Hävittäjä-ässät kautta aikojen

Kuitenkin Clostemannin toisessa kirjassa (olikohan nimeltään Taivaalla palaa suomeksi) Beurling sai aika lailla hyvää julkisuutta. Varmasti vaikea tapaus, mutta tuskin täysi mulkku.

http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=178

Hänestä on kirjoitettu tuo Maltan ässä kirja. Beurling oli todellakin vaikeahko tapaus, joka ei koskaan elämässään muuta halunnut kuin lentää. Oli sulkeutunut ja syrjäänvetäytyvä luonne. Saattoipa olla maitomiehiä lisäksi. Ei ollut tiimipelaaja, yksinäinen susi. Mutta lentää hän osasi.
 
http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=178

Hänestä on kirjoitettu tuo Maltan ässä kirja. Beurling oli todellakin vaikeahko tapaus, joka ei koskaan elämässään muuta halunnut kuin lentää. Oli sulkeutunut ja syrjäänvetäytyvä luonne. Saattoipa olla maitomiehiä lisäksi. Ei ollut tiimipelaaja, yksinäinen susi. Mutta lentää hän osasi.

>> Maitomiehina lisaksi mm. Hans-Ulrich Rudel (seka 'Stuka Pilot' -kirjan mukaan ainakin meikalaiselle yllattava numero hanen siipiveikoistaan), ja tietysti kotimaassa Hasse Wind.

Olisin jotenkin kuvitellut etta maataistelulentajat olisivat enemman iltaisin baanalla koska kuolema on paljon enemman randomia kuin sivistyneessa havittaja-ilmataistelussa missa skills ja kokemus on sikavalttia... noi Luftikan USAF-kasin pommarimuodostelmia vastaan tekemat yksittaisryntaykset nyt ovat oma lukunsa. Siina olisi pitanyt menna baariin ennen lahtoa... ja tukevasti!
Puhumattakaan jostain Mersun 163-Kometista...
 
Unohdetaan välillä murheelliset synnit ja kerrotaan toisenlainen tarina.

Douglas Bader loukkaantui vakavasti Hendonin lentonäytöksessä vuonna 1931, kun Bristol Bulldog tuli tonttiin. Häneltä amputoitiin molemmat jalat, toinen polven yäpuolelta ja toinen alapuolelta. Hänelle tehtiin jalkaproteesit, ja hän harjoitteli lentämään käyttäen niillä polkimia. Mutta RAF ei huolinut häntä enää lentävään henkilökuntaan. Joutui autopuolelle hanttihommiin. Vasta sota tarjosi pääsyn hävittäjäkoneen ohjaimiin.

Bader saavutti 22 ilmavoittoa ennen kuin hänet ammuttiin erään Ranskan operaation yhteydessä alas elokuussa 1941. Myöhemmät tutkimukset antavat aihetta olettaa, että hän joutui oman koneen tuleen. Hän selviytyi varjoon mutta menetti jalkaproteesinsa. Bader tapasi Adolf Gallandin ja kysyi, olisiko mitenkään mahdollista ottaa yhteyttä englantilaisiin ja pyytää uutta tilalle. Adolf Galland sai Göringin suostumaan. Saksalaiset ottivat yhteyttä ja RAF kuittasi. Blenheim-pommittaja sai rauhassa aikanaan pudottaa Baderille uuden kintun.

Bader oli kova karkailemaan siihen nähden, ettei hänellä ollut edes jalkoja. Siksi hänet lopulta jouduttiin siirtämään Colditzin linnaan.

200px-Douglas_Bader_headshot.jpg

Baderista puheen ollen...
Hänhän pelastui koska proteesin hihnat joista oli kiinni katkesivat.

Uuden proteesinhan britit pudottivat normaalin pommituslennon yhteydessä st. Omeriin ja jonkin aikaa sen jälkeen Bader pakeni
st. Omerin sairaalan toisesta kerroksesta lakanoiden avulla. ( lakanasta kuva Baderin elämänkerrassa tai ainakin sen ensimmäisessä suomi painoksessa)

Colditzissa ollessa Baderilla oli jossain vaiheessa lupa käydä linnan ulkopuolellakin ilman saattajaa kävelyllä
( upseerin kunniasanalla)

Nämä asiat muistan elämänkerrasta.
En ole 10 vuoteen lukenut ja jos olin väärässä niin korjatkaa

täytyykin käydä siskon varastot penkomassa. voisi lukea uudestaan

PstJermu
 
Baderista puheen ollen...
Hänhän pelastui koska proteesin hihnat joista oli kiinni katkesivat.

