Kirjaväite: Venäjä varautuu Suomen rannikon valtaamiseen

Kuten kirjoitin "jos foliohattuilee ". Se riittää minulle perusteeksi. Minä aina epäilen kaikkea ja kaikkia kunnes toisin todistetaan. ;)

Joo ei se epäily mitään haittaa, mutta tekojen olisi hyvä perustua tietoon. Lähinnä haluaisin tietää miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää tai minkälaisen kuvan moni siitä vaikuttaa saaneen.
 
Sinä siis et usko että venäläiset tekisivät mitään niin kieroa rauhanajalla, kuten minä epäilen?

PS. Minä kun en tiedä mitään miten puolustusvoimien ilmavalvonta toimii tai on erilaista kun siviili-ilmavalvonta (eli valvooko puolustusvoimat ilmatilaa alle 300m korkeuden?) niin minä en voi muuta kuin omsta päästä järkeillä ja spekuloida.
 
Joo ei se epäily mitään haittaa, mutta tekojen olisi hyvä perustua tietoon. Lähinnä haluaisin tietää miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää tai minkälaisen kuvan moni siitä vaikuttaa saaneen.

Minkä vuoksi ei saisi epäillä kun vieraan vallan omistuksessa oleville kiinteistöille on "epäselvää" liikennettä....?
 
Joo ei se epäily mitään haittaa, mutta tekojen olisi hyvä perustua tietoon. Lähinnä haluaisin tietää miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää tai minkälaisen kuvan moni siitä vaikuttaa saaneen.
Eipä @Herman30 ollenkaan vihjannut olevansa ryhtymässä mihinkään tekoihin.
 
Sinä siis et usko että venäläiset tekisivät mitään niin kieroa rauhanajalla, kuten minä epäilen?

PS. Minä kun en tiedä mitään miten puolustusvoimien ilmavalvonta toimii tai on erilaista kun siviili-ilmavalvonta (eli valvooko puolustusvoimat ilmatilaa alle 300m korkeuden?) niin minä en voi muuta kuin omsta päästä järkeillä ja spekuloida.

Ihan samoilla mennään. Ei minulla eikä varmasti suurimmalla osalla suomalaisista ole mitään käryä millä korkeudella ollaan tutkan alapuolella suomen ilmatilassa jne mutta ilmeisesti Moskovassa on näistä ja muistakin Suomen puolustukseen liittyvistä jutuista hyvinkin tarkat tiedot?
 
miksi pitäisi epäillä tuollaista kun tilanne ei ole sellainen kuin uutinen antoi ymmärtää

Perustan mielipiteeni tähän:
Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, joten liikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.

Ja kuten totesin niin minä en tiedä että tilanne on erilainen kuin mitä uutinen antoi ymmärtää.
 
Niin, veli @peelo on tunnettu siitä, että hän vaatii jotain konkreettista sen tueksi, että kääntää syyttävän sormensa johonkin suuntaan. Tämä tapa on oikein hyvä, aivan yhtä hyvä kuin melkein mikä muukin tapa suhtautua asiaan. Olemmehan keskustelufoorumilla.
Kaikki on mahdollista, mutta sokea vahvoihin ennakkoluuloihin pohjautuva ajattelu johtaa vain huonoon lopputulokseen.
Vahvat ennakkoluulot pitävät valtion elossa ja kansan vapaana. Muu suhtautuminen on naiivia.

Minun ajattelutavassani Suomi on hybridisodassa jo nyt. Meihin vaikutetaan poliittisesti, taloudellisesti, median ja somen kautta ja myös uhitellaan sotilaallisesti. Katson tapahtumia tämän kautta. Tämä uutinen toimii parhaiten sen Maakaupat ja tiedustelu -ketjuun postatun uutisen kanssa, jossa venäläisten todetaan lentelevän helikoptereilla yllättävän paljon mm. Airistolla.
Näiden kahden uutisen kertoman toimintamallin avulla sen harmaan vaiheen ensitunneilla, pystytään tuomaan joukkoja rannikoille. Pyrin etsimään mahdollisuuksia, joilla mahdollinen vihollinen voi vahingoittaa meitä.
Jos Venäjä ei olisi toiminut kahden viime vuoden aikana kuten on toiminut, ajattelisin itse kuten sinä. Se aggressiivinen sapelinkalistelu muutti minun ajatukseni.
Tätä ei pidä käsittää moitteeksi. Kerron vain ajattelutapamme erovaisuuksista. Sinä haluat todisteita, miksi se olisi Venäjä. Minä taas haluan todisteita, miksi se ei olisi Venäjä. Näin karrikoiden.
Mikäli kahden seuraavan vuoden aikana ei tapahdu eskaalaatiota meidän rajallamme tai lähialueilla, vetäydyn kuoreeni kuin kilpikonna ja alan polttamaan rauhoissani piippua. Sitä ennen, yritän osaltani olla valppaana.
 
