F-35 Lightning II

Ainoa mikä voi kaataa F-35:n mahdollisuuksia Suomessa (kuten olen monesti maininnut) on huollon järjestely. Se tuo väistämättä lisähintaa, kuinka paljon, se jää nähtäväksi.
 
No niin nyt on äijä jonka lahkeessa on rautaa ja sanalla painoa, Dave Deptula, kenraaliluutnantti evp. Ukon kynästä on lähtöisin Desert stormin ilmakampanja sekä Irakin ja Afganistanin ilmaoperaatiot joten kokemusta ja näkemystä varmasti löytyy.
http://breakingdefense.com/2016/12/mr-trump-we-need-f-35s-produced-faster-not-fewer/
En malta olla copy peistaamatta muutamaa lainausta:

The case for increasing the F-35 procurement rate is two-fold: proven results and basic economics. To start with, the F-35 not only works, but is enormously more effective than prior generation aircraft. In early operational exercises, out of 32 separate F-35A engagements against F-15Es, the F-35A sustained zero losses. The Marine Corps is getting similar results with their F-35Bs. Operational pilots are finding the F-35 is fundamentally changing the way the U.S. Marine Corps thinks about operating from its sea bases.


The ever-declining cost per F-35 is now approaching the same unit cost as old fighters, but the F-35 is demonstrating multiple times the combat power: greater air-to-air effectiveness; greater capability to suppress enemy air defenses; greater survivability. These capabilities make the F-35A more lethal and survivable than any legacy aircraft. Even at the current price point, this makes the F-35 an incredible value, and the unit cost is continuing to degrease. Much ink and hot air have been expended addressing the cost of the F-35 program with little discussion of its effectiveness. Intelligent analysis would shift focus from aircraft unit cost to cost per desired effect. Doing so finds that the F-35 delivers immense value.

Lukeekohan ne jenkeissäkin maanpuolustus.nettiä....:D
 
Ainoa mikä voi kaataa F-35:n mahdollisuuksia Suomessa (kuten olen monesti maininnut) on huollon järjestely.
Vielä isompia show-stoppereita Suomen osalta tarjoaa äskettäinen Tanskan tapaus. JSF-konseptissa "vastakauppoja" ei tule, sen sijaan tilaaja/partner-maa pääsee kilpailemaan komponenttien ja muun väsäämisestä. Tanskan tapauksessa se tarkoitti, että kun muut löivät pöytään miljardien edestä sitovia investointilupauksia, LM löi pöytään 0 kruunua sitoumuksia. Tämä nyt vaan ei mitenkään mene eduskunnassa läpi, ellei enemmistöhallitus ole tyyliin KOK+RKP.

Kolmas show-stopperi löytyy sekin Tanskan kautta, LM ei anna suorittaa mitään suorituskyvyn arviointilentoja, edes kyytiin ei pääse kun kaksipaikkainen versio puuttuu. Tästä oli jupinaa ja ihmettelyä Tanskan lehdistössä. Puolustusvoimien hankintahistoriassa pitää mennä varmaan Neuvostoliiton aikoihin, kun kaupat sovittiin ilman, että mitään oli testattu ja arvioitu. (Vai ostettiinko BUK sokkona?)

Suomen media on muutenkin sormi liipaisimella, koputtelemassa koko ajan kepillä jäätä missä HX-hankkeessa saatetaan mennä pieleen, etsien jotakin mihin tarttua. Testaamatta ostaminen avaisi uskomattoman torjuntatulen, sen jälkeen kansanedustajien puhelimet ja sähköposti tukkeutuu.
 
Vielä isompia show-stoppereita Suomen osalta tarjoaa äskettäinen Tanskan tapaus. JSF-konseptissa "vastakauppoja" ei tule, sen sijaan tilaaja/partner-maa pääsee kilpailemaan komponenttien ja muun väsäämisestä. Tanskan tapauksessa se tarkoitti, että kun muut löivät pöytään miljardien edestä sitovia investointilupauksia, LM löi pöytään 0 kruunua sitoumuksia. Tämä nyt vaan ei mitenkään mene eduskunnassa läpi, ellei enemmistöhallitus ole tyyliin KOK+RKP.