Uuden proteesinhan britit pudottivat normaalin pommituslennon yhteydessä st. Omeriin ja jonkin aikaa sen jälkeen Bader pakeni
st. Omerin sairaalan toisesta kerroksesta lakanoiden avulla. ( lakanasta kuva Baderin elämänkerrassa tai ainakin sen ensimmäisessä suomi painoksessa)
PstJermu

>> Tuon proteesijutun olen kylla lukenut itsekin... hurja stoori! Ja tavallaan aiheessa, eivatko britit omien lentopoikien auttamisen lisaksi sodan jalkeen tehneet uusia kasvoja saksalaislentajillekin joita oli lentobensa pahasti runnellut - nk. The Guinea Pig Club

https://en.wikipedia.org/wiki/Guinea_Pig_Club

"Initially the club was a drinking club whose aim was to help rehabilitate its members during their long reconstructive treatments."...

Ahh.. takaisin aiheeseen!!

Prosit!
 
Taytyy kylla kiittaa brittilaista imperiumia sivistyksen ja jarjestyksen tuomisesta sotilaallisen alkoholinkulutukseen... ymmarrettiin miehia...

Jos kuvittelisi suomeksi lauseen "alunperin kyseessa oli ryyppyremmi jonka tavoitteena oli helpottaa jatkuvaa vitutusta.." ei vaikutus olisi yhtaan niin sivistynyt kuin Raffin kautta.
 
Baderista puheen ollen...
Hänhän pelastui koska proteesin hihnat joista oli kiinni katkesivat.

Uuden proteesinhan britit pudottivat normaalin pommituslennon yhteydessä st. Omeriin ja jonkin aikaa sen jälkeen Bader pakeni
st. Omerin sairaalan toisesta kerroksesta lakanoiden avulla. ( lakanasta kuva Baderin elämänkerrassa tai ainakin sen ensimmäisessä suomi painoksessa)

Colditzissa ollessa Baderilla oli jossain vaiheessa lupa käydä linnan ulkopuolellakin ilman saattajaa kävelyllä
( upseerin kunniasanalla)

Nämä asiat muistan elämänkerrasta.
En ole 10 vuoteen lukenut ja jos olin väärässä niin korjatkaa

täytyykin käydä siskon varastot penkomassa. voisi lukea uudestaan

PstJermu


"My right leg was no longer with me... the leather belt which attached it to my body had broken under the strain, and the leg, the Spitfire, and I had all parted company."

Baderin ja RAF:n kuului vihata saksalaisia "natsipaskiaisia", ja hän kertoo tarinaa, kuten me kaikki kerromme. Sen mitä itse tiedämme. Kumpikin versio kuulostaa ainakin mehukkaalta. Tämä on muuten sellainen keissi, jossa sotapropaganda on saattanut muokata historiaa rutkasti.

RAF:n museossa on aika lailla sama Baderin tarina.

Saksalaiset löysivät Spitfiren hylyn läheltä jalan, ja fiksasivat sen Baderille, ja Bader yritti karata sillä heti. Tässä oli se lakanaköysihomma. Gallandin ja Baderin kohtaaminen on myös tosiasia ja soppari oli tosiasia. Voi olla, että asiaan ei voinut suostua, koska se olisi ollut aivan liian maukas pala mahdolliselle saksalaiselle propagandalle ja pommituslento olisi kyseessä.

Englantilaisten historian mukaan siis tehtiin pommituslento, jonka yhteydessä 7 Me 109:ä tuhottiin, 3 luultavasti tuhottiin ja viisi vaurioitui. Ja kaikki pommittajat tulivat tietysti ehjinä kotiin. Näin siis vuonna 1941 Luftwaffen ollessa parhaassa terässään, uskokoon ken tahtoo. Mutta tästä on kyllä laivueen oman ilmoituksen kopio olemassa ja siitä kuva RAF:n museon sivuilla.

Joka tapauksessa, oli niin tai näin, koska Adolf Galland taas oli oikea herrasmies, eikä mikään brittituristi :D, hän varmasti piti oman osansa miesten keskinäisestä sopimuksesta oli asia miten hyvänsä. Bader kuitenkin sai tämänkin kinttunsa.

Bader was taken to hospital in St Omer. His missing right leg was recovered from the wrecked Spitfire, and as soon as it had been repaired, he made his first attempt to escape. A rope made of bed sheets enabled him to climb down from a window, but he was soon recaptured and sent to Oflag VIB at Warburg. By that time the RAF had dropped a replacement leg by parachute, and Bader had determined to be "a plain, bloody nuisance to the Germans". (Baderin mukaan se tehtiin kiusallaan).

