Eränkäynti

Minun jahtimaillani Kymenlaaksossa on ollut teeriä suht mukavasti, ei nyt hyvin mutta sen verran että yhden kukkopojan olen pannut joulua odottamaan pakastimeen.

Pyitä olen nähnyt syksyn aikana tasan kolme, joista kaksi tuli pillilleni yhtä aikaa. En ampunut. Metson olen nähnyt kaksi kertaa, ja oli mahdollisesti molemmilla kerroilla sama vanha koppelo kun havaintopaikkojen välillä oli matkaa 300 metriä.

Asiasta kolmanteen, nuo valkoposkihanhet. Voi hyvä isä nähköön, jo on kumma ellei sitä pian saada Suomessa riistalajiksi. Olisikohan eilen hirvipassituksen aikana mennyt 10 000 yksilöä pään yli, metsähanhien ja tundrahanhien lisäksi.
 
Voi hyvä isä nähköön, jo on kumma ellei sitä pian saada Suomessa riistalajiksi.
Kokkolassa paskoneet uimarannan täyteen että ei siellä voi paljain jaloin kävellä. Paikallinen "rantapromenaadikin" niin täynnä niiden paskaa että kengät jalassakin inhottaa kävellä siellä.
 
Minun jahtimaillani Kymenlaaksossa on ollut teeriä suht mukavasti, ei nyt hyvin mutta sen verran että yhden kukkopojan olen pannut joulua odottamaan pakastimeen.

Pyitä olen nähnyt syksyn aikana tasan kolme, joista kaksi tuli pillilleni yhtä aikaa. En ampunut. Metson olen nähnyt kaksi kertaa, ja oli mahdollisesti molemmilla kerroilla sama vanha koppelo kun havaintopaikkojen välillä oli matkaa 300 metriä.

Asiasta kolmanteen, nuo valkoposkihanhet. Voi hyvä isä nähköön, jo on kumma ellei sitä pian saada Suomessa riistalajiksi. Olisikohan eilen hirvipassituksen aikana mennyt 10 000 yksilöä pään yli, metsähanhien ja tundrahanhien lisäksi.

Noista hanhista taisi olla jotain juttua vasta. Niiden metsästys ei yllättäen onnistu kansallisella lainsäädännöllä koska tuo lintu on EU-tasolla suojeltu. Eli käytännössä vaikka Suomi hukkuisi hanhiin, niin ei saa metsästää koska EU:confused:
 
Noista hanhista taisi olla jotain juttua vasta. Niiden metsästys ei yllättäen onnistu kansallisella lainsäädännöllä koska tuo lintu on EU-tasolla suojeltu. Eli käytännössä vaikka Suomi hukkuisi hanhiin, niin ei saa metsästää koska EU:confused:

EU:ta käytetään tässä tekosyynä. EU-tasolla tiukasti suojeltuja lajeja ovat myös susi, karhu, ilves ja ahma, ja kaikille niille on Suomessa myönnetty kaatolupia. Eli näihin EU-tasoisiin suojelumääräyksiin voidaan tehdä kansallisella tasolla poikkeuksia jos on pätevä syy, ja syyn löytämiseen tarvitaan poliittista tahtoa. Toistaiseksi tahtoa ei ole löytynyt, mutta kunhan Elimäellä alkaa ensimmäiset salmonellatapaukset sen takia, että siellä oli viime viikonloppuna peltoaukealla BirdLifen arvion mukaan 300 000 valkoposkea, tai joku oikeilla poliittisilla yhteyksillä varustettu henkilö astuu yhden kerran liikaa hanhenpaskaan Kaivopuistossa, niin poliittista tahtoa saattaa ruveta löytymään.
 
EU:ta käytetään tässä tekosyynä. EU-tasolla tiukasti suojeltuja lajeja ovat myös susi, karhu, ilves ja ahma, ja kaikille niille on Suomessa myönnetty kaatolupia. Eli näihin EU-tasoisiin suojelumääräyksiin voidaan tehdä kansallisella tasolla poikkeuksia jos on pätevä syy, ja syyn löytämiseen tarvitaan poliittista tahtoa. Toistaiseksi tahtoa ei ole löytynyt, mutta kunhan Elimäellä alkaa ensimmäiset salmonellatapaukset sen takia, että siellä oli viime viikonloppuna peltoaukealla BirdLifen arvion mukaan 300 000 valkoposkea, tai joku oikeilla poliittisilla yhteyksillä varustettu henkilö astuu yhden kerran liikaa hanhenpaskaan Kaivopuistossa, niin poliittista tahtoa saattaa ruveta löytymään.

