Eränkäynti

Perjantai-iltana koulasin koiraani pari kilometriä kaupuntista ulos. Nuorimman tyttäreni kanssa kuuntelimme suden ulvontaa, tyttö taisi kuulla ensi kertaa. On se aikamoista musiikkia kuitenkin, sävyjä ja venytyksiä on enemmän kuin Savonlinnassa kesällä. :rolleyes: Koira reagoi laimeasti ja lähinnä tohisi omiaan musatuokion ajan.

Valkoposkia on pelloilla niin paljon, että jos samalla pellolla viikon paskovat, niin eipä tarvi lannoittaa pariin vuoteen. Tosin ne räiskäleet eivät välttis tee heinikoille hyvääkään.

Asiasta kolmanteen. Noin kolmen hengen telttaa olen etsinyt, ei tarvi olla mikään arktinen malli, arvostan erityisesti hengittävää aluskerrosta ja helppoa pystytettävyyttä, onko vinkkejä.

Kaveri oli laittanut tällaisen, oli ihan hyvän oloinen, tilavan tuntuinen. Kehu tietenkin, kukapa sitä omaansa moittis ;)
https://www.mokkimies.com/alps_mountaineering_3p_teltta_aries_3

Itsellä on joku Erätukun kupoliteltta, hyvin se on kestänyt omat reissut. Painava tosin, mutta mukavan tilava ja koirankestävä. Seuraavaksi olen haaveillut Helsportin laavutelttaa, siinä olis molempien hyvät/huonot puolet samassa :D
 
Moro. Hienoa poronjäkälää teillä.
Sitä riittää noilla kankailla. Itse asiassa noissa kuvissa ei edes ollut paljoa. Onhan tuo Peuranpolku osaltaan joidenkin mukaan melkein "mini-lappi", varsinkin pohjois-päässä. Toinen pää loppuu Salama-järven kansallispuistoon, siellä on myös ihan mukavaa maastoa kulkea. Pituuttakin on yli 100km, eli kyllä siinä ihan kävellä saa jos päästä päähän aikoo. Oletkos itse käynyt koskaan?
http://www.luontoon.fi/peuranpolku
 
Sitä riittää noilla kankailla. Itse asiassa noissa kuvissa ei edes ollut paljoa. Onhan tuo Peuranpolku osaltaan joidenkin mukaan melkein "mini-lappi", varsinkin pohjois-päässä. Toinen pää loppuu Salama-järven kansallispuistoon, siellä on myös ihan mukavaa maastoa kulkea. Pituuttakin on yli 100km, eli kyllä siinä ihan kävellä saa jos päästä päähän aikoo. Oletkos itse käynyt koskaan?
Moro. Kymmenkunta vuotta sitten kierrettiin pidennetyllä viikonloppuretkellä Hirvaan kierros tuolla Salamajärvellä. Kauniita maisemia ja hyvät palvelurakenteet. Tuota pohjoisosaa en ole koskaan tallustanut, pannaan mieleen tulevaisuutta varten.
 
Aina kotiolot voittaa.:)
Moro. Onko tuo kenttäsänky Lekasta? Kuvassa näyttäisi olevan sisäpohja avattuna kaminan kohdalta, mitä materiaalia ja mistä. Nyt yks tyhmä kyselee enemmän kuin ryhmä viisaita ehtii vastata. Sen takia kyselen, että meidän kotaan pitäisi hankkia kanssa pohjavaate.
Jäsen @Woodsman vähättelevä ;) asenne on vain kateutta, arvaan, noilla hirvireissuilla kunnon fasiliteetit on poikaa, jaksaa painaa pitkää päivää.
 
