Ilmavoimien tulevaisuus

Koneen ulkomuodot on helppo kopioda.
Mites kaikki muu ?
Vieläkö kiinalaiset ovat venäläisen moottoritekniikan varassa ?
Entäpä tutka joka on merkittävä sekä puolustautumisen että hyökkäämisen kannalta, häirintä ja valemaalikykyineen ?
Gripen hävisi monikerroilla F-35:lle sähköntuottokyvyssään ja sillä on suoraa merkitystä tutkan ja muun elson kannalta.
 
No, kiinalaisilla on WS-10 moottori jonkinlaisessa tuotannossa.

AInakin taannoin jostain luin J-10 hävittäjän uusimmasta tuotantoerästä joka oli varustettu kotimaisella moottorilla.
 
Kuinkahan huonoja nuo kiinalaisten moottorit ovat, jos kerran venäläiset ovat parempia, kun venäläiset moottorit ovat taas länsimaisia paljon huonompia?

Kilpailukykyisten sotilasmoottorien suunnittelu ja valmistaminen ei ole helppoa puuhaa. Kiinalaiset ovat lähteneet tähän melkoiselta takamatkalta.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kiinalaisilla on ollut ongelmia paitsi tehon myös luotettavuuden ja keston kanssa. Eli moottorit ovat kestäneet vain varsin rajallisen määrän tunteja ennen isoa huotoa, myös verrattuna venäläisiin moottoreihin, saati sitten länsimaisiin moottoreihin. Materiaaliteknisenkin osaamisen kehittäminen vaatii aikaa.

Mutta uusimmat J-20 häivekoneen valmistuserät on varustettu kotimaisella WS-10C moottorilla. Ilmeisesti lastentauteja on saatu vähennettyä ja moottori on saavuttanut riittävän tehon sekä luotettavuuden. Länsimoottoreihin on varmasti vielä matkaa, mutta ehkä Kiina on kirimässä venäläisiä kiinni.

file.php


Varsinainen J-20 konetta varten suunniteltu moottori eli WS-15 ei ole vielä valmiina tuotantoon, eikä varmaan ihan heti olekaan mikäli kehitys etenee yhtä hitaasti kuin tähän asti.
 
Kilpailukykyisten sotilasmoottorien suunnittelu ja valmistaminen ei ole helppoa puuhaa. Kiinalaiset ovat lähteneet tähän melkoiselta takamatkalta.
Missähän kulkee raja kopioinnin/vakoilun ja oikean osaamisen välillä ?
Kiinalaiset varmaan pyrkivät saamaan mahdollisimman paljon tietoa vakoilun avulla mutta riittäkös e enään huipputekniikassa ?
Huonommista metalliseoksista rakennettaessa ei alkuperäiset ainevahvuudet riitäkään ja siitä taas seuraa kaikenlaista.

Länsimaat ovat kyllä tehneet parhaansa viedäkseen kiinaan kaiken mahdollisen osaamisensa. . . .
 
Koneen ulkomuodot on helppo kopioda.
Mites kaikki muu ?
Vieläkö kiinalaiset ovat venäläisen moottoritekniikan varassa ?
Entäpä tutka joka on merkittävä sekä puolustautumisen että hyökkäämisen kannalta, häirintä ja valemaalikykyineen ?
Gripen hävisi monikerroilla F-35:lle sähköntuottokyvyssään ja sillä on suoraa merkitystä tutkan ja muun elson kannalta.

Koneen häivemuodot laskee tietokone ja insinöörien tehtävä on sitten saada siitä koneen laskemasta muodosta lentävä kone aikaan. UCAV koneet ovat (melkein) kaikki lentäviä siipiä koska se on paras mahdollinen muoto häivekoneelle.

Kuudennen sukupolven koneiden ulkonäkökin tulee olemaan melko samanlainen toistensa kanssa.

