F/A-18 E/F Super Hornet

Tämä oli aika iso liike Boeingilta. Ovat varmaan punninneet huolella. Valtion haastaminen oikeuteen ei nimittäin ole välttämättä paras tapa luoda vaikutelmaa hyvästä asetoimittajasta.

Kuitenkin, Boeingilla lienee hyvät syyt ja hyvät perusteet tuolle liikkeelle. Lasketut luvut olivat nimittäin aika mielenkiintoiset, kuten lainaukseni alla osoittaa.

Sanoisin, että Suomen osalta ilmavoimat osaa kyllä ihan rauhassa arvioida asiaa, eikä tanskalaisten valinnoilla tai laskelmilla ollut/ole siten suurta merkitystä.

Boeing Begins Legal Challenge Against Denmark For Fighter Evaluation

http://www.defensenews.com/articles...llenge-against-denmark-for-fighter-evaluation


WASHINGTON — Boeing on Thursday made its first move to challenge the Danish government’s recommendation of Lockheed Martin’s F-35 over its own Super Hornet, submitting a “request for insight” that would require the country’s defense ministry to provide all data related to the fighter jet’s evaluation.

Denmark’s defense ministry announced in May its recommendation of the F-35 joint strike fighter. The MoD ranked the joint strike fighter above the F/A-18E/F Super Hornet in strategic, economic, industrial and military aspects, but Boeing has focused its criticism on the economic evaluation, which estimated that — over the lifecycle of the plane — 38 Super Hornets could cost as much as double that of 28 F-35As.

“As we said when the decision was announced, we believe the ministry’s evaluation of the competitors was fundamentally flawed and inaccurately assessed the cost and capability of the F/A-18 Super Hornet,” said Debbie Rub, vice president and general manager of Boeing’s global strike division. “We’re taking this step because there’s too much at stake for Denmark and, potentially, other countries considering the Super Hornet.”

“Denmark deserves to know beyond a shadow of doubt that a fair and transparent process was used to select the country’s future fighter fleet,” Rub said in the statement. “Our action today underscores our belief that the Ministry’s evaluation of each of the four selection criteria fell short of these objectives and must be reviewed to the fullest extent allowed under Danish law.”

Boeing’s concerns about the evaluation process extends beyond Denmark, however. Officials stressed that they also worry other countries considering a Super Hornet buy — namely Canada and Finland — could look at the data put forward by the Danish defense ministry and use it as evidence against a potential purchase. Those anxieties run particularly deep, as the company's F/A-18 production line has slowed down to two aircraft per month, with final deliveries in 2018.

“We don’t want misplaced assumptions that were made by the ministry of defense in Denmark to be out there unchallenged,” a Boeing source said on background.

Even though it's very unlikely that Denmark will reverse its decision, Boeing would stand to gain from a reevaluation of the Super Hornet, said Richard Aboulafia, an aerospace analyst with the Teal Group.

"Even if the company has a point, the customer will still find a different way to get where it already wants to go," he said in an email."I haven't seen the cost data, but Boeing is certainly right. The Danish numbers were quite surprising. So even if they can't get Denmark to reverse their decision, at least they can maybe get their aircraft vindicated. That may come in useful elsewhere, like in Canada."

Tarkalleen ottaen, jos katsotaan per/kone ja per lentotunti-lukemia, niin tilanne on aika mielenkiintoinen. Avasin näitä laskelmia jo tässä ketjussa pari sivua takaperin, mutta varmaan hyvä kerrata.

JSF hankintahinta on vain 74 miljoonaa euroa. Superhornet 109. Miksi näin? Siksi, että JSF tulee pelkkä kone, kun Superhornetissa tulee koko alustava tukeutumis- ja huoltopaketti. Osa JSF:n hankintahinnasta pitäisi siis olla ylläpitokuluissa, ja niiden pitäisi olla korkeammat.

Näin ei kuitenkaan ole.

Lentotuntikulut ovat käytännössä tasan. Superhornet 15.600 ja JSF 16.800.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ainoa apples-to-apples vertailu on kokonaiselinkaarikulu.
  • Yksi Superhornet, 6.000 tuntia, maksaa koko elinikänsä aikana 204 miljoonaa.
  • Yksi JSF, mitoitettu 8.000 tuntia*, maksaa koko elinikänsä aikana 193 miljoonaa.
Tästä sanoisin, että ei paha!

* tanskalaisten laskelmissa jää hiukan bufferia
 
Olin yllättynyt Typhoonin kyvyistä noinkin painavassa lastissa.
 
