Ilmavoimien tulevaisuus

Ovatkohan testanneet E-3 vs E-7 kykyä ns. viivalla? No, tuskinpa. Onhan noita tiheään nykyään ajamassa kuviota.

Lähinnä Ranskan ilma- ja avaruusvoimien valinta kiinnostaa. Siellähän merivoimille on tilattu uusin Hawkeye mutta E-3 vanhenee ja E-7 on liian amerikkalainen. Joku ruotsalais-ranskalainen vaihtoehto taas ei välttämättä tarjoa ihan samaa suorituskykyä, mutta onhan määräkin laatua.
 
Lähinnä Ranskan ilma- ja avaruusvoimien valinta kiinnostaa. Siellähän merivoimille on tilattu uusin Hawkeye mutta E-3 vanhenee ja E-7 on liian amerikkalainen. Joku ruotsalais-ranskalainen vaihtoehto taas ei välttämättä tarjoa ihan samaa suorituskykyä, mutta onhan määräkin laatua.
Airbusilla on tarjolla C-295 - pohjainen AEW-kone, josta on lentävä prototyyppi Israelilaisella tutkalla. Lisäksi ovat olleet mukana Intian AWACS-projektissa, jossa on ensin monta vuotta suunniteltu konetta A330:n rungolle ja nyttemmin vaihdettu suuntaa A321:een. Intian hallintoprosessissa konetta ei ole syntynyt, mutta rungon vaatimat muutokset antennin kiinnittämiseksi lienee ainakin Airbusin toimistolla ratkaistu. Joten Ranskan tarvitsisi "vain" valita tutka ja rakentaminen voisi alkaa. (Aika paljon integrointityötä tietysti, siksi lainausmerkit.)
 
Näköjään Globaleyeta silmäilevät. No, saapa nähdä.


Hirveä kiire ei liene, vielä 10-luvun lopulla päivittelivät nykykoneita.

 
Back
Top