Luftwaffe tutkailee yhtä Baderin kintuista. Tämä on (RAF:n museon) mukaan luultavimmin se irronnut.

Germans-with-legLG.jpg


Box-for-leg.jpg


"This box contains an artificial leg for Wing Commander Bader, RAF, Prisoner of War. Please deliver to the following address: Commanding Officer, German Air Force, St Omer (Longuenesse) airfield"
 
Viimeksi muokattu:
>> Maitomiehina lisaksi mm. Hans-Ulrich Rudel (seka 'Stuka Pilot' -kirjan mukaan ainakin meikalaiselle yllattava numero hanen siipiveikoistaan), ja tietysti kotimaassa Hasse Wind.

Olisin jotenkin kuvitellut etta maataistelulentajat olisivat enemman iltaisin baanalla koska kuolema on paljon enemman randomia kuin sivistyneessa havittaja-ilmataistelussa missa skills ja kokemus on sikavalttia... noi Luftikan USAF-kasin pommarimuodostelmia vastaan tekemat yksittaisryntaykset nyt ovat oma lukunsa. Siina olisi pitanyt menna baariin ennen lahtoa... ja tukevasti!
Puhumattakaan jostain Mersun 163-Kometista...

Niin siis useimmat ovat ollet jossain vaiheessa raittiita ja jossain vaiheessa eivät. Sama koskee niin Beurlingia kuin Windia ja myös Illu Juutilaista, joka oli ihan vesipoika ainakin koko talvisodan ajan, mahdollisesti myös jatkosodan ajan. Ja Beurling takuulla vielä Maltalla.

Wind kävi yhdessä vaiheessa - olikohan se 1970-lukua - aika pohjallakin. Loppuvuosina oli taas ihan ryhdissä ja kävi kouluissakin puhumassa.

Olisikin hyvä, jos ihmisen korko mitattaisiinkin aina kokonaisuuden, eikä vaikkapa jonkin vuoden huonoimman päiväsaldon (tai iltasaldon :oops:) mukaan... Olis väärin, jos joku yleensä raittiina ollut nuorukainen - tai vanhempikin - muistettaisiin juuri siitä, kun tuli kontattua. Mutta tämä on jo sivupolku.
 
"My right leg was no longer with me... the leather belt which attached it to my body had broken under the strain, and the leg, the Spitfire, and I had all parted company."

Joka tapauksessa, oli niin tai näin, koska Adolf Galland taas oli oikea herrasmies, eikä mikään brittituristi :D, hän varmasti piti oman osansa miesten keskinäisestä sopimuksesta oli asia miten hyvänsä. Bader kuitenkin sai tämänkin kinttunsa.

>> Olen viiksekasta Gallandia katsoessani (ja Royal Familyn sachsenilaista sukupuuta vilkaistessani) miettinyt joskus miten hyvin han oliskaan parjannyt Royal Air Forcessa? Olisiko ollut jotain selustatukea jos mies olisi 'naturalisoitu' ennen 30-luvun puoltavalia? Ja miten nopeasti taas vaihdettu pois tarkeista tehtavista liiallisen kyvykkyyden johdosta kuitenkin...

As for the fate of Hanna Reitsch... well - she was a bloody woman!!

Ehka Saksa silti oli ilmailuministerion ja Goringin paratisismista huolimatta paikka jossa siipimiehet saivat lentaa ja ehka jopa haaveilla omasta appelsiinilehdostaan jos olivat aloittaneet jo Espanjassa... Suomessa mahdollisesti samanlainen 'esprit du corps' kun ei ollut RAF:n kokemia jarkyttavia miehistotappioita 1940, jotka varmasti soivat miesta jo ennen kuin FW-190 yllataen ilmaantui kanaalin toiselle puolelle Spit Mk. Vitosta vastaan.

Enta Ernst Udet? Olisiko lopputulos ollut yhta karu ohimolaukaus -41 jos mies olisi ollut Kuninkaallisten Ilmavoimien palveluksessa?
 
>> Olen viiksekasta Gallandia katsoessani (ja Royal Familyn sachsenilaista sukupuuta vilkaistessani) miettinyt joskus miten hyvin han oliskaan parjannyt Royal Air Forcessa? Olisiko ollut jotain selustatukea jos mies olisi 'naturalisoitu' ennen 30-luvun puoltavalia? Ja miten nopeasti taas vaihdettu pois tarkeista tehtavista liiallisen kyvykkyyden johdosta kuitenkin...