Kolmas show-stopperi löytyy sekin Tanskan kautta, LM ei anna suorittaa mitään suorituskyvyn arviointilentoja, edes kyytiin ei pääse kun kaksipaikkainen versio puuttuu. Tästä oli jupinaa ja ihmettelyä Tanskan lehdistössä. Puolustusvoimien hankintahistoriassa pitää mennä varmaan Neuvostoliiton aikoihin, kun kaupat sovittiin ilman, että mitään oli testattu ja arvioitu. (Vai ostettiinko BUK sokkona?)

Suomen media on muutenkin sormi liipaisimella, koputtelemassa koko ajan kepillä jäätä missä HX-hankkeessa saatetaan mennä pieleen, etsien jotakin mihin tarttua. Testaamatta ostaminen avaisi uskomattoman torjuntatulen, sen jälkeen kansanedustajien puhelimet ja sähköposti tukkeutuu.

Tietysti tilannekatsauksena voi sanoa, että vastakaupat ovat nykyisten EU-säännösten vastaisia... Josta syystä Tanskan tilanne.

Eli muut eivät myöskään voineet "lyödä pöytään sitovia investointilupauksia"...koska se ei enää toimi niin.
 
Vastakaupat oli lainausmerkeissä, puolustusteollinen investoiminen on sallitua ja Suomikin tulee edellyttämään sitä.
 
Tietysti tilannekatsauksena voi sanoa, että vastakaupat ovat nykyisten EU-säännösten vastaisia... Josta syystä Tanskan tilanne.

Eli muut eivät myöskään voineet "lyödä pöytään sitovia investointilupauksia"...koska se ei enää toimi niin.

"Jäsenvaltioilla on lähtökohtaisesti velvoite kilpailuttaa puolustus- ja turvallisuushankintansa edellä mainitun EU-direktiivin mukaisesti. Tästä periaatteesta voidaan poiketa ainoastaan EU:n toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 346 artiklassa määritellyin poikkeuksin, jolloin myös Suomella on oikeus toteuttaa valtion turvallisuuden kannalta keskeiset puolustushankintansa noudattamatta edellä mainitun direktiivin määräyksiä ja toteuttaa hankintansa ns. kansallisin menettelyin. Tällaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa voidaan siten edelleenkin asettaa teollisen yhteistyön velvoite."
 
Tietenkin mahdollista on myös se, että LM voitti tarjouskilpailun ihan rehellisesti. :)
 
Tietysti tilannekatsauksena voi sanoa, että vastakaupat ovat nykyisten EU-säännösten vastaisia
Ainahan on mahdollista hoitaa asia ns "Saab-tyylillä", poliitikkojen lasten offshoretileille pieni, muutaman sadan tonnin pesämuna kotimaisen pr-firman kautta.
Eli samalla kuviolla jolla Brassien kauppa ilmeisesti klousattiin.
 
Aivan liian herkullinen juttu tuossa lainauksessa: ihrat pois yksikköhinnasta. :D

Näin tavallaan viimeisimmässä tilauserässä kävikin, eli LockMart suuttui kun heidän katettaan leikattiin: ilmeisesti valmistaja ei ollut ihan päässyt toivottuun hintakehitykseen. Ratkaisu mennee oikeusasteisiin.
 
Näin tavallaan viimeisimmässä tilauserässä kävikin, eli LockMart suuttui kun heidän katettaan leikattiin: ilmeisesti valmistaja ei ollut ihan päässyt toivottuun hintakehitykseen. Ratkaisu mennee oikeusasteisiin.

Niin...sopimusrikkomuksissa kun yleensä näin käy.
 
http://www.dodbuzz.com/2016/12/16/trump-air-force-one-f-35-revolving-door/

Trump otti jälleen F-35:n puheeksi:

“And how about the F-35 fighter. It’s a disaster, it’s totally out of control. So we’re going to get more equipment for our military and we’re going to get better equipment for our military at a smaller price.”

Sekä otti kantaa hyvin tunnettuun pyöröovi-ilmiöön, missä kenraalit ensin valvovat asevalmistajien etua virassaan ja siirtyvät sen jälkeen palkkiovirkoihin näihin yrityksiin.

“I will impose a five-year ban on executive officials becoming lobbyists and a lifetime ban on officials becoming lobbyists for a foreign government,” he said. “And I’ll tell you what else I’m going to ban — when we have our purchasing agents giving out billions and billions and billions of dollars of contracts to the military and to all of these people where they’re buying these airplanes where you see these tremendous cost overruns — take a look at the F-35 program, take a look — and the people that gave out those contracts, give me a break, we’re going to impose a lifetime ban on people that give these massive contracts out or even small contracts.”
 
http://www.dodbuzz.com/2016/12/16/trump-air-force-one-f-35-revolving-door/

Trump otti jälleen F-35:n puheeksi:

“And how about the F-35 fighter. It’s a disaster, it’s totally out of control. So we’re going to get more equipment for our military and we’re going to get better equipment for our military at a smaller price.”

