Itämeren turvallisuustilanne

Luotsi ei ole ehkä kovin hyvä veto lastin tarkistukseen.
Tuolloin ei pelata lakien mukaan.

Ase ohimolle ja nytten sä ilmoitat sen mitä me sinulle sanomme ja samalla kysellään perheestä.
 
YLE:

Media: Ruotsi lähettänyt lisäjoukkoja Gotlantiin meri- ja ilmateitse​

Ruotsi on jatkanut Gotlannin saaren sotilasvoimiensa vahvistamista perjantaina illalla ja lauantain vastaisena yönä, kertovat ruotsalaismediat.

Ruotsin yleisradio SVT kertoo maan puolustusvoimien kuljettaneen lisää sotilaita ja sotilasajoneuvoja Gotlantiin lautalla. Lisäksi perjantaina illalla lisäjoukkoja tuotiin saarelle yhdysvaltalaisella sotilaskoneella, kertoi Dagens Nyheter.

Aiemmin illalla Ruotsin valtateillä liikkui suuri sotilassaattue, mutta maan puolustusvoimat eivät ole kommentoineet joukkojen määränpäätä tai tehtävää.
Ruotsi panee kaikki peliin, sata ukkoa on jo...sata.
 
Joten, millä tekosyyllä mikään viranomainen vaatisi pääsyä näkemään lastia "konevauriossa"?
Ehkä siihen keksitään jotain samanlaista kuin jos matkustajakoneen matkustajat joutuvat odottamaan ylimääräisen ajan koneen lähtöä silläaikaa kun koneen matkatavarat tutkitaan koska kentälle on tullut puhelinsoitto että tavaroiden joukossa on jotain mitä siellä ei saisi olla.
 
Joten, millä tekosyyllä mikään viranomainen vaatisi pääsyä näkemään lastia "konevauriossa"?

Tullilla lienee oikeus tutkia saapuva lasti, oli konevaurio tai ei. Itse saattaisin kyllä laittaa merivoimien aluksen "varmuuden vuoksi" avustamaan konevaurioisen aluksen turvallista rantautumista. Tämä lienee lain puitteissa mahdollista, jos ei muuten, niin virka-apu pyyntöjen jälkeen.
 
Ehkä siihen keksitään jotain samanlaista kuin jos matkustajakoneen matkustajat joutuvat odottamaan ylimääräisen ajan koneen lähtöä silläaikaa kun koneen matkatavarat tutkitaan koska kentälle on tullut puhelinsoitto että tavaroiden joukossa on jotain mitä siellä ei saisi olla.
Luukut aukeavat sen kummemmin lupia kysymättä ja bemarit ja joukkueelleen/komppaniallinen miehiä vyöryy ulos.
Toki voidaan ohjata johonkin syrjäiseen pikkulaituriin, mutta ei se suuremmin tilannetta muuta.
 
Luukut aukeavat sen kummemmin lupia kysymättä ja bemarit ja joukkueelleen/komppaniallinen miehiä vyöryy ulos.
Toki voidaan ohjata johonkin syrjäiseen pikkulaituriin, mutta ei se suuremmin tilannetta muuta.
Mutta jos tarkistus tehdään kaukana merellä ennen kuin "koneviallista" laivaa hinataan satamaan, mihin ne bemarit silloin vyöryvät?
 
Tullilla lienee oikeus tutkia saapuva lasti, oli konevaurio tai ei. Itse saattaisin kyllä laittaa merivoimien aluksen "varmuuden vuoksi" avustamaan konevaurioisen aluksen turvallista rantautumista. Tämä lienee lain puitteissa mahdollista, jos ei muuten, niin virka-apu pyyntöjen jälkeen.
Tulli on kesy rynnäkkökivääriä vastaan. Merivoimat minäkin haluaisin paikalle "virka-avuksi", mutta miten noin teaalielämässä ahvenanmaalaiset? Pyytäisivätkö Merivoimat sinne virka-avuksi?
 
Mutta jos tarkistus tehdään kaukana merellä ennen kuin "koneviallista" laivaa hinataan satamaan, mihin ne bemarit silloin vyöryvät?
"Kaukana"? Konevaurio häiritsee sähköntuotantoa eivätkä pilssipumput toimi. Vettä tulee sisään ja alus pitäisi saada nopeasti turvaan.
 
Joten, millä tekosyyllä mikään viranomainen vaatisi pääsyä näkemään lastia "konevauriossa"?
Kaikilta laivoilta (kaupallinen tai valtion alus) vaaditaan luotsia. Skenaariossa kyse oli Ro-Ro laivasta. Noustessaan alukseen luotsi näkee väkisinkin lastin laadun kulkiessaan luotsiluukulta brygalle.
Ja jos kyse konevikaisesta rahtialuksesta, ei sen anneta ilman hinaajia satamaan tulla.
Kyseessä olisi meripelastustapahtuma, jota luonnollisesti RVL johtaa/osallistuu aktiivisesti. Yksi ensimmäisiä toimenpiteitä on selvittää pax-luku sekä lastin laatu.
Tullilta sitten löytyy paukkuja ("tekosyitä") tarkastaa tarkemmin lastia halutessaan.
 
Back
Top