Eduskunnan täysistunto

Voin sanoa Norjan osalta että vaikka maksavat talousalue-jäsenyydestään maltaita joka vuosi, myös maahanmuutto on täysin omissa käsissä. Somaleita on ruvettu palauttamaan satoja kappeleita, esimerkiksi.

For the period 2014 – 2020, Norway's average annual commitment is 447 million euro


Eli tuolla 447 miljoonalla pääsee sisämarkkinoille. Paljonkos se Suomelle maksaakaan tuo jäsenyys, ja saako siitä edes suoraa dataa?

In 2017, Finland made a total contribution of €1.6 billion to the EU budget.


Revi siitä huumoria, jos pystyt, arvostettu reserviläisveli @Huhta .

Itse en kykene näiden uusisen lainaprotokollien osalta enää optimismiin.

Kun aika on... jeg kommer til Norge. ;)
 
Siellä taas uhotaan vaikkei edes istuta niissä pöydissä joissa asioista päätetään. Suomi itse Sanna Marinin johdolla päätti olla liittymättä "nuivaan ryhmään", jonka jäsenet saivat miljardien alennukset. Täällä ei olla köyhiä. Päätimme myös vihreän siirtymän nimissä käyttää huomattavasti enemmän rahaa ilmastotoimiin, kuin mitä EU vaati. Siinäpä norjalaiset ihmettelevät, kun täällä laitetaan pari miljardia ilmastohömppään, eikä makseta siitä kuin 7 :cool:
Suurimmat otsikot Norjassa on tällä hetkellä tv-deitti -sarjasta, jossa vähitellen hivutetaan sermiä ylös ja kaikki ovat alastomia. Tämä on tärkeä valtakunnallinen asia, paikalliset kristilliset huutaa suuna päänä, ja maanantaina on vielä lasten päivä (kansallispäivä) kaiken lisäksi, ja lapset eivät nyt toista vuotta putkeen saa marssia Karl Johan -katua kuninkaanlinnalle, koska virustilanne.

Jep, täällä on isot ongelmat käsillä. Tämä on tärkeää ymmärtää :)



Eli tässä on (käsittääkseni) neljä ukkoa alasti, ja yksi nainen juontajan kanssa, ja hiljalleen sermit hilautuvat ylöspäin, ja ukot heiluttelevat kullejaan.
Et silleen.

On ainakin uusi ja tuore formaatti keksitty. Alemmassa linkissä saatte konkreettisen käsityksen ohjelmasta, vuonomaan tilasta, sekä norjalaisista lepo-peniksistä, jos asia kiinnostaa :solthum: .
 
Viimeksi muokattu:
Suurimmat otsikot Norjassa on tällä hetkellä tv-deitti -sarjasta, jossa vähitellen hivutetaan sermiä ylös ja kaikki ovat alastomia. Tämä on tärkeä valtakunnallinen asia, paikalliset kristilliset huutaa suuna päänä, ja maanantaina on vielä lasten päivä (kansallispäivä) kaiken lisäksi, ja lapset eivät nyt toista vuotta putkeen saa marssia Karl Johan -katua kuninkaanlinnalle, koska virustilanne.

Jep, täällä on isot ongelmat käsillä. Tämä on tärkeää ymmärtää :)



Selkeästi ensimmäisen, ei, nollannen, maailman ongelmia. :) Miltä öljyraha maistuu, herra vänrikki?
 
Selkeästi ensimmäisen, ei, nollannen, maailman ongelmia. :) Miltä öljyraha maistuu, herra vänrikki?
Noh, lommautukselthan lommautus maisthuu, herra majur !!

ps. olen res. luutnantti sitäpaitsi vitun fasistit jättäkää mut rauhaan olen varma että maksoin perintöveron. Jotakuinkin.
 
Noh, lommautukselthan lommautus maisthuu, herra majur !!

ps. olen res. luutnantti sitäpaitsi vitun fasistit jättäkää mut rauhaan olen varma että maksoin perintöveron. Jotakuinkin.

:(

Herra luutnantti, pahoittelen. Natsanne eivät näy profiilissa ja haun perusteella olitte ainakin jossakin vaiheessa vänrikki.

No, se oli silloin. Tietysti. Ajat muuttuvat ja kaulukset muuttuvat raskaammiksi. :salut:

P.S. Onko teillä siellä perintöveroa? Ruotsalaiset luopuivat ja suomalaisetkin ovat harkinneet. Mutta entä norjalaiset? Onko verojärjestelmässä mitään hyviä puolia?
 
Itse olen samaa siunaillut ja olenkin ajanut jo neljä vuotta sähköautolla. Verojalanjälkeni on ilahduttavan pieni vaikka meillä ajetaan 50 tkm vuodessa.