As for the fate of Hanna Reitsch... well - she was a bloody woman!!

Ehka Saksa silti oli ilmailuministerion ja Goringin paratisismista huolimatta paikka jossa siipimiehet saivat lentaa ja ehka jopa haaveilla omasta appelsiinilehdostaan jos olivat aloittaneet jo Espanjassa... Suomessa mahdollisesti samanlainen 'esprit du corps' kun ei ollut RAF:n kokemia jarkyttavia miehistotappioita 1940, jotka varmasti soivat miesta jo ennen kuin FW-190 yllataen ilmaantui kanaalin toiselle puolelle Spit Mk. Vitosta vastaan.

Enta Ernst Udet? Olisiko lopputulos ollut yhta karu ohimolaukaus -41 jos mies olisi ollut Kuninkaallisten Ilmavoimien palveluksessa?

Hyviä kysymyksiä. Ernst Udet, joka kouluttautui omalla kustannuksellaan lentäjäksi ja saavutti ensimmäisen ilmavoittonsa 1916 ja jonka Manfred von Richthofen kutsui omaan lentueeseensa. "Punaisen Paronin" saatua surmansa Udet oli sen päällikkö hetken, mutta virallisesti sitten Göring nimitettiin. Udet sai I maailmansodassa 62 ilmavoittoa eli eloonjääneistä eniten, joten hän oli tietysti Saksan kansan sankari ja suosikki. Sekös Göringiä vitutti.

Göringille merkittiin 22 ilmavoittoa, eli hän oli ilmassa taitava ampuja. Pitäisi kuitenkin selvittää, särkikö hän oikeasti koneista useampia laskuissa eli mikään mestarilentäjä hän ei ehkä ollut. Tästä ainakin huhutaan.

Se kai meni niin, että kun taistelu Britanniasta hävittiin, Göring teki syntipukiksi Udetin ja myös Luftwaffen epäonnistumiset 1941 itärintamalla olivat tietysti virallisesti Udetin syytä, eivät millään muotoa Kansallissosialistisen puolueen keikarin, Reichsminister der Luftfahrt und Oberbefehlshaber der Luftwaffe – Ilmailun valtakunnanministeri ja Luftwaffen ylikäskynhaltija Göringin. Udet kai käytti viinaa aika paljon, oli allapäin. Natsit eivät kertoneet itsemurhasta vaan sepittivät jonkin lento-onnettomuustarinan.

Enpä osaa sanoa muuta kuin, että Hannu Valtonen on jonkin käännöskirjansa esipuheessa (olikohan se Günther Lützow -kirja Luoja vai lentokone) ihmetellyt, miten paljon Luftwaffe sai aikaan vielä 1943-1944 ja miten paljon se olisi saanut, jos sitä olisi osattu johtaa. Että siellä oli niin paljon hyvä tyyppejä. Mutta ne sulivat pikkuhiljaa pois.

Täytyisi perehtyä paremmin RAF:n johtamiseen, mutta käsittääkseni sitä johdettiin verraten hyvin "sieltä ylemmästä konttorista".

Molemmissa maissa sukupuut merkitsivät. Udet sai taistella elämänsä, koska eivät olleet niin varakkaita. Göring oli kenraalikuvernöörin poika ja sukua merkittävissä asemisa. Sillä aikaa kun isä huiteli maailmalla konsulina, pikku-Hermannista piti huolta juutalaistaustainen Epstein...
 
Kenraalieversti Ernst Udet. Oli erittäin taitava lentäjä ja syöksypommituksen puolesta puhuja. Pidetty huumorimies sekä erinomainen piirtäjä.
Olisi ollut hyvä teknisen puolen päällikkö, yleni nopeasti Luftwaffessa oman pätemättömyytensä tasolle. Organisointi kyvyt eivät riittänneet lisäämään lentokonetuotantoa riittävän ripeään tahtiin. Luftwaffen kakkosmies Milch tästä vinoili, paineet kävivät koviksi ja kuula oman käden kautta ohimoon.

Jeschonnek teki myös itsemurhan, taisi olla Luftwaffen esikuntapäällikkö?

Vastuu tuotannosta annettiin Milchille ja jo rupes mersua linjastolta tulemaan. Tosihönkä saatiin päälle vasta Speerin otettua ohjat -44, saksan kannalta liian myöhään.

images

Udetin piirros Gallandin ja Möldersin kilvoittelusta ilmavoittotilaston ykköspaikasta.
Oli Gallandin rakkaimpia sotamuistoja, piti piirroksen visusti tallessa.
 
