Gripen E/F

Arexis podi näyttää olevan paljon pienempi kuin havainnekuvista olisi voinut luulla.
Saa olla hyvät tekit sisässä, että tuolla NGJ:tä vastaavaa tehdään. Joita oli vielä enemmän kuin yksi iso pömpeli.
Arexis näyttää todella pieneltä NGJ:hin verrattuna!

1st-Next-Gen-Jammer-Mid-Band-Pod-at-NAS-Patuxent-River-for-Testing.jpg
 
Ennen evaluointi lentojen alkua muistan ilmavoimien edustajan toivoneen juuri tämänpäiväisen sään mukaisia kelejejä. Tänään ei kuitenkaan lennetty kun sää ei sitten ollutkaan sopiva. Jotenkin sain sellaisen kuvan että päätöksen teki ensisijaisesti Saab.
Niinhän se teki.

Ilmavoimien HX-hankejohtajan Juha-Pekka Keräsen mukaan päätös oli Saabin. Hänen mukaansa lennon peruminen ei vielä tarkoita sitä, että jokin suunnitelluista testeistä jäisi tekemättä. Testijaksolle on aiempaan tapaan varattu yksi varapäivä, ja muidenkin testien yhteydessä suunnitellusta aikataulusta on poikettu.

Jonkinlainen pr-tappio ensimmäistä kertaa Ruotsin ulkopuolella nähdyn E-version jääminen maahan kuitenkin oli. Pirkkalaan oli nimittäin torstaina kokoontunut runsaasti suomalaista ja kansainvälistä mediaa, joka joutui tyytymään kuvaamaan lumisateessa paikallaan seisovaa ruotsalaishävittäjää.

Eversti Keränen ehti jo päivän alkajaisiksi kehua pilvistä, lumisateista ja jäätävää keliä yleisellä tasolla "hyväksi huonoksi sääksi" hävittäjien testaamiselle. Saabin edustajien mukaan testien suunnitelmallisuus painoi vaa'assa enemmän, kun päätös tehtiin.

–  Tänään ei sään takia haluttu lentää, koska emme olisi voineet toteuttaa testiä, joka oli suunniteltu. Kyseessä ei olisi ollut vain näytöslento medialle, Gripenin myyntikampanjaa Suomessa johtava Magnus Skogberg perusteli.

–  Uskon meidän todistaneen koneen laskeutumisella eilen (Pirkkalaan), ettei rankka ilmasto ja huono sää ole ongelma, säesti Saabin Aeronautics-liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm.
 
Arexis näyttää todella pieneltä NGJ:hin verrattuna!

1st-Next-Gen-Jammer-Mid-Band-Pod-at-NAS-Patuxent-River-for-Testing.jpg
Koko eroon voi olla monta eri syytä. Esimerkiksi se mitä tosiasiassa halutaan häiritä. Onko tarkoitus pimentää pietarin tv asemat vai häiritä vastapuolen tutkia esimerkiksi. Koska Gripenillä on podit mukana niin oletettavaa on, että homma evaluoidaan pv:n taholta ja pv varmasti saa tietoja järjestelmän suorituskyvystä. En siis ole huolissani vehkeiden koosta tilanteessa jossa suorituskyky ratkaisee ;) Sitähän sanotaan että ei se koko vaan se miten sitä käyttää ;)
 
Foorumitunnelma lämpeni kertaheitolla, kun sitrushedelmä tyyräytyi Pirkkalaan. Ja kierroksia tuli lisää, kun se ei lennäkään! :D

Toivotaan Gripenille ja muille lopuille ehdokkaille testi- ja vertailukelpoisia kelejä. Mitä perusteellisempi todennus, sitä luotettavampi tulos, eikös vain?

Svenssonien tämänhetkisessä ehdotuksessa on yksipaikkaisten lisäksi myös kaksipaikkaisia koneita sekä pari tutkavalvontakonetta. Mielenkiintoinen tarjous ja ilmeisesti ihan vakavissaan esitetty, kun kerran sellaisella lennellään siksakkia Suomen ilmatilassa Gripenin vierailun aikana. Olisi mielenkiintoista tietää tuollaisen tähyilykyvyn vaikutus ilmapuolustuksen kokonaistilannekuvan muodostamisessa sekä Saabin ratkaisun tarjoamat todelliset verkottumisen mahdollisuudet.
 