Appivanhemmilta käytössämme oleva purjevene on myös melko vähäverollista veneilyä. Prätkistä en osaa sanoa mitään, kun BC-kortilla ei paljoa kiinnosta. Alkoholin käyttöni on kyllä niin minimissään, ettei paljoa tunnu.

Olen todennut, että kannattaa pelata samaa peliä eikä vaan jäädä tuleen makaamaan.
Sinusta meidän kokonaisveroasteemme on siis ok?
 
.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään ameriikantemppu ei ole muodostaa kok-sdp-vihreä-rkp-linjan koalitiota. Riippuen tietysti äänisaaliista. Tai jopa kok-kesk-sdp.
Kuinka muistelen, että demarit eivät ole oikein halunneet lähteä hallitukseen ilman vas, oikeiston apupuolueeksi. Jäätteenmäen aikaan taisi demarit olla vielä voimissaan.

Tosin Sannahan kyllä luottaa Petteriin niin paljon, että joustaa kyllä oikeiston hyväksi.
 
Ei ole perintöveroa, mutta Härmässä on, ja faija on suomalainen. Eli kyllä, olen maksuvelvollinen. Hyvistä puolista Norjan verojärjestelmässä päällimmäisenä on sen anglo-amerikkalaisuus, asuin 10v Lontoossa ja totuin tähän nk. bracket tax -järjestelmään, jota siis Norjassakin käytetään.

Eli progressio ei ole ´lineaarinen´, niinkuin Suomessa, jossa maksetaan kaikesta lisätulosta lisäprosentin mukaan, vaan verolliset jaetaan luokkiin tulojen perusteella - valtiovero on 22% kaikille, ja sen päälle tämä, kokonaispalkkakertymästä:

Income between NOK 0 - 184,800No bracket tax
Step 1Income between NOK 184,800 – 260,1001.7% bracket tax
Step 2Income between NOK NOK 260,100 – 651,2504.0% bracket tax
Step 3Income between NOK 651,250 – 1,021,55013.2% bracket tax*
Step 4Income over NOK 1,021,55016.2% bracket tax


Eli palkkaverotus on selkeästi kevyempi kuin Suomessa, ja systeemiä voi ns. pelata, mikä on normaaleissa maissa ihan normaalia... tavoitteena tehokkaan veroteorian puitteissa on se, että esim. bonuksista tai kakkosduunista jne. ei rangaista, niinkuin Suomessa, jollet jobbaa itseäsi ylempään veroluokkaan.
Englannissa on ihan samanlainen järjestelmä.
Norjassa verotetaan kulutusta, eikä palkkatuloa tai pääomatuloa, noin tavoitteellisesti.
ALV on 25% (ruoka tosin 12%, jotkut ruoat 17%), alkoholi ja tupakka ovat kalliisti verotettuja tosin, ja autot, niinkuin Suomessa.
Mutta sähköautot ovat kokonaan verottomia, eli autovero SEKÄ paikallinen ALV ovat molemmat 0%.
Tämän takia sähkökärryt ovat yli neljänneksen halvempia kuin esimerkiksi Suomessa.

Tuo vaikuttaa ylättävän kohtuulliselta! Ja sitten Norjaa markkinoidaan meille suomalaisille helvetin kallina??? VM:n propagandaa, selkeästi... No, ostoskori on (väitetysti) kallis, mutta siltikin panee miettimään.
 
Tuo vaikuttaa ylättävän kohtuulliselta! Ja sitten Norjaa markkinoidaan meille suomalaisille helvetin kallina??? VM:n propagandaa, selkeästi... No, ostoskori on (väitetysti) kallis, mutta siltikin panee miettimään.
Norjalaisen euro on 180 senttiä verattuna suomalaiseen (yksityissektorilla siis), väitetään. Ja hop, onhan täällä kallista, mutta 95e on 1.70eur pääkaupungissa Oslossa.



En oikein tiedä miten kuvailla kauppalasukua, nyt kun halpaan Ruotsiin ei ole päässyt yli vuoteen, ja raja on vain 150km päässä Oslosta.

Jos osaat itse kokata, niin täällä menee noin 4 eur päivä, ml. eväät.

Jollet, niin koko homma tulee aika paljon kalliimmaksi.
 
Norjalaisen euro on 180 senttiä verattuna suomalaiseen (yksityissektorilla siis), väitetään. Ja hop, onhan täällä kallista, mutta 95e on 1.70eur pääkaupungissa Oslossa.