Hyviä kysymyksiä. Ernst Udet, joka kouluttautui omalla kustannuksellaan lentäjäksi ja saavutti ensimmäisen ilmavoittonsa 1916 ja jonka Manfred von Richthofen kutsui omaan lentueeseensa. "Punaisen Paronin" saatua surmansa Udet oli sen päällikkö hetken, mutta virallisesti sitten Göring nimitettiin. Udet sai I maailmansodassa 62 ilmavoittoa eli eloonjääneistä eniten, joten hän oli tietysti Saksan kansan sankari ja suosikki. Sekös Göringiä vitutti.

Göringille merkittiin 22 ilmavoittoa, eli hän oli ilmassa taitava ampuja. Pitäisi kuitenkin selvittää, särkikö hän oikeasti koneista useampia laskuissa eli mikään mestarilentäjä hän ei ehkä ollut. Tästä ainakin huhutaan.

Se kai meni niin, että kun taistelu Britanniasta hävittiin, Göring teki syntipukiksi Udetin ja myös Luftwaffen epäonnistumiset 1941 itärintamalla olivat tietysti virallisesti Udetin syytä, eivät millään muotoa Kansallissosialistisen puolueen keikarin, Reichsminister der Luftfahrt und Oberbefehlshaber der Luftwaffe – Ilmailun valtakunnanministeri ja Luftwaffen ylikäskynhaltija Göringin. Udet kai käytti viinaa aika paljon, oli allapäin. Natsit eivät kertoneet itsemurhasta vaan sepittivät jonkin lento-onnettomuustarinan.

Enpä osaa sanoa muuta kuin, että Hannu Valtonen on jonkin käännöskirjansa esipuheessa (olikohan se Günther Lützow -kirja Luoja vai lentokone) ihmetellyt, miten paljon Luftwaffe sai aikaan vielä 1943-1944 ja miten paljon se olisi saanut, jos sitä olisi osattu johtaa. Että siellä oli niin paljon hyvä tyyppejä. Mutta ne sulivat pikkuhiljaa pois.

Täytyisi perehtyä paremmin RAF:n johtamiseen, mutta käsittääkseni sitä johdettiin verraten hyvin "sieltä ylemmästä konttorista".

Molemmissa maissa sukupuut merkitsivät. Udet sai taistella elämänsä, koska eivät olleet niin varakkaita. Göring oli kenraalikuvernöörin poika ja sukua merkittävissä asemisa. Sillä aikaa kun isä huiteli maailmalla konsulina, pikku-Hermannista piti huolta juutalaistaustainen Epstein...

Kenraalieversti Ernst Udet. Oli erittäin taitava lentäjä ja syöksypommituksen puolesta puhuja. Pidetty huumorimies sekä erinomainen piirtäjä.
Olisi ollut hyvä teknisen puolen päällikkö, yleni nopeasti Luftwaffessa oman pätemättömyytensä tasolle. Organisointi kyvyt eivät riittänneet lisäämään lentokonetuotantoa riittävän ripeään tahtiin. Luftwaffen kakkosmies Milch tästä vinoili, paineet kävivät koviksi ja kuula oman käden kautta ohimoon.

Jeschonnek teki myös itsemurhan, taisi olla Luftwaffen esikuntapäällikkö?

Vastuu tuotannosta annettiin Milchille ja jo rupes mersua linjastolta tulemaan. Tosihönkä saatiin päälle vasta Speerin otettua ohjat -44, saksan kannalta liian myöhään.

images

Udetin piirros Gallandin ja Möldersin kilvoittelusta ilmavoittotilaston ykköspaikasta.
Oli Gallandin rakkaimpia sotamuistoja, piti piirroksen visusti tallessa.


Udetista vielä sen verran lisää, että heppu oli aika taitava karikatyyripiirtäjä, kuten tuosta Galland & Mölders -piirustuksesta voi päätellä. Udet piirteli elämänsä aikana useita itseironisia omakuviaan. Useimmissa hän esitti itsensä huolettomana raikulipoikana, jolle viini, laulu ja naiset maistuivat.

Prost1933-ErnstUdet2.jpg


En nyt netistä löytänyt Udetin viimeisimpiä töitä, joissa sävy on jo muuttunut vähintäänkin ahdistavaksi. Muistan nähneeni eräänkin, jossa Udet kuvaa itsensä hermoparantolassa akkujaan lataamassa. Samassa piirroksessa tämä tutkii kovan hermopaineen alla ilmavarustelutuotannon synkkiä lukemia. Samoihin aikoihin alkoikin sitten viina maistua entistä tiuhempaan tahtiin ja kerrotaan myös, että Udet alkoi myös popsia pervitiiniä kuin karkkia. Itsemurha oli sitten se ainoa pakotie kurjaksi muuttuneesta elämästä.

