Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaukovittuilija kirjoitti:Ohessa myös vastustajan näkemys SU30 IRST:n ja ilmataisteluohjusten toimintasäteestä F35:seen nähden.
Korsumajuri kirjoitti:Yksinkertaisesti: "Liittolaisille myytävissä koneissa on samat häiveominaisuudet kuin omissa". Liian monimutkainen lause?RistoJ kirjoitti:Mitähän amerikkalaisten olisi pitänyt vastata, ettei epäilyksiä olisi jäänyt?
Korsumajuri kirjoitti:F-35:tta ei edes OLE OLEMASSA, jos puhutaan täyden kyvykkyyden laivuekäytössä olevista koneista. Sen sijaan itäkoneissa on jo Flankerin ajoista ollut IRST, ja tekniikka paranee kaiken aikaa. Miksi pitäisi verrata olematonta sellaiseen joka on olemassa? Verrataan mieluummin esim. F-35:ta ja PAK-FA:ta. Siinä on smurffi vastaan hobitti.RistoJ kirjoitti:Eli nyt maagisesti itäkoneet pääsevät suoraan F-35:n takasektoriin ilman että F-35 huomaa sitä millään tavalla? Toki mahdollista, mutta melko huono lähtökohta itäkoneiden kannalta jos F-35:n pitää ensin kääntää niille pyrstönsä ja olla huomaamatta niiden omaa (paljon suurempaa) tutka- tai lämpöjälkeä.
En lainkaan kiistä esim. F-22:n erinomaisuutta, mutta se ei ole vaihtoehto Suomelle. F-35 on tulossa jollain aikajänteellä, mutta hehkutus sen ylivertaisista ominaisuuksista perustuu käytännössä Lockheed Martinin mainosmateriaaliin. Toiset selaavat brosyyrejä suuremmalla antaumuksella kuin toiset.
Note that Lockheed Martin’s release does not address infrared stealth against modern IRST (infra-red scan and track) air to air systems, which are present on advanced European and Russian fighters. The F-35 will use a clever system that circulates fuel near the aircraft skin to remove some frictional heat, but it still has a 40,000 pound thrust turbofan in the back, and Russian designs already have ranges from 50 km (OLS35, head on) to 90 km (OLS35, rear). Nor does it make any claims concerning superior maneuverability against thrust-vectoring opponents like Russia’s MiG-29OVT and the most modern members of the SU-30 family, or canard-equipped “4.5 generation” aircraft like the Dassault Rafale, EADS Eurofighter, or Saab’s Gripen.
Kaukovittuilija kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Sitäpaitsi mitä itäkoneiden IRST tasoittaa tilannetta yhtään? F-35:ssä on paljon itäkoneiden IRST:tä suorituskykyisempi järjestelmä (useampaa sukupolvea uudempaa teknologiaa oleva EOTS). Toki PAK-FA:n tai kiinalaisten vastaaviin voi tulla uudempaa tekniikkaa edustava IRST, mutta sellaisia ei ole juuri näkynyt missään. Lisäksi F-35:ssä on vähennetty infrapuna-alueen jälkeä toisin kuin näissä mainituissa itäkoneissa (pois lukien kenties prototyyppiasteella olevat koneet)-
Jassoo. Kuten joskus aienminkin olen tässä keskustelussa maininnut, niin informaatiota on olemassa monenlaista ja se on jokaisen täysin henkilökohtainen asia, kumman osapuolen väitteitä haluaa uskoa. Mainittakoon että Venäläiskoneiden IRST on ainakin suuniteltu etupäässä vastustajan koneiden havaitsemiseen. Myös F22 käyttää täysin vastaavanlaista laitetta. F35:den vastaava on tarkoitettu etupäässä maamaalien havaitsemiseen, koska konetta on tarkoitus käyttää lähinnä pommitustehtävissä, jonka vuoksi IRST on suunnattu alaviistoon. Joten ilmataistelua ajatellen Venäläisillä on etulyöntiasema. F35:sen IRST:n tehokkuudesta, saati infrapuna-alueen jäljen vähentämiseen pohjaavan teknologian hyödyntämisestä; ei ole olemassa oikeasti minkäänlaisia konkreettisia todisteita. Ainoastaan valmistajan väitteitä. F35:den IRST:n ulkokuori on muotoiltu kulmikkaaksi, eli se on lähinnä modernin näköinen, kyse on siis taas kerran puhtaasta bluffista vastustajan hämäämiseksi.
