Ilmavoimien tulevaisuus

En keksinyt muutakaan ketjua aiheesta. Lehdistö tuntuu tykkäävän tästä pommikoneesta. Minä en keksi mitään ihmeellistä koneesta muuta poikkeavaa, että miehistö istuu vierekkäin.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000000834187.html
Tässä lentää Venäjän uusi superhävittäjä - tallentui kuvaan Norjan rannikolla

The new Russian armored bomber will revolutionize battlefield
by Valentin Vasilescu http://www.voltairenet.org/article193259.html

The new Su-34, experienced in combat situation in Syria is both capable of hitting targets at high altitude and approaching the battlefield without fear enemie’s shoots.

VOLTAIRE NETWORK | BUCHAREST (ROMANIA) | 14 SEPTEMBER 2016
 
En keksinyt muutakaan ketjua aiheesta. Lehdistö tuntuu tykkäävän tästä pommikoneesta. Minä en keksi mitään ihmeellistä koneesta muuta poikkeavaa, että miehistö istuu vierekkäin.

Eihän tuossa mitään erikoista olekaan. Onpahan vaan huomattavasti suorituskykyisempi kuin edeltäjänsä SU-24. Varmaan siellä F-15E:n tasolla?
 
Lööppilehdistössä kärpänen paisuu usein härkäseksi. "Super" on vähän jokaisen aseen etuliitteenä.

Uutisoinnin laadusta huolimatta SU-34:ssä on potkua ja potentiaalia, eikä sitä käy aliarvioiminen. Ja ketale sentään että se on luihakan näköinen peli suuresta koostaan huolimatta.

image.jpeg
 
Mitäköhän hyötyä tuosta on, että pilotit istuvat vierekkäin eikä peräkkäin? Lähinnä mietin tuota suunnittelua, että mitä sillä on haettu?
 
Ilmavoimien komentajalta muutama kommentti:
http://www.svd.se/finland-storhandlar-flyg--gripen-hett-alternativ

Kolme kovaa kriteeriä:

-toimitusaikataulun täytyy pitää
-pienellä Suomella tulee olla varaa hankkia ja käyttää koneita
-koneen pitää suoriutua tehtävästä

Voi olla, että jos ilmavoimien komentaja tulisi osallistumaan foorumille, saattaisi saada jonkinnäköisen fanboy-leiman aika nopeasti :rolleyes:

Foorumilla käydään paljon keskustelua aika detalji-asioistakin koneiden paremmuuden suhteen. Mutta isosta kuvasta vähemmän. Ehkä siksi on hyvä ottaa pieni katsaus tuohon isoon kuvaan. Käyn seuraavassa läpi ilmavoimien kannalta tärkeitä tekijöitä, kuvaan, miksi ne ovat tärkeitä, ja heitän myös muutaman luonnehdinnan eri vaihtoehdoista väliin konkretian luomiseksi.

1. Konetarve on 60 kappaletta

Ilmavoimat on tehnyt tämän asian selväksi moneen kertaan. Voi toki olla, että tällä koetetaan vain pumpata isot määrärahat, mutta en usko, että kyse on pelkästään siitä. Hornettejahan piti alunperin hankkia 67, mutta hankittiin 64, kun vähän tingattiin. Ehkä vähän vastaava tinkaus voi olla edessä myös nyt, mutta tuossa kuitenkin suuruusluokka.

Voi tietysti ajatella, että jos jokin kone olisi niin ylivoimainen suorituskyvyltään (alá F-22 Raptor), että sitä voisi sitten riittää vähempikin määrä, vaikka olisivat kalliimpiakin. Siinä on kuitenkin pari muttaa.

Hävittäjistä on tyypillisesti käytettävissä 2/3. Sitä voi hetkellisesti nostaa, jos tiedetään etukäteen, että tiettynä päivämääränä lähdetään höökimään. Silloin kaikki koneet pyritään huoltamaan kuntoon siihen ajankohtaan ja esim. harjoittelulennoista tingitään. Suomi ei kuitenkaan vastaanottavana puolena voi tarkasti tietää, milloin esiriput repäistäisiin auki. Ja esim. jo harmaa vaihe voisi vaatia lisääntynyttä ilmatoimintaa tunnistuslentojen ja muun valmiuden noston kautta.

60 koneesta 2/3 on 40kpl. Esim. 40 koneesta 2/3 olisi vain 26 kpl. Se rupeaa olemaan vähän vähän.

Suomi on iso maa. 1300 km maarajaa Venäjän kanssa ja lisäksi Suomenlahtea. Se vaatii koneita.

Koneiden vähäisempi määrä tarkoittaa myös, että hajauttaminen ei ole yhtä tehokasta. Vähäisemmät koneet ovat alttiita Totskille ja Iskandereille ym.

Lisäksi se rajoittaa operatiivisia kuvioita.

Pystyttäisiinkö esim. vähäisemmällä määrällä koneita ylläpitämään väliaikainen ilmaherruus päivän ajan Karjalan prikaatin toteuttamassa ratkaisevassa iskussa painopistealueen yläpuolella?


2. Konetta tulee olla saatavilla / koneen tule olla valmis

Luonnollisesti, jos konetta ei vielä / enää valmisteta, sitä ei voi tilata. Vastaavasti, Suomi ei voi ostaa täyttä raakiletta, koska kyse on niin tärkeästä operatiivisen suorituskyvyn järjestelmästä, että se ei ole mahdollista. NH-90 oli sellaista harrastustoimintaa, että niiden kanssa oli mahdollista toimia vähän eri tavoin. :rolleyes:

Jos miettii juuri tällä hetkellä asiaa, niin vaihtoehtoja olisi tasan kolme. Ja nämä seuraavassa järjestyksessä.

1. Superhornet. Täysin valmis, vaikka AESA-tutkan kanssa ollutkin teknisiä ongelmia
2. Rafale. Operatiivisesti valmis, mutta kypärätähtäin ja IRST eivät ilmeisesti vielä käytössä, eikä kaksisuuntaista datalinkkiä ohjukseen ole ilmeisesti edes tulossa?
3. Typhoon. Valitettavasti monenlaisia puutteita. Esim. Suomi ei välttämättä kiinnostunut, jos edes AESA-tutka ei ole saatavilla. Puutteita esim. sensorifuusion ja EW:n kanssa.

F-35 ja Gripen eivät ole vielä valmiita. Gripen ei ole edes vielä lentänyt.

Koneita ei kuitenkaan olla tilaamassa nyt, vaan vasta 2025 alkaen. Ja tilanne muuttuu osittain päinvastoin.

F-35 ja Gripen ovat todennäköisesti saavuttaneet sen tason, että niitä uskalletaan tilata. Sen sijaan muiden osalta on kysymys, onko niitä enää saatavissa. Esim. Superhornetin kohdalla uhka on akuutein. Kanadan mahdollinen tilaus edistäisi merkittävästi Superin linjastojen säilymistä. Samoin voi toki olla, että US NAVY tilaa vielä yllättävän pitkään, koska koneista on pula.


3. Koneiden tulee saada tukea ja kehittyä myös tulevaisuudessa

Suomi ei halua olla viimeinen tilaaja ja jäädä tyhjän päälle. Muuten huoltokulut nousevat.

Ja suurempi ongelma on, että koneen tulee kehittyä tulevaisuudessa. Olemme exponentiaalisella käyrällä tietotekniikan kehityksen ja esim. tekoälyn suhteen. Tämä tarkoittaa sitä, että absoluuttisesti ottaen koneiden eliniän aikana maailmamme tulee mullistumaan täydellisesti. Joissakin visioissa ihmiskunta on jo hävinnyt, kun koneäly on ottanut vallan. Tuskin näin sentään käy, mutta on selvää, että kone, jonka prosessoreja ei uusita ja ohjelmistoja kehitetä ei tule pärjäämään mukana.

