Itämeren turvallisuustilanne

Kenraali evp. Lindbergin mietteitä tilanteesta. Jotain osattiin tehdä meillä oikein.



”Kylmän sodan päätyttyä Suomen Puolustusvoimien toiminta näytti konservatiiviselta, kun meillä ylläpidettiin yhä laajaa reserviä. Sittemmin tehtiin muun muassa hankintapäätökset pitkän kantaman ohjuksista. Samalla pidettiin Puolan ohella Euroopan suurinta kenttätykistöä.

Sitten tilanne muuttui ja nyt Eurooppaa uhkaa sota.

Yllätys, yllätys. Meillä on nyt kärkisuorituskyvyt, mutta toisin kuin monella muulla maalla, meillä on yhä myös se laaja reservi."
 
Kenraali evp. Lindbergin mietteitä tilanteesta. Jotain osattiin tehdä meillä oikein.



”Kylmän sodan päätyttyä Suomen Puolustusvoimien toiminta näytti konservatiiviselta, kun meillä ylläpidettiin yhä laajaa reserviä. Sittemmin tehtiin muun muassa hankintapäätökset pitkän kantaman ohjuksista. Samalla pidettiin Puolan ohella Euroopan suurinta kenttätykistöä.

Sitten tilanne muuttui ja nyt Eurooppaa uhkaa sota.

Yllätys, yllätys. Meillä on nyt kärkisuorituskyvyt, mutta toisin kuin monella muulla maalla, meillä on yhä myös se laaja reservi."
Tekstisi ensimmäistä lausetta lukiessa, mieleen nousi Puola. Minkä sitten esiin otitkin. Tässä on ymmärryksessä turvallisuuspolitiikkaan ja realistiseen, kokemusperäiseen tapaan toimia ennakoivasti muun kuin kiva-vaihtoehdon suhteen ollut valtaisa ero vaikkapa Ruotsiin. Nimenomaan uhkakuva ja historia tiedostaen.

Tästä(kin) syystä, asemamme kriisiytyvässä maanosassa, on kohtuullisen hyvä. Jopa pahimmissa (joo, löytyy vieläkin pahempia) skenaarioissa, missä Venäjä saisi pysyvämmän aseman Minsk 2-sopimuksen tai muun "sopimukselllisen" legitimiteetin kautta laajemmin alueella missä olemme vaikutusten alla.

Huimia olisivat tällä hetkellä negatiivisessa mielessä pohdinnat maamme tulevaisuuden näkymistä, mikäli olisimme Ruotsin tiellä olleet, hyvin lyhyen liennytystä ja vastakkainasettelua vähentävästi lupailevan ajanjakson kautta tulleissa ratkaisuissa.

Vaikka paljon tulee - aiheestakin! - kritiikkiä esitettyä valtaapitäville, hyvä on huomata että ylihallituskautisesti, käytännössä missään puolueessa ei ole 90-luvulta eteenpäin - jos mittatikkuna neukkulan hajoamista käytetään - vakavasti kyseenalaistettu maanpuolustuksen merkitystä autonomialle. Yksittäiset edustajat mielipiteissään ovat yksittäisiä edustajia.

Jos missä, ryssä on luotettavasti ja määrätietoisesti, sisäisen logiikkansa suhteen yhä vaan ja aina vaan, osoittanut olevansa riskitekijä vähintäänkin etupiiriinsä katsomiensa valtioiden suhteen. Tuon ymmärrys on onneksi Suomessa edelleenkin hyvällä tasolla. Ollos huoleton, poikas valveill`on.
 
Siellä, minne vaalikarjan silmä ei nää, voi toimia järkevästi. Tämä on tietysti viittaus Natoon.

Nyt on Ukrainakin astumassa sodan sumuun.
Minusta tuo on väärässä vuodenajassa. Ei lunta yhtään ja puut on vihreitä.
Viittaako tuo tili tuohon räjähdysvideoon, kun sanoo että Venäjä on hyökkäämässä Ukrainan tukikohtaan?

Tuo videohan oli jo vuosia sitten levityksessä ja se koskee muistaakseni ammusvarikon/-tehtaan räjähtämistä. Tyypillistähän sellaiselle on nuo ennen isoa pamausta ympäriinsä lentelevät valojuovat. Sitä en tiedä, oliko kyse sabotaasista vai onnettomuudesta, mutta nykyhetkeä se ei joka tapauksessa koske.
 
Taas joku ”Leizigin” lento tulossa meille.

14BC29EA-F25B-4EF0-92BE-707C6F014F47.jpeg08731BA6-3131-405D-AA66-4B3ECFB0E923.jpeg
 
Taas joku ”Leizigin” lento tulossa meille.

Katso liite: 56816Katso liite: 56817
Mä ajattelin että tässä on joku väärinymmärrys isoympyrän kanssa, mutta ehkä väärinymmärrys onkin mun päässä?

Varmuuden vuoksi: Lyhin lentoreittihän ei ole karttaprojisiosta johtuen suoraan pisteiden välillä, vaan kartalla katsottuna kaareva heitto. Karttapallolla tää on helppo demota, mutta ne on sukupuutossa.

Vai onko lentoyhtiöllä jotain siteitä jonnekin?