Viidennen sukupolven suunnittelua tullaan näkemään vielä tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo varmaan tulee olemaan sitten meidän Hawkin korvaaja joskus 2035? Tai sitten Hawkeja vain tekohengitetään ikuisesti. Uutta siipeä etc
Yhdysvallat tilasi 9,2 miljardiin dollariin noita 351 kappaletta ja 46 simulaattoria. Meidän todennäköinen tarve on 20 harjoitushävittäjää. Mikäli meille yksikköhinta olisi meillä kyseessä noin puolen miljardin euron hankinta. Viidelle vuodelle jaettuna tuo olisi sata miljoonaa euroa per vuosi.
 
Yhdysvallat tilasi 9,2 miljardiin dollariin noita 351 kappaletta ja 46 simulaattoria. Meidän todennäköinen tarve on 20 harjoitushävittäjää. Mikäli meille yksikköhinta olisi meillä kyseessä noin puolen miljardin euron hankinta. Viidelle vuodelle jaettuna tuo olisi sata miljoonaa euroa per vuosi.

Mutta ilmavoimien budjetista tuota 100 miljoonaa on vaikea irrottaa, koska tod näk F-35 ylläpito tulee maksamaan enemmän kuin tällä hetkellä luvataan. Hawk olisi pitänyt korvata n. 2015, jotta sen rahoitus ei olisi häirinnyt HX:ää ja jotta seuraava uusiminen menisi n. 2045 eikä oltaisi samaan aikaan tekemässä MLU:ta F-35:een. Mahtoiko Hornetin MLU2:n aikaistaminen sotkea nuo suunnitelmat? Ei ollut samaan aikaan rahaa tehdä molempia
 
Mutta ilmavoimien budjetista tuota 100 miljoonaa on vaikea irrottaa, koska tod näk F-35 ylläpito tulee maksamaan enemmän kuin tällä hetkellä luvataan. Hawk olisi pitänyt korvata n. 2015, jotta sen rahoitus ei olisi häirinnyt HX:ää ja jotta seuraava uusiminen menisi n. 2045 eikä oltaisi samaan aikaan tekemässä MLU:ta F-35:een. Mahtoiko Hornetin MLU2:n aikaistaminen sotkea nuo suunnitelmat? Ei ollut samaan aikaan rahaa tehdä molempia

Toisaalta HawkX:llä - joka voi olla jopa Tucanon kaltainen potkuriturbiinikone - voinee korvata F-35:n kalliimpia lentotunteja.
 
Mutta ilmavoimien budjetista tuota 100 miljoonaa on vaikea irrottaa, koska tod näk F-35 ylläpito tulee maksamaan enemmän kuin tällä hetkellä luvataan. Hawk olisi pitänyt korvata n. 2015, jotta sen rahoitus ei olisi häirinnyt HX:ää ja jotta seuraava uusiminen menisi n. 2045 eikä oltaisi samaan aikaan tekemässä MLU:ta F-35:een. Mahtoiko Hornetin MLU2:n aikaistaminen sotkea nuo suunnitelmat? Ei ollut samaan aikaan rahaa tehdä molempia
Tuohan ei tulisi ilmavoimien budjetista tuo sata milliä vaan se tulisi puolustusvoimien vuosittaisesta hankintabudjetista, joka on ilman HX-hankkeen ja LV2020 - hankkeen erillismaksuja puoli miljardia euroa vuodessa. Tuo F-35:n MLU1 on sijoitettu vuosille 2039-2040, niin tuo Hawkin korvaajan rahoituskin voisi olla vaikkapa 2034-2039.
 
Eka viestini: Hankintabudjetti erikseen, mutta ihan mahdollista on myös tehdä ilmavoimien 10% käyttökulupeliä varten (ja muutenkin) budjetillisesti "neljäs puolustushaara" Joint, jossa esim erikoisjoukkoja (enimmäkseen maavoimien alla käytännössä, mutta rahaa tulisi maavoimille jointin momentilta), kyberiä, tiedustelulaitosta (tällä saisi "viestikoelaitoksen" kulut pois ilmavoimien kontolta) ym. ja yhteisen tulenkäytön juttuja (jtac:it, raketinheittimet, osittain Gabrielit ja ilmavoimien kuluista osa). Jos esim ilmavoimien kulut alkaisi paisua kohti 300 miltsiä vuosi, otetaan se 50 milj joint-momentilta, niin kulut pysyykin luvatussa 250 milj, toki tulevina vuosina oletettavasti kasvavaan kokonaisbudjettiin suhteuttaen (10%).

