Gripen E/F

Olikos ne pilottien hapen laatu ongelmat aikanaan vain F-22 Raptorissa, vaiko sittenkin F-35:ssä? Ainakin sopii tuohon "real pain point" ilmaisuun.

Kyllä noita ongelmia on ollut miltei kaikissa konetyypeissä, myös F-35:ssä. Milloinkohan palataan takaisin pulloihin?

 
Vuodesta 2014 F-35 hinta on laskenut 120 miljoonasta n. 77,9 miljoonaan dollariin, eli aritmeettinen "määrä vs hinta" vertailun tilanne on muuttunut siten, että teoriassa konemäärässä on enää vain muutaman koneen ero. Ja USA:n hallinto FMS-kauppajärjestelmän ansiosta pystyy koska vain myymään paketin halvemmalla kuin kukaan toinen. Toisin sanoen, antamaan enemmän kuin kukaan muu, koska kauppaan käytetään tietysti koko siihen varattu summa. Gripenin hintaetu on täysin kupla, jota sillä ei millään tavoin ole. USA pystyy myös tekemään jotain muutakin, muista, että Gripenissä on tekniikkaa USA:sta vaikka kuinka paljon. Sen hintaa taas voidaan nostaa sopivasti sopivassa paikassa...
Mihin hinnan alentuminen mahtaa perustua? Tuosta on vähemmän analyysia näkynyt... Onko hintaa "siirretty" esimerksi tuleviin päivityksiin? Kuka tietää.
 
Niin, tilanne oli muutamia kuukausia sitten tämä:

In its periodic communications with all contenders since the beginning of last year, armasuisse has explained the process and the criteria expected to be met. Based on recent information and analyses on both the maturity and the integration of the subsystems, experts from armasuisse and the Swiss Air Force concluded that several of the planned missions could not be carried out meaningfully. Hence armasuisse recommended to Saab to withdraw from the evaluation. Saab obviously arrived of its own accord at the conclusion not to participate in the flight and ground tests.

Ehkä on kehitystä tapahtunut, ehkä ei.
Tuohon boldaamaasi viitaten, kuinka ihmeessä Saab luulee voivansa osoittaa Ilmavoimille yhdellä koneella, miten Gripen jakaa sensoridataa parven kesken? Ellei toista konetta tule, on Gripenin peli pelattu.
 
"Muutaman viikon päästä" sanoo Brännström 39-10:n ensilennon olevan luvassa, eli noin toukokuussa on ollut tämä.

Korjaus: Aamulehden klo 10 -lähetyksen jutussa on kuva luultavasti samasta esittelykieroksesta kuvatekstillä "helmikuussa":
 
Mihin hinnan alentuminen mahtaa perustua? Tuosta on vähemmän analyysia näkynyt... Onko hintaa "siirretty" esimerksi tuleviin päivityksiin? Kuka tietää.
Pitkälle on tultu muutamassa vuodessa. Ehkä ne kustannukset on siirretty Grippenin osiin?
Mikäli tuohon, ainakin jutun mukaiseen ilmavoimien lempilapseen päädytään ja miksei päädyttäisi? Sen verran kallellaan suomi tuonne suuntaan on... Ja jos ilmavoimat saa päättää niin tuohan tulee vaikka sitten konemäärästä tinkien... 40kpl F35:sta on utopiaa suomen rahoituskehyksellä... 20-30kpl voisi olla mahdollista mutta todennäköisesti heitetään nato kortti vahvasti pöytään ja kirjoitetaan soppari niin todennäköinen määrä liikkuu 10-20kpl välillä... Voin jo nähdä miten hesari ja muut lehdet rupeavat yhdessä poliittisen kuoron (miinus perussuomalaiset) kanssa hokemaan kuinka hyvä nato on ja millaista turvaa ja vakautta se tuo...
 
Tuohon boldaamaasi viitaten, kuinka ihmeessä Saab luulee voivansa osoittaa Ilmavoimille yhdellä koneella, miten Gripen jakaa sensoridataa parven kesken? Ellei toista konetta tule, on Gripenin peli pelattu.
Börje vielä hitsailee Linköpingissä parvilinkin antenneja koneeseen. Ja eihän tässä kiirettä ole, kun on pilvistä niin ei voi lentääkkään vielä.
 
Varmaan taitaa olla Gripenin mahdollisuudet HX:n suhteen taputeltuna nyt.