Tämä oli aika iso liike Boeingilta. Ovat varmaan punninneet huolella. Valtion haastaminen oikeuteen ei nimittäin ole välttämättä paras tapa luoda vaikutelmaa hyvästä asetoimittajasta.

Kuitenkin, Boeingilla lienee hyvät syyt ja hyvät perusteet tuolle liikkeelle. Lasketut luvut olivat nimittäin aika mielenkiintoiset, kuten lainaukseni alla osoittaa.

Sanoisin, että Suomen osalta ilmavoimat osaa kyllä ihan rauhassa arvioida asiaa, eikä tanskalaisten valinnoilla tai laskelmilla ollut/ole siten suurta merkitystä.

Juu, Tanskan vertailussa ei tehty apples-to-apples -vertailua kustannusrakenteen suhteen vaan Eurofighter ja Super Hornet laskettiin perinteisen "artisti omistaa kaiken" -mallin mukaan siinä missä F-35:n huoltokulut laskettiin sen oman mallin mukaan jossa varaosia toimitetaan tarpeen mukaan minkä pitäisi merkittävästi laskea varaosakustannuksia. Tämän vuoksi F-35 sitten oli laskelmien mukaan paljon halvempi kun varaosia ei tarvitse ostaa varastoon ollenkaan.

Toimiiko malli, jää nähtäväksi mutta Tanskan laskelmien olettamukset tuntuvat kyllä aika optimistisilta. Suomen kannalta asialla tuskin on relevanssia koska Suomessa ei ilmeisesti lähdetä "JSF-franchiseen" mukaan.
 
Saahan sitä haaveilla, mutta inkkarien normivauhdilla päätös tulee joskus 2024...

Sillävälin, Boeingille huonoja uutisia Malesiasta sillä vaihtoehdot on siellä rajattu Eurofighteriin ja Rafaleen. Puheista on luettavissa että raha on tiukassa ja lopullinen päätös tehdään vasta 2020 kieppeillä (!). Tässä valossa on outoa että kaksi kalleinta ehdokasta on loppusuoralla, ovat kuitenkin samat kuin Intian MRCA-kisassa. Syyt jenkkikoneen torjumiseen voivat tietysti olla osin poliittisetkin, mutta hämmästyttää ettei SHornet pärjää näissä skaboissa kun kone on markkinoiden edullisimmasta päästä ja avioniikkojen pitäisi ainakin paperilla olla erittäin modernit. Super Hornetin tilanne alkaa näyttää huonolta myös Suomen kannalta, sillä tällä menolla kone ei ole tuotannossa enää kauaa. Kuwaitin tilaus on suht varma, mutta se on vain vähän yli vuoden tuotanto eikä Navy tilaa koneita loputtomasti.
 
Saahan sitä haaveilla, mutta inkkarien normivauhdilla päätös tulee joskus 2024...

Sillävälin, Boeingille huonoja uutisia Malesiasta sillä vaihtoehdot on siellä rajattu Eurofighteriin ja Rafaleen. Puheista on luettavissa että raha on tiukassa ja lopullinen päätös tehdään vasta 2020 kieppeillä (!). Tässä valossa on outoa että kaksi kalleinta ehdokasta on loppusuoralla, ovat kuitenkin samat kuin Intian MRCA-kisassa. Syyt jenkkikoneen torjumiseen voivat tietysti olla osin poliittisetkin, mutta hämmästyttää ettei SHornet pärjää näissä skaboissa kun kone on markkinoiden edullisimmasta päästä ja avioniikkojen pitäisi ainakin paperilla olla erittäin modernit. Super Hornetin tilanne alkaa näyttää huonolta myös Suomen kannalta, sillä tällä menolla kone ei ole tuotannossa enää kauaa. Kuwaitin tilaus on suht varma, mutta se on vain vähän yli vuoden tuotanto eikä Navy tilaa koneita loputtomasti.

Malesian tapaisissa maissa saattavat muut syyt kuten lahjukset vaikuttaa vaakakupissa. Brittien BAE ainakin on kunnostautunut kunnon lahjusten maksajana. Joku vuosi sitten Briteissä aloitettiin tutkimaan johonkin Lähi-Idän maahan suuntautunutta Tornado-kauppaa, jossa näytti rahaa liikkuneen suuntaan, jos toiseen tiskin alta. Ko. maa laittoi niin kovan diplomaattisen painostuksen Briteille, että tutkinta lopetettiin "kansalliseen turvallisuuteen" vedoten. Eli voi hyvin olla, että Boeing ei ole maksanut tarpeeksi "konsultointipalkkioita" oikeille virkamiehille Malesiassa, ei siitä, etteikö Super Hornet olisi hyvä kone
 
