Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No, onhan Hornet suomeksi Hönö, Fouga oli Kukkopilli, ja DC-9 vähän version mukaan Tumppi-Ysi tai rautaysi (nimi ilmeisesti viittaa sekä Long Beachin Iron Worksiin että golfmailaan - ilmeisesti liikennelntäjien suosima laji). ATR-42/72 voisi mun puolestani olla Ätyrö.

Rautatiepuolella kotimaisia lempinimiä sitten riittää. Dv12 on deeveri, Dr16 valakko, Dr14 seepra, Dr12 (Hämeen) Huru, Dr13 Kymen Huru tai nakkiputka, Dm6 & 7 Lättähattu, Dm8 & 9 Porkkana, Dm10 Junttilan salama, Sm4 Pupu, Sr1 (Siperian) Susi, Sr2 Marsu. Dieseleiden ilmoille päästävä voimasavu tunnetaan kömynä, ja sen aiheuttama tunne hiivatillisuutena.

Hienoja nimityksiä, muutama rautatiepuolen juttu oli minulle aiemmin tuntematon. Nämä ja lukuisat muut rakkaat lapset ovat saaneet lempinimiä "oikeassa" maailmassa. Ponteni ytimenä olikin tunnustella sitä, olemmeko me yhä täällä foorumilla herkkänahkaisia lempinimien suhteen tietyissä ketjuissa, vai joko ilmapiiri olisi otollinen "SuperHönöjen" ja muiden lempinimien paluulle.

Vähän ketjun asiaa etäisesti muistuttavaa höysteeksi:
Minkä verran noita A/B -runkoja mahtaa olla jäljellä? Muistin tylsillä luistimilla ja aamupäällä ei lukuja tule meleen. Slovakian tarve ei maata kaatavan suuri ole ja tuninki on naapurimaassa tuttu juttu. Varhaisempi versio on tässä tapauksessa päivitettävissä uudempaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ketjun asiaa etäisesti muistuttavaa höysteeksi:
Minkä verran noita A/B -runkoja mahtaa olla jäljellä? Muistin tylsillä luistimilla ja aamupäällä ei lukuja tule meleen. Slovakian tarve ei maata kaatavan suuri ole ja tuninki on naapurimaassa tuttu juttu. Varhaisempi versio on tässä tapauksessa päivitettävissä uudempaan.

Muistinvaraisesti: ruotsinkielinen Wikipedia sanoo varastoiduksi määräksi 24 konetta, loput on stenattu/museoissa/ulkomailla. Keypublishingin foorumilla voisi olla tietoa, tuossa pohdintoja viime vuodelta:

http://forum.keypublishing.com/show...-amp-Gripen-NG-thread-3&p=2234698#post2234698

Mielenkiintoista tuossa konversiossa on, että jonkun tuolla kirjoittaneen mukaan Saab tekee C/D-mallisen uuden rungon (!), johon asennetaan sitten suurin osa kannibalisoitavan A/B:n kilkkeistä (moottori, hydrauliikka, polttoainetankit jne.). Olin tietoinen, että A/B:n ja C/D:n runkojen välillä on pieniä muutoksia, mutta en tajunnut, että runkokin vaihdettaisiin uuteen päivitettäessä. Hyvin eksoottista värinää Ruotsista. Jos ei ole mätäkuun juttuja.
 
Tutkapoikkipinta-alan suhteen? Kuten jo mainitsin, lähtökohtaisesti vain 1:n sivuvakaajan käyttö kasvattaa sitä.
Lähteenä SR-71:n suunnittelijan Kelly Johsonin kommentit ja tämä code one magazinen artikkeli joka käsittelee F-22:n syntyhistoriaa ja sitä miksi se voitti kilpailevat designit:
http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=179

"The wing planform and airfoil design were chosen to minimize weight while providing the maximum turn capability and supersonic cruise. The single vertical tail, however, presented problems in achieving a totally stealthy design. General Dynamics ran many wind tunnel tests to find a location and shape for twin canted vertical tails on the T configuration. The vortex flow off the forebody and delta wing produced unstable pitching moments when it interacted with twin tails. Without horizontal tails, the aircraft did not have enough pitch authority to counteract these moments. A single vertical tail and no horizontal tails was finally identified as the best overall approach to the design despite the degradation of radar cross section in the side sector. The proposal configuration was designated T-330."
........
A few months before the proposals for the dem/val phase of the program were to be submitted, the Air Force amended its proposal request. The change significantly increased the importance of stealth in the design. Lockheed, with a stealthy configuration derived from the F-117, made no modifications to its design as a result of the new requirements. Boeing made some slight modifications to the design of their inlet to address the increased stealth requirements. The company was, however, satisfied that its twin-tail design would meet the stealth requirements.

