Ilmavoimien tulevaisuus

2019 pitäisi kolmas testi-Gripen E IOC-varustein liittyä ohjelmaan.
http://www.ainonline.com/aviation-n...ab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

"Sweden expects to receive its first Gripen E in 2019, leading to an IOC standard in 2021 and the air force’s six current JAS 39C/D squadrons converting between 2023 and 2026."

Helppo myöhästyä tuosta ja jos tuohon asti lennetään vain kahdella koneella niin lentotunteja ei kyllä tule olemaan paljon kasassa. Eli jos irvaillaan nyt puolivalmiille F-35 IOC:eille (100k lentotuntia) niin entä Gripen E tuolloin?

edit: Lentopostissa mainittu jopa 2023 IOC:ksi?!? http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...ksen_asennukseen_sarjatuotantoa_valmistellaan

Tämä on taas näitä hauskoja sanaleikkejä. Vuonna 2021 pitäisi siis valmistua ensimmäinen Gripen E jossa on kaikki IOC:n vaatimat härpättimet kiinni. Todellinen IOC tapahtuu siis joskus vuosien 2024-2026 tienoilla kun ensimmäinen laivue on kokonaisuudessaa varusteltu (mukaan lukien koneet, maajärjestelmät, tukijärjestelmät, aseet) ja koko sotatoimiin vaadittava henkilöstö koulutettu. IOC:han tarkoittaa alustavaa operatiivista kyvykkyyttä eli kykyä toimia todellisissa sotatehtävissä eikä se yhdellä koneella onnistu. Nuo vuosiluvut pitävät siis paikkansa jos kaikki menee hyvin eikä mitään viivästymisiä tapahdu, mikä olisi kyllä melkoinen ihme vaikka Gripen E onkin vain jatkojalostettu Gripen C.
 
2019 pitäisi kolmas testi-Gripen E IOC-varustein liittyä ohjelmaan.
http://www.ainonline.com/aviation-n...ab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

"Sweden expects to receive its first Gripen E in 2019, leading to an IOC standard in 2021 and the air force’s six current JAS 39C/D squadrons converting between 2023 and 2026."

Helppo myöhästyä tuosta ja jos tuohon asti lennetään vain kahdella koneella niin lentotunteja ei kyllä tule olemaan paljon kasassa. Eli jos irvaillaan nyt puolivalmiille F-35 IOC:eille (100k lentotuntia) niin entä Gripen E tuolloin?

Saab on kehuskellut uusilla koelentomalleillaan joilla pitäisi säästää merkittävä määrä lentotunteja.
Mutta ihmettelen itsekin prototyyppien pientä määrää. Merkittävä syy miksi PAK-FA etenee hitaasti on että prototyyppejä ei olla saatu käyttöön niin nopeasti kuin pitäisi ja yksi niistä vaurioitui ja piti korjata. Ruotsalaisten aikataulu menee metsään jos vain yhdellekin koneelle tulee mainittava vaurio.
 
Saab on kehuskellut uusilla koelentomalleillaan joilla pitäisi säästää merkittävä määrä lentotunteja.
Mutta ihmettelen itsekin prototyyppien pientä määrää. Merkittävä syy miksi PAK-FA etenee hitaasti on että prototyyppejä ei olla saatu käyttöön niin nopeasti kuin pitäisi ja yksi niistä vaurioitui ja piti korjata. Ruotsalaisten aikataulu menee metsään jos vain yhdellekin koneelle tulee mainittava vaurio.
Syy nyt ei ole senkummoisempi kuin rahan puute. Sehän ei konetta huononna mutta vaikeuttaa kilpailua markkinoista kun valmistuminen ja kehitystyö junnaa. Tässä voi vielä käydä niin että parjattu F-35 on valmiina sotaan 2020-luvun alussa kun Gripen vasta lentelee koelentojaan.

