Ilmavoimien tulevaisuus

Kun on vuosia sivusta seurannut tuota intiaanien konehankintaa niin toivon todella, että meikäläiset Ilmavoimat hoitavat homman kunnialla kotiin, niinkuin edelliselläkin kerralla. Luottoni on kova.

Onko yhtä kova luotto poliitikkoihin? Tässä maassa ei meinaan vielä ole sotilasjunttaa, joka voisi siunata hankinnat.
 
Mielenkiintoista on mm. maininta että Intian laivasto pitäisi jossain vaiheessa oman hankintansa uudeksi tukialushävittäjäksi. Saapa nähdä mitä siitä sitten tulee.

...ja siinähän ei kauaa kestänyt vaan laivaston RFI on ulkona ja tilaus käsittäisi 57 konetta. 69-sivuinen RFI on julkisesti luettavissa.

Pikaisesti kun plarailin niin tavoitteena tuntuisi olevan CATOBAR-kykyinen kone jota mielellään pitäisi pystyä käyttämään myös STOBAR-tukialuksilta. Tai ei tätä suoraan sanota mutta vähän vihjaillaan.
Konemäärä on yllättävän iso, ja tämä saanee ainakin Gripen M-projektiin vauhtia. Jos tämä sattuisi menemään läpi niin saumat brassienkin laivastolle olisi.

Kiintoisaa on nähdä, joko tähän tarjotaan F-35:ttä?
Aikaa vastata on 4 kuukautta joten lankettia pitää ruveta täyttämään kiiruusti.
 
Aikaa vastata on 4 kuukautta joten lankettia pitää ruveta täyttämään kiiruusti.

Aika juhlava riski pitäisi ottaa Gripen M valitessa. Siitä ei ole kovin kummoisia suunnitelmiakaan julkisuudessa. Edes Brasilian laivasto ei tutki asiaa.


Rafale M passeli, mutta Intian mielestä luultavasti liian kallis. Se edellinen tilaus meni läpi ilmeisesti koska Ranska "auttaa integroimaan" paikalliset ydinjytkyt. Tässäkin toisaalta voisi soveltaa samaa periaatetta. Kuutisen kymmentä tukialushävittäjää on aika erikoistapaus muihin lentovekottimien tarpeeseen nähden Intiassa ja erilaisiin kehitysprojekteihin ei välttämättä kannattaisi sotkeutua kun lukuisat entiset ovat jo sellaista.

Eikös Super Hornet olisi omiaan juuri tähän? Voisi luvata myös ronskia teknologiasiirtoa ja linjaa toisin kuin F-35 tapauksessa. Intia kuitenkin tunnetusti arvostaisi noita paikallisten tuotantokykyjen kehittämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Britannian hallitus on Lännen Median mukaan valmista takaamaan Suomen hävittäjälainan, jolla Suomi ostaisi eurooppalaisia Eurofighter Typhoon -hävittäjiä.
Asiasta kertoo brittiläisen BAE Systemsin kehitysjohtaja ja johtoryhmän jäsen Alan Garwoodhttp://www.iltasanomat.fi/haku/?search-term=Alan%20Garwood.

Garwoodin mukaan Suomen hallitukselle on kerrottu, että hävittäjähankinnalle pystytään tarjoamaan rahoitus. Hänen mukaansa Britannian hallituksella on työkalu nimeltä UK Export Finance, joka tarjoaa yhdessä BAE Systemsin kanssa kustannuskilpailukykyisiä lainoja eri puolille maailmaa. Britannian hallitus takaa lainat, jotka myönnetään hyvin alhaisella korolla.

Halutessaan Suomi saisi hävittäjälainan maksusta lyhennysvapaita vuosia, kertoo Garwood.

Kauppaan sisältyisivät myös teollisen työn tekeminen Suomessa ja eurooppalaiset risteilyohjukset.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005061113.html
 
Eikös Super Hornet olisi omiaan juuri tähän? Voisi luvata myös ronskia teknologiasiirtoa ja linjaa toisin kuin F-35 tapauksessa. Intia kuitenkin tunnetusti arvostaisi noita paikallisten tuotantokykyjen kehittämistä.