The upgraded requirements forced engineers at General Dynamics to again reconsider twin tails in a variety of locations, including out on pods on the wing. The trailing edge of the wing and the control surfaces were cut into chevrons aligned with the leading edge, giving the wing a bat-like look. In the end, no acceptable location for the twin tails was found, and the design was submitted with a single centerline tail and a serrated trailing edge. The new final configuration was labeled T-333.

Kyseinen julkaisu on Lockheed Martinin oma, joten tuo on niin lähellä primäärilähdettä kuin nyt pystyn tähän hätään löytämään.

Kiitos, pitää lukea tuo artikkeli kokonaisuudessaan joskus. Vaikutti kiinnostavalta. Mutta missä ne Kelly Johnsonin kommentit olivat? Sori, meni ohitse ilmeisesti..

Edelleen esitän kysymyksen. Mitä tuo kaikki tarkoittaa Gripenin stealthin kannalta? Tai ei tarkoita? Omin sanoin selitettynä siis.

Tämä voi olla sittenkin ilmeisesti vähän vaikea kysymys, joten muut foorumilaiset saavat mielellään jelpata!

Laitetaanpa vielä bonuskysymys. Miksi SR-71 sivuvakaajat on kallistettu sisäänpäin ja esim. F-22 ulospäin?

Vastauksen antaminen tuohon jälkimmäiseen ensin auttaa ymmärtämään paremmin myös Gripen-kysymystä. Mutta tuo jälkimmäinen kysymys on mahdollisesti vaikeampi. Yhdessä luulisin, että nuo helpottavat toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Helpotetaan tehtävää vielä.

Tässä on stealth-aihio T-330.

atf_gd-t330.jpg


RNGD_ATF01_zps2a43ebe4.jpg


RNGD_ATF03_zps9e069004.jpg
 
Millä tavalla yksi sivuvakaaja olisi huono? Se ei aiheuta heijastuksia, kuten kaksi rinnakkain pystyssä olevaa.
Canardeista noin puhutaan. En tiedä tarkalleen miksi, tai miten iso vaikutus.
Oon noihin nyt mielestäni antanut sulle ihan kohtuulliset selitykset. Joten mun puolesta tää visailu loppui tähän. :)
Itse voit laittaa lisää juttua niistä keinoista joilla Saab on tiputtanut sitä E:n tutkapoikkipinta-alaa, kuulen mielelläni lisää.
 
Oon noihin nyt mielestäni antanut sulle ihan kohtuulliset selitykset. Joten mun puolesta tää visailu loppui tähän. :)
Itse voit laittaa lisää juttua niistä keinoista joilla Saab on tiputtanut sitä E:n tutkapoikkipinta-alaa, kuulen mielelläni lisää.

No, katsotaan jos joku muu haluaa selventää asiaa :) Jos ei, niin voin sitten selittää joskus myöhemmin vaikka stealth-ketjussa.

Ja olen jo kolmeen kertaan vastannut. Asiasta ei ole mielestäni kerrottu mitään tarkkoja tietoja. Eli en tiedä. Voisin toki heitellä omia "valistuneita arvauksia", mutta en viitsi.
 
No, katsotaan jos joku muu haluaa selventää asiaa :) Jos ei, niin voin sitten selittää joskus myöhemmin vaikka stealth-ketjussa.