Sekin on toki mahdollista, ja Malesian ilmavoimien naurettavan epäkäytännöllinen tyyppikirjavuus vihjaa tällaista joskus tapahtuneenkin. Toisaalta ei Malesia ihan banaanivaltio ole, ja kuten hyvin tiedetään, osaavat ruotsalaiset ja jenkitkin tarjota ruskeita nimettömiä kirjekuoria jos niikseen tulee.
Aika monesti on Super Hornet kuitenkin saanut näissä valintakisoissa tukkaansa, alkaa olla vaikea uskoa sen johtuvan pelkästään siitä että Boeingin myyntimiehet olisivat niin suoraselkäisiä. Ainoastaan brasseissa oli voitto lähellä ennenkuin vakoiluskandaali vei nosteen jenkkikoneiden alta.

Kanadassa tietysti voisi olla vielä jotain saumoja.
 
View image on Twitter
CvJegRCWgAAvhvK.jpg:small

Follow

General Lindberg before the flight with F/A-18F Blk II Super Hornet. Naval Air Station Oceana, Norfolk.

Lindberg on The left ?! :D
 
Tuo Super Hornetin "kolmas sukupolvikin" (Silent Hornet?) näyttää enempi Boeingin haaveilulta - kukapa tuota rahoittaisi? Vaikka sinänsä ohjaamo-avioniikka-sensoripäivitys ei millään muotoa mahdoton olisikaan toteuttaa ja ilman muuta Suomelle sopisi oikein hyvin jos kone olisi meille tuolla konfiguraatiolla tarjolla.
 
Onko se Block II mitä Suomelle ehdotaan?
Tätähän ei kai ole virallisesti vahvistettu.

Vaikka videoita lennokkaammistakin versioista on, niin niiden materialisoituminen voi olla kiinni muustakin kuin myyntimiesten puheista.

Aika paljon kai selviää kunhan saadaan vastaukset tähän ensimmäiseen tieto kyselyyn, ja sittenhän vasta vääntö alkaa, kun ruvetaan vänkäämään tarjousta, että paljonko karvanoppa kustantaa.
 
Tätähän ei kai ole virallisesti vahvistettu.

Vaikka videoita lennokkaammistakin versioista on, niin niiden materialisoituminen voi olla kiinni muustakin kuin myyntimiesten puheista.

Aika paljon kai selviää kunhan saadaan vastaukset tähän ensimmäiseen tieto kyselyyn, ja sittenhän vasta vääntö alkaa, kun ruvetaan vänkäämään tarjousta, että paljonko karvanoppa kustantaa.
Ok mutta Block II on jo valmistellu?
 
Ok mutta Block II on jo valmistellu?
Toki on. Kuten AESA, AIM 9X jne. listasta voi päätellä.

AESA on käytössä kaikissa paitsi Typhoonissa. Kuwait tilasi ekana huhtikuussa sellaiset. https://www.flightglobal.com/news/a...e-awaits-flight-testing-as-kuwait-con-423938/

Block II:sta parempaa tuskin tarjotaan. EPE-motti + CFT:t maksaisi miljardin verran kehittää eikä löisi leiville meidän määrillä. Riskin puolesta myös ihan hoopo ajatus ostaa proto.
Täytyy muistaa, että F-18F on jo ennestään liki saman hintainen ostaa kuin F-35A. (aiempien kilpailujen perusteella)
Sekä se, ettei siitä tulisi F-35A teknisesti parempi tekisipä sille mitä hyvänsä.

UAE teki näin tilatessaan F-16 Block 60/61:n. Sen kehitys maksettiin heidän pussista. Mutta me ei kylvetäkään öljyrahassa.
he most advanced F-16s in the world aren’t American. That distinction belongs to the UAE, whose F-16 E/F Block 60s are a half-generation ahead of the F-16 C/D Block 50/52+ aircraft that form the backbone of the US Air Force, and of many other fleets around the world. The Block 60 has been described as a lower-budget alternative to the F-35A Joint Strike Fighter, and there’s a solid argument to be made that their performance figures and broad sensor array will even keep them ahead of pending F-16 modernizations in countries like Taiwan, South Korea, and Singapore.

The UAE invested in the “Desert Falcon’s” development, and the contract reportedly includes royalty fees if other countries buy it. Investment doesn’t end when the fighters are delivered, either. Money is still needed for ongoing training, fielding, and equipment needs – and the UAE has decided that they need more planes, too. This DID article showcases the F-16 Block 60/61, and offers a window into its associated costs and life cycle, including dedicated equipment purchases for this fighter fleet.
https://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top