Sen kun näkis, kyllä cityvihreät pitää huolen taas kerran, että nämäkin pysyvät suojeltuina. Lähtökohtaisesti mikään puolue ei jaksa taikka uskalla ottaa tällaista asiaa agendalleen. Nykyään eletään sellaista aikaa, että näillä ns vihreillä ajatuksilla voidaan torpata lähes kaikki terveen järjen käyttö.
 
https://www.supernova.fi/product/4552/ranskan-suurpakki-kaksiosainen-hyvakuntoinen

Ylläoleva on tilauksessa ja pitäisi toivon mukaan saapuaa tällä viikolla. Kauan mietin että onko käyttöä tällaiselle isolle pakille ja tulin lopulta siihen että saattaa olla. Ajatuksissa sinne sisälle pitäisi (ainakin ilmoitettujen mittojen mukaan) mahtua Bushbox-puukeitin, Blå Bandin/Hot Pack MRE*-ruokapusseja, kahvijauhot ja ehkä vielä kaasupoltin. Joten ei sen pitäisi viedä niin paljon tilaa repusta kun sen saa topattua täyteen.

* https://www.varusteleka.fi/fi/product/bla-band-outdoor-meal-valmisateria/51936
https://www.varusteleka.fi/fi/product/hot-pack-taistelumuona-annos/19732
 
Sain kotiin, no olihan tuo melko hyväkuntoinen. Yksi syvä naarmu ja lommo kannessa mutta muuten ei mitään mitä ei saanut putsattu Pata-Pata saippuateräsvillalla.
En ole vielä yrittänyt kokeilla paljonko sisälle mahtuu, huomisen hommia se. No sen verran kokeilin että sisälle mahtuu 2 kpl 450g kaasupulloa vierekkäin ja tilaa jäi vielä reilusti yläpuolelle.
 
Sain kotiin, no olihan tuo melko hyväkuntoinen. Yksi syvä naarmu ja lommo kannessa mutta muuten ei mitään mitä ei saanut putsattu Pata-Pata saippuateräsvillalla.
En ole vielä yrittänyt kokeilla paljonko sisälle mahtuu, huomisen hommia se. No sen verran kokeilin että sisälle mahtuu 2 kpl 450g kaasupulloa vierekkäin ja tilaa jäi vielä reilusti yläpuolelle.
Itsekin tuota ihmettelin, mutta totesin liian isoksi omiin tarpeisiin. Tai sitten en vaan osaa keksiä oikeaa käyttöä ;)
Ne ruotsalaisten M90-rukkaset on hyvät, tilasin ne ja vuoret, nyt tarkenee talvella hiihdellä. Vartta on melkein kyynärpäähän saakka. Ja koot on reiluja.
 
Noista hanhista taisi olla jotain juttua vasta. Niiden metsästys ei yllättäen onnistu kansallisella lainsäädännöllä koska tuo lintu on EU-tasolla suojeltu. Eli käytännössä vaikka Suomi hukkuisi hanhiin, niin ei saa metsästää koska EU:confused:

Ennyt ihan varma ole, mutta jo ystävällismielisissä lähidemokratioissa (unionin jäseniä) hanhia metsästetään ja meno vaan yltyy, kun mennään kohti etelää. Korjatkaa, jos kirjoitin sittua. Viro, Ruotsi ja Tanska tulevat het mieleen ainakin ja jos en väärin ole ymmärtänyt, niin pitkin atlantin rannikkoa hanhia päätyy kattilaan jonniin verran.

Suomi on metsähanhen tosi tärkeä pesimäalue.:rolleyes: Olikohan puoli prosenttia kaikista pohjoisessa pesivistä pareista Suomessa. Älkää naurako, se on kutakuinkin noin. Riippuu vähän siitä, miten raja piirretään pohjois-Venäjällä.
 