Ja olen jo kolmeen kertaan vastannut. Asiasta ei ole mielestäni kerrottu mitään tarkkoja tietoja. Eli en tiedä. Voisin toki heitellä omia "valistuneita arvauksia", mutta en viitsi.
Tässä kaipaamaasi linkki Kelly Johsoniin ja Black Birdiin. Taisi olla sivu kahdeksan.
https://www.scribd.com/mobile/docum...Blackbird-Challenges-and-Lessons-Learned-2009
Jään jännityksellä odottamaan oppituntia, tämä yhdessä oppiminen on varsin mukavaa, nyt sinäkin tiedät miksi ne canardit ei ole häiveen kannalta optimaalisia.:)
 
Tässä kaipaamaasi linkki Kelly Johsoniin ja Black Birdiin. Taisi olla sivu kahdeksan.
https://www.scribd.com/mobile/docum...Blackbird-Challenges-and-Lessons-Learned-2009
Jään jännityksellä odottamaan oppituntia, tämä yhdessä oppiminen on varsin mukavaa, nyt sinäkin tiedät miksi ne canardit ei ole häiveen kannalta optimaalisia.:)

:)

Ei en tiedä. Mutta, kerros vielä, miksi canardit eivät ole häiveen kannalta optimaalisia?

Voin sen jälkeen kertoa oman arveluni.
 
Joo, tuo menee jo näkökentän taakse, paitsi jos puikoissa on se Donetskin mummo joka näki ukrainalaisen SU-25 rynnäkkökoneen merkinnät 10:ssä kilometrissä :D

Tai aikanaan "tarkkasilmäiset" Golanin YK- faitterit:

Ilmavoimien viestipuolen vääpeli toimi joukkueenjohtaja -luutnanttina Golanilla. Israelilainen valokuvaushävittäjä lensi n 10 kilometrissä. Ilmavaivojen mies tokaisi asiantuntevalla äänellä: "Tuo on Phantom".
Tähän vieressä senonut vartioaseman kokki tuumasi: "Joo, ja kuski polttaa Marlboroa!" :cool:
 
Tai aikanaan "tarkkasilmäiset" Golanin YK- faitterit:

Ilmavoimien viestipuolen vääpeli toimi joukkueenjohtaja -luutnanttina Golanilla. Israelilainen valokuvaushävittäjä lensi n 10 kilometrissä. Ilmavaivojen mies tokaisi asiantuntevalla äänellä: "Tuo on Phantom".
Tähän vieressä senonut vartioaseman kokki tuumasi: "Joo, ja kuski polttaa Marlboroa!" :cool:
Phantomin nyt tunnistaa helposti kymppikilsastakin - minkään muun koneen tiivistysvanat eivät ole mustat. :D
 
Phantomin nyt tunnistaa helposti kymppikilsastakin - minkään muun koneen tiivistysvanat eivät ole mustat. :D

Mm. MiG-29 tai Su-24 ovat yhtä sankkoja kömyttäjiä. J79- ja AL-21F - moottorit ovat ominaisuuksiltaan hyvin samanlaisia kukkopillejä, kömygenerointi mukaanlukien. Myöskin RD-33 on suht sankka. Nykyaikana mikään ei ole kunnollista, nuorisokin on tottunut ympäristöarvojen mukaisiin turbofaneihin.
 
Kyllä juovat siellä Syyrian ja Israelin rajalla kymppitonnissa olivat kaikilla valkoiset.
 
Tuo taktiikka toimii ehkä muuten mutta vasta senjälkeen kun vihollinen on havaittu ja ehkä tunnistettu. Häivekonetta vastaan (x-alue) tuo taktiikka ei ehkä toimi niin hyvin koska G & T joutuvat lentämään paljon lähemmäksi VLO-konetta joka taas tekee vastapuolen ohjuksen väistämisen/piiputtamisen vaikeaksi. Se etu mikä mahdollisesti saadaan pitkän kantaman Meteorista ei ehkä yksin takaa voittoa.

Toinen miinus tuossa 100 astetta kääntyvässä AESAssa on se että mikäli käytetään hit-and-run taktiikkaa eli käännytään ohjuslaukaisun jälkeen lentämään loivassa kulmassa poispäin, on hävittäjän pidettävä tuo kulma ja lentosuunta melkolailla samanlaisena kunnes ohjuksen tutka aktivoituu. Muutoin ongelmana on ohjukselle siirrettävän paikkatiedon epävarmuus koska vastustaja tuskin lentää viivasuoraan ohjusta päin kuin pölkkypää.
Tämä taktiikka toki takaa paremman selviytymismahdollisuuden vastustajan aseilta varsinkin jos itsellä on Meteor mutta rajoittaa taktista liikehdintää.