Näiltä osin vahvimmilla ovat F-35 ja Gripen. Ne on suunniteltu jo lähtökohtaisesti tähän kehittyvään tulevaisuuteen.

Muiden koneiden osalta tukea ja kehitystä olisi todennäköisesti kyllä myös tulossa, mutta ei yhtä hyvin.


4. Koneiden kokoonpanon tulee tapahtua Suomessa ja/tai huoltovarmuus tulee luoda ja taata muilla keinoin

About kaikki viimeiset koneet on koottu Suomessa. Kokoaminen on paras tapa saada hankittua kunnollinen osaaminen ja kyky huoltaa ja korjata koneet itse.

Ilmavoimilla on tehty skenaario-analyysit siitä, miten pitkään hävittäjät riittävät ilmasodassa. Lopputulemia en kerro, mutta sen verran voi sanoa, että käyrissä on aika erinäköiset kulmakertoimet riippuen siitä, mikä on oma kyky huoltaa ja korjata koneita. Jos kykyä ei ole, on tilanne heikko, jos kyky on, niin pärjätään, sanotaanko vaikka "aika yllättävän hyvin".

Tämä johtuu esim. siitä, että koneet eivät välttämättä aina tuhoudu osumasta ilmataistelussa, vaan saavat vain vaurioita. Esim. BVR-ohjukset eivät todennäköisesti osu ihan suoraan kohdalle, jos lentäjä saa tehtyä väistöliikkeitä, mutta taistelukärjen sirpaleet voivat silti vahingoittaa konetta aika kaukaakin.

Esimerkki jatkosodasta.

http://www.tiede.fi/keskustelu/25823/ketju/lansiliittoutuneiden_konetappiot_ii_maailmansodassa

Suomen ilmavoimien tappiot ilmoitettiin seuraavasti: "Omat tappiot olivat 389 lentokonetta. Näistä tuhoutui ilmataistelussa 86 konetta ja vihollisen ilmatorjunnan alas ampumina 66 konetta. Muut tuhoutuivat erilaisissa onnettomuuksissa."

Osumia koneisiin tuli useamminkin kuin 86 koneeseen. Mutta ne pääsivät kotiin ja koneet korjattiin. Valtaosa koneista tuhoutuikin siis onnettomuuksista. Niistä ei enää kalua saanut.

Tältä osin F-35:den osalta on ollut pientä epävarmuutta. Suomi tarvitsee Israel-tyyppisen diilin.

---

Edit. Vielä kaksi lisäpointtia tähän.

1. Oma huolto ja korjaus tuottaa sujuvimman palvelun myös rauhan aikana.
2. Hornetin osalta todettiin, että tämä oli halvin ratkaisu. Vaikka kokoaminen Suomessa nosti hankintahintaa, se enemmän kuin voitettiin takaisin edullisemissa kuluissa käytön ja huollon osalta.

5. Koneita tulee olla varaa käyttää ja lentää

Tähän on kaksi syytä.

1. Vaikka koneiden hankinta onkin iso kertapaukku, 2/3 koko niiden elinkaaren aikaisista kuluista muodostuu kuitenkin lentämisestä, huoltamisesta, päivityksistä ja erilaisen tuki-ja koulutus-infran kehityksestä ja ylläpidosta.

Siksi ilmavoimat tarkastelee nimenomaan vaihtoehtojen kokonaiselinkaarikuluja.

2. Kautta ilmasodan historian, lukuisat esimerkit ovat osoittaneet sen, että tärkein tekijä ilmataistelussa on lentäjien osaaminen. Tästä esim. yksi erittäin hyvä esimerkki Vietnamista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dissimilar_air_combat_training

In 1968, the Navy took a hard look at its air-to-air problems over North Vietnam and tasked Captain Frank Ault to come up with recommendations to improve the situation. His report became known as the Ault Report. It resulted in the establishment of TOPGUN and incorporation of DACT into the syllabus. The United States Navy Fighter Weapons School adopted the nimble subsonic A-4 Skyhawk to simulate subsonic Soviet fighters, while the F-5E Tiger simulated the supersonic MiG-21 Fishbedfighter. Both the Skyhawk and Tiger were used in the 1986 film Top Gun. After aerial combat resumed again in 1972 over North Vietnam the Navy had numerous TOPGUN graduates who were ready to take on the VPAF MiG-17, MiG-19 and MiG-21 pilots that had also been training and were prepared for the resumption of hostilities. The Navy's win/loss exchange ratio soared to over 20:1 before the loss of a Marine Phantom brought it back to 12.5:1 by 1973; an unqualified testament to the value of the TOPGUN approach and DACT. The USAF did not improve its exchange ratio at all in the same period and hurriedly began to adopt DACT, even to the point of inviting Navy F-8 Crusaders to visit a base in Thailand in 1972 to conduct DACT with the F-4 Phantoms based there.

On epätodennäköistä, että tilanne olisi muuttunut. Tekniikan kehitys on vain muuttanut osaamistarpeita. Nyt on mahdollista nähdä koko tilannekuva. Mutta tilannekuvan hallinta onkin sitten omalta osaltaan haastavaa.

Ei ole siis mitään järkeä hankkia kalliita leluja, joita ei sitten ole varaa käyttää ja sen takia vielä otettaisiin turpiin ilmasodassa, kun ei osattu toimia siellä kunnolla.

---

Tämä on vielä siksi erityisen tärkeää, että koneet hankittaneen, ja niitä voitaneen päivittää erilliserinä budjetista. Mutta koneilla lentäminen ja käyttö tulee tapahtua ihan puolustusvoimien toimintamenojen puitteissa.

---

Tässä en kommentoi koneiden välisiä eroja ollenkaan, ettei kennellekään tule paha mieli. Jos konemäärästä tingitään, sitten tilanne tältä osin luonnollisesti helpottuu.


6. Koneiden tulee täyttää tehtävänsä

Tämä on tietysti itsestään selvää. En ota tässä enempää kantaa, koska asiasta on keskusteltu muutenkin, ja en halua siihen paneutua tässä postauksessa. Tällä hetkellä kaikki vaihtoehdot pärjäävät venäläisille oikein hyvin. Ja uskoisin, että tietotekniikan kehityksen(tekoäly) myötä ero tulee säilymään. Vaikka Pak-Fa onkin ihan eri luokkaa kuin muut venäläiset koneet. Ja on mahdollista, ettei Pak-fa koskaan onnistu / tai sitä ei tule merkittäviä määriä. Venäjän talouden raamit näyttävät juuri nyt aika heikoilta. Siirtyminen uusiutuvaan energiaan vähentää Venäjän tuloja tulevaisuudessa koko ajan enemmän.



7. Hinta-laatusuhde on lopulta myös tärkeä

Jos meillä on useampi vaihtoehto, jotka täyttävät vaatimukset riittävän hyvin, sitten hinta-laatusuhteella on merkitystä. Tietysti, jos vain yksi vaihtoehto täyttää tarpeet, niin sitten ostetaan niitä sen verran, kuin on varaa. Mutta, kuten edellä kuvasin, todennäköisesti vaihtoehtoja on useampia. Tämä viimeinen kohta kietoutuu takaisin siihen haluttuun konemäärään ja tarpeeseen pystyä lentämään niillä budjetin toimintamenojen puitteissa.