Ja tosiaan, kansallissosialisteille tyypilliseen epärehelliseen tapaan Udetin hautajaisista tehtiin epärehellinen spektaakkeli. Göring se itki krokotiilinkyyneleitä kun kertoi valtakunnan sankarin kuolleen koelennolla uutta konetyyppiä testatessaan.
 
Täytyisi perehtyä paremmin RAF:n johtamiseen, mutta käsittääkseni sitä johdettiin verraten hyvin "sieltä ylemmästä konttorista".
Molemmissa maissa sukupuut merkitsivät.

>> Taisi olla nimenomaan nain, RAF nuorimpana asehaarana ehka kuitenkin (suhteellisesti) eniten avoin muutokselle, pakkokin aselajikohtaisen teknologiakehityksen huimasta tahdista johtuen. Tykisto oli henkisesti aika jaykkalavettista, briljantit panssaristrategit (Lidell-Hart) sivuutettiin maavoimien iskukyvyn ja doktriinin kehittamisessa myoskin melko totaalisesti... mutta nama laitokset oli koykaista kamaa verrattuna laivastoon... Royal Navy oli sentaan antanut miesten kuolla keripukkiin vuosikymmenien ajan ennenkuin jarki alkoi voittaa.
Slightly off topic mutta yksi britti-kenraali nousee muiden ohi poikkeuksellisena 'kaytannon miehena':

https://en.wikipedia.org/wiki/William_Slim,_1st_Viscount_Slim

Miehen ponakka patsas on Lontoossa ihan The Cenotaphin vieressa The Mallilla, savuheitteen paassa Number 10 Downing Streetista jos on heittajan kasi!
 
>> Taisi olla nimenomaan nain, RAF nuorimpana asehaarana ehka kuitenkin (suhteellisesti) eniten avoin muutokselle, pakkokin aselajikohtaisen teknologiakehityksen huimasta tahdista johtuen. Tykisto oli henkisesti aika jaykkalavettista, briljantit panssaristrategit (Lidell-Hart) sivuutettiin maavoimien iskukyvyn ja doktriinin kehittamisessa myoskin melko totaalisesti... mutta nama laitokset oli koykaista kamaa verrattuna laivastoon... Royal Navy oli sentaan antanut miesten kuolla keripukkiin vuosikymmenien ajan ennenkuin jarki alkoi voittaa.
Slightly off topic mutta yksi britti-kenraali nousee muiden ohi poikkeuksellisena 'kaytannon miehena':

https://en.wikipedia.org/wiki/William_Slim,_1st_Viscount_Slim

Miehen ponakka patsas on Lontoossa ihan The Cenotaphin vieressa The Mallilla, savuheitteen paassa Number 10 Downing Streetista jos on heittajan kasi!

Luokkayhteiskuntahan Englanti on. Ja taitaa muutenkin olla arvoiltaan melkoisen vanhoillinen. Mitä Royal Air Forceen tulee, niin siellä ainakin minun ymmärtääkseni ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikoina vallitsi melko tiukka luokka- ja kastijako upseereiden ja aliupseereiden kesken. Siis mitä lentävään henkilökuntaan tulee.

Niin se kait meni, että yhden melko selkeän ryhmän muodostivat huippuyliopistojen tunnettujen sukujen vesat, jotka olivat jo kouluaikoinaan värväytyneet RAF:n reservilaivueisiin. Ja sitten kaiketi lähinnä työväenluokkaiset pojat muodostivat aliupseeriohjaajien enemmistön. Olen muuten kuullut ilmavoimissa palvelleilta ystäviltäni, että vielä joskus 80-luvulla Suomessa vierailleet RAF:n upseerit ovat hämmästelleet suomalaista sotilaskulttuuria ja upseereiden ja toimiupseereiden melko huoletonta kanssakäymistä.

Jotenkin hieman vaikea kuvitella tällaista luokkayhteiskunta-ajattelua vaikkapa toisen maailmansodan aikaiseen Saksan Luftwaffeen ja US Army Air Forceen.
 
Jotenkin hieman vaikea kuvitella tällaista luokkayhteiskunta-ajattelua vaikkapa toisen maailmansodan aikaiseen Saksan Luftwaffeen ja US Army Air Forceen.