Jep, ei se tutka sentään suoraan taaksepäin osoita, vähän takaviistoon vain. Eli jonkinlainen sivukulma pitää maaliin pitää. Mutta tilanne on täysin eri kuin se, että pitäisi jatkaa matkaa "suoraan kohti".

Tuo toinen asia on sitten paljon monimutkaisempi. Millaista on tulevaisuuden ilmasota esim. kahden häivekoneen kesken? Päätyvätkö ne aina näköetäisyydelle toisistaan ampumaan IP-ohjuksia? Eivät varmaan. Mutta tuo on todella monitahoinen asia, miten ilmasotaa käydään tulevaisuudessa. Sitä ilmavoimat joutuu pohtimaan.
 
Mitä tuo kaikki tarkoittaa Gripenin stealthin kannalta? Tai ei tarkoita? Omin sanoin selitettynä siis.

Tämä voi olla sittenkin ilmeisesti vähän vaikea kysymys, joten muut foorumilaiset saavat mielellään jelpata!

Laitetaanpa vielä bonuskysymys. Miksi SR-71 sivuvakaajat on kallistettu sisäänpäin ja esim. F-22 ulospäin?

Vastauksen antaminen tuohon jälkimmäiseen ensin auttaa ymmärtämään paremmin myös Gripen-kysymystä. Mutta tuo jälkimmäinen kysymys on mahdollisesti vaikeampi. Yhdessä luulisin, että nuo helpottavat toisiaan.
SR-71 ei ole hävittäjä, vaan tiedustelukone. Sillä on tarkoitus nousta ja laskeutua omalta alueelta, jolla on täydellinen ilmaherruus. Siispä aina ollessaan mahdollisen vihollisen lähistöllä sitä lennetään hyvin korkealla, jolloin sen havaitsemista yrittävä tutka on alaviistossa. Kun lennetään vaakalentoa vihollisalueella: sisäänkallistetun sivuvakaajan ulkopintaan ei voi saapua tutkasäteilyä kohtisuorassa pintaa vasten, koska tutkan olisi tällöin sijaittava korkeammalla kuin SR-71 lentää, eli reilusti yli 20 km. Sisäpintaan ei myöskään voi saapua suoraan tutkasta säteilyä, koska koneen siipi on aina välissä. Muualta heijastunutta tutkasäteilyä en tässä huomioi, mutta pyrkimys on ettei ainakaan oma kone myöskään heijastaisi tutkasäteilyä sivuperäsimiin. Koska kyse ei ole hävittäjästä, ei konetta lennetä suurilla tulokulmilla sakkausalueella, eikä liian kauaa juuri väärällä kallistumalla (banking) kaarteessa. Anturit/tietokoneet kertovat milloin kallistuma on väärä havaittuun saapuvaan tutkasäteilyyn nähden. (tai koneen miehistö päättelee asian niiden antaman infon perusteella) Kone on myös joskus paennut SAM ohjusta suuren nopeutensa ja lentokorkeutensa avulla, eli SAM:lta loppui kantama kesken. Tämä ei vaan onnistu kaikkia nykyisiä ohjuksia vastaan, joten koneen käyttö lakkautettiin, toki satelliitti- ja lennokki- tiedustelu vaikutti myös samaan suuntaan.

F-22 on hävittäjä, joten sen aerodynamiikan halutaan toimivan myös suurilla tulokulmilla. Mikäli sen sivuvakaajat olisivat alareunastaan samassa paikassa, mutta sisäänpäin kallistetut ne joutuisivat kokonaan rungon ja siipien sakkauksesta syntyviin pyörteisiin suurilla tulokulmilla, eikä sivuperäsimillä voisi olla enää riittävää vaikutusta lennon stabiilisuuteen ja ohjattavuuteen. Ulompana ne voisivat toimia sisäänpäin kallistettunakin, mutta siitä ei liene mitään hyötyä valittuun uloskallistamiseen verrattuna.
Uloskallistettuna sivuperäsimien yläosa pysynee yleensä sakkauspyörteiden ylä/ulkopuolella riittävän suurille tulokulmille.
Sivuperäsimet ovat pääosin siipien takana piilossa sellaiselta tutkasäteilyltä, joka muuten saapuisi kohtisuorassa niiden ulkopintaan alaviistosta sivulta. Aivan takaosa saattaa olla altiina siiven ja korkeusperäsimien välistä saapuvalle tutkasäteilylle, mutta sitä en voi katsomistani kuvista päätellä varmasti. Mikäli näin on sillä ei ole katsoittu olevan liian suurta merkitystä johtuen tutkaheijastuksen lyhytaikaisuudesta kapean sivusektorin vuoksi. Sisäpinta on alttiina yläviistosta sivulta saapuvalle tutkasäteilyllä, mutta kenties vain kapeasta sektorista pinnan vähäisen kaarevuuden takia ja sivulta saapuvana altistus jää lyhytaikaiseksi myös koneen suuren vauhdin ansiosta.