Mitäh??? :love: Juuri pari päivää sitten tankkasin muutama sentti alle 1,60€ litrahinnalla Kehä I:n sisäpuolella... Toisaalta, kyllä se sähköautokin saattaisi Norjan oloissa himottaa, en minä sillä.

Mitä kokkaamisiin tulee, kukaan ei kokkaa paremmin kuin minä. Ei edes setäni, joka on varsin hyvä. :cool:
 
Mitäh??? :love: Juuri pari päivää sitten tankkasin muutama sentti alle 1,60€ litrahinnalla Kehä I:n sisäpuolella... Toisaalta, kyllä se sähköautokin saattaisi Norjan oloissa himottaa, en minä sillä.

Mitä kokkaamisiin tulee, kukaan ei kokkaa paremmin kuin minä. Ei edes setäni, joka on varsin hyvä. :cool:
Tsekkaa spadeketju, young Padawan. Minä kokkaan myös mielelläni!
 
Tämä ei ole minulle uusi asia, olemme keskustelleet aiemminkin, mutta pystytkö selittämään, miksi?

Tämä on asia, jota pitää kysyä terävästä päästä. Minulla on mahdollisuus seurata sitä, mitä oikeasti tapahtuu ja tehdään, ei muuta. Mutta miksi, niimpä.
 
Tosin Sannahan kyllä luottaa Petteriin niin paljon, että joustaa kyllä oikeiston hyväksi

Suomen politiikka on vahvasti EU-sidonnaista ja -keskeistä. Miten kirjataan hallitusohjelma Persun kanssa? Kuten sanoin, tilanteen tullessa popcornit ja limonaatit esiin, näytelmä alkaa silloin.:)
 
En usko, että persut on hallituksessa seuraavien vaalien jälkeen enkä usko, että se on edes tavoitteena.

Luulen kuitenkin, ettei opposiittio tarkoita sitä ettei puolueella olisi valtaa. Väitän, että muut puolueet ovat jo nyt joutuneet tarkastelemaan arvopohjaliturgiaansa, ettei ihan törkeenä tulisi pataan. Vrt kok.

Ruotsissa aletaan jo hiukan kuuntelemaan ja vastailemaan - kutsutaan keskusteluksi - ruotsidemokraattien kanssa.

Ajat on sellaiset, ettei vanhat opit päde ihan sellaisinaan.
 
Onko sinulla oma latauspistoke? Ja miten kulkee talvella?
Joo, on meillä sähköt. :salut:

Sähköautoilun pointti on kotilataus ja omakotitalossa asuvana se tietysti onnistuu ilman ongelmia.

Ajaminen maksaa noin 1,5 euroa per 100 km. Sillä ei paljoa bensaa ostaisi..

Nyt oli ensimmäinen oikea talvi ja hyvin sekin meni. Toimintasäde tietty lyhenee, mutta ei mitenkään estä autoilua. Matkalla voi joutua pitämään ylimääräisen 20 min lataustauon. Jos kesällä ajaa 450 km niin 20 asteen pakkasessa ehkä 225 km. Mutta toisaalta näitä pakkasia tosi harvoin etelässä.Normaalissa pikkupakkasessa ajaa reilut 300 km.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta esim sosiaalipolitiikka on täysin kansallista ja siihen kuuluu myös persujen hellimät aiheet.

Toki, mutta aika monta hellittyä aihetta on täysin EU-politiikkaa, joihin on kanta juntattu aika selkeästi esille. Ei siinä mitään, vaalivoiton tullen eikun hallituksen tekoon vaan. Siitähän näkee sitten mitä irtoaa pohkeista oikeasti.
 
Ajaminen maksaa noin 1,5 euroa per 100 km. Sillä ei paljoa bensaa ostaisi.

20 k vuodessa kurvaileva lataa 300 eurolla energiat käyttöön siis. Puolenkymmentä polttomoottoriauton tankkausta, siitä voi funtsia hintaeroja. Kyllä sähkövaihtoehto on täysin validi ja ajoneuvon käyttötarpeista riippuen isompikin vuosikm-määrä sujuu ongelmitta. Ja isoilla kilometreillä kokonaisenergiahintaero vaan kasvaa....

Kyyninen minäni vain funtsii sitä, että kun energian hinta per km on tuota luokkaa, niin autojen siirtyessä sähköön saa valtio kyllä todella rapsakan verotuskohteen....ullattaen. Eikun paikantimet kosliin ja kilometriperustaiset verolaput kuukauden lopussa iloiselle autoilijalle. Melkein taivas on rajana hinnoitella autoilua.....

Hintaeron etu lienee siis tämän siirtymävaiheen Onnea, tosin eihän sitäkään kannata jättää käyttämättä.
 
Back
Top