---

Ilmavoimathan on sanonut, että vaikka kaikki koneet ovat tässä vaiheessa mukana, tiputtavat aikaisessa vaiheessa pois ne, joilla ei nähdä realistisia mahdollisuuksia, kahdesta syystä. 1) Ilmavoimien rajallisilla resursseilla on työläämpää testata kaikki koneet ja 2) ei ole reilua roikuttaa mukana myös osallistujille kalliissa kisassa pelkkinä kirittäjinä vaihtoehtoja, joilla ei ole realistisia mahdollisuuksia.

Eli, seurataan tilannetta. Niin kauan kuin kaikki vaihtoehdot ovat mukana, on meillä viisi realistista vaihtoehtoa.

Itse en ainakaan tiedä, mitä konetta ilmavoimille tullaan valitsemaan, ja montako kappaletta tarkalleen loppupeleissä. Muuttujia on monta.

Siksi foorumilla ei ehkä kannata lytätä mitään vaihtoehtoa. Siten jonkin yksittäisen konetyypin fanittajat helposti toimivat.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla, että jos ilmavoimien komentaja tulisi osallistumaan foorumille, saattaisi saada jonkinnäköisen fanboy-leiman aika nopeasti :rolleyes:

Foorumilla käydään paljon keskustelua aika detalji-asioistakin koneiden paremmuuden suhteen. Mutta isosta kuvasta vähemmän. Ehkä siksi on hyvä ottaa pieni katsaus tuohon isoon kuvaan. Käyn seuraavassa läpi ilmavoimien kannalta tärkeitä tekijöitä, kuvaan, miksi ne ovat tärkeitä, ja heitän myös muutaman luonnehdinnan eri vaihtoehdoista väliin konkretian luomiseksi.

1. Konetarve on 60 kappaletta

Ilmavoimat on tehnyt tämän asian selväksi moneen kertaan. Voi toki olla, että tällä koetetaan vain pumpata isot määrärahat, mutta en usko, että kyse on pelkästään siitä. Hornettejahan piti alunperin hankkia 67, mutta hankittiin 64, kun vähän tingattiin. Ehkä vähän vastaava tinkaus voi olla edessä myös nyt, mutta tuossa kuitenkin suuruusluokka.

Voi tietysti ajatella, että jos jokin kone olisi niin ylivoimainen suorituskyvyltään (alá F-22 Raptor), että sitä voisi sitten riittää vähempikin määrä, vaikka olisivat kalliimpiakin. Siinä on kuitenkin pari muttaa.

Hävittäjistä on tyypillisesti käytettävissä 2/3. Sitä voi hetkellisesti nostaa, jos tiedetään etukäteen, että tiettynä päivämääränä lähdetään höökimään. Silloin kaikki koneet pyritään huoltamaan kuntoon siihen ajankohtaan ja esim. harjoittelulennoista tingitään. Suomi ei kuitenkaan vastaanottavana puolena voi tarkasti tietää, milloin esiriput repäistäisiin auki. Ja esim. jo harmaa vaihe voisi vaatia lisääntynyttä ilmatoimintaa tunnistuslentojen ja muun valmiuden noston kautta.

60 koneesta 2/3 on 40kpl. Esim. 40 koneesta 2/3 olisi vain 26 kpl. Se rupeaa olemaan vähän vähän.

Suomi on iso maa. 1300 km maarajaa Venäjän kanssa ja lisäksi Suomenlahtea. Se vaatii koneita.

Koneiden vähäisempi määrä tarkoittaa myös, että hajauttaminen ei ole yhtä tehokasta. Vähäisemmät koneet ovat alttiita Totskille ja Iskandereille ym.

Lisäksi se rajoittaa operatiivisia kuvioita.

Pystyttäisiinkö esim. vähäisemmällä määrällä koneita ylläpitämään väliaikainen ilmaherruus päivän ajan Karjalan prikaatin toteuttamassa ratkaisevassa iskussa painopistealueen yläpuolella?


2. Konetta tulee olla saatavilla / koneen tule olla valmis

Luonnollisesti, jos konetta ei vielä / enää valmisteta, sitä ei voi tilata. Vastaavasti, Suomi ei voi ostaa täyttä raakiletta, koska kyse on niin tärkeästä operatiivisen suorituskyvyn järjestelmästä, että se ei ole mahdollista. NH-90 oli sellaista harrastustoimintaa, että niiden kanssa oli mahdollista toimia vähän eri tavoin. :rolleyes:

Jos miettii juuri tällä hetkellä asiaa, niin vaihtoehtoja olisi tasan kolme. Ja nämä seuraavassa järjestyksessä.

1. Superhornet. Täysin valmis, vaikka AESA-tutkan kanssa ollutkin teknisiä ongelmia
2. Rafale. Operatiivisesti valmis, mutta kypärätähtäin ja IRST eivät ilmeisesti vielä käytössä, eikä kaksisuuntaista datalinkkiä ohjukseen ole ilmeisesti edes tulossa?
3. Typhoon. Valitettavasti monenlaisia puutteita. Esim. Suomi ei välttämättä kiinnostunut, jos edes AESA-tutka ei ole saatavilla. Puutteita esim. sensorifuusion ja EW:n kanssa.

F-35 ja Gripen eivät ole vielä valmiita. Gripen ei ole edes vielä lentänyt.

Koneita ei kuitenkaan olla tilaamassa nyt, vaan vasta 2025 alkaen. Ja tilanne muuttuu osittain päinvastoin.

F-35 ja Gripen ovat todennäköisesti saavuttaneet sen tason, että niitä uskalletaan tilata. Sen sijaan muiden osalta on kysymys, onko niitä enää saatavissa. Esim. Superhornetin kohdalla uhka on akuutein. Kanadan mahdollinen tilaus edistäisi merkittävästi Superin linjastojen säilymistä. Samoin voi toki olla, että US NAVY tilaa vielä yllättävän pitkään, koska koneista on pula.


3. Koneiden tulee saada tukea ja kehittyä myös tulevaisuudessa

Suomi ei halua olla viimeinen tilaaja ja jäädä tyhjän päälle. Muuten huoltokulut nousevat.

Ja suurempi ongelma on, että koneen tulee kehittyä tulevaisuudessa. Olemme exponentiaalisella käyrällä tietotekniikan kehityksen ja esim. tekoälyn suhteen. Tämä tarkoittaa sitä, että absoluuttisesti ottaen koneiden eliniän aikana maailmamme tulee mullistumaan täydellisesti. Joissakin visioissa ihmiskunta on jo hävinnyt, kun koneäly on ottanut vallan. Tuskin näin sentään käy, mutta on selvää, että kone, jonka prosessoreja ei uusita ja ohjelmistoja kehitetä ei tule pärjäämään mukana.

Näiltä osin vahvimmilla ovat F-35 ja Gripen. Ne on suunniteltu jo lähtökohtaisesti tähän kehittyvään tulevaisuuteen.

Muiden koneiden osalta tukea ja kehitystä olisi todennäköisesti kyllä myös tulossa, mutta ei yhtä hyvin.


4. Koneiden kokoonpanon tulee tapahtua Suomessa ja/tai huoltovarmuus tulee luoda ja taata muilla keinoin

About kaikki viimeiset koneet on koottu Suomessa. Kokoaminen on paras tapa saada hankittua kunnollinen osaaminen ja kyky huoltaa ja korjata koneet itse.

Ilmavoimilla on tehty skenaario-analyysit siitä, miten pitkään hävittäjät riittävät ilmasodassa. Lopputulemia en kerro, mutta sen verran voi sanoa, että käyrissä on aika erinäköiset kulmakertoimet riippuen siitä, mikä on oma kyky huoltaa ja korjata koneita. Jos kykyä ei ole, on tilanne heikko, jos kyky on, niin pärjätään, sanotaanko vaikka "aika yllättävän hyvin".

