Gripen E/F

Tästä kuulisin mielelläni lisää mietteitäsi.
Olen ymmärtänyt että häiveen kannalta 3 olennaisinta asiaa ovat muoto, muoto ja muoto. Canardit ja yksi sivuvakaaja ei ole tutkapoikkinta-alasta puhuttaessa ideaali konfiguraatio, tässä suhteessa kuvittelisin SH:n olevan etulyöntiasemassa.
Rafalessa taasen esimerkiksi mm laskutelineissä, moottorien ilmanottoaukoissa ja canardeissa on käytetty sahalaitaa tutkasignaalien pois heijastamiseen.
Mitä asioita Gripenissä on mielestäsi tehty paremmin muihin verrattuna?

Ei tuosta ole mustaa valkoisella virallisesti mitään.

Jotain arvailuja voi asiasta kuitenkin tehdä.

Millä tavalla yksi sivuvakaaja olisi huono? Se ei aiheuta heijastuksia, kuten kaksi rinnakkain pystyssä olevaa. Eikä Gripenissä tai Eurocanardeissa ole korkeusvakaajia.

39-8_ska_03_2048.jpg


Canardeista noin puhutaan. En tiedä tarkalleen miksi, tai miten iso vaikutus. Mutta ilmeisesti kiinalaiset tai venäläiset eivät pidä ongelmana.

d106991fe581ab0106a23376bb8b8baf


dLmV5.jpg
 
Ei tuosta ole mustaa valkoisella virallisesti mitään.

Jotain arvailuja voi asiasta kuitenkin tehdä.

Millä tavalla yksi sivuvakaaja olisi huono? Se ei aiheuta heijastuksia, kuten kaksi rinnakkain pystyssä olevaa. Eikä Gripenissä tai Eurocanardeissa ole korkeusvakaajia.

39-8_ska_03_2048.jpg


Canardeista noin puhutaan. En tiedä tarkalleen miksi, tai miten iso vaikutus. Mutta ilmeisesti kiinalaiset tai venäläiset eivät pidä ongelmana.

d106991fe581ab0106a23376bb8b8baf


dLmV5.jpg
Pointti oli lähinnä se että all else being equal tilanteessa SH on tuossa suhteessa parempi.
Yksi vakaaja aiheuttaa isomman heijastuksen koska kaksi voidaan "kallistaa", jolla vältetään 90 asteen kulma. Korkeusvakaajat taasen jäävät edestä katsottuna siipien taakse piiloon.
Linkissä lisää jos kiinnostaa:
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0157.shtml
Hassua muuten että laitoit kuvan PAK-FAsta, venäläiset päätyivät siinä oleviin LERXeihin canardien sijasta todennäköisesti juuri pienemmän tutkapoikkipinta-alan takia.
Kyllä canardi koneenkin tutkapoikkipinta-alasta saadaan pieni, lähtökohtaisesti niillä kuitenkin tuossa suhteessa annetaan tasoitusta muille. Onhan tuollainen helkkarin iso ohjauspinta kiinnityskohtineen varmaan aika hyvä tutkaheijastin.
Suuremman heijastavan pinta-alan lisäksi ne ovat yleensä siipien kanssa eri kulmassa, ei siitäkään varmaan apua ole.
xL19P.gif
Ohessa kuva miten ongelmaa on lähestytty Rafalessa (miten Gripenissä huomioitu?)
image.jpeg


En rupea näistä kuitenkaan kanssasi väittelemään, kiinnosti vain tietää minkä pohjalta olit muodostanut tuon mielipiteesi. Rafalessa ja Super hornetissakin kun on jo suunnitteluvaiheessa huomioitu aika tavalla tutkaheijasteeseen liittyviä juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ql9OCxP.jpg


Saabin markkinointiosasto ei hallitse numeroita:
1) Näkyvä valo on käytetyllä logaritmisella asteikolla todellisuudessa kauempana millimetriaalloista kuin millimetriaallot VHF:stä. Näkyvä valo pitäisi olla suunnilleen sivun oikeassa reunassa kuvan ulkopuolella.
2) Näkyvän valon aallonpituus on todellisuudessa vain kymmenesosa kuvan mukaisesta arvosta.
 