>> "The term used in the Royal Air Force to refer to all ranks below commissioned officer level is Other Ranks(ORs). It includes Warrant Officers, non-commissioned officers (NCOs) and airmen."

'Other' - eli 'ne muut'...

Mutta kovapaista sakkia, ei helpolla muutu doktriinit ja protokollat.. edelleen Sandhurtista tulee jarjestaan porukkaa joka on siella aloittanut, ei hikisessa puolijoukkuemajoituksessa paivaakaan rahvaan joukossa. Ja tassa tapauksessa muodikas 'cultural diversity' itse asiassa veivaa pyoraa taaksepain, intialaisille/ paki/ yms -jengille ei tulisi mieleenkaan jakaa aliupseeriston/ miehiston kanssa muuta kuin kaskyja. Mutta eipa saa arvostella koska..
US Army on yrittanyt laittaa kovaa kovaa vastaan Irakissa ja Arsefuckistanissa mutta nama kultuurilliset ominaispiirteet ei hevin jousta. Yhtaan.

Ihan virallisten ilmavoimien osalta Suomi, USA ja Israel ovat omassa luokassaan 'luokkasodan' suhteen, tosin Neukku-Venajakin kunnostautui pakon edessa tassa asiassa - naispuoliset combat-lentajat oli 1944 ihan peruskauraa, ja samasta asiasta riidellaan vielakin jonkun pro-trans/ -don't cry-don't tell -hengessa suurimmissa lansilaivueissa.

Hanna Reitsch lensi ilman mitaan pakko-otteita V1:n patoputkista pilottiversiota koska mahtui kajuuttaan. Ja oli kyvykas. Ja laskeutui aika metrintarkasti Tiergarteniin huhtikuun loppupaivina 1945 taysin suisidaalisen AA-tulimyrskyn lapi.

Tulee mieleen etta jos Hanna olisi ollut ei-militarisoitu amerikkalainen leidi samalla aikakaudella, Amelia Ehrhart olisi saanut hyvan kilpasisaren ... ja taysin pelottoman!
 
Natsi-ideologiaan ei oikein sopinut vanhanaikainen konservatismi ja aristokratia. Niitä aristokraatteja kuitenkin siedettiin asevoimissa, useat kuitenkin olivat päteviä upseereja yms. Natsit olivat tietyllä tavalla radikaali liike joka pyrki uudistamaan, ei säilyttämään wanhaa. Natsit vihasivat kristittyja yms...

Olihan Amerikan asevoimat kuitenkin rodun mukaan segregoituja elikkä luokkayhteiskunta todellakin oli olemassa 2.ms.

Tällaista rodullista segregaatiota elikkä luokkayhteiskuntaa ei ollut Britannian imperiumin asevoimissa oikein kovinkaan paljon.

Tästä tuli monesti käsirysyjä erilaisilla liittoutuneiden upseerikerhoilla/baareissa koska brittijoukkojen mustia sotilaita meni amerikkalaisiin baareihin. Tämähän oli jenkkien mielestä kiellettyä puuhaa. --> baaritappelu.

Elikkä liittoutuneiden sotilaat tappelivat toisiaan vastaan lomilla. https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Brisbane

Syntyi melkoinen mellakka. Siinäpä oli kerrankin käyttöä sotilaspoliiseille hehheh.
 
Olihan Amerikan asevoimat kuitenkin rodun mukaan segregoituja elikkä luokkayhteiskunta todellakin oli olemassa 2.ms.

Tällaista rodullista segregaatiota elikkä luokkayhteiskuntaa ei ollut Britannian imperiumin asevoimissa oikein kovinkaan paljon.

>>Brittilaisen Imperiumin orjuuskaudessa oli se konkreettinen piirre etta orjat eivat koskaan asuneet Britanniassa. Orjat ja heidan jalkelaisensa olivat myos Yhdysvalloissa niin marginalisoituja etteivat he marxilaisessa mielessa muodostaneet luokkaa koska eivat omistaneet mitaan. Eivat edes aanta (no voting rights).

Rotu-opilla ja apartheidilla ('separateness') ei ole suoraan tekemista lansimaisen maanomistaja-lahtoisen (excess rent, maanvuokra) luokkayhteiskunnan kanssa. Luokkayhteiskunta kehittyi ennen laivastoja ja tutkimusmatkoja... ja siis ennen imperiumia.
 
Muutamia kenraaleja nousi brittiarmeijassa alokkaasta kenraaliksi.