Uskon että PV tekee testit puolueettomasti mitään valmistajaa suosimatta.Suomen puolustuksesta on kyse ja joittenkin koneiden ominaisuudet ei ehkä ole Suomen tarpeisiin sopivia.Monilla näkyy olevan varma tieto ennakkoon mikä kone olisi paras.Voi olla maamme joka köyhä on ja köyhäksi jää kuten sanotaan ottaa huomioon myös elinkaarikustannukset.Siksi tavallinen palkallinen joutuu tyytymään Toyotaan vaikka saisi käytetyn edustus Ässä Mersun samaan hintaan.Edustusauton käyttökulut kalleine huolto ja rengaskuluineen käy ylivoimaiseksi.Setä samulin mammuttibudjetti mahdollistaa ottamaan palvelukäyttöön joka alueelta parhaat koneet kuten B2 tai F22 ja aikanaan SR71.Siellä ei haittaa vaikka huoltoon pitää varata iso ryhmä erikoismiehiä,Suomi voi joutua ottamaan huomioon varusmiesarmeijan ja hajautetun käytön maantietukikohdissa.Katsotaan mihin järjestykseen laittavat
 
Uskon että PV tekee testit puolueettomasti mitään valmistajaa suosimatta.Suomen puolustuksesta on kyse ja joittenkin koneiden ominaisuudet ei ehkä ole Suomen tarpeisiin sopivia.Monilla näkyy olevan varma tieto ennakkoon mikä kone olisi paras.Voi olla maamme joka köyhä on ja köyhäksi jää kuten sanotaan ottaa huomioon myös elinkaarikustannukset.Siksi tavallinen palkallinen joutuu tyytymään Toyotaan vaikka saisi käytetyn edustus Ässä Mersun samaan hintaan.Edustusauton käyttökulut kalleine huolto ja rengaskuluineen käy ylivoimaiseksi.Setä samulin mammuttibudjetti mahdollistaa ottamaan palvelukäyttöön joka alueelta parhaat koneet kuten B2 tai F22 ja aikanaan SR71.Siellä ei haittaa vaikka huoltoon pitää varata iso ryhmä erikoismiehiä,Suomi voi joutua ottamaan huomioon varusmiesarmeijan ja hajautetun käytön maantietukikohdissa.Katsotaan mihin järjestykseen laittavat
Ei laita mihinkään järjestykseen.
 
Mitä tuumaatte tuosta kun Friskin mukaan Saab tyrkyttää jopa moottoreiden kokoamista Patrialle?

As such, they are well positioned to reach the stated 30% of contract value in industrial cooperation, the vast majority of which will be directed towards direct cooperation according to the company. The program is very ambitious, and in what is something of a surprise still include not only component manufacturing and final assembly of the aircraft, but of the engines as well. Granted most manufacturers stated that a domestic final assembly line was possible at the outset of the HX programme, but there has been relatively little talk of the topic since, and my impression has been that the interest towards the idea from both the manufacturers and Finnish industry have in fact been lukewarm.

Saab is of a different opinion, and stated that it is the best method of ensuring that Finland actually has the ability to overhaul and maintain the aircraft if the supply lines are cut (which is the requirement of the RFQ). Production of aircraft engines is something that hasn’t taken place in Finland for a long time, but Saab expressed confidence in that Patria’s Linnavuori plant is up to the job. Negotiations are currently ongoing regarding the details of the proposal, and the fact that the Hornet’s F404 engine (on which Patria does qualified maintenance) serve as the basis for the Gripen’s F414GE would probably aid in the transition.
 
Nämähän sen päättää :rolleyes:

Vai tarkoititko puolustuvoimain esitystä?

Katso liite: 36918
Ei nämäkään plikat helposti PV:n valitsemaa konetyyppiä vaihda. Ilmavoimat valitsee vain voittajan (ja toki perustelee). Muut jää sijalle muut.
Hallitus ei ole mitenkään vahva tai ristiriidaton. Jos joku haluaa tehdä vastoin PV:n valintaa niin antaa melkoisen aseen oppositiolle tai ylipäätään kilpaileville poliitikoille. Saattaisi kaataa koko naisviisikon hallituksen. Sinne on toki matkaa ja hauska seurata mikä silloin on asetelma.