Pointti oli lähinnä se että all else being equal tilanteessa SH on tuossa suhteessa parempi.
Yksi vakaaja aiheuttaa isomman heijastuksen koska kaksi voidaan "kallistaa", jolla vältetään 90 asteen kulma. Korkeusvakaajat taasen jäävät edestä katsottuna siipien taakse piiloon.
Linkissä lisää jos kiinnostaa:
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0157.shtml
Kyllä canardi koneenkin tutkapoikkipinta-alasta saadaan pieni, lähtökohtaisesti niillä kuitenkin tuossa suhteessa annetaan tasoitusta muille. Onhan tuollainen helkkarin iso ohjauspinta kiinnityskohtineen varmaan aika hyvä tutkaheijastin.

Suuremman heijastavan pinta-alan lisäksi ne ovat yleensä siipien kanssa eri kulmassa, ei siitäkään varmaan apua ole.
Katso liite: 11608
Ohessa kuva miten ongelmaa on lähestytty Rafalessa (miten Gripenissä huomioitu?)
Se on ihan sama mikä on kallistettu, kunhan se 90 asteen kulma vältetään. Kuvasi Rafalessa on kallistettu sekä siivet että canardit pois vaakasuorasta (anhedral ja dihedral), jolloin pystysuora sivuperäsin ei ole minkään muun aerodynaamisen (siipi- tai ohjaus-) pinnan kanssa kohtisuorassa. Onko sulla näyttöä ettei Gripenin uusimmassa versiossa ole kuvastasi poiketen sama idea käytössä?
Eipä nuo canardit näytä olevan yhtään isompi ohjauspinta kuin vaikkapa Superhornetin sivuperäsimet. Miksi se siis olisi helkkarin hyvä tutkaheijastin, ellei sitä 90 asteen kulmaa missään ole?
Toki sen kiinnityskohdista voi hiukan tutkaheijastetta löytyä. Joko canardi on pintaa vasten kohtisuorassa mahtuakseen kääntymään ilman rakoa muodostaen tutkaheijastimen, tai se on irti pinnasta ja vinossa, jotta mahtuu kääntymään osumatta rungon pintaan. Jälkimmäisessä tapauksessa canardin ja rungon väli voi hyvinkin tuottaa vaikkapa ampiaisen kokoisen tutkaheijasteen, jolla olisi suuri merkitys VLO-koneelle vähintään tuplaten sen heijasteen. Jos heijaste on jo ennestään vähintään tennispallon kokoinen ei asialla liene suurempaa merkitystä. Kuvittelisin ilman parempaa näyttöä Gripenin uusimman version kuuluvan tähän kategoriaan. Olen toki valmis vaihtamaan luuloni tiedoksi heti kuin sellainen esitetään.
 
Pointti oli lähinnä se että all else being equal tilanteessa SH on tuossa suhteessa parempi.
Yksi vakaaja aiheuttaa isomman heijastuksen koska kaksi voidaan "kallistaa", jolla vältetään 90 asteen kulma. Korkeusvakaajat taasen jäävät edestä katsottuna siipien taakse piiloon.
Linkissä lisää jos kiinnostaa:
http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0157.shtml
Hassua muuten että laitoit kuvan PAK-FAsta, venäläiset päätyivät siinä oleviin LERXeihin canardien sijasta todennäköisesti juuri pienemmän tutkapoikkipinta-alan takia.
Kyllä canardi koneenkin tutkapoikkipinta-alasta saadaan pieni, lähtökohtaisesti niillä kuitenkin tuossa suhteessa annetaan tasoitusta muille. Onhan tuollainen helkkarin iso ohjauspinta kiinnityskohtineen varmaan aika hyvä tutkaheijastin.
Suuremman heijastavan pinta-alan lisäksi ne ovat yleensä siipien kanssa eri kulmassa, ei siitäkään varmaan apua ole.
Katso liite: 11608
Ohessa kuva miten ongelmaa on lähestytty Rafalessa (miten Gripenissä huomioitu?)
Katso liite: 11606

En rupea näistä kuitenkaan kanssasi väittelemään, kiinnosti vain tietää minkä pohjalta olit muodostanut tuon mielipiteesi. Rafalessa ja Super hornetissakin kun on jo suunnitteluvaiheessa huomioitu aika tavalla tutkaheijasteeseen liittyviä juttuja.