@Herman30 kirjoitti:
Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, jotenliikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.


Siviililennonjohto käyttää toisiotutkaa, joka havaitsee lentokoneessa olevan transponderin, ja sen perusteella antaa koneella paikan ja korkeuskoodaavalla transponderilla myös koneen korkeuden. Jos koneesta sammutetaan transponderi pois päältä, ei toisiotutkaa käyttävä lennonjohto konetta pysty lainkaan havaitsemaan. Transponderi päällä lentävä lentokone näkyy toisiotutkassa vaikka se lentäisikin valvomattomassa ilmatilassa ilman lentosuunnitelmaa.
Mitä se vapaassa ilmatilassa ei tarvitse, jos se sitä ei halua tehdä. Valvottuun ilmatilaan, esim. lentokenttien lähestymisalueet tai valvomattoman ilmatilan yläpuolinen valvottu ilmatila ei ilman lentosuunnitelmaa ole lentokoneella asiaa. Jos valvottuun ilmatilaan tunkeutuu ilman lentosuunnitelmaa, on radiosta tulossa välitön kysely tai Hornet saattaa tupsahtaa siivelle.

Sotilastutkat ovat ensiötutkia. Kone näkyy niillä oli siinä transponderi eli ei. Mehiläisparvi voi näkyä 80 km:n päästä.
Lähinnä maasto ja tutka-asemien etäisyys toisistaan saattaa jättää johonkin katveita, joita hyväkseen käyttämällä voi matalalla lentävä kone päästä tunkeutumaan ilmatilaan. Luonnollisesti sotilaspuoli pyrkii tutkan katvealueet pitämään mahdollisimman pieninä.
 
Niin, ehkä Peelo on "firman" sisällä ja tietää asiat paremmin kuin me sivilistit.

@Ikarus, OK. Tuota minä en tiennyt siviilitutkista (että eivät ole oikeita tutkia kuten minä ymmärrän tutkan) joten olen nyt hiukan viisampi kuin pari minuuttia sitten.
 
Peelolla on ilmeisesti "paremmat" lähteet kuin meillä...?
Veli Puskamestari, en sanoisi noin. Peelo on analyyttinen ja jalat maassa oleva kirjoittaja, joka postaa hyvää kamaa. Samoja lähteitä voi tulkita kuitenkin monella eri tapaa.
Näissä keskusteluissa historia vasta kertoo, kuka oli oikeassa. Aiempaan postaukseeni vielä viitaten, toivon tietysti itse olevani täysin väärässä.
 
Ihan samoilla mennään. Ei minulla eikä varmasti suurimmalla osalla suomalaisista ole mitään käryä millä korkeudella ollaan tutkan alapuolella suomen ilmatilassa jne mutta ilmeisesti Moskovassa on näistä ja muistakin Suomen puolustukseen liittyvistä jutuista hyvinkin tarkat tiedot?

Ainoa todistettava ilmatilaloukkaus joka on tapahtunut uutiseen liittyen oli Haapasaaren läheisyydessä tapahtunut. Siinä kone tuli idästä Suomen ilmatilaan ja se havaittiin. Rajan tiedotteessa mainitaan että loukkaajasta ei ollut näkö tai kuulohavaintoja eli voisi veikata havainnon tapahtuneen tutkalla ja alueella on Ilmavoimien keskivalvontatutka, jolla pitäisi olla kyky havaita aivan pinnassa tulevat ilma-alukset merialueella reilusti valtionrajaa kauempaa.

Muut tapaukset ovat olleet täysin laillisia rajanylityksiä. Näissäkin tapauksissa koneet on aivan varmasti havaittu ja niitä on seurattu. Vastaavia tapahtuu esim. meriliikenteessä kesäaikaan tuhansia, kun huviveneilijät käyvät Virossa tai esim Ruotsissa. Osa näistäkin Venäläisiä.

Perustan mielipiteeni tähän:

Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, joten liikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.