Gripenin häiveen kannalta tarkoittaa, että sivuperäsin on alttiina suoraan sivulta samalta korkeudelta saapuvalle tutkasäteilylle vaakalennossa ollessaan. Kaarteessa tietysti tilanne on toinen. Tarpeeksi etu-, taka-, ylä-, tai alaviistosta saapuva tutkasäteilylle sivuperäsin ei myöskään todellakaan toimi tutkaheijastimena. Ja tarpeeksi on tässä varsin pienestä kulmasta alkaen.
 
Täydellinen vastaus :)

Katsotaan, jos olisi vielä jotain lisättävää myöhemmin. Mutta tuo oli jo aika tyhjentävä.
 
Asiasta ei ole mielestäni kerrottu mitään tarkkoja tietoja. Eli en tiedä. Voisin toki heitellä omia "valistuneita arvauksia", mutta en viitsi.
Tällainen löytyi Kanadan kuulemistilaisuudesta vuodelta 2010. Lisää RAMmia keulaan ilmeisesti.
Kanukki ottaa myös aika vahvasti kantaa lentotuntihinta väitteisiin, ei tule vastausta.
http://www.parl.gc.ca/HousePublicat...DocId=4865088&Language=E&Mode=1&Parl=40&Ses=3

Hon. Laurie Hawn:
Your suggested operating cost of $4,000 to $4,500 an hour is frankly not believable with just the cost of fuel, let alone throwing in spares and all the other things you talked about. I don't think that's an accurate figure at all. Your answers are understandable, and I get that.

How have you made the Gripen next generation stealthier compared to the Gripen D?
Mr. Antony Ogilvy: We continuously look at the survivability across all aspects of lowering the signatures for both visual...the heat signatures. We're looking at putting in more radar-absorption material, particularly around the frontal areas of the intake, although that does come possibly at a penalty. We're looking at a balanced, managed signature to make sure the aircraft is as small as it can possibly be.
But we go back to the first principle of this aircraft, which is mission success. There's no point in surviving if you don't actually achieve your aim. First and foremost for us is to actually do the job at hand in whatever role we're doing. It's not secondary for survivability, but that does actually lag slightly on making sure the aircraft is a proper operational machine.
 
Tällainen löytyi Kanadan kuulemistilaisuudesta vuodelta 2010. Lisää RAMmia keulaan ilmeisesti.
Kanukki ottaa myös aika vahvasti kantaa lentotuntihinta väitteisiin, ei tule vastausta.
http://www.parl.gc.ca/HousePublicat...DocId=4865088&Language=E&Mode=1&Parl=40&Ses=3

Hon. Laurie Hawn:
Your suggested operating cost of $4,000 to $4,500 an hour is frankly not believable with just the cost of fuel, let alone throwing in spares and all the other things you talked about. I don't think that's an accurate figure at all. Your answers are understandable, and I get that.

How have you made the Gripen next generation stealthier compared to the Gripen D?
Mr. Antony Ogilvy: We continuously look at the survivability across all aspects of lowering the signatures for both visual...the heat signatures. We're looking at putting in more radar-absorption material, particularly around the frontal areas of the intake, although that does come possibly at a penalty. We're looking at a balanced, managed signature to make sure the aircraft is as small as it can possibly be.
But we go back to the first principle of this aircraft, which is mission success. There's no point in surviving if you don't actually achieve your aim. First and foremost for us is to actually do the job at hand in whatever role we're doing. It's not secondary for survivability, but that does actually lag slightly on making sure the aircraft is a proper operational machine.