Keski-Suomessa omilla maillani on metsälintukanta huonoin mitä omana elinaikanani olen nähnyt. Kolme perättäistä kylmää toukokuuta on tehtävänsä tehnyt. Esitin omalle seuralle täysrauhoitusta. Suurta merkitystä ei asian toteutumattomuudella toki ollut. Syyskuun aamut olivat hiljaisempia kuin koskaan. Muutama yksittäinen laukaus parina ensimmäisenä aamuna. Yhden teeren hakemalla hain uudenvuoden päivälliseksi lähinnä kunnianosoitukseksi koiralle, jolle syksy varmaan oli metsähommissa iän vuoksi viimeinen. Kymmenvuotiaan kanssa meno oli jo nyt todella rauhallista. Piti aina välillä ottaa sellaiset puolen tunnin torkut...:)

Hirvikärpäskannat olivat taas aivan tolkuttomat. Tuntuu, että vaiva pahenee vuosi vuodelta. Toki osasyynä oli tietty syyskuun yöpakkasten puuttuminen.

Toinen juttu on taas vesilintukantojen laskeminen viime vuosina. Tämä koskee omien havaintojen mukaan enemmän puolisukeltajia. Yksinkertaisena ihmisenä syytän tästä osittain aivan hillittömästi kasvaneeseen joutsenkantaan. Niitä on aivan järjettömästi. Järvellä näkee elokuusta alkaen 20-30 kappaleen pesimättömien parvia. Joutsen vaikutuksesta vesilintukantoihin ei taida olla oikein luotettavaa tietoa? Tietysti asia taitaa olla aika poliittisesti epäkorrekti ja tabu, niin paljon tunnearvoja joutseneen liittyy.
 
Viime syksy oli minun elinaikana pohja noteeraus kanalintujen osalta omilla jahtuu mailla (E-P). Tänä vuonna pientä nousua, mutta silti todella vähän lintuja. Koillismaalla olin pari viikkoa jahdissa ja siellä just sama homma. Lintukoe tuloksia, kun olen seurannut, niin keski-suomessa eniten löytynyt lintuja. Lapissa koetulosten ja tuttujen puheiden mukaan historiallisen vähän lintuja. Talvet olleet monta vuotta putkeen lumettomia ja keväät/alku kesät perseestä. Mielestäni nämä suurin tekijä katoon.
Hirvikärpäsiä tänä syksynä ollut poikkeuksellisen vähän. 2000 luvun alku puolisko oli kyllä helvettiä. Pahimmillaan nelinumeroisen määrän sai metsäreissulla repiä niskasta ja vaatteista. Olisko noillakin joku syklisyys kannan koossa?
Moniko foorumi veljistä metsästää kanalintuja sillä ainoalla oikealla koiralla, Suomenpystykorvalla? :) Itsellä ollut aina pystis -89 lähtien.

Sorsastus on muuttunut viime vuosina ruokinta villityksen takia täysin. Ilman ruokintaa monessa paikassa mahdoton enää saada saalista.
 
Moniko foorumi veljistä metsästää kanalintuja sillä ainoalla oikealla koiralla, Suomenpystykorvalla? :) Itsellä ollut aina pystis -89 lähtien.
Sorsastus on muuttunut viime vuosina ruokinta villityksen takia täysin. Ilman ruokintaa monessa paikassa mahdoton enää saada saalista.

1. Hep. Minulla on ollut kolme pystistä, mutta Helsingissä sitä ei oikein voi pitää. Kaverilla on maalla pystykorva ja käydään joka syksy sen kanssa, että saan verestettyä hiipimistaitoja. Tämä syksy jäi väliin, koska seura rauhoitti linnut.
2. Minulla on velipoikien kanssa parikin itse veljien kanssa rakentamaa kosteikkoa, lähinnä ihan luonnonsuojelutarkoituksiin tosin. Sen verran on aina kauroja viety, että ollaan sorsapaistit saatu. Kahteenkymmeneen vuoteen oli hiljaisinta niiden kosteikkojen historiassa. Voihan se olla jotain paikallista vaihtelua tms. Täytyy mennä tarkistamaan vielä tilanne, kun kohtapuoliin alkaa Lapin muutto tulla Keski-Suomeen.
 
Minun vahva veikkaus on, että sorsien ruokinta tullaan kieltämään 5v sisällä tai vähintään rajoituksia siihen tulee.
 
Hirvikärpäsiä tänä syksynä ollut poikkeuksellisen vähän. 2000 luvun alku puolisko oli kyllä helvettiä. Pahimmillaan nelinumeroisen määrän sai metsäreissulla repiä niskasta ja vaatteista. Olisko noillakin joku syklisyys kannan koossa?

Jos ei ole hirvikärpäsiä, ei ole hirviäkään niillä alueilla talvella. Hirvien talvilaidun alueiden riesa. Onko noilla maisemilla aikaisemmin ollut hirvikärpäsiä?
Onko hirvikannalle tapahtunut jotain? Pedot, kannan raaka yliverotus tms.