Ja kuten totesin niin minä en tiedä että tilanne on erilainen kuin mitä uutinen antoi ymmärtää.

Tuossa puhutaan vain lennonjohdon puutteesta. Lennonjohto ei suorita ilmavalvontaa vaan johtaa lentoliikennettä ilmatilassa. Ilmavalvontaa suorittaa PV ja erityisesti Ilmavoimat. Rajan uudella UVL Turvalla on ilmavalvontakyky (TRS-3D). Valvomaton lentokerros tarkoittaa ilmatilan alinta kerrosta jossa saa lentää vapaasti (pl. lentoasemien läheisyydet). Tämä lentokerros on erityisesti helpottamaan yleisilmailun liikkeitä (pikku Cessnat). Siellä ei siis lennonjohto puutu lentoreittiin. Tämän takia myös Haapasaaren tapauksessa lennonjohto ei käskenyt konetta muuttamaan lentoreittiään vaan Ilmavoimat.

Toisiotutkasta @Ikarus antaakin dataaa.
 
Varmaa vain se, että kaikki merkit Putinista kertovat hänen olevan uhkapeluri, ja täysin arvaamaton kaveri. Putin ei itse tiedä aikooko tämän skeenarion toteuttaa. Saatta ollakin. Katsoo nyt. Tästä Putinin piirteestä on yksi jos toinenkin analyysi tullut.

Huolestuttavaksi tilanteen tekee se, että kova kovaa vasten olisi täytynyt laittaa jo aikaa sitten. Nyt se hullu leikkii pakolaisilla samalla tavalla kuin hävittäjillä toisten ilmatilassa.
Koska sitä kunnon voiman näytettä ei ole Putinia vastaan luotu,niin päästään pian korkeamman uhkapelin panoksiin.
 
@Herman30 kirjoitti:
Pienkoneet ja helikopterit käyttävät ilmatilan alinta, valvomatonta lentokerrosta. Alavyöhykkeellä ei ole lainkaan lennonjohtoa, jotenliikennettä ei havaita, mikäli lentäjä on laiminlyönyt maahantulon edellyttämän ilmoitus- tai lupamenettelyn, kerrotaan Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskuksesta.


Siviililennonjohto käyttää toisiotutkaa, joka havaitsee lentokoneessa olevan transponderin, ja sen perusteella antaa koneella paikan ja korkeuskoodaavalla transponderilla myös koneen korkeuden. Jos koneesta sammutetaan transponderi pois päältä, ei toisiotutkaa käyttävä lennonjohto konetta pysty lainkaan havaitsemaan. Transponderi päällä lentävä lentokone näkyy toisiotutkassa vaikka se lentäisikin valvomattomassa ilmatilassa ilman lentosuunnitelmaa.
Mitä se vapaassa ilmatilassa ei tarvitse, jos se sitä ei halua tehdä. Valvottuun ilmatilaan, esim. lentokenttien lähestymisalueet tai valvomattoman ilmatilan yläpuolinen valvottu ilmatila ei ilman lentosuunnitelmaa ole lentokoneella asiaa. Jos valvottuun ilmatilaan tunkeutuu ilman lentosuunnitelmaa, on radiosta tulossa välitön kysely tai Hornet saattaa tupsahtaa siivelle.

Sotilastutkat ovat ensiötutkia. Kone näkyy niillä oli siinä transponderi eli ei. Mehiläisparvi voi näkyä 80 km:n päästä.
Lähinnä maasto ja tutka-asemien etäisyys toisistaan saattaa jättää johonkin katveita, joita hyväkseen käyttämällä voi matalalla lentävä kone päästä tunkeutumaan ilmatilaan. Luonnollisesti sotilaspuoli pyrkii tutkan katvealueet pitämään mahdollisimman pieninä.
Matalalla, hyyvin matalalla, mereltä, saaria kiertäen ja suojana käyttäen? Mitä luulet, miten hyvin joukko helikoptereita voisi yllättää? Jos on vielä luotu toimintamalli, että on tavallaan normaalia, että tiettyihin saariin lentää ulkovaltojen ilma-aluksia?
 
Matalalla, hyyvin matalalla, mereltä, saaria kiertäen ja suojana käyttäen? Mitä luulet, miten hyvin joukko helikoptereita voisi yllättää? Jos on vielä luotu toimintamalli, että on tavallaan normaalia, että tiettyihin saariin lentää ulkovaltojen ilma-aluksia?