Kiinnostavaa aineistoa. Jokaisen kannattaa lukea erityisesti Typhoon. Siitä vaikutti olevan paljon asiaa, vaikka en vielä ehtinytkään lukemaan itse.

Gripenin kuluissa ei ollut henkilöstöä mukana, kuten käy ilmi. Ihan uskottavia siltä kannalta.

Mutta itse asiaan. Kun näit vaivaa, ja asia selkeästi kiinnostaa, niin tutkaherätettä on saatu laskettua
  • Makromuotoilulla
  • Mikromuotoilulla, tästä esim. jotain detaljeja löytyy netistäkin
  • Vielä laajemmalla ja parempien komposiittien käytöllä (stealth)
  • Aesa-tutka vähentää myöskin heijastetta maalin suuntaan, koska se on vähän vinossa
  • Ja viimeiseksi sitten varsinaisilla ram-pinnotteilla
Oletan, että kaikki raot, luukut ja onkalot oli hoidettu jo aikaisemmin. Kuomusta en ole myöskään varma, mikä sen tilanne oli aikaisemmin ja mikä uudessa.
 
  • Aesa-tutka vähentää myöskin heijastetta maalin suuntaan, koska se on vähän vinossa.
Olen nähnyt kommentteja joiden mukaan se tutkan kääntyvä jalusta (repositioner) sitten taas nostaisi heijastetta tietyistä kulmista?
 
Viimeksi muokattu:
Ok.

Tämä kuuluisi ehkä paremmin Stealth-osioon, mutta pitää laittaa sieltä sitten linkki tänne.

Lähdetään ihan perusasioista liikkeelle.

Tiesitkö, hyvä tämän tekstin lukija, että käytät juuri tutka-vastaanottimia? Kyllä, silmäsi aistivat valoa, joka on sähkömagneettista aaltomuotoista säteilyä. Samanlaista säteilyä, mutta matalammalla taajuudella ovat myös tutkien käyttämät aallot.

Tutkat voivat käyttää mikro-aaltoja, tai TV tai Radio-taajuuksia.

Oleellinen asia tutkan kannalta on, että ne läpäisevät ilmakehän ja vesihöyryn. Näkyvä valo pysähtyy nopeasti ja myös infrapuna varsin nopeasti, mutta alhaisemmat taajuudet eivät merkittävästi häiriinny.

Alhaisemmat taajuudet käyttäytyvät sitten muutenkin osin eri tavalla kuin näkyvä valo. Ja matalammat taajuudet kiertävät ns. X-band stealthin (10 Gigahertsiä). Mutta, en käsittele niitä tässä, ettei asiat mene liian monimutkaisiksi. On yksinkertaista mieltää, että mikroaallot ja valo ovat saman tyylistä säteilyä ja tutka aistii säteilyn, kuten meidän silmämme aistivat valoa.

spectrum.jpg


Seuraavaksi on hyvä ymmärtää, mitä säteily on, ja miksi silmämme ja tutka pystyvät aistimaan sitä.

Säteily kantaa energiaa. Esim. auringon tai lampun valo syntyy energiasta, joka virittää elektronit ja saa ne lähettämään säteilyä tietyllä tai useammalla taajuudella. Se säteily saapuu silmiimme ja tarttuu siellä aistinsoluihin, missä energia tunnistetaan ja muutetaan näköaistimukseksi.

Samalla tavalla radioon ja tutkaan johdetaan sähköä, joka siirtyy sähkömagneettiseksi säteilyksi ja on sitten esim. radiovastaanottimessa mahdollisuus ottaa vastaan ja vahvistaa ääneksi.

Tutkaa voi ajatella ihmiseksi pimeällä urheilukentällä, mutta taskulampun kanssa. Taskulampulla hän lähettää energiaa haluamaansa suuntaan ja saa sieltä kohteista energiaa heijastumaan takaisin, jonka voi sitten aistia silmillä.

Oleellista onkin sitten ymmärtää heijastuminen. Miksi jotkin asiat heijastavat ja toiset eivät. (Unohdetaan sironta kokonaan tästä). Heijastumisessa on kyse siitä, että säteily virittää kohteen elektroneja, samalla tavalla kuin alunperin viritetyt elektronit olivat aiheuttaneet säteilyn, ja säteilyn kohteessa tapahtunut elektronien virittyminen ja laukeaminen aiheuttaa sitten uuden säteilyn takaisinpäin.

untitled_15.jpg


Jotkin materiaalit heijastavat erittäin hyvin, jotkin materiaalit taas imevät säteilyn lähes täysin itseensä ja muuttavat sen lämmöksi.