Fyysikko tuossa jo vastasikin.

Sen perusteella, mitä ymmärrän stealthista, niin tuo laittamasi linkki ei ollut asiantunteva.

Vaikuttaa myös siltä, että et ehkä itsekään ymmärrä ihan perusteellisesti. Osaatko esimerkiksi selittää, miksi 90 astetta on huono asia?

Rafale. Oletko varma, että tuossa on kyse stealthista, eikä aerodynamiikasta? Rafalen aerodynamiikan kannalta on oleellista, että suhteellisen pienet canardit energisoivat siiven yläpintaa. Nuo kolmiot toimivat juuri ainakin kyseisessä tarkoituksessa erittäin hyvin ja aiheuttavat kattavat vortexit.

Jos saat vahvistuksen, että ne ovat stealthia varten, voin kertoa miksi ne ovat, ja miten asia on Gripenissä ratkaistu eri tavalla. Mutta kuvittelisin, että noiden merkitys on Rafalessa suurempi aerodynamiikan kuin stealthin kannalta. Asiaa en kuitenkaan varmasti tiedä, joten kiinnostaa, jos osaat valaista.

Lopuksi vielä pitää laittaa canardeista ja stealthista yksi kuva.

2010_JAST_PR160502_2_1267828237_3513.jpg
 
Fyysikko tuossa jo vastasikin.

Sen perusteella, mitä ymmärrän stealthista, niin tuo laittamasi linkki ei ollut asiantunteva.

Vaikuttaa myös siltä, että et ehkä itsekään ymmärrä ihan perusteellisesti. Osaatko esimerkiksi selittää, miksi 90 astetta on huono asia?

Rafale. Oletko varma, että tuossa on kyse stealthista, eikä aerodynamiikasta? Rafalen aerodynamiikan kannalta on oleellista, että suhteellisen pienet canardit energisoivat siiven yläpintaa. Nuo kolmiot toimivat juuri ainakin kyseisessä tarkoituksessa erittäin hyvin ja aiheuttavat kattavat vortexit.

Jos saat vahvistuksen, että ne ovat stealthia varten, voin kertoa miksi ne ovat, ja miten asia on Gripenissä ratkaistu eri tavalla. Mutta kuvittelisin, että noiden merkitys on Rafalessa suurempi aerodynamiikan kuin stealthin kannalta. Asiaa en kuitenkaan varmasti tiedä, joten kiinnostaa, jos osaat valaista.

Lopuksi vielä pitää laittaa canardeista ja stealthista yksi kuva.

2010_JAST_PR160502_2_1267828237_3513.jpg
Löytyy sitä sahalaitaa Rafalesta muualtakin kuin ohjainpinnoilta:
rafale_b_tlp_091_of_144.jpg rafale_b_tlp_051_of_144 (1).jpg
Epäilen etteivät ole vortexien tekemistä varten, uskon myös kohta kuulevani olevani väärässä.
Esitin sinulle yksinkertaisen kysymyksen, miksi mielestäsi Gripen E lienee tutkapoikkipinta-alaltaan pienin (F-35 poislukien)? Unohdetaan canardit ja sivuperäsin, mitä siinä on tehty EF:ään ja Rafaleen verrattuna paremmin?
Ps en nyt vittuile enkä provoile vaan ihan oikea viaton kysymys.:)
 
Viimeksi muokattu:
Löytyy sitä sahalaitaa Rafalesta muualtakin kuin ohjainpinnoilta:
Katso liite: 11611 Katso liite: 11610
Epäilen etteivät ole vortexien tekemistä varten, uskon myös kohta kuulevani olevani väärässä.
Esitin sinulle yksinkertaisen kysymyksen, miksi mielestäsi Gripen E lienee tutkapoikkipinta-alaltaan pienin (F-35 poislukien)? Unohdetaan canardit ja sivuperäsin, mitä siinä on tehty EF:ään ja Rafaleen verrattuna paremmin?

No hyvä! Jos se on kyse stealthista, niin sitten kyse on siitä, että canardin takareuna saattaa sitten heijastaa jonkin verran. Olettaisin kuitenkin että kyse on siinä varsin pienestä asiasta. Takareunadiffraktio.

