Eduskuntavaalit 2023

Turku ei ole persuille kummoinen kaupunki. Kokoomus ja vihervasemmisto jyrää. Surkeat ehdokkaat sitten saavat suhteellisen suuret äänimäärät. Joku Kike Elomaa on kansanedustajana suorainen vitsi mutta kausi toisensa perään säilyy eduskunnassa .
 
Viimeksi muokattu:
Harmittaa ettei Seida Sohrabi päässyt Helsingistä läpi. Järkevä, sekä maahanmuuton kokemusasiantuntija ja lähi-idän asiantuntija.
 
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun näissä vaaleissa ei ole yhtään sellaista ehdokasta, joka ei olisi saanut yhtään ääntä.

Lähimmäksi pääsi Sinimustan liikkeen pirkanmaalainen ehdokas Riitta-Liisa Karinen. Häntä on äänestänyt vain yksi ihminen - mitä ilmeisemmin hän itse.
 
Mielenkiintoista on myös se, että vasemmiston vastakkainasettelukampanja näyttää kääntyneen hallituspuolueita vastaan: vasemmistoliiton 1,1% pudotus meni todennäköisesti sdp:lle ja keskustan pudotus jakautui todennäköisesti 2/3 kokoomus + ps ja 1/3 sdp. Demarit eivät kuitenkaan pystyneet houkuttelemaan vihreitä, vaan sieltä lähtivät järkivihreät kokoomukseen.
 
108 (109 jos Ahvenanmaan edustaja lasketaan) on hyvin hintsu enemmistö. Ei kärsi tulla poissaoloja välikysymyksen äänestyksissä.

Veikkaan 1. Lapulle kristillinen perskeko (122) ja 2. Lapulle Sinipuna+RKP+Vihreät+KD (118+1). Jälkimmäinen on kovemman takana, sillä vihreät ei nyt tykkää Marinista ja muutenkin voi olla vähän nihkeää lähteä hallitukseen. Keskustalla helpompaa, sillä kokemusta on jo ja ne voi ostaa helpommin, kun kovin vahvoja periaatteita ei ole.
Saarikko sanoi ettei keskustalla todennäköisesti ole asiaa hallitukseen, ja olen vahvasti samaa mieltä. Surkean tuloksen jälkeen olisi aika yrittää kerätä lisää suosiota, ja hallituksessa se on erittäin vaikeaa. Puolueen uskottavuus poliittisena voimana rapistuu ellei se saa parempaa tulosta ensi vaaleissa. Keskusta ei myöskään kuluneella kaudella antanut itsestään edullista kuvaa hallituskumppanina.

Vasemmistoliitto tai vihreät on myös vaikea houkutella hallitukseen. Lähes varmasti kumpikaan ei lähde samaan hallitukseen persujen kanssa. Siniperus-hallituksen apupuolueiksi jäisi RKP ja KD, jotka varmaan ihan mielellään tulisivat mutta pohja jäisi ohueksi ja näillä puolueilla olisi todella vahva vaa'ankieliasema.

Myöskään Kokoomuksen ja Persujen hallitusneuvottelut tuskin tulevat olemaan helppoja vaikka moni tuntuu näin jostain syystä olettavan. Suuri osa persujen kannattajakuntaa on kuitenkin aika konservatiivista julkistalouden kannattajaa ja Orpon uhkailemat leikkauslistat ovat persuille hankalia nieltäviä. Tämä nähtiin jo Soinin hallituskaudella.

Mitäs vaalituloksesta nyt noin yleisesti sanoisi. Kokoomukselle ja persuille ihan hyvä tulos luonnollisesti, varsinkin kun gallupit näyttivät että kolme suurta voi päätyä ihan kirjaimellisesti tasalukemiin. En itse katsonut vaaliväittelyitä, mutta moni on sanonut että Orpo pärjäsi siellä ihan hyvin. Demareille 'ihan ok' tulos, Sanna-ilmiö ei ehkä ihan kantanut loppuun asti. Paljonpuhuttua taktista äänestämistä saattoi jonkun verran olla, oikeasti en kyllä usko että se niin paljoa vaikutti. Kuitenkin selvää siirtymistä keskisarjan puolueista isoille tapahtui, joten jonkun verran 'pääministerivaali' -teema näyttää vaikuttaneen. Vihreiden alamäki jatkuu, puolueen omaksuma 'moraalinvartija' linja osoittautui tuhoisaksi. Lisäksi muut puolueet ovat varastaneet osan ympäristötematiikasta.

Liike Nyt voitaneen kuopata potentiaalisena poliittisena voimana, uusia ehdokkaita ei mennyt läpi ja Hjalliskin vain vaivoin.
 
Viimeksi muokattu:
En ota tässä kantaa itse vaalituloksiin, vaan aktiin sinänsä. Jälkikasvu pääsi äänestämään ensimmäistä kertaa eduskuntavaaleissa ja todellakin halusivat äänensä käyttää. Toinen livahti jo heti aamusta suorittamaan oikeutensa ja toisen kanssa kävimme iltapäivästä uurnilla.

Tunnelma oli samaan aikaan sekä harras että arkinen, äänestyspaikalla lippu salossa, käsin tehdyt viitat äänestyspaikalle koulun ruokalaan. Vaalivirkailijat arkisissa vaatteissaan nukkavierujen pöytiensä takana hoitivat hommansa asiallisesti ja ystävällisesti. Äänestyskopit samaa spartalaista tyyliä, sisällä ehdokaslista ja kynä. Leima lappuun ja uurnaan.

Ei mitään karnevaalimeininkiä ja mekkalaa, muusta mellakoinnista puhumattakaan. Nyt puhutaan kuitenkin globaalinkin mittapuun mukaan oikeasta demokratiasta, edes ano ei kitissyt vilpistä.

Jäyhä ja arkinen, vain itse asiaan keskittyvä tapahtuma, jossa on samalla viivalla niin herrat kuin narrit, siitä tuli meille aidosti isänmaallinen olo, jota ei öyhöttäjät voi pois meiltä viedä. Toivottavasti saan vielä seniilinäkin kokea saman.

Näinkin näennäisesti helposti järjestettävä asia on valitettavasti utopiaa liian monessa maassa.
 
Yksi vaali-illan valopilkuista: Pekka Haaviston henkilökohtaisen äänimäärän pudotus 60 prossalla lupaa hyvää pressanvaaleja ajatellen.
Jep, minun 85 v. äitinikin sanoi mulle: muista ettet sitten pressan vaaleissa äänestä sitä homoa. Hän ei kuulemma kestäisi nähdä häntä linnan juhlissa puolison kanssa juhlakansaa vastaanottamassa. En minäkään.
 
Luulen, että PS on nyt ottanut pysyvästi paikan kolmantena suurena puolueena Suomessa syrjäyttäen Keskustan siltä paikalta. Neljää suurta puoluetta tuskin mahtuu tähän maahan, joten Keskusta jäänee 10-14 % puolueeksi riippumatta siitä, meneekö hallitukseen vai ei. Kyseessä lienee kaupungistumisen vääjäämätön seuraus: Maalaisliitto ei ole relevantti enää niin suurelle joukolle suomalaisia kuin aikaisemmin
 
Back
Top