Tämä johtuu esim. siitä, että koneet eivät välttämättä aina tuhoudu osumasta ilmataistelussa, vaan saavat vain vaurioita. Esim. BVR-ohjukset eivät todennäköisesti osu ihan suoraan kohdalle, jos lentäjä saa tehtyä väistöliikkeitä, mutta taistelukärjen sirpaleet voivat silti vahingoittaa konetta aika kaukaakin.

Esimerkki jatkosodasta.

http://www.tiede.fi/keskustelu/25823/ketju/lansiliittoutuneiden_konetappiot_ii_maailmansodassa

Suomen ilmavoimien tappiot ilmoitettiin seuraavasti: "Omat tappiot olivat 389 lentokonetta. Näistä tuhoutui ilmataistelussa 86 konetta ja vihollisen ilmatorjunnan alas ampumina 66 konetta. Muut tuhoutuivat erilaisissa onnettomuuksissa."

Osumia koneisiin tuli useamminkin kuin 86 koneeseen. Mutta ne pääsivät kotiin ja koneet korjattiin. Valtaosa koneista tuhoutuikin siis onnettomuuksista. Niistä ei enää kalua saanut.

Tältä osin F-35:den osalta on ollut pientä epävarmuutta. Suomi tarvitsee Israel-tyyppisen diilin.


5. Koneita tulee olla varaa käyttää ja lentää

Tähän on kaksi syytä.

1. Vaikka koneiden hankinta onkin iso kertapaukku, 2/3 koko niiden elinkaaren aikaisista kuluista muodostuu kuitenkin lentämisestä, huoltamisesta, päivityksistä ja erilaisen tuki-ja koulutus-infran kehityksestä ja ylläpidosta.

Siksi ilmavoimat tarkastelee nimenomaan vaihtoehtojen kokonaiselinkaarikuluja.

2. Kautta ilmasodan historian, lukuisat esimerkit ovat osoittaneet sen, että tärkein tekijä ilmataistelussa on lentäjien osaaminen. Tästä esim. yksi erittäin hyvä esimerkki Vietnamista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dissimilar_air_combat_training



On epätodennäköistä, että tilanne olisi muuttunut. Tekniikan kehitys on vain muuttanut osaamistarpeita. Nyt on mahdollista nähdä koko tilannekuva. Mutta tilannekuvan hallinta onkin sitten omalta osaltaan haastavaa.

Ei ole siis mitään järkeä hankkia kalliita leluja, joita ei sitten ole varaa käyttää ja sen takia vielä otettaisiin turpiin ilmasodassa, kun ei osattu toimia siellä kunnolla.

---

Tämä on vielä siksi erityisen tärkeää, että koneet hankittaneen, ja niitä voitaneen päivittää erilliserinä budjetista. Mutta koneilla lentäminen ja käyttö tulee tapahtua ihan puolustusvoimien toimintamenojen puitteissa.

---

Tässä en kommentoi koneiden välisiä eroja ollenkaan, ettei kennellekään tule paha mieli. Jos konemäärästä tingitään, sitten tilanne tältä osin luonnollisesti helpottuu.


6. Koneiden tulee täyttää tehtävänsä

Tämä on tietysti itsestään selvää. En ota tässä enempää kantaa, koska asiasta on keskusteltu muutenkin, ja en halua siihen paneutua tässä postauksessa. Tällä hetkellä kaikki vaihtoehdot pärjäävät venäläisille oikein hyvin. Ja uskoisin, että tietotekniikan kehityksen(tekoäly) myötä ero tulee säilymään. Vaikka Pak-Fa onkin ihan eri luokkaa kuin muut venäläiset koneet. Ja on mahdollista, ettei Pak-fa koskaan onnistu / tai sitä ei tule merkittäviä määriä. Venäjän talouden raamit näyttävät juuri nyt aika heikoilta. Siirtyminen uusiutuvaan energiaan vähentää Venäjän tuloja tulevaisuudessa koko ajan enemmän.



7. Hinta-laatusuhde on lopulta myös tärkeä

Jos meillä on useampi vaihtoehto, jotka täyttävät vaatimukset riittävän hyvin, sitten hinta-laatusuhteella on merkitystä. Tietysti, jos vain yksi vaihtoehto täyttää tarpeet, niin sitten ostetaan niitä sen verran, kuin on varaa. Mutta, kuten edellä kuvasin, todennäköisesti vaihtoehtoja on useampia. Tämä viimeinen kohta kietoutuu takaisin siihen haluttuun konemäärään ja tarpeeseen pystyä lentämään niillä budjetin toimintamenojen puitteissa.


---

Ilmavoimathan on sanonut, että vaikka kaikki koneet ovat tässä vaiheessa mukana, tiputtavat pois ne, joilla ei nähdä realistisia mahdollisuuksia aikaisessa vaiheessa, kahdesta syystä. 1) Ilmavoimien rajallisilla resursseilla on työläämpää testata kaikki koneet ja 2) ei ole reilua roikuttaa mukana myös osallistujille kalliissa kisassa pelkkinä kirittäjinä vaihtoehtoja, joilla ei ole realistisia mahdollisuuksia.

Eli, seurataan tilannetta. Niin kauan kuin kaikki vaihtoehdot ovat mukana, on meillä viisi realistista vaihtoehtoa.

Itse en ainakaan tiedä, mitä konetta ilmavoimille tullaan valitsemaan, ja montako kappaletta tarkalleen loppupeleissä. Muuttujia on monta.

Siksi foorumilla ei ehkä kannata lytätä mitään vaihtoehtoa. Siten jonkin yksittäisen konetyypin fanittajat helposti toimivat.
Olipas mukava lukea ajatuksella tehtyä analyysiä vaikka en ihan jokaisesta kohdasta 100% samaa mieltä olekaan. Vielä kun puolin ja toisin noita ylläolevassakin esiintyviä "mielensäpahoittamisia" ja "fanituksia" saataisiin kitkettyä pois (itsekullakin peiliin katsottavaa), niin keskustelu olisi vieläkin kivempaa.
 
Olipas mukava lukea ajatuksella tehtyä analyysiä vaikka en ihan jokaisesta kohdasta 100% samaa mieltä olekaan. Vielä kun puolin ja toisin noita ylläolevassakin esiintyviä "mielensäpahoittamisia" ja "fanituksia" saataisiin kitkettyä pois (itsekullakin peiliin katsottavaa), niin keskustelu olisi vieläkin kivempaa.

Jep, olisin voinut kirjoittaa täysin kuivasti, mutta tuo oli samalla vähän tuollainen epilogi faniboyttelylle.

Mennään tästä eteenpäin kaikki käsikädessä yhdessä hymisten eteenpäin :)
 
Niin kauan kuin kaikki vaihtoehdot ovat mukana, on meillä viisi realistista vaihtoehtoa.
Tämä on se kohta josta uskaltaisin olla vahvimmin eri mieltä. Ostajan etuhan on pitää useita myyjiä tarjouskisassa mukana (myös sellaisia joilla realistisia mahkuja ei ole). Millaiset kertoimet itse antaisit esim Eurofighterille tulla valituksi?
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla, että jos ilmavoimien komentaja tulisi osallistumaan foorumille, saattaisi saada jonkinnäköisen fanboy-leiman aika nopeasti :rolleyes:

Foorumilla käydään paljon keskustelua aika detalji-asioistakin koneiden paremmuuden suhteen. Mutta isosta kuvasta vähemmän. Ehkä siksi on hyvä ottaa pieni katsaus tuohon isoon kuvaan. Käyn seuraavassa läpi ilmavoimien kannalta tärkeitä tekijöitä, kuvaan, miksi ne ovat tärkeitä, ja heitän myös muutaman luonnehdinnan eri vaihtoehdoista väliin konkretian luomiseksi.