Vaikka F-35 on käynyt läpi Via Dolorosan, sen kehitystyö jauhaa jatkuvasti koska koneprojektissa on kiinni niin paljon rahaa ja osakkaita että se on pakko saada kuntoon. Tässä näkyy suurten resurssien takaama varmuus jota Saabilla ei ole. Sen ainoa takaaja on Ruotsin valtio joka on toki luotettava mutta muutoin lilliputti.

Kumpi noista ehdokkaista on muuten "pohjoismaisempi"? F-35 :n on valinnut jo Norja ja Tanska. Nammo ja Kongsberg ovat päässeet mukaan projektiin ja tekemään hyvää bisnestä. Olisiko Patrialla annettavaa jos olisi rohkeutta?
 
Saabin mukaan kolmen prototyypin osalta kyse ei varsinaisesti ole perinteisistä koelennoista, vaan niillä on pyrkimys lähinnä varmistaa tietokonesimulaation tarkkuus, tämä selittää lentojen pientä määrää. Toki F-35:lla yritettiin aikoinaan samaa oikopolkua, silloin todellisuus ei ihan vastannut simulaatiota.
 
Siihen taitaapi olla vajaa 3 vuotta aikaa? Tai näin ainakin muistelisin. Joka tapauksessa kiire tulee svedupettersoneille. Alkuperäisen Gripen-koneen kaltaisiin lastentauteihin ei tällä hankkeella enään ole aikaa, mikäli haluavat konettansa Ilmavoimille myydä.
Mitenpä lienee, myös jenkkilässä on koettu suuria takaiskuja jo julkistetussa koneessa. Uusi Gripen E on näköjään rakennettu paremmista osista, koska tällaista katastrofia ei ole tapahtunut.

635693709147651419-photo-f35-burning-2.png

F-35-damaged.jpg
 
Mitenpä lienee, myös jenkkilässä on koettu suuria takaiskuja jo julkistetussa koneessa. Uusi Gripen E on näköjään rakennettu paremmista osista, koska tällaista katastrofia ei ole tapahtunut.

635693709147651419-photo-f35-burning-2.png

F-35-damaged.jpg
Parempi vertaus olisi varmaan alkuperäiseen Gripeniin, se oli täysin uusi kone eikä vanhan olemassa olevan mallin päivitys.
Ps. Onko Gripenin E lentänyt vielä metriäkään?
Ei siinä, onhan tuo maassa pysyminen hyvä tapa välttää onnettomuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän hyvä liikehtimiskyky vaikka näytti olevan kovassa kuormassa. Veikkaan, että antaa takavaloa kaikille kilpailijoille tuossa suhteessasi .
Kohdasta 37s näkee että 4 BVRAAM -ohjusta ja yksi säiliö on ripustimissa ja siiven kärjissä on SRAAM-ohjukset, joten aika perus A2A-kuorma.
Liikehtimiskyvystä olen samaa mieltä, 360 asteen käännös sujuu pikaisella arviolla 4-5 sekunnissa!
Edit Tuo videon kone on C malli, ei E. Pyrstön tyvessä oleva ilmanottoaukko puuttuu.

E-malli
image.png

Videon kone, selkeästi C-malli
image.png
 
Viimeksi muokattu:
Kumpi noista ehdokkaista on muuten "pohjoismaisempi"? F-35 :n on valinnut jo Norja ja Tanska. Nammo ja Kongsberg ovat päässeet mukaan projektiin ja tekemään hyvää bisnestä. Olisiko Patrialla annettavaa jos olisi rohkeutta?

Tuolta kannalta on mielenkiintoista seurata iippojen vääntämistä siellä pääkallonpaikalla huoltamisensa kanssa. Jos Patria saisi kehitettyä tuollaisen kyvyn, voisi olla bisneksen saumaa myös Tanskaan ja Norjaan? Kenties Hollanti, Belgia, Puolakin jossain vastavuoroisessa järjestelyssä. Tuntuisi kovasti paremmalta kuin jokin Italiaan järjestetty huoltokuvio, koneita liikaa liesussa eikä täällä pelotteena. Tuonkaltaisen perustelun saattaisivat rapakon takanakin ymmärtää?
 
