Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tarkalleen ottaen, jos katsotaan per/kone ja per lentotunti-lukemia, niin tilanne on aika mielenkiintoinen. Avasin näitä laskelmia jo tässä ketjussa pari sivua takaperin, mutta varmaan hyvä kerrata.
JSF hankintahinta on vain 74 miljoonaa euroa. Superhornet 109. Miksi näin? Siksi, että JSF tulee pelkkä kone, kun Superhornetissa tulee koko alustava tukeutumis- ja huoltopaketti. Osa JSF:n hankintahinnasta pitäisi siis olla ylläpitokuluissa, ja niiden pitäisi olla korkeammat.
Näin ei kuitenkaan ole.
Lentotuntikulut ovat käytännössä tasan. Superhornet 15.600 ja JSF 16.800.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ainoa apples-to-apples vertailu on kokonaiselinkaarikulu.
Tästä sanoisin, että ei paha!
- Yksi Superhornet, 6.000 tuntia, maksaa koko elinikänsä aikana 204 miljoonaa.
- Yksi JSF, mitoitettu 8.000 tuntia*, maksaa koko elinikänsä aikana 193 miljoonaa.
* tanskalaisten laskelmissa jää hiukan bufferia
Tämä oli aika iso liike Boeingilta. Ovat varmaan punninneet huolella. Valtion haastaminen oikeuteen ei nimittäin ole välttämättä paras tapa luoda vaikutelmaa hyvästä asetoimittajasta.
Kuitenkin, Boeingilla lienee hyvät syyt ja hyvät perusteet tuolle liikkeelle. Lasketut luvut olivat nimittäin aika mielenkiintoiset, kuten lainaukseni alla osoittaa.
Sanoisin, että Suomen osalta ilmavoimat osaa kyllä ihan rauhassa arvioida asiaa, eikä tanskalaisten valinnoilla tai laskelmilla ollut/ole siten suurta merkitystä.
Saahan sitä haaveilla, mutta inkkarien normivauhdilla päätös tulee joskus 2024...
Sillävälin, Boeingille huonoja uutisia Malesiasta sillä vaihtoehdot on siellä rajattu Eurofighteriin ja Rafaleen. Puheista on luettavissa että raha on tiukassa ja lopullinen päätös tehdään vasta 2020 kieppeillä (!). Tässä valossa on outoa että kaksi kalleinta ehdokasta on loppusuoralla, ovat kuitenkin samat kuin Intian MRCA-kisassa. Syyt jenkkikoneen torjumiseen voivat tietysti olla osin poliittisetkin, mutta hämmästyttää ettei SHornet pärjää näissä skaboissa kun kone on markkinoiden edullisimmasta päästä ja avioniikkojen pitäisi ainakin paperilla olla erittäin modernit. Super Hornetin tilanne alkaa näyttää huonolta myös Suomen kannalta, sillä tällä menolla kone ei ole tuotannossa enää kauaa. Kuwaitin tilaus on suht varma, mutta se on vain vähän yli vuoden tuotanto eikä Navy tilaa koneita loputtomasti.
Olin yllättynyt Typhoonin kyvyistä noinkin painavassa lastissa.
Onko tää F-18 kehitys?
Onko se Block II mitä Suomelle ehdotaan?Viimeinen ei ole.
Tätähän ei kai ole virallisesti vahvistettu.Onko se Block II mitä Suomelle ehdotaan?
Ok mutta Block II on jo valmistellu?Tätähän ei kai ole virallisesti vahvistettu.
Vaikka videoita lennokkaammistakin versioista on, niin niiden materialisoituminen voi olla kiinni muustakin kuin myyntimiesten puheista.
Aika paljon kai selviää kunhan saadaan vastaukset tähän ensimmäiseen tieto kyselyyn, ja sittenhän vasta vääntö alkaa, kun ruvetaan vänkäämään tarjousta, että paljonko karvanoppa kustantaa.
Toki on. Kuten AESA, AIM 9X jne. listasta voi päätellä.Ok mutta Block II on jo valmistellu?
https://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/he most advanced F-16s in the world aren’t American. That distinction belongs to the UAE, whose F-16 E/F Block 60s are a half-generation ahead of the F-16 C/D Block 50/52+ aircraft that form the backbone of the US Air Force, and of many other fleets around the world. The Block 60 has been described as a lower-budget alternative to the F-35A Joint Strike Fighter, and there’s a solid argument to be made that their performance figures and broad sensor array will even keep them ahead of pending F-16 modernizations in countries like Taiwan, South Korea, and Singapore.
The UAE invested in the “Desert Falcon’s” development, and the contract reportedly includes royalty fees if other countries buy it. Investment doesn’t end when the fighters are delivered, either. Money is still needed for ongoing training, fielding, and equipment needs – and the UAE has decided that they need more planes, too. This DID article showcases the F-16 Block 60/61, and offers a window into its associated costs and life cycle, including dedicated equipment purchases for this fighter fleet.