08388D06-2EDF-4807-9B10-78CCE4B0A8FA.jpeg
 
Mä ajattelin että tässä on joku väärinymmärrys isoympyrän kanssa, mutta ehkä väärinymmärrys onkin mun päässä?

Varmuuden vuoksi: Lyhin lentoreittihän ei ole karttaprojisiosta johtuen suoraan pisteiden välillä, vaan kartalla katsottuna kaareva heitto. Karttapallolla tää on helppo demota, mutta ne on sukupuutossa.

Vai onko lentoyhtiöllä jotain siteitä jonnekin?

Katso liite: 56818
Jaa mulla näyttää lähtö ja määränpää N/A.

Sama yhtiö ja samanlainen kone kuin viimeksi kuukausi sitten koukkasi Suomen yli

Viesti @ 'Itämeren turvallisuustilanne'
https://maanpuolustus.net/threads/itämeren-turvallisuustilanne.7315/post-1068057

Lentoyhtiö viime ”kohun” kytkettiin hyvin lähellä Venäjän aseteollisuutta.

Muok. Ja Tikkakoskellehan se tälläkin kertaa tähtäsi.


EC486DC3-E28E-4DE8-ACDE-E24C6FBAB66F.jpeg
 
Ahh,
Jaa mulla näyttää lähtö ja määränpää N/A.

Sama yhtiö ja samanlainen kone kuin viimeksi kuukausi sitten koukkasi Suomen yli

Viesti @ 'Itämeren turvallisuustilanne'
https://maanpuolustus.net/threads/itämeren-turvallisuustilanne.7315/post-1068057

Lentoyhtiö viime ”kohun” kytkettiin hyvin lähellä Venäjän aseteollisuutta.

Muok. Ja Tikkakoskellehan se tälläkin kertaa tähtäsi.


Katso liite: 56819
Ahh, aivan, tuo firma. Edellinen kerta oli kyllä erikoinen, mutta tää näyttäis menevän ihan geometrian mukaisesti. Kaks kertaa Tikkakosken päällä lienee vielä sattuma, katsotaan ilmestyykö kolmas.

Mä tarkistan lennot aina Flightradarista ja ADSBExchangesta, koska noita katkoksia syntyy jos matkan varrella olevassa kuuntelupisteessä on esim huono radiokeli tai netti poikki.

1645400268324.gif
 
Jaa mulla näyttää lähtö ja määränpää N/A.

Sama yhtiö ja samanlainen kone kuin viimeksi kuukausi sitten koukkasi Suomen yli

Viesti @ 'Itämeren turvallisuustilanne'
https://maanpuolustus.net/threads/itämeren-turvallisuustilanne.7315/post-1068057

Lentoyhtiö viime ”kohun” kytkettiin hyvin lähellä Venäjän aseteollisuutta.

Muok. Ja Tikkakoskellehan se tälläkin kertaa tähtäsi.


Katso liite: 56819

Voi olla vähän laiha saalis. Olen ymmärtänyt, että ei tuolla itsessään mitään ole. Pikemminkin menee sinne kuunteluosastolle. Ei Tikkakoski ole mikään radiolähetin.
 
Mä ajattelin että tässä on joku väärinymmärrys isoympyrän kanssa, mutta ehkä väärinymmärrys onkin mun päässä?

Varmuuden vuoksi: Lyhin lentoreittihän ei ole karttaprojisiosta johtuen suoraan pisteiden välillä, vaan kartalla katsottuna kaareva heitto. Karttapallolla tää on helppo demota, mutta ne on sukupuutossa.

Vai onko lentoyhtiöllä jotain siteitä jonnekin?

Katso liite: 56818
Ja olematta " Venäjän trolli" tai "Putinisti" niin käsittääkseni lennot suunnitellaan kulkemaan tiettyjen pisteiden kautta, eli radiomajakoiden ( vaikka satelliiteilla kai suunnistetaan) ja konetyypille sopivien varalaskupaikkojen kautta. Näin ainakin matkustajakoneiden olen kuullut toimivan.
 
Ja olematta " Venäjän trolli" tai "Putinisti" niin käsittääkseni lennot suunnitellaan kulkemaan tiettyjen pisteiden kautta, eli radiomajakoiden ( vaikka satelliiteilla kai suunnistetaan) ja konetyypille sopivien varalaskupaikkojen kautta. Näin ainakin matkustajakoneiden olen kuullut toimivan.
Tätä mäkin yöllä tuumailin, siinä on Tikkakosken vieressä LUONET-niminen DME/D-VOR-radiomajakka jonka perusteella navigoida. Hallissa on toinen, nimeltään HALLI :D

Molemmista ilmoitetaan julkisesti koordinaatit ja pistää silmään blurratuista satelliittikuvistakin. https://goo.gl/maps/SLVjsazs3e6AEcr78

Itse ollut jo parin sekunnin ajan aivan varma maahanlaskusta Hki-Vantaalle, kunnes järki voittanut ja tajunnut että ei se venäläiskone huijaa korkeuttaan ADS-B:llä - se lentää yli, on oikeasti 10km korkeudessa, mutta tyyni kirkas pakkasyö saa äänen kantamaan tuonne omaan buduaariin. Huhhuh 😁
 
Back
Top