Tiedän ei ollut tarkoitettu mulle. Yllättää voi varsinkin syvän rauhan aikana, mutta toiminta ilman että tullaan havaituksi on sanoisinko todella vaikeaa. Meillä on saaristoa, mutta syvyyttä sillä ei kuitenkaan ole maksimissaankaan kuin 100 km ja ilmavalvontatutkat on sijoitettu lähelle ulkosaaria (<50 km). Merivalvontatutkilla saattaa olla matalalla olevien ilmamaalien havaitsemiskyky. Eli sinne ei oikeasti jää merkittäviä katveita. Itärajalta voi toki tulla aivan rannikkoa myöden jolloin voi hyödyntää saarien katveita kun lentää rannikon myötäisesti. Havaintoihin toki riittää näkö/kuulohavaintokin, joka johtaa sitten vastatoimenpiteisiin.
 
Matalalla, hyyvin matalalla, mereltä, saaria kiertäen ja suojana käyttäen? Mitä luulet, miten hyvin joukko helikoptereita voisi yllättää? Jos on vielä luotu toimintamalli, että on tavallaan normaalia, että tiettyihin saariin lentää ulkovaltojen ilma-aluksia?

Jom Kippur sodassa arabit yllätti Israelin. Treenattiin Suezin kanavan ylitystä ja maahanlaskuja säännöllisesti. Iipot näki kyllä, että ne tulee, mutta ei huolta, nehän vain harjoittelee. No, tulivat kanavasta yli että heilahti. Menivät takasinkin sitten, että heilahti, mutta ruutia siinä puolin ja toisin paljon poltettiin ja kaatuneita tuli.

Mereltä on hankala päästä yllättämään, kyllä tutkat näkee hyvin. Mutta tuossa ylempänä mainitulla toimintamallilla reagointiajat jää todella lyhyiksi.
 
Uutinen vuodelta 2014: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288698939171.html?pos=ok-nln
Kerimäen mies näki laiturinnokassa Juvan "haamuhävittäjän".
Ilta-Sanomien uutisoimasta juvalaisen eläkeläisen oudosta iltapäiväkahvihavainnosta, punatähtisestä Suhoi-27 -hävittäjästä, tehtiin näköhavainto myös Kerimäellä.

Tämä otus oli hävittäjälentokoneeksi suhteellisen hitaasti matkalla Kerimäeltä Juvan suuntaan. Kerimäeltä on itärajalle 60 kilometriä.

Päivä oli sama, 20. toukokuuta, ja kellon viisarit samalla mallilla.

Ilmavoimat on kertonut, ettei mainittuna päivänä mainittuun aikaan noin kello 17 Juvan yläpuolella esiintynyt minkäänlaista hävittäjätoimintaa, ei kotikutoista eikä vierasta.

Ilmavoimat ei kuitenkaan halunnut salaisuuksiin vedoten ottaa kantaa siihen, voisiko Suomeen pujahtaa salaa niin sanotusti tutkakatveessa eli hyvin matalalla maaston suojassa lentäen.

"Kyllä myökiin nähtiin"

- Juvan miestä voi rauhoitella, että ei se mitään harhoja nähnyt, kyllä myökiin nähtiin, kertoo Kerimäen mies.

Juvan miehen tavoin hän ei halua nimeään julki.

- Oltiin mökillä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Paikka on Ylä-Luotojärvi ja se lensi, kun siinä on se saari puolen kilometrin piässä ja mökki on rannassa, niin se lensi siitä saaren ja mökin välistä.


Meidän poika on kiinnostunut koneista ja kysyi, että onko hornetti. Sanoin, ettei tainnut hornetti olla.


- Näin sen alhaalta päin enemmän. Puiden latvoloista pikkuisen ylhäällä meni ja suhteellisen hiljaa. Meidän poika on kiinnostunut koneista ja kysyi, että onko hornetti. Sanoin, ettei tainnut hornetti olla, mutta en kiinnittänyt huomiota, minkä maalainen se oli.


Sen kerkisin nähdä, että oli laatikkomalliset ilmanottoaukot. Ja sehän on tuo Suhoi-kaksseiska iso kone, yli 20 metriä pitkä. Hornetti taitaa olla korkeintaan 18-metrinen.


Kerimäellä ei erotettu punaista tähteä pyrstövakaajassa tosin kuin Juvalla, jossa haamuhävittäjä kaarsi parahiksi.

- Luulin ensin, että se laskeutuu Savonlinnan lentokentälle.