1. Konetarve on 60 kappaletta

Ilmavoimat on tehnyt tämän asian selväksi moneen kertaan. Voi toki olla, että tällä koetetaan vain pumpata isot määrärahat, mutta en usko, että kyse on pelkästään siitä. Hornettejahan piti alunperin hankkia 67, mutta hankittiin 64, kun vähän tingattiin. Ehkä vähän vastaava tinkaus voi olla edessä myös nyt, mutta tuossa kuitenkin suuruusluokka.

Voi tietysti ajatella, että jos jokin kone olisi niin ylivoimainen suorituskyvyltään (alá F-22 Raptor), että sitä voisi sitten riittää vähempikin määrä, vaikka olisivat kalliimpiakin. Siinä on kuitenkin pari muttaa.

Hävittäjistä on tyypillisesti käytettävissä 2/3. Sitä voi hetkellisesti nostaa, jos tiedetään etukäteen, että tiettynä päivämääränä lähdetään höökimään. Silloin kaikki koneet pyritään huoltamaan kuntoon siihen ajankohtaan ja esim. harjoittelulennoista tingitään. Suomi ei kuitenkaan vastaanottavana puolena voi tarkasti tietää, milloin esiriput repäistäisiin auki. Ja esim. jo harmaa vaihe voisi vaatia lisääntynyttä ilmatoimintaa tunnistuslentojen ja muun valmiuden noston kautta.

60 koneesta 2/3 on 40kpl. Esim. 40 koneesta 2/3 olisi vain 26 kpl. Se rupeaa olemaan vähän vähän.

Suomi on iso maa. 1300 km maarajaa Venäjän kanssa ja lisäksi Suomenlahtea. Se vaatii koneita.

Koneiden vähäisempi määrä tarkoittaa myös, että hajauttaminen ei ole yhtä tehokasta. Vähäisemmät koneet ovat alttiita Totskille ja Iskandereille ym.

Lisäksi se rajoittaa operatiivisia kuvioita.

Pystyttäisiinkö esim. vähäisemmällä määrällä koneita ylläpitämään väliaikainen ilmaherruus päivän ajan Karjalan prikaatin toteuttamassa ratkaisevassa iskussa painopistealueen yläpuolella?


2. Konetta tulee olla saatavilla / koneen tule olla valmis

Luonnollisesti, jos konetta ei vielä / enää valmisteta, sitä ei voi tilata. Vastaavasti, Suomi ei voi ostaa täyttä raakiletta, koska kyse on niin tärkeästä operatiivisen suorituskyvyn järjestelmästä, että se ei ole mahdollista. NH-90 oli sellaista harrastustoimintaa, että niiden kanssa oli mahdollista toimia vähän eri tavoin. :rolleyes:

Jos miettii juuri tällä hetkellä asiaa, niin vaihtoehtoja olisi tasan kolme. Ja nämä seuraavassa järjestyksessä.

1. Superhornet. Täysin valmis, vaikka AESA-tutkan kanssa ollutkin teknisiä ongelmia
2. Rafale. Operatiivisesti valmis, mutta kypärätähtäin ja IRST eivät ilmeisesti vielä käytössä, eikä kaksisuuntaista datalinkkiä ohjukseen ole ilmeisesti edes tulossa?
3. Typhoon. Valitettavasti monenlaisia puutteita. Esim. Suomi ei välttämättä kiinnostunut, jos edes AESA-tutka ei ole saatavilla. Puutteita esim. sensorifuusion ja EW:n kanssa.

F-35 ja Gripen eivät ole vielä valmiita. Gripen ei ole edes vielä lentänyt.

Koneita ei kuitenkaan olla tilaamassa nyt, vaan vasta 2025 alkaen. Ja tilanne muuttuu osittain päinvastoin.

F-35 ja Gripen ovat todennäköisesti saavuttaneet sen tason, että niitä uskalletaan tilata. Sen sijaan muiden osalta on kysymys, onko niitä enää saatavissa. Esim. Superhornetin kohdalla uhka on akuutein. Kanadan mahdollinen tilaus edistäisi merkittävästi Superin linjastojen säilymistä. Samoin voi toki olla, että US NAVY tilaa vielä yllättävän pitkään, koska koneista on pula.


3. Koneiden tulee saada tukea ja kehittyä myös tulevaisuudessa

Suomi ei halua olla viimeinen tilaaja ja jäädä tyhjän päälle. Muuten huoltokulut nousevat.

Ja suurempi ongelma on, että koneen tulee kehittyä tulevaisuudessa. Olemme exponentiaalisella käyrällä tietotekniikan kehityksen ja esim. tekoälyn suhteen. Tämä tarkoittaa sitä, että absoluuttisesti ottaen koneiden eliniän aikana maailmamme tulee mullistumaan täydellisesti. Joissakin visioissa ihmiskunta on jo hävinnyt, kun koneäly on ottanut vallan. Tuskin näin sentään käy, mutta on selvää, että kone, jonka prosessoreja ei uusita ja ohjelmistoja kehitetä ei tule pärjäämään mukana.

Näiltä osin vahvimmilla ovat F-35 ja Gripen. Ne on suunniteltu jo lähtökohtaisesti tähän kehittyvään tulevaisuuteen.

Muiden koneiden osalta tukea ja kehitystä olisi todennäköisesti kyllä myös tulossa, mutta ei yhtä hyvin.


4. Koneiden kokoonpanon tulee tapahtua Suomessa ja/tai huoltovarmuus tulee luoda ja taata muilla keinoin

About kaikki viimeiset koneet on koottu Suomessa. Kokoaminen on paras tapa saada hankittua kunnollinen osaaminen ja kyky huoltaa ja korjata koneet itse.

Ilmavoimilla on tehty skenaario-analyysit siitä, miten pitkään hävittäjät riittävät ilmasodassa. Lopputulemia en kerro, mutta sen verran voi sanoa, että käyrissä on aika erinäköiset kulmakertoimet riippuen siitä, mikä on oma kyky huoltaa ja korjata koneita. Jos kykyä ei ole, on tilanne heikko, jos kyky on, niin pärjätään, sanotaanko vaikka "aika yllättävän hyvin".

Tämä johtuu esim. siitä, että koneet eivät välttämättä aina tuhoudu osumasta ilmataistelussa, vaan saavat vain vaurioita. Esim. BVR-ohjukset eivät todennäköisesti osu ihan suoraan kohdalle, jos lentäjä saa tehtyä väistöliikkeitä, mutta taistelukärjen sirpaleet voivat silti vahingoittaa konetta aika kaukaakin.

Esimerkki jatkosodasta.

http://www.tiede.fi/keskustelu/25823/ketju/lansiliittoutuneiden_konetappiot_ii_maailmansodassa

Suomen ilmavoimien tappiot ilmoitettiin seuraavasti: "Omat tappiot olivat 389 lentokonetta. Näistä tuhoutui ilmataistelussa 86 konetta ja vihollisen ilmatorjunnan alas ampumina 66 konetta. Muut tuhoutuivat erilaisissa onnettomuuksissa."

Osumia koneisiin tuli useamminkin kuin 86 koneeseen. Mutta ne pääsivät kotiin ja koneet korjattiin. Valtaosa koneista tuhoutuikin siis onnettomuuksista. Niistä ei enää kalua saanut.

Tältä osin F-35:den osalta on ollut pientä epävarmuutta. Suomi tarvitsee Israel-tyyppisen diilin.

---

Edit. Vielä kaksi lisäpointtia tähän.

