Hauskoja kuvia

Feikki kuva, Väyrysen lakissa lukisi "make Väyrynen great again 2024".
Ei, kyllä siinä lukisi "I am still the greatest".

JIRZQrJ.png
 
Mielestäni Fixusen mainostaman suksiboxin asennussuunta olisi syytä tarkistaa ennen julkaisua, kuva löytyy uusimman Moottori-lehden takakannesta.
 

Liitteet

  • 2E2FAEB3-C853-4210-82CF-3F24FC43A74A_1_201_a.jpeg
    2E2FAEB3-C853-4210-82CF-3F24FC43A74A_1_201_a.jpeg
    286.1 KB · Luettu: 41
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Fixusen mainostaman suksiboxin asennussuunta olisi syytä tarkistaa ennen julkaisua, kuva löytyy uusimman Moottori-lehden takakannesta.
En halua olla ilonpilaaja mutta jos ilmanvastuksen haluaa olevan mahdollisimman pieni niin tuo on juuri se oikea tapa asentaa suksiboksi. Ihan ulkonäöllisistä syistä boksit asennetaan kuitenkin ilmanvastuksen (ja polttoaineen tai sähkön kulutuksen) kannalta "väärin" päin. Sama ilmiö pätee oli ajoneuvon käyttövoimana mikä tahansa.

Joku vois kehitellä bokseihin perävirtausyksikön :LOL:

 
Mielestäni tuossa tessun kuvassa saattaa piillä turvallisuus riski, meinaan vaan ihan nosteen muodossa. Kovassa vauhdissa pyrkii tuossa asennuksessa vielä notkea boxi + lyhyt kiinnitysväli nostamaan boxin keulaa niin avot ja vaaran ainekset on hyvin kasassa. En haluaisi näin tapahtuvan kenellekkään.

 
Mielestäni tuossa tessun kuvassa saattaa piillä turvallisuus riski, meinaan vaan ihan nosteen muodossa. Kovassa vauhdissa pyrkii tuossa asennuksessa vielä notkea boxi + lyhyt kiinnitysväli nostamaan boxin keulaa niin avot ja vaaran ainekset on hyvin kasassa. En haluaisi näin tapahtuvan kenellekkään.

Paljonko kohdistuu voimaa boxin kiinnikkeisiin, ennen kuin Tesla irtoaa?
 
Tyypillisesti henkilöpiileissä max. kuormapaino kattotelineille on alle 100kg. Veikkaan että 500kg. nostetta repäisee boxin irti telineistä. Boxin tyypillisessä asennuksessa ilmavirta pyrkinee painamaan boxia alaspäin, koska niiden muotoilu sallii sen.
 
Luonnollisesti, jos boksit olisi tarkoitettu asennettavaksi "väärinpäin" muotoilu menisi uusiksi ja noste-asia otettaisiin huomioon. Eiköhän bokseista suunniteltaisi nosteen ja yhtälailla downforcen kannalta neutraaleja. Nyt valittu muotoilu tukee ulkonäöllisiä asioita eikä mahdollisimman pientä ilmanvastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tyypillisesti henkilöpiileissä max. kuormapaino kattotelineille on alle 100kg. Veikkaan että 500kg. nostetta repäisee boxin irti telineistä. Boxin tyypillisessä asennuksessa ilmavirta pyrkinee painamaan boxia alaspäin, koska niiden muotoilu sallii sen.
Kyllä. Tarkoitin lähinnä sitä, että taitaa noste jäädä noinkin päin asennettaessa (mikä on idiotismia) liki merkityksettömäksi Suomen rajoituksilla.
 
Uskoisin että aerodynaamisin boxi ei olisi käytännöllisin.

Olin joskus Levin reissulla huomannut että RX:n katolla olevan boxin kärki painuu jonkin verran normaaleilla maantienopeuksilla.
 
Kyllä. Tarkoitin lähinnä sitä, että taitaa noste jäädä noinkin päin asennettaessa (mikä on idiotismia) liki merkityksettömäksi Suomen rajoituksilla.
Emppiirisen kokeen voisi teoriassa suorittaa esim. autolla ajettaessa, avonaisesta ikkunasta pitää mappia kädellä ulkona ja nopeutta ja mapin asentoa muuttamalla pääsee hyvin käsitykseen miten noste kasvaa rajusti, veikkaa että mappi lähtee kädestä viimeistään 60 kmh nopeudessa, ellei jo aiemminkin.
 
Emppiirisen kokeen voisi teoriassa suorittaa esim. autolla ajettaessa, avonaisesta ikkunasta pitää mappia kädellä ulkona ja nopeutta ja mapin asentoa muuttamalla pääsee hyvin käsitykseen miten noste kasvaa rajusti, veikkaa että mappi lähtee kädestä viimeistään 60 kmh nopeudessa, ellei jo aiemminkin.
270kmh oli kohta jossa kiinnitys boxissa petti..
 
Back
Top