Hän palveli aikoinaan varusmiehenä ilmatorjunnassa.

- Lohtajan leirillä kerran nähtiin, kun hävittäjä tulee kovaa matalalla ja se vain vilahti, kunnon näköhavaintoa ei saatu ollenkaan, mutta tämä lensi hiljaa. Yleensä ääni tulee jäljessä, tämä tuli paljon ennen.

- Helvetinmoinen rumina, Kerimäen mies kuvailee akustista kokemusta.

IS:n verkkokeskusteluissa näkemykset Juvan Suhoista ovat hajonneet akselille Ruokolahden leijona - Suhoi 27. Samanlaisen vastaanoton sai se Perä-Posion kissa, joka lensi laulujoutsenella.
 
Viimeksi muokattu:
Uutinen vuodelta 2014: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288698939171.html?pos=ok-nln
Kerimäen mies näki laiturinnokassa Juvan "haamuhävittäjän".
Ilta-Sanomien uutisoimasta juvalaisen eläkeläisen oudosta iltapäiväkahvihavainnosta, punatähtisestä Suhoi-27 -hävittäjästä, tehtiin näköhavainto myös Kerimäellä.

Tämä otus oli hävittäjälentokoneeksi suhteellisen hitaasti matkalla Kerimäeltä Juvan suuntaan. Kerimäeltä on itärajalle 60 kilometriä.

Päivä oli sama, 20. toukokuuta, ja kellon viisarit samalla mallilla.

Ilmavoimat on kertonut, ettei mainittuna päivänä mainittuun aikaan noin kello 17 Juvan yläpuolella esiintynyt minkäänlaista hävittäjätoimintaa, ei kotikutoista eikä vierasta.

Ilmavoimat ei kuitenkaan halunnut salaisuuksiin vedoten ottaa kantaa siihen, voisiko Suomeen pujahtaa salaa niin sanotusti tutkakatveessa eli hyvin matalalla maaston suojassa lentäen.

"Kyllä myökiin nähtiin"

- Juvan miestä voi rauhoitella, että ei se mitään harhoja nähnyt, kyllä myökiin nähtiin, kertoo Kerimäen mies.

Juvan miehen tavoin hän ei halua nimeään julki.

- Oltiin mökillä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Paikka on Ylä-Luotojärvi ja se lensi, kun siinä on se saari puolen kilometrin piässä ja mökki on rannassa, niin se lensi siitä saaren ja mökin välistä.


Meidän poika on kiinnostunut koneista ja kysyi, että onko hornetti. Sanoin, ettei tainnut hornetti olla.


- Näin sen alhaalta päin enemmän. Puiden latvoloista pikkuisen ylhäällä meni ja suhteellisen hiljaa. Meidän poika on kiinnostunut koneista ja kysyi, että onko hornetti. Sanoin, ettei tainnut hornetti olla, mutta en kiinnittänyt huomiota, minkä maalainen se oli.


Sen kerkisin nähdä, että oli laatikkomalliset ilmanottoaukot. Ja sehän on tuo Suhoi-kaksseiska iso kone, yli 20 metriä pitkä. Hornetti taitaa olla korkeintaan 18-metrinen.


Kerimäellä ei erotettu punaista tähteä pyrstövakaajassa tosin kuin Juvalla, jossa haamuhävittäjä kaarsi parahiksi.

- Luulin ensin, että se laskeutuu Savonlinnan lentokentälle.

Hän palveli aikoinaan varusmiehenä ilmatorjunnassa.

- Lohtajan leirillä kerran nähtiin, kun hävittäjä tulee kovaa matalalla ja se vain vilahti, kunnon näköhavaintoa ei saatu ollenkaan, mutta tämä lensi hiljaa. Yleensä ääni tulee jäljessä, tämä tuli paljon ennen.

- Helvetinmoinen rumina, Kerimäen mies kuvailee akustista kokemusta.

IS:n verkkokeskusteluissa näkemykset Juvan Suhoista ovat hajonneet akselille Ruokolahden leijona - Suhoi 27. Samanlaisen vastaanoton sai se Perä-Posion kissa, joka lensi laulujoutsenella.

Tuossa uutisessa oli joku kommentoinut että olisko joku pienoiskone, voisiko tuossa olla perää?
Lennokkejahan (rc) on myös suihkukäyttöisiä
Edit. ei suostunut kuva toimimaan tässä linkki http://www.jamiflyin.com/jwm2017/getfile.php?file=998
 
Back
Top