1. Oma huolto ja korjaus tuottaa sujuvimman palvelun myös rauhan aikana.
2. Hornetin osalta todettiin, että tämä oli halvin ratkaisu. Vaikka kokoaminen Suomessa nosti hankintahintaa, se enemmän kuin voitettiin takaisin edullisemissa kuluissa käytön ja huollon osalta.

5. Koneita tulee olla varaa käyttää ja lentää

Tähän on kaksi syytä.

1. Vaikka koneiden hankinta onkin iso kertapaukku, 2/3 koko niiden elinkaaren aikaisista kuluista muodostuu kuitenkin lentämisestä, huoltamisesta, päivityksistä ja erilaisen tuki-ja koulutus-infran kehityksestä ja ylläpidosta.

Siksi ilmavoimat tarkastelee nimenomaan vaihtoehtojen kokonaiselinkaarikuluja.

2. Kautta ilmasodan historian, lukuisat esimerkit ovat osoittaneet sen, että tärkein tekijä ilmataistelussa on lentäjien osaaminen. Tästä esim. yksi erittäin hyvä esimerkki Vietnamista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dissimilar_air_combat_training



On epätodennäköistä, että tilanne olisi muuttunut. Tekniikan kehitys on vain muuttanut osaamistarpeita. Nyt on mahdollista nähdä koko tilannekuva. Mutta tilannekuvan hallinta onkin sitten omalta osaltaan haastavaa.

Ei ole siis mitään järkeä hankkia kalliita leluja, joita ei sitten ole varaa käyttää ja sen takia vielä otettaisiin turpiin ilmasodassa, kun ei osattu toimia siellä kunnolla.

---

Tämä on vielä siksi erityisen tärkeää, että koneet hankittaneen, ja niitä voitaneen päivittää erilliserinä budjetista. Mutta koneilla lentäminen ja käyttö tulee tapahtua ihan puolustusvoimien toimintamenojen puitteissa.

---

Tässä en kommentoi koneiden välisiä eroja ollenkaan, ettei kennellekään tule paha mieli. Jos konemäärästä tingitään, sitten tilanne tältä osin luonnollisesti helpottuu.


6. Koneiden tulee täyttää tehtävänsä

Tämä on tietysti itsestään selvää. En ota tässä enempää kantaa, koska asiasta on keskusteltu muutenkin, ja en halua siihen paneutua tässä postauksessa. Tällä hetkellä kaikki vaihtoehdot pärjäävät venäläisille oikein hyvin. Ja uskoisin, että tietotekniikan kehityksen(tekoäly) myötä ero tulee säilymään. Vaikka Pak-Fa onkin ihan eri luokkaa kuin muut venäläiset koneet. Ja on mahdollista, ettei Pak-fa koskaan onnistu / tai sitä ei tule merkittäviä määriä. Venäjän talouden raamit näyttävät juuri nyt aika heikoilta. Siirtyminen uusiutuvaan energiaan vähentää Venäjän tuloja tulevaisuudessa koko ajan enemmän.



7. Hinta-laatusuhde on lopulta myös tärkeä

Jos meillä on useampi vaihtoehto, jotka täyttävät vaatimukset riittävän hyvin, sitten hinta-laatusuhteella on merkitystä. Tietysti, jos vain yksi vaihtoehto täyttää tarpeet, niin sitten ostetaan niitä sen verran, kuin on varaa. Mutta, kuten edellä kuvasin, todennäköisesti vaihtoehtoja on useampia. Tämä viimeinen kohta kietoutuu takaisin siihen haluttuun konemäärään ja tarpeeseen pystyä lentämään niillä budjetin toimintamenojen puitteissa.


---

Ilmavoimathan on sanonut, että vaikka kaikki koneet ovat tässä vaiheessa mukana, tiputtavat aikaisessa vaiheessa pois ne, joilla ei nähdä realistisia mahdollisuuksia, kahdesta syystä. 1) Ilmavoimien rajallisilla resursseilla on työläämpää testata kaikki koneet ja 2) ei ole reilua roikuttaa mukana myös osallistujille kalliissa kisassa pelkkinä kirittäjinä vaihtoehtoja, joilla ei ole realistisia mahdollisuuksia.

Eli, seurataan tilannetta. Niin kauan kuin kaikki vaihtoehdot ovat mukana, on meillä viisi realistista vaihtoehtoa.

Itse en ainakaan tiedä, mitä konetta ilmavoimille tullaan valitsemaan, ja montako kappaletta tarkalleen loppupeleissä. Muuttujia on monta.

Siksi foorumilla ei ehkä kannata lytätä mitään vaihtoehtoa. Siten jonkin yksittäisen konetyypin fanittajat helposti toimivat.
Rafalella on käsittääkseni tarkoitus lentää aina 2060 luvulle. Kypärä tähtäin tulee seuraavan päivityksen yhteydessä ilmeisesti.
 
...Koneita ei kuitenkaan olla tilaamassa nyt, vaan vasta 2025 alkaen. Ja tilanne muuttuu osittain päinvastoin.....---
....tiputtavat aikaisessa vaiheessa pois ne, joilla ei nähdä realistisia mahdollisuuksia.............
Tilaus tehdään nykyaikataulun mukaan joskus 2021, (ensi)toimitukset joskus 2023-2025. Vuoden 2026 loppuun mennessä IOC ja 2031 mennessä FOC. Koneiden tekninen arviointi, johon päätös pitkälti perustuu, suoritetaan tämä vuosikymmenen loppuun mennessä.

Tarjouskilpailun pelihenkisistä syistä, kilpailijamäärä halutaan varmasti pitää suurena loppuun asti, oletuksena siis että kilpailu madaltaa hintoja.

///

Omasta näkökulmasta valintaan suuresti vaikuttavia tekijöitä:

-hankintakustannus
-konelukumäärä
-elinkaarikustannukset(sisältäen käyttö ja päivitykset)
-poliittis-strategiset näkökulmat
-yleinen tekninen suorituskyky
-teknisen suorituskyvyn kehitysnäkymät
-teollisen yhteistyön konkreettiset mahdollisuudet
-tekninen luotettavuus/kypsyys
-mahdollisuus erittäin itsenäiseen varaosa&huoltokykyyn
-pääsy lähdekoodiin
-soveltuvuus maantietukikohta(TM) käyttöön
-sensorifuusio ja datalinkki-intregraatiot omiin järjestelmiin
-Meteor yhteensopivuus
-JASSM yhteensopivuus
 
Viimeksi muokattu:
1. Konetarve on 60 kappaletta

Ilmavoimat on tehnyt tämän asian selväksi moneen kertaan. Voi toki olla, että tällä koetetaan vain pumpata isot määrärahat, mutta en usko, että kyse on pelkästään siitä. Hornettejahan piti alunperin hankkia 67, mutta hankittiin 64, kun vähän tingattiin. Ehkä vähän vastaava tinkaus voi olla edessä myös nyt, mutta tuossa kuitenkin suuruusluokka.

Voi tietysti ajatella, että jos jokin kone olisi niin ylivoimainen suorituskyvyltään (alá F-22 Raptor), että sitä voisi sitten riittää vähempikin määrä, vaikka olisivat kalliimpiakin. Siinä on kuitenkin pari muttaa.

Hävittäjistä on tyypillisesti käytettävissä 2/3. Sitä voi hetkellisesti nostaa, jos tiedetään etukäteen, että tiettynä päivämääränä lähdetään höökimään. Silloin kaikki koneet pyritään huoltamaan kuntoon siihen ajankohtaan ja esim. harjoittelulennoista tingitään. Suomi ei kuitenkaan vastaanottavana puolena voi tarkasti tietää, milloin esiriput repäistäisiin auki. Ja esim. jo harmaa vaihe voisi vaatia lisääntynyttä ilmatoimintaa tunnistuslentojen ja muun valmiuden noston kautta.