Gripenissä se on ratkaistu siten, että myös takareuna on voimakkaasti takaviistossa. Rafalen takareuna on aika suora.


rafale%2Bbeauty.jpg


AIR_JAS-39_Gripen_Top_Smokewinders_lg.jpg



Ja vastasin jo, ettei siitä ole vielä mitään mustaa valkoisella. Mutta suhteuttaen sen, mitä tiedetään, ja mitä on sanottu, sekä esim. onko koneet suunniteltu 1980-luvulla vai 2010 luvulla, vaikuttaa asiaan. Lisäksi esim. yksimoottorinen Gripen on helpompi tapaus kuin kaksimoottoriset versiot.

Tässä jotain numeerisia arvioita. http://maanpuolustus.net/threads/mikä-konetyyppi-korvaa-hornetit.5117/page-27#post-392818
 
Outoa edes väittää jotain niin typerää kuin että Gripen E olisi tutkapoikkipinnaltaan pienempi kuin Super Hornet.

Jo ihan silmälläkin näkee että Super Hornetin pinta on hyvin sileä ja tasainen, eikä siinä ole kovin paljon pinnasta ulostulevia ulokkeita tai antenneja. Lisäksi Super Hornetin paneelien saumat yms. ovat tiivistettyjä ja maalattu päälle sopivalla konduktiivisella maalilla ja lisäksi sahalaitareunaa löytyy paikoittain. Gripenin osalta on ihan selvä että siinä ei ole käytössä juuri mitään tutkapoikkipinta-alan pienennöksiä.

Gripen E:

Imagem-1-Saab-GripenE-%C3%8Dndia.jpg


39-8_ska_03_2048.jpg


Super Hornet:

4057.jpg

4293.jpg


mdd_fa-18f_super_hornet_walkaround_a44-209_avalon_2011_21.jpg


Tässä on mainittu mekanismeja RCS:n pienentämiseen Super Hornetissa:

Radar.bmp
 
Viimeksi muokattu:
Tällä asialla ei ole suurta merkitystä, joten en yritä edes kääntää Barrelin päätä.

Mutta knoppitietona voi mainita, että noita samoja tai vastaavia keinoja, mitä tuossa alimmassa kuvassa on, on käytetty jo Suomen Hornetissa. Ei toki yhtä laajassa mitassa. Silti Hornetin RCS on suurempi kuin vanhan Gripenin. Gripen on ilmeisesti alle 1/10 Hornetista.
 
Onhan näitä puheita ollut, että C Gripeniin on ollut haasteita saada pitävää tutkalukitusta. Tiedä sitten todenperäisyyttä, mutta meidän lentäjillä ja ilmavalvonnalla on niin paljon kokemusta C Gripeniä vastaan, että varmasti tietävät miten se vertautuu Hornettiin.

Meillä on myös 1,5 vuoden Ameriikan komennuksella kaksi Hornettia Jassm-integroinnissa, toivoa sopisi muutaman harjoitustaistelun F-35:ttä vastaan kuuluvan ohjelmaan, jotta saadaan kokemusta niin F-35 stealth-kyvyistä kuin häivevastustajaa vastaan toimimisesta yleensä.

E Gripen toivottavasti kohdataan kun aika on kypsä ja jos ei haluta pelkkien myyntipuheiden perusteella hankkia vehkeitä, niin molemmista aikanaan testikappaleet Suomeen ja tekemään empiiristä vertailua näistä. Onko se sitten realistinen mahdollisuus, niin en tiedä, mutta toivottavasti miljardisikaa ei joudu ostamaan säkissä.

Me tarvitsemme ensisijaisesti kuitenkin torjuntahävittäjän, emme deep strike -kykyistä hävittäjäpommittajaa, mitä F-35 käsittääkseni ensisijaisesti edustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Grippenin suurin riski on projektin keskeneräisyys.
Siksi konetta ja sen ominaisuuksia on hankala arvioida tässä vaiheessa.
Vaikka miten haluttaisiin, on taisteluvalmiiseen Grippen E:hen vielä matkaa. Ja vaikka F-35:n ei ole täysin valmis sekään, on se pidemmällä kuin Grippen. SuperHornet olisi koeteltu kone, mutta suunnittelultaan jo vanhahtava tulevaisuutta silmällä pitäen. Sama koskee muita kilpakumppaneita.