Älkää nyt kaikkia linjastoja Intiaan siirtäkö! Eihän Suomi voi hankkia Super Hornetiakaan, jos valmistus siirtyy Intiaan...


Aiheesta enemmän keskustelua Typhoon-topikissa.
 
Hieno homma tuo brittien rahoitusmalli. Huono homma,jos jenkit ei siihen pysty vastaamaan. Pääsisi kaikki helpommalla,jos rahoitusmalleissa ei olisi isoja eroja. Muuten eduskunnan keskustelut menee taas kummelitasolle.
Kuten Hornettien maataistelukykyä miettiessä Arhinmäki ties varmana,että koneella ei puolusteta suomea ja se ei ole sitä varten.
 
Miksi niitä linjastoja ei ilmoiteta otettavaksi suomeen... SuperHornet linja olisi hyvä juttu meillä... takuulla tulisi hyviä yksilöitä linjanpäästä...

Jaa-a. Olisikohan jotakin tekemistä sen kanssa, että Suomen konehankinta on puolensataa konetta? Eikä 200, kuten Intiassa.

Hyvä juttu, kilpailu kiristyy! Nyt ei muuta kuin odottamaan ensin Saabin korotusta panoksiin ja sitten lopulta Lockheedin tuplausta... Dassault ehtinee jossain vaiheessa kipata pelin.

Miksi Dassault kippaisi? Heillä on kaikki kortit: tuotantolinja on pystyssä hamaan tulevaisuuteen, kone on valmis (toisin kuin vaikka Saabilla) eikä teknologiansiirto muodostu ongelmaksi (LM:n osalta on hienoista epävarmuutta). No, myönnettäköön, onhan heillä Musta Pekka Le Pen.

BAE tässä on menossa poikki, tai ainakin Typhoonin tuotanto. Boeing on myös vaaravyöhykkeessä. Jos vielä Gripen E myöhästyy, valinta tapahtuu F-35:n ja Rafalen välillä.

Hieno homma tuo brittien rahoitusmalli. Huono homma,jos jenkit ei siihen pysty vastaamaan. Pääsisi kaikki helpommalla,jos rahoitusmalleissa ei olisi isoja eroja. Muuten eduskunnan keskustelut menee taas kummelitasolle.
Kuten Hornettien maataistelukykyä miettiessä Arhinmäki ties varmana,että koneella ei puolusteta suomea ja se ei ole sitä varten.

Puola sai F-16:t lainalla, mutta se oli kuulemma ennenkuulumatonta. Ti

--

Poland has selected the Lockheed Martin F-16 as its next fighter, in a 48-aircraft, $3.5 billion deal that owes much to the promise of offsets valued at $8 billion and an unprecedented $3.8 billion US government low-interest loan to finance the purchase. --

https://www.flightglobal.com/news/articles/loan-and-offsets-key-as-poland-opts-for-f-s-159918/
 
Viimeksi muokattu:
Tämän päivän aamulehdessä juttu:

NjMBWJl.jpg
 
Erinomainen juttu. Rivien välistä voi lukea tukea F-35:lle, hinta halpenee pitkissä sarjoissa jne.
 
Boeing-Saab se on. Pistäisin ison vedon jos olisi veikkauksen kohteissa.