60 koneesta 2/3 on 40kpl. Esim. 40 koneesta 2/3 olisi vain 26 kpl. Se rupeaa olemaan vähän vähän.

Suomi on iso maa. 1300 km maarajaa Venäjän kanssa ja lisäksi Suomenlahtea. Se vaatii koneita.

Koneiden vähäisempi määrä tarkoittaa myös, että hajauttaminen ei ole yhtä tehokasta. Vähäisemmät koneet ovat alttiita Totskille ja Iskandereille ym.

Lisäksi se rajoittaa operatiivisia kuvioita.

Pystyttäisiinkö esim. vähäisemmällä määrällä koneita ylläpitämään väliaikainen ilmaherruus päivän ajan Karjalan prikaatin toteuttamassa ratkaisevassa iskussa painopistealueen yläpuolella?

Jos ajatellaan taisteluvalmiina olevan 40 Hornetia nykyisestä 62 Hornetista, niin moneenko paikkaan niistäkään oikeasti riittää? Jos jaamme Suomen kolmeen ilmapuolustusvyöhykkeeseen, eteläiseen, keskiseen ja pohjoiseen, niin se tarkoittaa kolmea parvea ja yhtä varakonetta per ilmapuolustusvyöhyke. Onko hävittäjätorjuntaa nykyiselläänkään tarkoitettu levitettäväksi noin laajalle noin heikolla kattavuudella? Mitä siitä on jäljellä ensimmäisten tappioiden jälkeen?

En henkilökohtaisesti pidä konemäärän maltillista alenemista katastrofina. Ei venäläisilläkään ole nyt saati tulevaisuudessa niin paljon koneita kuin joskus 1990-luvulla. On yleismaailmallinen ilmiö, että uusia kaluja hankitaan vähemmän kuin vanhoja.

Jos miettii juuri tällä hetkellä asiaa, niin vaihtoehtoja olisi tasan kolme. Ja nämä seuraavassa järjestyksessä.

1. Superhornet. Täysin valmis, vaikka AESA-tutkan kanssa ollutkin teknisiä ongelmia

Täsmälleen! :cool:

Super Herhiläinen (rakastavammin "Super Ötökkä") lienee hinta-laatu-suhteeltaan paras konetyyppi, joka markkinoilta löytyy täysin taisteluvalmiina tällä hetkellä. Lastentaudit on karsittu, ovathan vanhimmat koneyksilöt pian vanhempia kuin niitä lentävät miehet. Laajasta asevalikoimasta löytyy jotakin jokaisen makuun, ja asevalikoima koostuu suurella volyymilla tuotettavista amerikkalaisaseista (=edullisuus). Kaikkia hienouksia konetyypissä ei ole, mutta tilaa niille konetyyppiin sisällytetyille laitteistolle on sitten senkin edestä. Myös aseita ja polttoainetta menee kyytiin vähintään riittävästi. Ankariin olosuhteisiin suunnitelluista laivastohävittäjistä on ennestään hyviä kokemuksia Suomessa, ja konetyypin takuumiehenä toimii maailman mahtavin valtio.

Samaa sisaruskatrasta edustava Murisija (rakastavammin "Harmaakarhu") on myös mielenkiintoinen lentolaite. Muutama parvi näitä koneita menisi samalla huollolla kuin Super Herhiläiset. Koneet voisivat helpottaa pitkän kantaman ilmatorjunnan maalittamista JASSM-risteilyohjuksille sekä tehdä etulinjassa lentämisen nykyistä realistisemmaksi.

Sen sijaan muiden osalta on kysymys, onko niitä enää saatavissa. Esim. Superhornetin kohdalla uhka on akuutein. Kanadan mahdollinen tilaus edistäisi merkittävästi Superin linjastojen säilymistä. Samoin voi toki olla, että US NAVY tilaa vielä yllättävän pitkään, koska koneista on pula.

Jos Kanada tilaa Super Hornetia oikeasti ison määrän, eikä vain stop-gap-ratkaisuna F-35:n valmistumista odotellessa, niin tällöin Suomen olisi helpompi sitoutua Super Hornetiin. Tai siis Super Hornet olisi realistinen vaihtoehto Suomelle.

Yhdysvaltain laivastoa tuskin kiinnostaa tilata konetyyppiä enää 2020-luvulla, en ainakaan itse usko siihen. Rahat menevät 6. sukupolven hävittäjien kehittämiseen sekä F-35C:n tilauksiin.

3. Koneiden tulee saada tukea ja kehittyä myös tulevaisuudessa

Suomi ei halua olla viimeinen tilaaja ja jäädä tyhjän päälle. Muuten huoltokulut nousevat.

Suomi ei varmaankaan halua olla viimeinen tilaaja, mutta pidän mahdollisena, että siihen päädytään enemmän tai vähemmän pakon edessä. Oikeastaan Typhoonia tai Super Hornetia ostaessamme olemme käytännössä varmasti viimeinen tilaaja. Onko se sitten katastrofi? En usko, kunhan edes joku vähän merkittävämpi käyttäjä (tai mielellään useampi) suunnittelee käyttävänsä koneita samoihin päiviin kuin mekin. Hyvin tässä on Hornetinkin kanssa pärjätty, vaikka maailman viimeinen C-mallin kone koottiinkin Suomen ilmavoimille.

Ja suurempi ongelma on, että koneen tulee kehittyä tulevaisuudessa. Olemme exponentiaalisella käyrällä tietotekniikan kehityksen ja esim. tekoälyn suhteen. Tämä tarkoittaa sitä, että absoluuttisesti ottaen koneiden eliniän aikana maailmamme tulee mullistumaan täydellisesti. Joissakin visioissa ihmiskunta on jo hävinnyt, kun koneäly on ottanut vallan. Tuskin näin sentään käy, mutta on selvää, että kone, jonka prosessoreja ei uusita ja ohjelmistoja kehitetä ei tule pärjäämään mukana.

Olet väärässä, olet täysin väärässä! :eek: Teknologinen kehitys on nimenomaan hiipumassa. Alamme kuolemaan tauteihin, jotka ennen paranivat antibiooteilla. Mooren laki on henkitoreissaan. Yhdistämällä tähän vielä ihmiskunnan moraalinen rappio ja loppuvat luonnovarat, en odota tulevaisuuden tuovan ihmeitä mukanaan.

4. Koneiden kokoonpanon tulee tapahtua Suomessa ja/tai huoltovarmuus tulee luoda ja taata muilla keinoin

About kaikki viimeiset koneet on koottu Suomessa. Kokoaminen on paras tapa saada hankittua kunnollinen osaaminen ja kyky huoltaa ja korjata koneet itse.

Ilmavoimilla on tehty skenaario-analyysit siitä, miten pitkään hävittäjät riittävät ilmasodassa. Lopputulemia en kerro, mutta sen verran voi sanoa, että käyrissä on aika erinäköiset kulmakertoimet riippuen siitä, mikä on oma kyky huoltaa ja korjata koneita. Jos kykyä ei ole, on tilanne heikko, jos kyky on, niin pärjätään, sanotaanko vaikka "aika yllättävän hyvin".

Tämä johtuu esim. siitä, että koneet eivät välttämättä aina tuhoudu osumasta ilmataistelussa, vaan saavat vain vaurioita. Esim. BVR-ohjukset eivät todennäköisesti osu ihan suoraan kohdalle, jos lentäjä saa tehtyä väistöliikkeitä, mutta taistelukärjen sirpaleet voivat silti vahingoittaa konetta aika kaukaakin.

