Huhta
Greatest Leader
Jos minä nyt muutaman sanan tuosta Brimstonen integroinnista Hawkiin...
Suomen Hawkeihin (yllä) asennettiin taannoin Esterlinen valmistama lasiohjaamo mallia Cockpit 4000. Valmistajan antamien tietojen mukaan se vaikuttaa kaikin puolin muunneltavalta ja joustavalta järjestelmältä, jolle luvataan paitsi harjoitusominaisuudet simulointeineen niin myös taistelukyky. Järjestelmällä on kolme päätilaa(? "Master Mode"): navigointi, A2A ja A2G(!).
Lasiohjaamon rauta on ilmeisesti aika lailla yksi ja sama, eli sillä puolella tuskin tarvitsemme kalliita muutoksia (lisää tietokoneita), jos haluamme Brimstonen mukaan asevalikoimaan. Vähimmillään kyse on siis lähinnä pienestä ohjelmistoprojektista ja ripustimien yhteensovittamisesta, jos ajattelemme, että maalialue tunnetaan ennalta ja Hawk vain rahtaa Brimstonet paikalle. Tällaiseen suunniteltuun operaatioon kyettäneen kuitenkin hyvin myös tykistön älyammuksilla (Bonus ym.).
Jos ajattelemme ilmatuen suurinta valttia, nopeaa reagointikykyä, niin silloin edellä esittämäni vähimmäisratkaisu ei tule kyseeseen. Hawk Brimstoneilla on minun silmissäni ennen kaikkea yllätyshyökkäyksen torjunnan työkalu. Tällöin maalialuetta ei tiedetä tarkalleen ilmaan noustaessa. Kukaan ei ole tilaamassa Brimstoneja tiettyihin koordinaatteihin.
Hawk tarvitsee siis kyvyn maalittaa Brimstonet itsenäisesti, mikä käytännössä edellyttää vähimmillään maalinosoitussäiliön hankintaa ja integrointia Hawkiin. Kun nyt on tarkoitus viipyä korkealla taivaalla pidempäänkin, tarve omasuojajärjestelmille kasvaa väistämättä. Tämä tietäisi tutkavaroitinjärjestelmän ja silpun-/soihdunheittimien (esim. Saabin BOL) integrointia ja hankintaa Hawkiin, jos halutaan jotenkin järkevä kokonaisuus. Vaihtoehtoisesti Saabin valikoimista saattaisi löytyä jokin monitoimi-elso-omasuoja-säiliö tähän tarkoitukseen, jolloin se voitaisiin kierrättää helposti Hawkin seuraajaan.
Rahoituspuolella tämä kattavampi ratkaisu kustantanee useita miljoonia euroja per Hawk. Maalinosoitussäiliö maksaa pari miljoonaa. Samoin tutkavaroitinjärjestelmä maksanee tuota luokkaa tai jonkin verran vähemmän, ja silpun-/soihdunheittimet ovat luultavasti selvästi halvempia. Kokonaissumma Brimstone-Hawkille asettuu siten viiden miljoonan euron tuntumaan + integrointityöt, jotka eivät tässä tapauksessa varmaan ole kovin kalliita (10-30 miljoonaa euroa koko potti ml. Brimstone?).
Aika kalliiksi tuo tulisi, jos vaikka 10 Hawkia varustettaisiin rynnäköinti-konfiguraatioon: 6-8 miljoonaa euroa per kone, yhteensä 60-80 miljoonaa euroa. Tuo siis pelkästä valmiudesta Brimstonen käyttöön, mitä seuraisi vielä itse aseiden hankinta. Kokonaisuudessaan puhutaan siis yli 100 miljoonan euron laskusta. Epäilen, että parempi hyötysuhde saavutetaan sijoittamalla raha jonnekin muualle.
Suomen Hawkeihin (yllä) asennettiin taannoin Esterlinen valmistama lasiohjaamo mallia Cockpit 4000. Valmistajan antamien tietojen mukaan se vaikuttaa kaikin puolin muunneltavalta ja joustavalta järjestelmältä, jolle luvataan paitsi harjoitusominaisuudet simulointeineen niin myös taistelukyky. Järjestelmällä on kolme päätilaa(? "Master Mode"): navigointi, A2A ja A2G(!).
Lasiohjaamon rauta on ilmeisesti aika lailla yksi ja sama, eli sillä puolella tuskin tarvitsemme kalliita muutoksia (lisää tietokoneita), jos haluamme Brimstonen mukaan asevalikoimaan. Vähimmillään kyse on siis lähinnä pienestä ohjelmistoprojektista ja ripustimien yhteensovittamisesta, jos ajattelemme, että maalialue tunnetaan ennalta ja Hawk vain rahtaa Brimstonet paikalle. Tällaiseen suunniteltuun operaatioon kyettäneen kuitenkin hyvin myös tykistön älyammuksilla (Bonus ym.).
Jos ajattelemme ilmatuen suurinta valttia, nopeaa reagointikykyä, niin silloin edellä esittämäni vähimmäisratkaisu ei tule kyseeseen. Hawk Brimstoneilla on minun silmissäni ennen kaikkea yllätyshyökkäyksen torjunnan työkalu. Tällöin maalialuetta ei tiedetä tarkalleen ilmaan noustaessa. Kukaan ei ole tilaamassa Brimstoneja tiettyihin koordinaatteihin.
Hawk tarvitsee siis kyvyn maalittaa Brimstonet itsenäisesti, mikä käytännössä edellyttää vähimmillään maalinosoitussäiliön hankintaa ja integrointia Hawkiin. Kun nyt on tarkoitus viipyä korkealla taivaalla pidempäänkin, tarve omasuojajärjestelmille kasvaa väistämättä. Tämä tietäisi tutkavaroitinjärjestelmän ja silpun-/soihdunheittimien (esim. Saabin BOL) integrointia ja hankintaa Hawkiin, jos halutaan jotenkin järkevä kokonaisuus. Vaihtoehtoisesti Saabin valikoimista saattaisi löytyä jokin monitoimi-elso-omasuoja-säiliö tähän tarkoitukseen, jolloin se voitaisiin kierrättää helposti Hawkin seuraajaan.
Rahoituspuolella tämä kattavampi ratkaisu kustantanee useita miljoonia euroja per Hawk. Maalinosoitussäiliö maksaa pari miljoonaa. Samoin tutkavaroitinjärjestelmä maksanee tuota luokkaa tai jonkin verran vähemmän, ja silpun-/soihdunheittimet ovat luultavasti selvästi halvempia. Kokonaissumma Brimstone-Hawkille asettuu siten viiden miljoonan euron tuntumaan + integrointityöt, jotka eivät tässä tapauksessa varmaan ole kovin kalliita (10-30 miljoonaa euroa koko potti ml. Brimstone?).
Aika kalliiksi tuo tulisi, jos vaikka 10 Hawkia varustettaisiin rynnäköinti-konfiguraatioon: 6-8 miljoonaa euroa per kone, yhteensä 60-80 miljoonaa euroa. Tuo siis pelkästä valmiudesta Brimstonen käyttöön, mitä seuraisi vielä itse aseiden hankinta. Kokonaisuudessaan puhutaan siis yli 100 miljoonan euron laskusta. Epäilen, että parempi hyötysuhde saavutetaan sijoittamalla raha jonnekin muualle.