Sitten kun aletaan puhumaan resersseista ja tällaisen projektin laajuudesta, on täysin mahdollista, että Grippen jää pois kilpailusta, tai putoaa keskeneräisyyden takia. Ken tietää. Kilpailutuksen kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että F-35:sen rinnalla olisi varteenotettava kilpakumppani, kirittämässä LM neuvotteluissa.
 
Ql9OCxP.jpg


Saabin markkinointiosasto ei hallitse numeroita:
1) Näkyvä valo on käytetyllä logaritmisella asteikolla todellisuudessa kauempana millimetriaalloista kuin millimetriaallot VHF:stä. Näkyvä valo pitäisi olla suunnilleen sivun oikeassa reunassa kuvan ulkopuolella.
2) Näkyvän valon aallonpituus on todellisuudessa vain kymmenesosa kuvan mukaisesta arvosta.

Ja mikä tärkeintä, aatesuunta on kohdallaan: koneessa ei voi havaita olevan juuri lainkaan punaista! :p Tai sitten se on kätketty hyvällä suunnittelulla! :eek:

Tässä on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka (valmistajasta riippumatta) markkinamiesten Powerpointteja on ehkä hyvä lukea muut kuin ruusunpunaiset lasit silmillä. Kuvahan itsessään näyttää ihan hyvältä ja tuo esille markkinoinnillista näkemystä siitä, että ajatellaan laajasti asioita. Fakta- ja totuusasioista @fyysikko laittoikin jo madonluvut esille. Olen eri mieltä vain yhdestä asiasta: numerot hallitaan myös Saabin markkinointiosastolla, mutta niiden esilletuonti on valikoivaa ja asteikkoja tarpeen mukaan venyttävää. Huomataan myös, että kalvossa puhutaan lähestymistavasta, ei suoranaisesti itse koneen ominaisuuksista. Källiä.
 
Grippenin suurin riski on projektin keskeneräisyys.
Siksi konetta ja sen ominaisuuksia on hankala arvioida tässä vaiheessa.
Vaikka miten haluttaisiin, on taisteluvalmiiseen Grippen E:hen vielä matkaa. Ja vaikka F-35:n ei ole täysin valmis sekään, on se pidemmällä kuin Grippen. SuperHornet olisi koeteltu kone, mutta suunnittelultaan jo vanhahtava tulevaisuutta silmällä pitäen. Sama koskee muita kilpakumppaneita.

Sitten kun aletaan puhumaan resersseista ja tällaisen projektin laajuudesta, on täysin mahdollista, että Grippen jää pois kilpailusta, tai putoaa keskeneräisyyden takia. Ken tietää. Kilpailutuksen kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että F-35:sen rinnalla olisi varteenotettava kilpakumppani, kirittämässä LM neuvotteluissa.

Mä jostain syystä luotan hurrien kykyyn saada, Gripen operatiiviseksi ihan fiksussa ajassa. Edistyminen on ollut ihan vakuuttavaa tähän asti. Jenkit taas eivät ole vakuuttaneet pätkääkään touhullaan. F-35 projekti aloitettiin 20 vuotta sitten, lensi ensi kerran 10 vuotta sitten eikä se ole vieläkään taistelukunnossa vaikka rahaa on poltettu Suomen bkt:n verran. Gripen E rullasi ulos 2016 ja ensilentoa on puhuttu vielä tälle vuodelle. Saattaa olla, että Gripen E on aidosti operatiivinen ennen kuin F-35. Gripen E on kuitenkin evoluutioversio ja varmasti monella tapaa sukua vanhalle mallille. Ja saihan Gripen C ensimmäisenä koneena maailmassa Meteorin operatiiviseksi.

Mutta mistään en mitään tiedä, mutta mulla on jotenkin huonot vibat F-35:sta. F-22 oli jo katastrofi, kallis hankkia ja ylläpitää, epäluotettava, valtava huoltotarve. Täydellinen kone myyjälle (rahasampo), mutta kesti 10 vuotta ennen kuin ilmavoimat uskalsi viedä sen taisteluun (ilmapuolustuskyvytöntä isistä vastaan). F-35 seuraa ihan samoja jalanjälkiä.
 