Olen samaa mieltä huoltovarmuuden tärkeydestä. Huollot ja korjaukset pitää pystyä tekemään kotimaassa, ulkomaisista toimijoista ei pidä olla liian riippuvainen.

Sen sijaan suhtaudun varsin skeptisesti sotavaurioiden korjaukseen. Syitä on kaksi: toinen koskee sodan kestoa, toinen koskee uuden konetyypin todennäköistä yksimoottorisuutta. Vaikka maalla tuleekin perinteisesti paljon enemmän haavakkoja kuin totaalituhoja, niin ilmassa väitän tilanteen olevan juuri toisin päin. Nykyaikaiset konetyypit ovat aika paljon herkempiä kuin Mersut ja Brewsterit.
 
Tilaus tehdään nykyaikataulun mukaan joskus 2021, toimitukset joskus 2023-2025. Vuoden 2026 loppuun mennessä IOC ja 2031 mennessä FOC. Koneiden tekninen arviointi, johon päätös pitkälti perustuu, suoritetaan tämä vuosikymmenen loppuun mennessä.

Tarjouskilpailun pelihenkisistä syistä, kilpailijamäärä halutaan varmasti pitää suurena loppuun asti, oletuksena siis että kilpailu madaltaa hintoja.

///

Omasta näkökulmasta valintaan suuresti vaikuttavia tekijöitä:

-hankintakustannus
-konelukumäärä
-elinkaarikustannukset(sisältäen käyttö ja päivitykset)
-poliittis-strategiset näkökulmat
-yleinen tekninen suorituskyky
-teknisen suorituskyvyn kehitysnäkymät
-teollisen yhteistyön konkreettiset mahdollisuudet
-tekninen luotettavuus/kypsyys
-mahdollisuus erittäin itsenäiseen varaosa&huoltokykyyn
-pääsy lähdekoodiin
-soveltuvuus maantietukikohta(TM) käyttöön
-sensorifuusio ja datalinkki-intregraatiot omiin järjestelmiin
-Meteor yhteensopivuus
-JASSM yhteensopivuus
Rafalehan olisi aika kova tuossa joukossa.
 
Tämä on se kohta josta uskaltaisin olla vahvimmin eri mieltä. Ostajan etuhan on pitää useita myyjiä tarjouskisassa mukana (myös sellaisia joilla realistisia mahkuja ei ole). Millaiset kertoimet itse antaisit esim Eurofighterille tulla valituksi?

Tarjouskilpailun pelihenkisistä syistä, kilpailijamäärä halutaan varmasti pitää suurena loppuun asti, oletuksena siis että kilpailu madaltaa hintoja.

Ihan samaa mieltä. Tuo edellä oli vain, mitä ilmavoimat oli asiasta ilmaissut. Jokaisen vaihtoehdon kohdalle on helppo keksiä karsivia tekijöitä, esim. edellä olevaa listaa soveltamalla.

EF Typhoon on monelta osin vaihtoehdoista selkeästi paras ilmaherruuskone (raaka suorituskyky, supercruise, lakikorkeus). Lisäksi esim. Kuwait-diilin myötä kehitystyö on saanut uutta pakotettua puhtia (esim. se AESA).

Pointti joka tapauksessa on, että meillä on viisi realistista vaihtoehtoa. Se on ilahduttava määrä. Viimeksi oli vain 4, ja niistäkin Gripen oli aika lailla ulkona, koska oli niin keskeneräinen.
 
Pointti joka tapauksessa on, että meillä on viisi realistista vaihtoehtoa. Se on ilahduttava määrä. Viimeksi oli vain 4, ja niistäkin Gripen oli aika lailla ulkona, koska oli niin keskeneräinen.

Viime kerralla ei oikeastaan ollut kuin kaksi realistista vaihtoehtoa. MiG-29 tiputettiin pois paitsi vanhentuneena niin myös poliittisista syistä. Gripen taas tipahteli noihin aikoihin ihan itsekseen taivaalta. F-16 olisi ollut Suomelle paras ja edullisin vaihtoehto, mutta jostakin syystä eivät tarjonneet sitä C/D -versiona.

Siksipä jäljelle jäi vain Mirage 2000 ja F/A-18 C/D. Ja jälkimmäiseen oli saatavana the Mighty AMRAAM.

Nyt tilanne lienee aidosti monipuolisempi. Toki siihen hankintapäätökseen on vielä useampi vuosi aikaa, joten kaikenlaista voi tapahtua.
 
Nykyaikaiset konetyypit ovat aika paljon herkempiä kuin Mersut ja Brewsterit

Mites onnettomuustilastot tänä päivänä vs. menneisyys? Vai mitä tarkoitat herkkyydellä?

Pitää muistaa myös se, että elektroniikka, ohjelmistot ja näiden ohjaamat lentopinnat mahdollistavat järjestelmän rakentamisen myös mukautuvaksi jos tulee vikoja tai osumaa.

Edit: Nykykoneiden "herkkyyttä": https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Negev_mid-air_collision

Kaikki kunnia vanhoille koneille ja lentäjille, mutta eipä kannata paljoa alkaa väheksymään tämän päivänkään lentäjiä ja lennonohjausjärjestelmiä.
 
Viimeksi muokattu:
Hävittäjistä on tyypillisesti käytettävissä 2/3. Sitä voi hetkellisesti nostaa, jos tiedetään etukäteen, että tiettynä päivämääränä lähdetään höökimään. Silloin kaikki koneet pyritään huoltamaan kuntoon siihen ajankohtaan ja esim. harjoittelulennoista tingitään. Suomi ei kuitenkaan vastaanottavana puolena voi tarkasti tietää, milloin esiriput repäistäisiin auki. Ja esim. jo harmaa vaihe voisi vaatia lisääntynyttä ilmatoimintaa tunnistuslentojen ja muun valmiuden noston kautta.

Kuuden päivän sodassa vuonna 1967 Israelin Ilmavoimat kykenivät saavuttamaan jopa 96 %:n käyttöasteen. Lisäksi lentäjät pystyivät lentämään jopa 8 sortieta per päivä, kun arabeilla määrä oli 2 sortieta per päivä. Mikä olisi maksimi suoritus Suomessa, jos tilanteeseen osattaisiin varautua ajoissa? Menisikö jonnekin 75-85% ja 5-6 sortieta päivässä -tasolle.

Länsimaat - Yhdysvallat etunenässä - tarjoavat molempien suhteen vähän huonon vertailukohdan. Länsimaat kun rakentavat todella isoja, jopa satojen koneiden, strike packageja, joilla iskevät vihollisen kimppuun. Tuollaisten iskujen suunnittelu ja briiffaus vie tuhottomasti aikaa. Siksi kukin lentäjä kykenee osallistumaan korkeintaan yhteen tai kahteen strike packageen per päivä. Toinen juttu on se, että Jenkeillä matka kentältä kohteelle on aina pitkä, ja siihen sisältyy useita ilmatankkauksia ja monenlaista koreografiaa lennon aikana. Suomella (ja Israelilla) lentosuoritteet olisivat huomattavasti lyhyempiä. Eli jos Jenkeillä tyypillinen taistelulento kestää 4-5 tuntia, niin meillä se on 0,5 - 1 tuntia.

Jenkeillä on myös kalustoa millä mällätä. Jos jollakin koneella ei vasemman laskutelineen hydrauliikkaanturi toimi, niin koneella ei lennetä. Jos Suomi taistelisi olemassaolostaan, niin ilmaan pistettäisiin varmasti jokainen kone, joka vaan kentän pinnasta nousee. Siksi käyttöaste olisi varmasti korkeampi kuin tuo 2/3-osaa.
 
Back
Top