Hys, se on pelkkä Boeing! Eikö asian olisi pitänyt tulla jo selväksi vähän hitaammallekin? Saabiin viitataan korkeintaan jossakin alaviitteessä, jos sielläkään. ;)
 
Boeing-Saab se on. Pistäisin ison vedon jos olisi veikkauksen kohteissa.
(Polarisaatiolasit päähän mustis)
Pelkkä Saab olisi varmaan todenmukaisempi, Saab-Boing! taitaa vaan olla parempi amerikkalaisten sisäsiittoisten markkinoiden takia.
Saabin tarjokas on toinen ennakkosuosikki kisassa joten kovin hyviä kertoimia vedonlyöntiisi et saisi.
Ainoa asia joka huolettaa on lentotestien aloitus ajallaan. Kuten olemme oppineet, niiden viivästys on merkki aikatauluja edellä olevasta projektista, ja Saabin päätös olla validoimatta koneen softaa tiukimpiin siviilistandardeihin saattaa maksaa heille kalliisti.
:)
(Mustis voi nyt ottaa lasit pois)
 
(Polarisaatiolasit päähän mustis)
Pelkkä Saab olisi varmaan todenmukaisempi, Saab-Boing! taitaa vaan olla parempi amerikkalaisten sisäsiittoisten markkinoiden takia.
Saabin tarjokas on toinen ennakkosuosikki kisassa joten kovin hyviä kertoimia vedonlyöntiisi et saisi.
Ainoa asia joka huolettaa on lentotestien aloitus ajallaan. Kuten olemme oppineet, niiden viivästys on merkki aikatauluja edellä olevasta projektista, ja Saabin päätös olla validoimatta koneen softaa tiukimpiin siviilistandardeihin saattaa maksaa heille kalliisti.
:)
(Mustis voi nyt ottaa lasit pois)

Minulla ainakin meni nyt tarjokkaat ja pitopöydät sekaisin.

HX-hanke:
Gripen E/F on myöhässä aikaisemmin mainostetuista aikatauluista eikä ole vielä lentänyt. Check.

T-X -hanke:
Boeing/Boeing-Saab/"Saab-Boing!" T- X lentää jo päheän näköisesti ja itse asiassa se valmistui lentokuntoon aika nopeasti, onko sekin myöhässä ja siis jotenkin edellä aikatauluaan? Puzzled.

Validointi ja standardit:
Miten nämä nyt sitten menivät näissä Saabin softavirityksissä, "milspec ja civspec" ja omat laastarilla teipatut speksit? Even moar puzzled.

Projektien viivästykseen liittyvät innovaatiot:
1. Joku keksii valtavan säästöprojektin, joka venyy vuositolkulla siitä, mitä sen piti alun perin olla ja projektin kokonaishinta kasvaa samalla hurjasti. Projekti valmistunee näennäisesti "aikataulussa". Aikanaan. That'll be the day.
2. Joku keksii, että myöhemmin on aikaisemmin ja lyö rumpua sillä. Ilmeisesti tässä on kyse jostain uudesta aikadilataation laskentamallista. Periaatteessa oikein hyvällä taulukolla ja diaesityksellä voidaan osoittaa, että projekti, joka ei näytä valmistuvan lainkaan, on itse asiassa ollut jo hyvän aikaa valmis. Weird or wired?

:confused::eek::p:D & ;)
 
Jos vaikka vähän vakavamminkin T-X:stä:
https://www.flightglobal.com/news/articles/northrop-noncommittal-on-t-x-bid-433573/
Northropkin empii vielä oman osallistumisensa kanssa.

Raytheonin ja Leonardon yhteisprojekti kaatui hintaan.

Northropin lausunnoista voi lukea että hinnalla kilpaillaan kovasti. Aikaisemmin USAF ilmoitti että hinta tulee olemaan tärkeimpiä valintakriteereitä, ja halpa hinta+minimivaatimusten täyttäminen -yhdistelmällä pääsee pitemmälle kuin kalliimmalla koneella joka ylittää vaatimukset reippaasti.
Arvelenpa että joku valmistajista on lähtenyt liikkeelle "pakkovoitto" -asenteella ja puskee hinnan niin alas kuin suinkin. Lentokonefanina sitä tietysti toivoisi kunnon kisaa missä olisi monta ehdokasta, ja harmi jos Northropin klassisen linjakas ehdokas jää hyllylle pölyttymään.
 
Back
Top