Lähdin tänään kymmenen aikoihin asiolle. Kylätien yli lensi muutama teeri nevarämäkän kohtaa, kiinnostuneena hiljentelin vauhtia ja tiirailin nevalle näkyykö lisää. Ei näkynyt lisää teeriä, mutta 6 hirvisonnin porukka oli nousemassa tielle. Pikkasen eri ajoitus ja lisää vauhtia, niin kolari olisi ollut lähellä. Keli erittäin liukas, 24h aikana tullu reilu 20cm lunta. Hieno näky lumisessa maastossa. Ei tuon kokoinen hirvisakki tähän muutto aikaan mikään poikkeuksellinen ole, mutta kaikki oli sonnia se vähän erikoista.
Susi kanta on täällä muutamassa vuodessa räjähtänyt. Monia lumettomia talvia, niin todella vaikea luotettavasti arvioda kannan kokoa. Viime talvenakaan ei ollut kuin parina päivänä huippu lumijälkien lukukeli. Helmikuun lopussa oli pari päivää ja silloin oltiin pyörää päivää näätien perässä. En olisi uskonut sitä sudenjälkien määrää, jos en olisi itse nähnyt. Nyt on tullut vielä ainakin kolme varmaa eri pentuetta lisäksi.
Olisko sudet voineet vaikuttaa noiden näkemieni hirvisonnien kasaantumiseen?
 
Moro. Onko tuo kenttäsänky Lekasta? Kuvassa näyttäisi olevan sisäpohja avattuna kaminan kohdalta, mitä materiaalia ja mistä. Nyt yks tyhmä kyselee enemmän kuin ryhmä viisaita ehtii vastata. Sen takia kyselen, että meidän kotaan pitäisi hankkia kanssa pohjavaate.
Jäsen @Woodsman vähättelevä ;) asenne on vain kateutta, arvaan, noilla hirvireissuilla kunnon fasiliteetit on poikaa, jaksaa painaa pitkää päivää.
En nyt muista, mistä ostettu, suojapussissa lukee Mil-Tec. Hyvin ollaan pysytty lämpiminä, juuri lisäsin kaminaan puita.
 
nyt muista, mistä ostettu, suojapussissa lukee Mil-Tec. Hyvin ollaan pysytty lämpiminä, juuri lisäsin kaminaan puita.
Moro. Mil-Tecin kamoja myy monikin, veikkaan kuitenkin Lekaa. Mites tuo sisäpohja? Toivottavasti monihaaraisia huomenna, onko lunta jo maastossa?
 
Onhan tuo Peuranpolku osaltaan joidenkin mukaan melkein "mini-lappi"
Moro. Kymmenkunta vuotta sitten tuolla tuli kuljeksittua ja nähtiin jopa muutama metsäpeura. Eikös noita "siirtoistutettu" joskus -60 luvulla tuolle alueelle? Mitenkäs kanta nykyään voi vai ovatko sudet kaiken vieneet.
 
Moro. Kymmenkunta vuotta sitten tuolla tuli kuljeksittua ja nähtiin jopa muutama metsäpeura. Eikös noita "siirtoistutettu" joskus -60 luvulla tuolle alueelle? Mitenkäs kanta nykyään voi vai ovatko sudet kaiken vieneet.
Kyllä peuroja riittää. Lähimmät olen nähnyt tästä kotoa 4km päässä, 6 peuran lauma jolkotti pitkin nevan reunaa. Eli kanta voi ihan hyvin, on noita hyviä kankaita missä asustelevat. Tosin nuo sudetkin on nyt tulleet perässä.
 
Moro. Onko tuo kenttäsänky Lekasta? Kuvassa näyttäisi olevan sisäpohja avattuna kaminan kohdalta, mitä materiaalia ja mistä. Nyt yks tyhmä kyselee enemmän kuin ryhmä viisaita ehtii vastata. Sen takia kyselen, että meidän kotaan pitäisi hankkia kanssa pohjavaate.
Jäsen @Woodsman vähättelevä ;) asenne on vain kateutta, arvaan, noilla hirvireissuilla kunnon fasiliteetit on poikaa, jaksaa painaa pitkää päivää.

Mistäs arvasit? :D kyllä lämmin teltta kamiinalla ja sängyllä on luksusta. Ja jahtihommiin juurikin hyvä ratkaisu.
 
0B4500FF-F18A-4839-B55E-6676DF5D8199.jpeg Katso liite: 17368 869B112E-219E-4F18-AEA0-585B178DB311.jpeg

Otin käyttöön viimesiä kesälomapäiviä ja käväsin naapurikunnassa aamukahvilla. Harmi kun ei saa nohin kuviin kosken kohinaa mukaan. Suojeltua tuo joki, niin ihan luonnontilassa, pakkasta oli kuutisen astetta kun lähdin kävelemään, oikein mukava nakata kymppikilometrinen nättejä kankaita pitkin.
 
Back
Top