat isoja lupauksia jo mahdollisiin Rafale-kauppoihin liittyen. Ranskalaiset tarjosivat Suomelle mahdollisuuden osallistua Rafalen-elinkaaren täydelliseen strategiseen kumppanuusohjelmaan (tietäisi hurjasti töitä Suomeen ja ehkä jopa uutta bisnes mahdollisuutta?), joka sisälsi osallistumista:
  • tuotantoon
  • tuotantoketjuun
  • valmistuslinjaan
  • kunnossapitoon (MRO)
  • päivityksiin
  • teknologiansiirtoon
  • immateriaaliominaisuuksiin
  • sekä pääsyn lähdekoodiin ilman rajoituksia (!)
..käytännössä Suomi pääsisi tarvittaessa rajoituksetta kehittämään Rafalelle sellaisia erikoiskykyjä jotka kiinnostavat meitä.

Nämä nyt on vähän sellaista diipaa/daapaa jota surutta usein lupaillaan. Tuskin niillä hirveästi on merkitystä meille, koska emme ole mikään UAE jolla on varaa kehityttää koneista omia 'special snowflake'-versioita. Lähinnä meille on tärkeää että voimme kehittää mahdollisimman omavaraista huoltojärjestelmää, omien rahkeidemme mukaan eikä rajoittuen siihen mitä jossain pykälässä sanotaan. Huomionarvoista on että edellisen skaban voitti se kone (Hornet) jonka valmistaja tarjosi etukäteen vähiten "ulkoilmailullisia arvoja".

Muuten Rafale F4 vaikuttaa ns. hyvältä setiltä. Ajoitus on kannaltamme mainio, koneen tuoreimman version saisi suoraan käyttöön ja riski vaikuttaa pienemmältä kuin vaikka Gripenillä. Kontrasti Eurofighter-konsernin epämääräiseen päivityspolitiikkaan ei voisi olla suurempi. Ranska on myös vahvasti sitoutunut Rafalen kehittämiseen nähtävillä olevaan tulevaisuuteen. Avoimeksi kuitenkin jää paljonko lysti maksaa. Euron halventuminen on parantanut ranskisten asemia jenkkeihin nähden mutta kone on luultavasti silti kallis.
 
Muuten Rafale F4 vaikuttaa ns. hyvältä setiltä. Ajoitus on kannaltamme mainio, koneen tuoreimman version saisi suoraan käyttöön ja riski vaikuttaa pienemmältä kuin vaikka Gripenillä. Kontrasti Eurofighter-konsernin epämääräiseen päivityspolitiikkaan ei voisi olla suurempi. Ranska on myös vahvasti sitoutunut Rafalen kehittämiseen nähtävillä olevaan tulevaisuuteen. Avoimeksi kuitenkin jää paljonko lysti maksaa. Euron halventuminen on parantanut ranskisten asemia jenkkeihin nähden mutta kone on luultavasti silti kallis.
Yksi suurimmista ongelmista on minun mielestä ranskalaisten asejärjestelmien kotikutoisuus ja omaleimaisuus. Joku voisi pitää sitä vahvuutena mutta suomi on ollut vahvasti sitoutunut hankinnoissaan USAn ja sieltä on tilattu jo HN-laivueisiin lähes miljardilla eurolla aseistusta hävittäjiimme, jotka on käytössä pitkälle 2020-luvulle. Väheksyä ei pidä myöskään meneillään olevaa integrointia JASSMin suhteen joka kestää 2 vuotta. JASSM tulee olemaan käytössämme ainakin sen 15 vuotta+ päivitykset ja se tuli turkasen kalliiksi. Myös integraatio maksoi yli 30 miljoonaa euroa. En näe mitenkään mahdollisena että hankkisimme ja maksaisimme (taas) uusista ohjuksista ja pommeista jotka eivät ole METEORIA lukuun ottamatta käytössä juuri muissa NATO-maissa.

Ranskan poissaolo NATOsta näkyy edelleen ja pitkään eikä järjestelmäintegraatiota muihin läntisiin järjestelmiin voida pitää itsestään selvänä. Mitään Storm Shadow / Scalp virityksiä siis on turha odotella koska nykyiset rahat ja hankinta menisivät lähes täysin harakoille jos ostettaisiin (taas) uusia ja päällekkäisiä asejärjestelmiä turhaan. Se olisi myös valtion rahojen tuhlausta ja pois muista hankinnoista.

Uskallan nyt sanoa tässä että uusi kone tulee 95% varmuudella USA:sta.
 
Back
Top