Tuolta kannalta on mielenkiintoista seurata iippojen vääntämistä siellä pääkallonpaikalla huoltamisensa kanssa. Jos Patria saisi kehitettyä tuollaisen kyvyn, voisi olla bisneksen saumaa myös Tanskaan ja Norjaan? Kenties Hollanti, Belgia, Puolakin jossain vastavuoroisessa järjestelyssä. Tuntuisi kovasti paremmalta kuin jokin Italiaan järjestetty huoltokuvio, koneita liikaa liesussa eikä täällä pelotteena. Tuonkaltaisen perustelun saattaisivat rapakon takanakin ymmärtää?
Ehdottomasti Patrian kannattaisi tarjoutua kouluttautumaan huoltoon... Mitä lähempänä huolto, sen nopeamaa huolto on.
 
Ihan komeastihan tuo lentää. Katso vaikka;

Tuo kone ei ole E-malli.

E-mallin ensilento on ajateltu tällä hetkellä tapahtuvaksi tämän vuoden loppuun mennessä. Tosin sen piti lentää ensilentonsa jo viime vuonna, ja itseasiassa jo sitäkin edellisenä vuonna.

Saab Gripen E Fighter First Flight Planned By Year End
http://aviationweek.com/defense/saab-gripen-e-fighter-first-flight-planned-year-end

Kiirettä pitää Saabin pitää mikäli oikeasti haluavat mukaan Suomen kisaan. Keskeneräisyys ei ollut valttia kisassa viime kerralla, enkä usko sen ole sitä myöskään tällä kerralla..
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kone ei ole E-malli.

E-mallin ensilento on ajateltu tällä hetkellä tapahtuvaksi tämän vuoden loppuun mennessä. Tosin sen piti lentää ensilentonsa jo viime vuonna, ja itseasiassa jo sitäkin edellisenä vuonna.

Saab Gripen E Fighter First Flight Planned By Year End
http://aviationweek.com/defense/saab-gripen-e-fighter-first-flight-planned-year-end

Kiirettä pitää Saabin pitää mikäli oikeasti haluavat mukaan Suomen kisaan. Keskeneräisyys ei ollut valttia kisassa viime kerralla, enkä usko sen ole sitä myöskään tällä kerralla..

Kannattaa Barreli katsoa itse video. Saabilla olivatkin päättäneet kehittää uuden prototyyppimoottorin yhteistyössä Electroluxin kanssa. ;)
 
Sikäli jännä ettei pohtinut aseistuksen eroja ollenkaan, vaikka niillä on olennaista merkitystä tuollaisessa 1:1 vertailussa.
 
No nyt on mahdollisuus nähdä, miltä Suomen tietopyyntö hävittäjätoimittajille näytti! Ainakin melkein...

Kanada on ilmeisesti käynnistämässä sittenkin ihan kunnollisen prosessin Suomen tapaan. Ja heidän vastikään lähettämänsä tietopyyntö on julkinen.

Silvuplee: http://www.forces.gc.ca/assets/FORC...pment/industry-consultation-questionnaire.pdf
Pakko hieman saivarella, Kanadan julkinen rapsa on kysely (industry consultation questionairre) kun tietopyynnöllä yleensä tarkoitetaan RFI:tä (request For information).
 
Pakko hieman saivarella, Kanadan julkinen rapsa on kysely (industry consultation questionairre) kun tietopyynnöllä yleensä tarkoitetaan RFI:tä (request For information).

Tuo pitää paikkansa.

Onkohan kysely kuitenkaan virallinen suomalainen termi oikein sekään?

Joka tapauksessa, Kanada taitaa toimia about samoin kuin Suomi.

Suomihan lähetti myöskin jonkinlaisen alustavan kuvauksen ja informaatiopyynnön ensin.

Mutta pitikö se jo sisällään noin yksityiskohtaisia kysymyksiä? Ei tietoa.

Pieniä eroja siis on. Kanadalla on kiireempi asian suhteen.
 
Back
Top