Sekä otti kantaa hyvin tunnettuun pyöröovi-ilmiöön, missä kenraalit ensin valvovat asevalmistajien etua virassaan ja siirtyvät sen jälkeen palkkiovirkoihin näihin yrityksiin.

“I will impose a five-year ban on executive officials becoming lobbyists and a lifetime ban on officials becoming lobbyists for a foreign government,” he said. “And I’ll tell you what else I’m going to ban — when we have our purchasing agents giving out billions and billions and billions of dollars of contracts to the military and to all of these people where they’re buying these airplanes where you see these tremendous cost overruns — take a look at the F-35 program, take a look — and the people that gave out those contracts, give me a break, we’re going to impose a lifetime ban on people that give these massive contracts out or even small contracts.”

Tämä on sitä, mistä on syytä olla huolissaan tälläkin foorumilla.

Toiset foorumistit eivät muodosta minkäänlaista uhkaa hankkeelle tai meidän hankinnallemme siinä mielessä, että F-35 on eräs vahva kilpailija HX -hankkeessa. Haudattaisiinko sotakirveet?
 
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/179654/unanswered-questions-about-the-f_35’s-six_day-flight-to-israel.html

"In the closing days of 2016, the aircraft that is billed as the world’s most advanced fighter took six days to fly from Texas to Israel – as long as it took Israel to win the 1967 war."

Varmaan pientä huoltoa ollut matkan varrella, näin on muistaakseni ollut ennenkin ja johtuen F-35-ohjelman kriittisestä nykytilanteesta, niistä ei haluta uutisjuttuja.

Haiskahtaa aavistuksen epätoivoiselta, mutta se onkin Briganti. Eiköhän yksinkertaisin selitys ole se, ettei sillä ollut niin kova kiire? Sumu näyttää toistuvan selityksissä ja oliko kyse kenen säännöistä on juuri sen tason triviaa, joka menee byrokratiassa alvariinsa sekaisin.
Rauhan aikana ei oteta turhia riskejä. Näkyy jo siinä kuinka älyttömästi on ylimitoitettu tuo tankkerien saatavuus ja käyttö matkalla.
Viisas toimintatapa. Johan ne kumminkin on lennellyt kertaalleen Hollantiin moitteetta. Ilmiselvästi siellä joku este on kuitenkin ollut, sillä ei tuntien odotuttaminenkaan ole tavoiteltavaa.
 
Viimeksi muokattu:

No nyt on vakuuttavaa tutkivaa journalismia, eiköhän tällä Pulizer irtoa! Tämähän on kirjoittanut tämä sama piinkova reportteri, joka aiemmin kylmän viileää logiikkaa käyttäen paljasti, että F-35 vaatii 50,1 miestyötuntia huoltoa lentotuntia kohti. Vastaus on siis yksinkertainen; koska lentoaika Israeliin oli yhteensä 18,7 tuntia, piti konetta puunata 936,87 tuntia. Koska välilaskut kestivät yhteensä 108 tuntia voidaan ekstrapoloida, että 9 mekaanikkoa työskenteli välilaskujen ajan kellon ympäri koneen kimpussa kiristäen ruuveja, paikkaillen polttoaineletkuja ja restauroiden häivepinnoitetta, joka tunnetusti vaatii täysremonttia jos sitä katsoo pahasti.
 
No nyt on vakuuttavaa tutkivaa journalismia, eiköhän tällä Pulizer irtoa! Tämähän on kirjoittanut tämä sama piinkova reportteri, joka aiemmin kylmän viileää logiikkaa käyttäen paljasti, että F-35 vaatii 50,1 miestyötuntia huoltoa lentotuntia kohti. Vastaus on siis yksinkertainen; koska lentoaika Israeliin oli yhteensä 18,7 tuntia, piti konetta puunata 936,87 tuntia. Koska välilaskut kestivät yhteensä 108 tuntia voidaan ekstrapoloida, että 9 mekaanikkoa työskenteli välilaskujen ajan kellon ympäri koneen kimpussa kiristäen ruuveja, paikkaillen polttoaineletkuja ja restauroiden häivepinnoitetta, joka tunnetusti vaatii täysremonttia jos sitä katsoo pahasti.
Joo, tuon sivuston F-35 "uutisointi" on aika legendaarista.
Ainoa asia mitä tästä artikkelista opimme, on että täyshuoltoja on ilmeisesti mahdollista tehdä myös random-siviilikentillä ilman minkäänlaisia etukäteisvalmisteluja. (Lentäjä ilmeisesti voi tehdä huoltatyöt yksin, varaosat ja työkalut koneessa mukana?)
Täällä on oltu tuosta kovasti huolissaan (koneita voidaan huoltaa vain Turkissa tai Italiassa) , kiva että nyt ratkesi tuokin kysymys.
 