Ehkä evaluointilentojen tuloksien ei haluta kärsivän huonosta säästä. Tämä on ymmärrettävää. Saman tehtävän suorittaminen mittarilentona vs kunnon lentokelissä ei varmasti ole sama asia, kyse tuskin on siitä, ettei Gripen "olisi päässyt ilmaan". Tai ainakin näin halutaan antaa ymmärtää, koska eihän tämä hyvältä Gripukan kannalta näytä tältäkään kantilta

Toinen evaluointiin osallistuva Gripen ei ole vielä saapunut Pirkkalaan. Se tulee ehkä huomenna.
 
Varmaan taitaa olla Gripenin mahdollisuudet HX:n suhteen taputeltuna nyt.
Enpäs sanoisi. Todella paha takaisku PR-kannalta, koska ruotsalaishenkisesti Suomessa(kin) alkaa heti itku ja voivotus, ja lehdet pääsee tekemään tuommoisia "ei pääse ilmaan"-otsikoita. Olisi pitänyt ymmärtää miltä tää kuulostaa, ja ottaa tarpeeton riski otsikoiden ja vinkumisen välttämiseksi. (Varsinkin kun yleisöllä ei ole absoluuttisesti mitään tietoa muista lennoista ja tehtävistä muillakaan koneilla, kuin tämä ensimmäinen nousu ja pari hajanousua kiitotien laidalta katsottuna.) Järkevää se ei olisi HX:n kannalta mutta PR:n kyllä. Ihan yhtä lailla F-35 sai ansaittua media- ja foorumipaskaa niskaansa, kun lennot Amerikasta Eurooppaan kestivät viikkokausia kerta toisensa jälkeen "sään vuoksi".

Tottakai kone "pääsee" ilmaan jos haluaa, tulihan se samassa kelissä alaskin eilen. Pilven alaraja on nyt välillä 400-500ft, ilmatila on FL120 alapuolella "severe icing", kenttä on hiukan liukas ja tuulet rauhallisehkoja. Ei se lentoja estä, ei estänyt eilen eikä tänään. Kaksi Patrian twinstaria vetää mittarilähestymisharjoituksia Pirkkalassa kuten eilenkin, mutta ei tuonne kenenkään muun kannata mennä ellei ole pakko. Patrian oppilaiden on pakko kokea, mitä paska keli on.

Jos ajatuksena oli matalalentoa tai maisemien katselua optisin sensorein, sitä ei taistelukoneella tee kukaan tänään. Kuten eilen todistettiin, E pääsee paskassa kelissä laskuun hienosti, ja nouseminen ei ole ongelma kenellekään. Jahka jäätävän lentopinnan 120 yli on päästy, siellä on turvallista, FL320 yläpuolella taivas auki ja kaikkea voi tehdä. Jäätävässä pilvessä ei lennetä millään taistelukoneella muussa kuin sotamoodissa, jos silloinkaan.

E: Nyt Saabin edustaja sanoi, että kyseiselle lennolle allokoitu testi ei sovellu tähän keliin, joten lentoa ei tehdä pelkän ilmaan nousun näyttämiseksi. Ei tätä tartte tietenkään kenenkään uskoa, jos ei halua.

E2: Nyt ne sanovat tilaisuudessa saman kuin yllä, eli eilinen saapuminen osoittaa että keli ei ole koneelle ongelma. Evaluaatiotehtävä ei sovi tähän keliin ja se on sovittu isäntien kanssa. Pelkän nousun ja laskun voisi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitamme lähiaikoina systeemitestauksen mm. Tutka ym... Jaahas, mitä tämä raakile tekee oikeesti suomessa?
 
Aloitamme lähiaikoina systeemitestauksen mm. Tutka ym... Jaahas, mitä tämä raakile tekee oikeesti suomessa?
...sama systeemitestaus HX-tarjouskonfiguraatiolle on käynnissä myös Eurofighterissa, Rafalessa ja ehkä jo Super Hornet Block 3:ssakin, jos on. F-35:een suunnitellaan kai moisten aloittamista. Move on.
 
Jaahas.

"Toinen evaluointiin osallistuva Gripen ei ole vielä saapunut Pirkkalaan. Se tulee ehkä huomenna."

Jos se paska keli estää vain testilennot niin miksi ihmeessä se toinen kone jäi tulematta? Ja kun on kyse 10 miljardin asekaupasta niin tuommoset "tulee ehkä" kommentit on ihan suoraan absurdanista.

Ei jatkoon.
 
Back
Top