Ja mikä tärkeintä, aatesuunta on kohdallaan: koneessa ei voi havaita olevan juuri lainkaan punaista! :p Tai sitten se on kätketty hyvällä suunnittelulla! :eek:

Tässä on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka (valmistajasta riippumatta) markkinamiesten Powerpointteja on ehkä hyvä lukea muut kuin ruusunpunaiset lasit silmillä. Kuvahan itsessään näyttää ihan hyvältä ja tuo esille markkinoinnillista näkemystä siitä, että ajatellaan laajasti asioita. Fakta- ja totuusasioista @fyysikko laittoikin jo madonluvut esille. Olen eri mieltä vain yhdestä asiasta: numerot hallitaan myös Saabin markkinointiosastolla, mutta niiden esilletuonti on valikoivaa ja asteikkoja tarpeen mukaan venyttävää. Huomataan myös, että kalvossa puhutaan lähestymistavasta, ei suoranaisesti itse koneen ominaisuuksista. Källiä.

Siinä on yhden desimaalin pilkkuvirhe. Ja on ehkä syynsä siihen, että ne esitetään noin. Jos näkyvä valo haluttaisiin esittää samassa kuvassa, olisivat kaikki muut ihan klimpissä. Täsmällisin esitystapa olisi ollut joko katkaistulla akselilla, tai sitten jotenkin näin.

spectrum.jpg



Ehkä on kuitenkin syynsä siihen, että markkinointiosastolla haettiin hiukan yksinkertaisempaa esitystapaa... :cool: :rolleyes:
 
Mutta mistään en mitään tiedä, mutta mulla on jotenkin huonot vibat F-35:sta. F-22 oli jo katastrofi, kallis hankkia ja ylläpitää, epäluotettava, valtava huoltotarve. Täydellinen kone myyjälle (rahasampo), mutta kesti 10 vuotta ennen kuin ilmavoimat uskalsi viedä sen taisteluun (ilmapuolustuskyvytöntä isistä vastaan). F-35 seuraa ihan samoja jalanjälkiä.
Mennyt tavanomaisesti tai sitä paremmin. Jos haluat esimerkkejä sekoilusta, kts. V-22 Osprey (4 onnettomuutta, 30 ruumista testauksen aikaan), NH90 ja Eurocopterin nykyiset ongelmat. F-22:n ongelma (niitäkin ollut, esim. lentäjän happi ja RAM-pinnoite) ei ollut uskallus viedä taisteluun. Enemmän se, ettei ollut pitkään aikaan todellista tarvetta. Siksi lahtasivat ohjelman. Nyt aika monia harmittaa kun ei tullut tehtyä enemmän.

Siinä sen näkee itse kunkin osalta kun lentotunteja alkaa karttumaan.
 
Onhan näitä puheita ollut, että C Gripeniin on ollut haasteita saada pitävää tutkalukitusta.
Nykypäivänä ilmasodassa melko merkityksetön seikka koska aktiivitutkahakua käyttävät BVR-ohjukset eivät tarvitse hävittäjän tutkan lukittumista kohteeseen vaan riittää että maali havaitaan ja saadaan seurantaan. Gripen ei kyllä tälle ole mitenkään immuuni muutoin kuin pienen kokonsa puolesta tavallista hankalampi havaita. Näitä puheita on ollut mutta 1990-2000 luvun kokemuksilla ei ole suurta merkitystä nyt kun AESA-teknologia on tullut ilmasodankäyntiin yleisesti ja keskimäärin tutkien kantamat on 2-kertaistuneet.