Surkeana lentäjänä hirvikärpänen löytyy niiltä sijoilta, mihin se talvella hirven turkista on koteloituneena tippunut. Sen se verran lentää, että tulee kuin Stuka päin pläsiä, siivet irti ja sen jälkeen toteaa, että väärä maali.. (jos sattui ihminen maalitauluksi.)
 
Jos ei ole hirvikärpäsiä, ei ole hirviäkään niillä alueilla talvella. Hirvien talvilaidun alueiden riesa. Onko noilla maisemilla aikaisemmin ollut hirvikärpäsiä?
Onko hirvikannalle tapahtunut jotain? Pedot, kannan raaka yliverotus tms.

Surkeana lentäjänä hirvikärpänen löytyy niiltä sijoilta, mihin se talvella hirven turkista on koteloituneena tippunut. Sen se verran lentää, että tulee kuin Stuka päin pläsiä, siivet irti ja sen jälkeen toteaa, että väärä maali.. (jos sattui ihminen maalitauluksi.)

Ei selity hirvikannan laskulla. Täällä varmaan tällä hetkellä Suomen parhaita hirvikantoja. Kauriit ja peurat kans lisääntynyt joka vuosi, varsinkin kauris kanta on kasvanut tosi nopeasti. Saa nähdä tuleeko tilanne lähi aikoina muuttumaan. Susien määrä kasvanut muutamassa vuodessa räjähdysmäisesti. Omilla jahti alueilla tänä vuonna eka susi pentue, lisäksi varmasti 50km säteellä kaksi muuta pentuetta. Tulisi kunnon lumi talvi, niin näkisi niiden todellisen määrän.
 
Niin se talvi vaan alkaa kömpimään tänne Oulun alapuolelle. Aamulla satoi lunta kun lähdin metsään, pakkasta oli pari astetta. Onneksi maltoin vaihtaan talvirenkaat alle lauantaina. Ei tuo lumi kuitenkaan kestänyt kuin puolillepäivin, aamun nuotioin laavulla, keittelin kaffia ja paistoin makkaraa. Karpaloita löytyi vielä paljon, nyt ne on parhaimmillaan kun pakkanen on hieman puraisssut, joutessani poimin vielä emännän kiusaksi kolmisen litraa. Ajattelin hävyttömästi laittaa niistä karpalolikööriä tekeytymään jouluksi, onkos kenelläkään hyvää reseptiä?
 
Perjantai-iltana koulasin koiraani pari kilometriä kaupuntista ulos. Nuorimman tyttäreni kanssa kuuntelimme suden ulvontaa, tyttö taisi kuulla ensi kertaa. On se aikamoista musiikkia kuitenkin, sävyjä ja venytyksiä on enemmän kuin Savonlinnassa kesällä. :rolleyes: Koira reagoi laimeasti ja lähinnä tohisi omiaan musatuokion ajan.

Valkoposkia on pelloilla niin paljon, että jos samalla pellolla viikon paskovat, niin eipä tarvi lannoittaa pariin vuoteen. Tosin ne räiskäleet eivät välttis tee heinikoille hyvääkään.

Asiasta kolmanteen. Noin kolmen hengen telttaa olen etsinyt, ei tarvi olla mikään arktinen malli, arvostan erityisesti hengittävää aluskerrosta ja helppoa pystytettävyyttä, onko vinkkejä.
 
Ajattelin hävyttömästi laittaa niistä karpalolikööriä tekeytymään jouluksi, onkos kenelläkään hyvää reseptiä

Tee karpaloista kiisseliä, mausta se sokerilla ja vaniljasokerilla. Juo likööri liköörinä. :cool: Ja vaikka en olekaan viinamäen miehiä, niin tulikin mieleeni, että georgialaista taitaa olla vielä ravakka tilkka kauniissa putelissa.
 
Tee karpaloista kiisseliä, mausta se sokerilla ja vaniljasokerilla. Juo likööri liköörinä. :cool: Ja vaikka en olekaan viinamäen miehiä, niin tulikin mieleeni, että georgialaista taitaa olla vielä ravakka tilkka kauniissa putelissa.
Söin just uunissa laitettua ohraryynipuuroa karpalosopalla, kyllä ny suu napsaa :)
Tosin jälkikasvu mutisi jotain aiheesta ”sota-ajan ruokaa” :D
 
Back
Top