Kaukovittuilija kirjoitti:Ohessa myös vastustajan näkemys SU30 IRST:n ja ilmataisteluohjusten toimintasäteestä F35:seen nähden.
Caveman kirjoitti:No jos mennään mainosten mukaan:
RistoJ kirjoitti:Jännä, etteivät venäläiset ole julkaisseet todellista videokuvaa omista sensoreistaan...
Korsumajuri kirjoitti:Koko homma perustuu aseteollisuuden paksuun lompakkoon ja vahvaan markkinointiin. USA puskee unelmaa vahvasti kaikille kavereilleen, joilla on rahaa. En sano että häiveteknologia olisi hyödytöntä. Se on vain tavattoman kallista ja ylihypetettyä.Raveni kirjoitti:Nyt on Suomella miettimisen paikka että lähteekö mukaan tähän hypeen ja kilpajuoksuun jossa pitkällä aikavälillä voi vain hävitä (koska meillä ei sitä rahaa ole) vai katsellaanko niitä olemattomia muita vaihtoehtoja? Teemme niin tai näin kädessä olevat kortit ovat aina huonot ja koko homma perustuu vahvaan bluffiin.
VERA-E sensori maksaa alle miljoonan/kpl, ja sen väitetään kykenemään havaisemaan häivekoneet, ainakin osin. Kantama riippuu sijoituksesta, mutta on satoja kilometrejä. Virolla on käytössään ko. järjestelmä. Suomi kykenisi itsekin kehittämään samankaltaista teknologiaa. Häivekone aiheuttaa liikkuessaan häiriöitä matkapuhelinverkoissa, ja sattumoisin Suomessa on edelleen vahvasti tämän alan osaamista. Yhdistämällä eri teknologioita, saadaan luotua tehokas, vaikeasti tuhottava verkosto jolla Suomen ilmatilassa olevat koneet havaitaan, olivatpa ne stealth tai ei. Tunkeilijoiden alasampumiseen hävittäjä ei ole ainoa vaihtoehto.
Korsumajuri kirjoitti:RAND-tutkimuslaitos simuloi jokunen vuosi australialais-amerikkalaisten F-35, F-22 ja Super Hornettien sekä Kiinan ilmavoimien kohtaamista. Voittajaksi selvisivät kiinalaiset. Kyse ei ollut siitä, että kiinalaisten Flankerit jne. olisivat parempia, vaan siitä että heillä oli selkeä määrällinen ylivoima, tukikohtien sijainti hyödytti heitä jne. Ohjusten loputtua F-22:t joutuivat perääntymään, kinkit pääsivät tuhoamaan Awacsit jne. Parempi hävisi, koska heillä ei ollut riittävästi määrää. Olisiko tästä mitään opittavissa Suomen seuraavaan hävittäjähankintaan liittyen?
Kaukovittuilija kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Jännä, etteivät venäläiset ole julkaisseet todellista videokuvaa omista sensoreistaan...
Minusta on kuule vähintään yhtä jännää, etteivät Lockheed Martinin edustajat ole julkaisseet todellista videokuvaa, jossa F35 hakkaa F16-koneen kaartotaistelukyvyssä 16-0, kuten he taannoin väittivät. Sitäpaitsi, vaikket sinä venäläiskoneiden sensorien toimintaa käsittelevää videota tänne lisännytkään, tai yhyttänyt, niin sehän ei tarkoita etteikö sitä olisi. F35 IRST:n toimintakin havainnoidaan animaatiolla, kuinka jännittävää.
RistoJ kirjoitti:Sinähän voit todistaa väitteesi kertomalla mistä moista venäläisten julkaisemaa videota voi ihailla.