Yksi ympärysvaltojen parhaista kenraaleista ensimmäisessä maailmansodassa oli Arthur Currie. Hän nousi uransa alkuvaiheilta tykkimiehestä, aina kenraaliksi asti.

Hän komensi Kanadan armeijaryhmää länsirintamalla ja niitti kovan kenraalin mainetta. Hänen joukkonsa valtasivat vahvat saksalaisten asemat tehokkaasti Vimy Ridgen taistelussa. (Arrasin alueella)

Arthur Currie ei tietenkään ollut kanadalainen koska maa ei ollut itsenäinen. Kanada oli Iso-Britannian vallan alla ensimmäisen maailmansodan aikaan. Saattaa kuulostaa saivartelulta, mutta kuitenkin. Kanadalaiset joukot palvelivat rintamalla samassa armeijakunnassa, mutta armeijan kylläkin kuului Iso-Britannialle.

Vasta maailmansotien välisenä rauhana, Kanada itsenäistyi. (statute of Westminster 1931)


Eräs toinen tehokas ja "hyvä" ympärysvaltojen kenraali ensimmäisessä maailmansodassa oli australialainen John Monash. Halusin vain nostaa hänet esille, koska yleensä sellainen kuva annetaan brittiarmeijasta, että joukot olivat urheita, mutta johtajat olivat paskoja lampaita. Monash ei noussut sotamiehestä, vaan kävi koulunsa hyvin läpi, ja sai upseerin vakanssin. Monash suoritti lakitieteen ja insinöörin tutkinnot. Hän komensi australialaisten armeijakuntaa länsirintamalla mm. Amiensin taistelussa 1918.

Britti pääministeri Loyd George muistelmissaan kirjoitti että jos sota olisi jatkunut 1919 asti, niin hän olisi ajanut marsalkka Haig:in erottamista brittien siirtoarmeijan johdosta. Tilalle hän olisi laittanut Arthur Currien, ja hänen esikuntapäällikökseen John Monashin.
 
>>Brittilaisen Imperiumin orjuuskaudessa oli se konkreettinen piirre etta orjat eivat koskaan asuneet Britanniassa. Orjat ja heidan jalkelaisensa olivat myos Yhdysvalloissa niin marginalisoituja etteivat he marxilaisessa mielessa muodostaneet luokkaa koska eivat omistaneet mitaan. Eivat edes aanta (no voting rights).

Rotu-opilla ja apartheidilla ('separateness') ei ole suoraan tekemista lansimaisen maanomistaja-lahtoisen (excess rent, maanvuokra) luokkayhteiskunnan kanssa. Luokkayhteiskunta kehittyi ennen laivastoja ja tutkimusmatkoja... ja siis ennen imperiumia.

Kyseiset henkilöt kuitenkin olivat olemassa, joten on ainoastaan loogista että heidän olemassaolonsa täyttää kriteerin, että he myös muodostavat yhteiskuntaluokan.

Luokkia ja yhteiskuntia ja luokkayhteiskuntia on ollut ennen Marxin määritelmiä luokkayhteiskunnista. Marx ei omista kyseistä termistöä luokkayhteiskunnasta eklusiivisesti - vaan Marxilainen luokkaoppi on vain yksi teoria kuvaamaan luokkayhteiskuntia.
 
Muutamia kenraaleja nousi brittiarmeijassa alokkaasta kenraaliksi.

>> Mielenkiintoinen tarina - erityisesti koska kumpikaan ei varsinaisesti ollut brittilainen!

Kanadalaisista voisin lisata etta he ovat nykyaankin erittain hyvassa maineessa, 'tahrana' ainoastaan Somalia- ja lasnsi-Afrikka operaatioiden kasittamattomat pedofilia-jahdit. Kasittamattomat siksi etta mitaan vastaavaa ei ollut kanadalaisten joukkojen yhteydessa esiintynyt aikaisemmin, seka 'kulttuurilliset syyt'.
 
Marx ei omista kyseistä termistöä luokkayhteiskunnasta eklusiivisesti - vaan Marxilainen luokkaoppi on vain yksi teoria kuvaamaan luokkayhteiskuntia.

>> selva juttu! Oma nakemys (ja hyvin rajallinen kokemus) rajoittuu Suomeen ja Britanniaan ainoastaan, tarkoitus oli vain korostaa etta joku ne 'loytoretket':kin rahoitti. Ja se raha tuli ihan oman porukan selkanahasta...

Karl Marxia ei onneksi tarvinnut lukea 'Paaomaa" pidemmalle lipastossa (LIPAston JaSTO = YLIOPISTON KIRJASTO).
 
Back
Top