Kolmas show-stopperi löytyy sekin Tanskan kautta, LM ei anna suorittaa mitään suorituskyvyn arviointilentoja, edes kyytiin ei pääse kun kaksipaikkainen versio puuttuu. Tästä oli jupinaa ja ihmettelyä Tanskan lehdistössä. Puolustusvoimien hankintahistoriassa pitää mennä varmaan Neuvostoliiton aikoihin, kun kaupat sovittiin ilman, että mitään oli testattu ja arvioitu. (Vai ostettiinko BUK sokkona?)

Suomalaiset testasivat BUK:in Venäjällä ennen hankintaa.
 
F-35 on siis niin kenttäkelpoinen että sitä voidaan huoltaa jopa lennon aikana? Tämähän olikin mielenkiintoinen paljastus. Ei ihme kun on voittanut monet kilpailut.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkaheijaste ehkä. Lämpöjälki? En olisi niin varma. Ainakaan en ole löytänyt mistään vertailuja. Sinä? ELSO paketti? Oletko varma? En ole niistäkään löytänyt vertailuja. Rakenteellinen häive, luonnollisesti.

Pieni tutkaheijaste tarkoittaa nimenomaan sitä rakenteellista häivettä = koneesta heijastuu vähemmän radioaaltoja sen tutkan suuntaan joka konetta yrittää etsiä.

F-35:n suunnittelijat ovat nähneet paljon vaivaa myös pienentääkseen lämpöjälkeä. Käytettyjä keinoja ovat mm: Moottorin suuttimen upotus korkeus ja sivuvakaajien taakse. Suuttimen rakenne. Polttoaineen käyttäminen lämmönlähteiden jäähdytykseen (esim tutka), tähän käytetään myös ilmaa, koneessa on useita ilmanottoaukkoja tätä varten.
Lisätietoa
https://basicsaboutaerodynamicsandavionics.wordpress.com/2016/03/04/stealth-techniques-and-benefits/

F-35:n elsojärjestelmä http://www.baesystems.com/en-us/product/an-asq-239-f-35-ew-countermeasure-system
on BAE-Systemsin käsialaa, Raptorin vastaavan pohjalta kehitetty. Se on täysin integroitu koneen muiden järjestelmien ja sensoreiden kanssa. On tiettävästi onnistunut kyykyttämään esimerkiksi F-22:n AN/APG-77 tutkan.
Pitää huhujen mukaan sisällään mm hinattavia valemaaleja. F-35:n tehokas AN/APG-81 kykenee myös toimimaan häirintälähettimenä.
Epäilen F-35:n elsojärjestelmän olevan käytännössä tehokkain koska koneen pieni tutkapoikkipinta-ala tarkoittaa sitä, että häirintälähettimeltä vaaditaan vähemmän tehoa F-35:n "piilottamiseen" vihollisen tutkalta.
Vähän kuin metsässä olevan auton piilottamiseen tarvitset vähemmän naamioverkkoa kuin kuorma-auton.

En hetkeäkään epäile myöskään Saabin osaamista, Gripen elso-järjestelmä on varmasti huippuluokkaa. En ole nähnyt missään puhuttuvan toimenpitäistä joita muut valmistajat ovat omiin koneisiinsa tehneet lämpöjäljen pienentämistä varten, oletko sinä? Tutkapoikkipinta-ala pitäisi olla selvä juttu. On totta että F-35 on optimoitu nimenomaan etusektorista tulevaan X-taajuuden säteilyyn, se on siitä huolimatta vaikein havaittava kaikilla aallonpituuksilla, kaikista kulmista ja varmasti aika isolla marginaalilla. (Onhan se ainoa häivekone
 
Back
Top