Raveni kirjoitti:Korsumajuri kirjoitti:Yksinkertaisesti: "Liittolaisille myytävissä koneissa on samat häiveominaisuudet kuin omissa". Liian monimutkainen lause?RistoJ kirjoitti:Mitähän amerikkalaisten olisi pitänyt vastata, ettei epäilyksiä olisi jäänyt?
F-35:tta ei edes OLE OLEMASSA, jos puhutaan täyden kyvykkyyden laivuekäytössä olevista koneista. Sen sijaan itäkoneissa on jo Flankerin ajoista ollut IRST, ja tekniikka paranee kaiken aikaa. Miksi pitäisi verrata olematonta sellaiseen joka on olemassa? Verrataan mieluummin esim. F-35:ta ja PAK-FA:ta. Siinä on smurffi vastaan hobitti.RistoJ kirjoitti:Eli nyt maagisesti itäkoneet pääsevät suoraan F-35:n takasektoriin ilman että F-35 huomaa sitä millään tavalla? Toki mahdollista, mutta melko huono lähtökohta itäkoneiden kannalta jos F-35:n pitää ensin kääntää niille pyrstönsä ja olla huomaamatta niiden omaa (paljon suurempaa) tutka- tai lämpöjälkeä.
En lainkaan kiistä esim. F-22:n erinomaisuutta, mutta se ei ole vaihtoehto Suomelle. F-35 on tulossa jollain aikajänteellä, mutta hehkutus sen ylivertaisista ominaisuuksista perustuu käytännössä Lockheed Martinin mainosmateriaaliin. Toiset selaavat brosyyrejä suuremmalla antaumuksella kuin toiset.
Lisäksi koko hype perustuu sille että kone on ns. STEALTH... Koko kone on rakennettu sitä silmällä pitäen ja sen varaan. Tämän vuoksi on jouduttu tekemään kompromisseja koneen muissa ominaisuuksissa. Omasta mielestäni suurin ongelma on siinä että että entä jos joku kehittää sensorin (aivan varmasti on tutkimukset menossa ja aivan varmasti tulee jollain aikavälillä) joka käytännössä tekee koko stealthin turhaksi (tarkoitan tällä F35:ssä käytettyä teknologiaa). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että kone menettää sen ainoan etunsa joka sillä käytännössä on eli sen että se näkee vihollisen ennen kuin vihollinen sitä.
Stealth on samanlaista kilpajuoksua kuin pst vs. panssarivaunut ovat olleet. Kehität jotain niin aina kehitetään jotain vastaan, niin se vain on.
Nyt on Suomella miettimisen paikka että lähteekö mukaan tähän hypeen ja kilpajuoksuun jossa pitkällä aikavälillä voi vain hävitä (koska meillä ei sitä rahaa ole) vai katsellaanko niitä olemattomia muita vaihtoehtoja? Teemme niin tai näin kädessä olevat kortit ovat aina huonot ja koko homma perustuu vahvaan bluffiin.
Juke kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Kuten sanottua, F-35:ssä nostovoimaa tulee muita koneita enemmän rungosta ja pyrstöstä ja siksi siipikuormitus on periaatteessa suuri. Mitatkaapa huvikseen siipipinta-alat siten että kuvittelette tai piirrätte siipien etureunat ja jättöreunat yhteen. Tämä on yleinen siipipinta-alan laskentakaava: http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/geom.html
F-35 (pituus 15,67 m ja kärkiväli 10,7 m). Siipien johtoreunan levikkeitä ei oteta mittauksessa huomioon.