Jossain vaiheessa HX-hankkeen tuoksinoita Keränen lipsautti jotain sellaista, että entisestä kasvavia uusia kyvykkyyksiä maa- ja merivoimien tueksi ei välttämättä laskettaisi ainakaan kokonaan ilmavoimien kuluihin, mikä olisikin tavallaan ymmärrettävää. Oletan lipsautukseksi, koska asiaan ei enää palattu. Siihen saatetaan palata 2030-luvulla vähin äänin, kun hankintahässäkän pöly on laskeutunut.

Edit: kirjoitusvirheitä, ym. pientä
 
Viimeksi muokattu:
Osa kyvyistä on sellaisia, joita ei varmaan edes vielä tajuta ennen kuin aletaan käyttämään (Block 4:sta ei ole kokemusta vielä kenelläkään). Jos ne eivät ole kuuluneet kenenkään rooliin ennen niin sellainen helposti menee ei-ilmavoimien kehykseen jos se alkaa ahdistaa ja muuten on välttämätön.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Itse toivon että F-35:sia ei aleta ylläpitämään maavoimien kustannuksella.

Itsehän taas toivon, ettei NH90:iä aleta ylläpitää ilmavoimien kustannuksella. ;) Hävittäjillä ilman helikoptereita tekee paljonkin, mutta helikoptereilla ilman hävittäjiä ei yhtään mitään.
 
Mutta ilmavoimien budjetista tuota 100 miljoonaa on vaikea irrottaa, koska tod näk F-35 ylläpito tulee maksamaan enemmän kuin tällä hetkellä luvataan. Hawk olisi pitänyt korvata n. 2015, jotta sen rahoitus ei olisi häirinnyt HX:ää ja jotta seuraava uusiminen menisi n. 2045 eikä oltaisi samaan aikaan tekemässä MLU:ta F-35:een. Mahtoiko Hornetin MLU2:n aikaistaminen sotkea nuo suunnitelmat? Ei ollut samaan aikaan rahaa tehdä molempia

Hawkien käyttöä jatkettiin, koska se oli selkeästi halvin ratkaisu. Etenkin se oli halpa ratkaisu, kun Sveitsistä saatiin ostettua 18 vähän lennettyä Hawkia 41 miljoonalla eurolla vuonna 2007 (Yle). Ohjaamopäivityksineenkin ne tulivat paljon uusia koneita halvemmiksi.

Ihan hyvä, että ostetaan kustannustehokasta silloin kun sitä on tarjolla. Jos olisi ostettu uutta, olisi tingitty jostakin toisesta hankkeesta. Ei tosin välttämättä Hornetin MLU2:sta, vaan vaikkapa NASAMS:sta.

Siksi toisekseen, tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Ajattelepa, jos noin vuonna 2010 olisikin tilattu useita kymmeniä upouusia harjoitushävittäjiä, Venäjä olisi kunnioittanut Ukrainan koskemattomuutta ja Suomi olisi vähän syvemmällä talouskurimuksessa. Meillä voisi olla nyt melkoinen lautta vastikään sisäänajettuja harjoitushävittäjiä ja HX-tilaussopimuksessa vajaa 20 kpl Gripen E... Foorumilla harmiteltaisiin ja laskettaisiin, saataisiinko yksi Gripen lisää, jos myytäisiin puolet harjoitushävittäjistä jonnekin kehitysmaahan.

Nyt päästään valitsemaan Hawkin korvaaja tietäen taistelukoneen tyyppi ja lukumäärä. Se on erittäin hyvä asia.
 
Back
Top