En sitäkään ihmettelisi jos tämän nykyisen jälkeinen hallitus vielä rukkaisi tilausta, sen määriä tai lisätilauksia jos ostopäätös kovin muuttuu nykyarvioista ja PV:n toiveista.
 
Koko eroon voi olla monta eri syytä. Esimerkiksi se mitä tosiasiassa halutaan häiritä. Onko tarkoitus pimentää pietarin tv asemat vai häiritä vastapuolen tutkia esimerkiksi. Koska Gripenillä on podit mukana niin oletettavaa on, että homma evaluoidaan pv:n taholta ja pv varmasti saa tietoja järjestelmän suorituskyvystä. En siis ole huolissani vehkeiden koosta tilanteessa jossa suorituskyky ratkaisee ;) Sitähän sanotaan että ei se koko vaan se miten sitä käyttää ;)
On siinä eroa. Mutta NGJ pitää sisällään oman voimantuoton ja ilmeisesti myös jäähdytyksen:
Both Winston and Murphy said the pods being developed will have to have self-contained power supplied given the capacity they’ll need to generate, which will be too much power to be generated from the airplane, Murphy said.

For years, officials have touted the Navy’s Next Generation Jammer as the joint force’s premier standoff electronic attack platform, one at least 10 times more powerful than the legacy one. Part of what will make these three pods — covering the mid, low and high range of the electromagnetic spectrum — so much more effective than the legacy ALQ-99 pod is the sheer power, range and tasking ability.
https://www.c4isrnet.com/electronic...the-navys-next-generation-jammer-so-powerful/


Growlerin häirintäteho kymmenkertaistuu ja samalla stand-off etäisyys vastapuolesta. Gripenin podit tuskin pääsevät samanlaiseen tehoon, varsinkaan jos niissä ei ole omaa voimantuottoa. Gripenin yksimoottorisuus taas rajoittaa voimaa mikä on saatavilla häirintään.
 
On siinä eroa. Mutta NGJ pitää sisällään oman voimantuoton ja ilmeisesti myös jäähdytyksen:
Both Winston and Murphy said the pods being developed will have to have self-contained power supplied given the capacity they’ll need to generate, which will be too much power to be generated from the airplane, Murphy said.

For years, officials have touted the Navy’s Next Generation Jammer as the joint force’s premier standoff electronic attack platform, one at least 10 times more powerful than the legacy one. Part of what will make these three pods — covering the mid, low and high range of the electromagnetic spectrum — so much more effective than the legacy ALQ-99 pod is the sheer power, range and tasking ability.
https://www.c4isrnet.com/electronic...the-navys-next-generation-jammer-so-powerful/


Growlerin häirintäteho kymmenkertaistuu ja samalla stand-off etäisyys vastapuolesta. Gripenin podit tuskin pääsevät samanlaiseen tehoon, varsinkaan jos niissä ei ole omaa voimantuottoa. Gripenin yksimoottorisuus taas rajoittaa voimaa mikä on saatavilla häirintään.
Emme kuitenkaan tiedä ihan kaikkea noista podeista jolloin niiden vertaileminen on hyvin vaikeaa. Mille taajuus alueille ne on optimoitu, mikä on teho ja signaalin käsittelykyky, yms, yms... vähän sama kun vertailisi pippeleitä ja päättelisi käyrän ja koon perusteella kuinka kova panomies on kyseessä.

Noista ja niiden tehoista on vain liian vähän tietoa jaossa jotta voisi päätellä mitään niiden kyvyistä.
 
Emme kuitenkaan tiedä ihan kaikkea noista podeista jolloin niiden vertaileminen on hyvin vaikeaa. Mille taajuus alueille ne on optimoitu, mikä on teho ja signaalin käsittelykyky, yms, yms... vähän sama kun vertailisi pippeleitä ja päättelisi käyrän ja koon perusteella kuinka kova panomies on kyseessä.

Noista ja niiden tehoista on vain liian vähän tietoa jaossa jotta voisi päätellä mitään niiden kyvyistä.
"Size does matter" -John Holmes, American actor
 
Back
Top