Eurofighter typhoon (pituus 15,96 m ja leveys 10,95 m)
Itse saan tuolla tavalla molemmille aika lailla ilmoitetut siipipinta-alat eli F-35:lle 42,7 neliömetriä ja Eurofighterille 51,2 neliömetriä. Kuitenkin heti huomataan, että F-35:ssä olevat noin 8 neliön kokoisia korkeusvakaajia ei siipipinta-alaan ole laskettu. Ne tosiaan FBW-koneissa tuottavat nostovoimaa samalla tavalla kuin siipikin. Lisäksi koneen eturunko jää melkein kokonaan huomioimatta (äkkiä mittaamalla ehkä 10 neliötä nostovoimaa tuottavaa pintaa). Eurofighterin osalta runkoa ei jää oikeastaan ollenkaan huomioimatta siipipinta-alan määritelmällä ja ainoastaan canardit jäävät laskuista pois. Ne tosin tuottavat enemmänkin alaspäin painavaa voimaa kuin nostovoimaa (tilanteesta riippuen todennäköisesti). Tietenkin koneen eri osilla on erilainen vaikutus nostovoimaan, mutta sen arviointi on mahdotonta ilman hyvin tarkkaa mallinnusta.
Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että tuskinpa F-35 (tai Eurofighter Typhoon) ovat millään tavalla vajavaisia siipikuormituksen (huono termi) osalta jos otetaan koko nostetta aiheuttava pinta-ala huomioon. Siipikuormitus vain on vanhentunut käsite hävittäjien aerodynamiikka arvioitaessa. Jonkun F-104:n tai MiG-21:n kohdalla se vielä oli järkevä käsite mutta nykypäivänä johtaa helposti harhaan.
Ei kyllä tuo JANE's taulukko on hyvä...tosin aivan pepullaan arvojen puolesta...mutta siis teho/paino ja siipikuormitus ovat edelleen hyviä mittareita.
Canardissa on etu se että kun vedät sauvasta laskee etusiiven ( korkeusperäsin ) alas ja tractor mallissa taas takaosa nousee jolloin se aiheuttaa aina negatiivisen nostovoiman..siis varsinkin kurvataistelussa. Ainoastaan canardille voi laskea etusiiven nostovoimaa.
Kaukovittuilija kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Sinähän voit todistaa väitteesi kertomalla mistä moista venäläisten julkaisemaa videota voi ihailla.
Oleppa hyvä. Edes F22 ei tiettävästi kykene tällaiseen:
RistoJ kirjoitti:Su-37 on kyllä ketterä kone, ei siinä mitään mutta se ei ole koskaan tullut palveluskäyttöön. F-22 kykenee kyllä aika lailla vastaaviin suorituksiin ja kyseessä on kuitenkin palveluskäytössä oleva kone
Kaukovittuilija kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Su-37 on kyllä ketterä kone, ei siinä mitään mutta se ei ole koskaan tullut palveluskäyttöön. F-22 kykenee kyllä aika lailla vastaaviin suorituksiin ja kyseessä on kuitenkin palveluskäytössä oleva kone
Unohdit yhden aika olennaisen tosiseikan. Nimittäin sen, että Venäjällä palveluskäytössä oleva SU30, omaa täysin vastaavat ilmtaisteluominaisuudet, kuin videolla kieppuva SU37. SU30 on ollut palveluskäytössä paljon ennen F22:ta, jonka suunnittelussa matkittiin jo olemassa olleita SU30:nen ominaisuuksia, eritoten kääntyvien moottorien saralla.
Kaukovittuilija kirjoitti:Unohdit yhden aika olennaisen tosiseikan. Nimittäin sen, että Venäjällä palveluskäytössä oleva SU30, omaa täysin vastaavat ilmtaisteluominaisuudet, kuin videolla kieppuva SU37. SU30 on ollut palveluskäytössä paljon ennen F22:ta, jonka suunnittelussa matkittiin jo olemassa olleita SU30:nen ominaisuuksia, eritoten kääntyvien moottorien saralla.
tl kirjoitti:Kannattaa katsoa. Ei niitä taida montaa konetta olla jotka tuolla lailla pystyy liikehtimään.
veffeade kirjoitti:Toisaalta, jos SU35:n pääsee F35:n iholle, voipi käydä jenkkialustalle ohraset... En nimittäin ymmärrä miten ihmeessä F35 pystyisi liikehtimään tuotantoversiossakaan tuolla tavalla?.
@muoks: Kirotusvirheet...
elso kirjoitti:AIM-9X+kypärätähtäin?
Jos haetaan puhdasta dogfight konetta, niin epäilemättä SU35 on hyvä vaihtoehto.