Se miten ja kuinka kaukaa kukin hävittäjä havaitaan on melko kimurantti asia ja siihen vaikuttaa mm. koneen asento suhteessa sensoriin.
Häivettä on vähennetty 4-g koneissa noilla eri käsittelyillä mutta ne eivät anna lähellekkään samanlaista suorituskykyä kuin alusta alkaen suunniteltu todellinen häive. 4-sukupolven koneet eivät ole all-aspect häivekoneita ja niiden tutkapinta-alat mitataan suoraan edestä jossa profiili on pienin. 4-sukupolven (mm.Gripen C)Kulman muutos sensoriin nähden vaikuttaa välittömästi huomattavan paljon enemmän suhteessa tutkapinta-alaan kuin häivekoneessa, näin ainakin uskoisin.
Me tarvitsemme ensisijaisesti kuitenkin torjuntahävittäjän, emme deep strike -kykyistä hävittäjäpommittajaa, mitä F-35 käsittääkseni ensisijaisesti edustaa.
Me tarvitsemme monitoimihävittäjän jota nyt etsitään emme YYA-ajan versiota. Nykypäivänä aselajien on pystyttävä tukemaan toisiaan eikä sotimaan erillissotia. Ilman aselajien yhteistoimintaa emme pärjää nimeksikään ja siihen kuuluu myös ilmasta-maahan kyky. Pariisin rauhansopimus on jo unohdettu.
F-35 projekti aloitettiin 20 vuotta sitten, lensi ensi kerran 10 vuotta sitten eikä se ole vieläkään taistelukunnossa vaikka rahaa on poltettu Suomen bkt:n verran.
Koneen kehityskustannukset on yhdentekeviä meille kun emme ole sitoutuneet niihin. Ostamme vain valmiin paketin joten sikäli olemme hyvässä asemassa. Käyttökustannukset elinkaaren ajan ja tuki on sitten toinen juttu.
Gripen E rullasi ulos 2016 ja ensilentoa on puhuttu vielä tälle vuodelle. Saattaa olla, että Gripen E on aidosti operatiivinen ennen kuin F-35. Gripen E on kuitenkin evoluutioversio ja varmasti monella tapaa sukua vanhalle mallille. Ja saihan Gripen C ensimmäisenä koneena maailmassa Meteorin operatiiviseksi.
Gripen Demonstrator on lentänyt jo vuosia ja siinä on testattu E-version järjestelmiä. Näin on säästetty rahaa jota ruotsalaisilla on niukasti verrattuna muihin. Se että ne järjestelmät nyt istutetaan täysin uuteen ja eri mittaiseen lavettiin ei ole kuitenkaan yksinkertaista ja yllätyksiä voi tulla.

Kaikista pahinta Gripen-ohjelmalle olisi koneen vaurioituminen tai tuhoutuminen jota ohjelma ei enää kestäisi kun muistelee 1990-luvun surullisia tapahtumia. Siihen nähden lienee selvää miksi Saab ei lähtenyt luomaan aitoa häivekonetta vaikka ensin sitä mainostikin. Riskit olisivat olleet liian suuria ja kehitystyö liian kallista, siksi päätyivät dissaamaan häivettä ja pimppasivat vanhaa Gripeniä...
 
GRIPEN kirjoitetaan yhdellä peellä ja yhdellä iillä. Jos tämä on kertakaikkiaan ylivoimaisen vaikeaa, kirjoittakaa GREIPPI. Sen te varmaan osaatte.

Melko kämäinen kuva tulee asiantuntemuksesta, jos näin yksinkertaista asiaa ei osata. Silloin ei varmaan hallita monimutkaisempiakaan asioita.
 
GRIPEN kirjoitetaan yhdellä peellä ja yhdellä iillä. Jos tämä on kertakaikkiaan ylivoimaisen vaikeaa, kirjoittakaa GREIPPI. Sen te varmaan osaatte.

Melko kämäinen kuva tulee asiantuntemuksesta, jos näin yksinkertaista asiaa ei osata. Silloin ei varmaan hallita monimutkaisempiakaan asioita.

Mut on Kribben sentään komia kone ;)
 
Voin toistaa itseäni, mutta vain apinanaamari kasvoillani.
 
GRIPEN kirjoitetaan yhdellä peellä ja yhdellä iillä. Jos tämä on kertakaikkiaan ylivoimaisen vaikeaa, kirjoittakaa GREIPPI. Sen te varmaan osaatte.

Jes! Joku asiantuntija tältä foorumilta voisi tehdä sellaisen analyysivideon, joka otsikoidaan "Gripen on greippi" (vrt. F-35 is a lemon). :D
 
Back
Top