Yksi näkyvää valoa parhaiten heijastavia materiaaleja on alumiini. Peilit ovat lasia, jonka takaosassa on ohut tasainen alumiinikalvo.

Stealth-lentokoneiden suunnittelijoiden kannalta ikävä asia on, että lentokoneet tehdään alumiinista, titaanista ja teräksestä. Ne siis heijastavat tutkasäteilyä erittäin hyvin.

Mutta, jos mietitään taskulamppua ja peiliä, niin tiedetään, että jos se peilikin käännetään sivuun, ei se säteily palaudu taskulampulla sohottavan silmiin.

Stealth-koneissa käytetäänkin kolmea tekniikkaa.
  1. Käännetään pinnat sivuun, niin että valo heijastuu oletettavasti vaarattomiin suuntiin
  2. Käytetään pinnoilla komposiitteja metallien sijasta (imevät säteilyä). Nykyisten hävittäjien pinnat ovat lähes kokonaan erilaisia komposiitteja. Silti, oleellista on että komposiittien pitää absorboida säteily itseensä, ei päästää läpi metallirunkoon asti.
  3. Lisäksi voidaan käyttää vielä erityisiä ram-pinnoitteita.

Tuo ensimmäinen on hyvä ymmärtää. Stealth-koneet nimittäin eivät ole näkymättömiä. Joihinkin suuntiin ne ovat valtavan näkyviä, koska ohjaavat säteilyn sinne. Oleellista on se, että se säteily on vain lyhyt häivähdys.

Tausta stealthille on Korean ja Vietnamin sodissa. Helikoptereissa oli aluksi pyöreät kupla-ohjaamot. Niistä näki erinomaisesti joka suuntaan. Mutta aika pian tajuttiin, että aasialaiset sissit saattoivat tähystyspaikoilta seurata helposti helikopterien lentoa. Syynä oli se, että lähes riippumatta siitä, mikä oli suhteellinen asento, auringon valo heijastui kuplasta aina tähystäjän silmiin. Helikopteri näkyi kaikkialle valopisteenä. Ratkaisu tähän oli kulmikas ohjaamo ja lasit. Suuren osan aikaa ei heijastunut mitään, joskus sitten sekunnin mittainen iso välähdys.

Siksi, yksi tärkeimpiä asioita, mitä stealthissa pyritään välttämään on kulmaheijastukset. Se tarkoittaa sitä, että riippumatta siitä, mistä säteily tuli, se palaa aina suoraan takaisin kohti säteilyn lähdettä.

220px-Corner_reflector.svg.png


F-15 on esimerkki koneesta, jonka sivuperäsimet ja korkeusperäsimet muodostavat erittäin hyvin näitä kulmaheijastuksia moneen suuntaan.

f15-strike-eagle-rear-view-eglin-afb-museum.jpg



Siksi esim. F-18 Hornet, SR-71, F-22, F-35, niissä on kallistetut sivuvakaajat.

Ok. Entä sitten yksi pystysuora sivuvakaaja? @Gyllis1 oli sitä mieltä että se Gripenin tapauksessa heikentää häivettä.

Perusteena mm. kommentti siitä, mitä oli lausuttu General Dynamicsin F-22 kilpailijasta T-330. Linkitin kuvat jo ylös viestiin. http://maanpuolustus.net/threads/gripen-e-f.5004/page-38#post-393839

Kuvista jokainen voi nähdä, että aivan totta. Yksi pystysuora sivuvakaaja heikensi siinä häivettä, koska se muodosti ison kulmaheijastimen siiven kanssa. Tämäkin tosin oli sivusuunnassa vain yhdelle sektorille, joten merkitys ei kovin iso.

Gripenin tapauksessa ei vastaavaa juurikaan pääse syntymään. Alue, / kulma, jolla heijastusta voi syntyä on varsin pieni. Ja sekin on siis vain yhden sektorin ohut keila. Aistittavissa silmänräpäyksen ajan.

SAAF-Gripen-001.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top