Gripen E/F

Suomessa ja maailmalla ei ole havaittavissa trendiä, että harjoituskone ostettaisiin samalta valmistajalta. Lisäksi T-7A on Boeingin tuote, ei Saabin.

Luonnollisesti se on Boeingin tuote. USA kun ei ulkomaisia tuotteita voi sotavoimilleen hankkia laillisista ja ennenkaikkea aluepoliittisista syistä, kaikenlainen ulkomaisuus on poistettava näkyvistä ja paikallinen lehdistö auttaa siinä mielellään. Tulevien juttujen sisäpiiriys kun on aina riippuvainen suhteista Pentagoniin ja kongressiedustajiin.

Tässä T-X-kisan voittanut Boeingin suunnittelema Boeingin runko saapuu salaisesta ulkomaasta salaisen firman valmistamana valmistautuakseen voittamaan koko kisan: ;)

"Tuskin Saabilla suurta roolia on tuossa Boeingin koneessa."

:rolleyes:

A press release distributed on Tuesday showed Saab’s logo under Boeing’s, but mentioned the Swedish firm only once. In the nearly nine-minute promo video, Saab is not mentioned at all. A photo of the plane being assembled shows a large American flag draped on the plant’s back wall.

Boeing officials say they are not playing down Saab’s role. Boeing spokeswoman Deborah VanNierop noted that Saab President and CEO Håkan Buskhe participated in the rollout ceremony and that other company officials were also on hand.

“Saab is not in a backseat role,” VanNierop said. “This is very much a partnership.”


Ck1NM1EWgAEQnbi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi T-7A on Boeingin tuote, ei Saabin.
Edellisellä sivulla jo opimme, että se on Saabin suunnittelema:

"Samainen firma juuri loi tyhjästä muutamassa vuodessa koneen, joka voitti yhden maailman suurimmista kilpailuista ja muodostaa peruskoulutuksen rungon seuraavat 60 vuotta Amerikassa."
 
Edellisellä sivulla jo opimme, että se on Saabin suunnittelema:

"Samainen firma juuri loi tyhjästä muutamassa vuodessa koneen, joka voitti yhden maailman suurimmista kilpailuista ja muodostaa peruskoulutuksen rungon seuraavat 60 vuotta Amerikassa."

Tämä nyt meni saivarteluksi puolin ja toisin. Minun käsitykseni mukaan T-7A Red Hawk on edelleen Boeingin tuote, koska Boeing sitä myy USAF:ille ja muodossa Boeing T-7A se kaikkialla virallisesti esiintyy. Tämä ei ota kantaa ollenkaan siihen onko Saabin osuus projektissa 0 vai 100%.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseni edelleen pätee.
 
Tämä nyt meni saivarteluksi puolin ja toisin. Minun käsitykseni mukaan T-7A Red Hawk on edelleen Boeingin tuote, koska Boeing sitä myy USAF:ille ja muodossa Boeing T-7A se kaikkialla virallisesti esiintyy. Tämä ei ota kantaa ollenkaan siihen onko Saabin osuus projektissa 0 vai 100%.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseni edelleen pätee.
Boeing se on, ja aika suurella varmuudella kukaan foorumilaisista ei tiedä kuinka suuret osuudet suunnittelusta kukin on tehnyt.
 
Äsken oli uutisissa, että Gripen on jokasään hävittäjä, joka nimensä mukaan ei sitten lennä huonolla säällä. :cool: Saab-konserni on luvannut Suomelle valtavaa puolustusteollista yhteistyötä, jos Tulevaisuuden Hävittäjä ostellaan.
 
Vanhuus on katsojan silmässä ;) Kaikki näyttää vanhalta, jos on ehdollistunut ajattelemaan uuden näyttävän joltakin tietyltä eikä näe juuri sitä. Viidennen sukupolven määritelmäkin muuttui kuin itsestään heti, kun markkinoijille tulikin toisenlainen kone markkinoitavaksi, ja läpi meni kuin häkä. Toistolla kaikki muuttuu todeksi. Toisten kotimaissa on vähemmän alan julkaisuja, joten näemme niitä vähemmän.

On se 25 vuotta uudempi kone, ja sisuskalut oleellisesti uudenaikaisempia kuin MLU2. Canardin etupään juuressakin näyttää jo pilkottavan ohjuskameratkin paikallaan (eivät olleet vielä syksyllä kun IRST jo oli).

Eipä nyt oikein voi sanoa, että vanhuus on katsojan silmissä, jos kone vuonna 2020 näyttää täsmälleen samalta kuin vuonna 1989. Melkein ihmetyttää, että viitsivät tehdä tällaisen uuden retrokoneen, kun rahaa palaa paljon ja lopputulos näyttää tältä. Olisivat saman tien ostaneet F-35:n ruotsalaisetkin. Voisin lyödä aika paljon rahaa vetoa, että tässä ei ole meidän seuraava hävittäjä.
 
Tuohon boldaamaasi viitaten, kuinka ihmeessä Saab luulee voivansa osoittaa Ilmavoimille yhdellä koneella, miten Gripen jakaa sensoridataa parven kesken? Ellei toista konetta tule, on Gripenin peli pelattu.
Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä. Siellä vielä Trollhättanissa ruuvaillaan viimeisiä moduuleja kiinni - suoraan uunista ulos meille, just in time -metodologia, jne
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ruåtsalaisena myyntimiehenä olisin vetänyt parit tynnyrit juuri ym. syystä..

Niin minäkin. Sää? Det spelar ingen roll. jos ei se vaan teitä finskejä haittaa...

No, kaipa se on reilua tehdä testit suurinpiirtein samassa säässä, ja on siihen varmaan lukuisia muitakin syitä.

Voitaisiinhan ne intin kilpasarjat tauluihin vetästä aikataulullisista syistä joillekin vaikka keskellä yötä perus yötähtäimillä ja vaakasuoraan vihvovaan räntäsateeseen valopistoolin kanssa. Toiset sitten tekisi ne kesällä tyynessä ja keskellä päivää... "ei se vihollinenkaan pelkästään kauniilla säällä tule...".. reilua...
 
Ennen evaluointi lentojen alkua muistan ilmavoimien edustajan toivoneen juuri tämänpäiväisen sään mukaisia kelejejä. Tänään ei kuitenkaan lennetty kun sää ei sitten ollutkaan sopiva. Jotenkin sain sellaisen kuvan että päätöksen teki ensisijaisesti Saab.
 
Back
Top