Kranaatinheittimistö

Laitetaan nyt tänne ketjuun, kun jo on ollut hieman juttua tuossa Uutisia Ruotsista ketjussa

Tässä blogaus Ruotsin Krh-ratkaisusta

http://cornucopia.cornubot.se/2016/12/detaljer-om-grkpbv-90120-bae-mjolner.html

Kyseessä on siis hyvin yksinkertainen järjestelmä jossa on kaksi suustaladattavaa 120 mm putkea, ei tornia vaan kupu vaunun päälla. Putket suunnataan manuaalisesta ja kupu kääntyy mekaanisella veivillä.

Ampumisen jälkeen putket vedetään alas ja ladataan edestä uudellen.

Menivät siis takaisin 90-luvulle, jolloin BAE oli tällaisen järjestelmän esittänyt. @veeteetee

Oliko niin että 40 näitä nyt tilattiin hintaan 68 meur? Paljos Amos-tornille olisi tullut hintaa, ei varmaan kauhea paljon enempää ja vielä vähemmän jos olisi voinut olemassaolevaan torniin sovittaa.
 
Oliko niin että 40 näitä nyt tilattiin hintaan 68 meur? Paljos Amos-tornille olisi tullut hintaa, ei varmaan kauhea paljon enempää ja vielä vähemmän jos olisi voinut olemassaolevaan torniin sovittaa.

Suomi kai maksoi omistaa noin neljä miljoonaa per kipale. 18kpl maksoi alustoineen muistaakseni 100 miltsiä ja AMV:n hinta heiluu siellä 1,5 miljoonan tienoilla. Kauppahintaan on varmaan sisällytetty kohtuullinen määrä tuotekehityskuluja mutta kyllä kai tornille tuplasti tulee hintaa tuohon Ruotsin apinamalliin verrattuna.
 
Oliko niin että 40 näitä nyt tilattiin hintaan 68 meur? Paljos Amos-tornille olisi tullut hintaa, ei varmaan kauhea paljon enempää ja vielä vähemmän jos olisi voinut olemassaolevaan torniin sovittaa.
Ei, vaan FMV tilasi hintaan 575 miljoonaa kruunua järjestelmän 40 vaunuun, jotka ovat seisseet varastossa. Kun FMV yleensä saa aikaan 30 % laskutusta sisäänostohintansa päälle, voi 1,3 kertaa tuon hinnan laskea loppuasiakkaan hinnaksi, noin apouttiarallaa.
 
Onko muuten 120 KRH TEKA ratkaisussa jotain lisätukea alustalle kun perävaunusta ammutaan?
 
C0Yw3vSXcAATY7T.jpg:large


Lyhyt putkeet, yks ongelma, tuut kaupan päälle kuuroksi :D

En anledning till huvlösningen kan vara att ett examensarbete från KTH konstaterat att ljudvolymen i ett öppet system kan bli alldeles för hög för personalen. Genom att ha eldrörets mynning utanför huvan kommer ljudnivån bli betydligt lägre för besättningen, som till skillnad mot vid markbaserad gruppering av granatkastare inte kan flytta sig bort innan avfyrning utan kommer vara kvar inom någon meter, dessutom i ett utrymme där ljudet kan eka rejält.
:D

alt.png



C0YmxX6XEAAK3w0.jpg
 
Ammus kourulle, sitten kädellä puoleenvälin säpille, kahvasta työntäen edessä olevaan latausputkiloon, viimeinen työntö toisesta kahvasta, kääntyminen putkilinjalle ja pudotus putkeen. Hyvällä tuurilla iskurinpiikki ei ole jumissa:eek:

Ja tämä muistinvaraisesti, liian paljon on projektijuoma calvadosta virrannut 20 vuoden aikana...:)
 
Onko muuten 120 KRH TEKA ratkaisussa jotain lisätukea alustalle kun perävaunusta ammutaan?

En lähde veeteeteetä vastaan aiheessa vänkäämään, mutta kun harmaa muistikuva on vahva. Eli TEKAihin tehtiin vahvistetut alustat heittimiä varten. Joku suomalainen yhtiö ne rakensi olemassaoleviin. Vahva tunne ja muistikuva on tästä. Raskaan heittimen potkun kilomäärä on sentään ihan kiitettävä.
 
TEKAn takaosa on vahvistettu, todellakin, mutta mitään lisätassuja tai TUKIA siinä ei ole. Ja työn teki SISU / Patria Vehicles tai mikä sen nimi tuolloin olikin.
 
Toistan wanhan kysymykseni: onko NEMO käytännössä SE ja AMOS marginaalia? Tuliko AMOSsta ihan operatiivisesti valmista työkalua vai jouduttiinko tinkimään hieman liian monessa asiassa ja yksityiskohdassa? Jolloin NEMO osoittautuikin jo paremmaksi vaihtoehdoksi?
 
Puolalaisten "Nemo", onko tuosta mitään tietoa?
RAK 120mm 8x8 wheeled self-propelled mortar carrier armoured
http://www.armyrecognition.com/pola...a_sheet_specifications_pictures_11204165.html
Google translatin kanssa, puolasta englanti kieleen

https://pl.wikipedia.org/wiki/Moździerz_RAK

Work on the mortar RAK started in 2006, the first prototypes were presented in 2009. It is constantly refined and improved. Originally designed as an investment own, later with the help of funding from the Ministry of Science and Higher Education. Most parts of mortar are produced in Polish [2].

Mortar Cancer can be built on a different chassis. Track is based on a slight crawler production of HSW, the wheel on Rosomak. In 2013, as part of the MSPO, the manufacturer presented the implementation of the mortar on the chassis of the German Marder infantry fighting car [3].

Set fire 120 millimeter self-propelled mortars RAK will consist of eight guns, used for throwing grenades at a distance. It is capable of putting shots at a distance of 8 to 12 km. In addition to standard grenades can shoot bullets with a load of cumulative, fighting special objects, ie. Military vehicles. Preparation time to open fire is 2 minutes, firing position can change within 15 seconds after launch last grenade [2]. The complete system mortars cancer, in addition to themselves, it will include accompanying vehicles: command, reconnaissance, logistical and technical support (cars ammunition).

The vehicle is equipped with a digital fire control system, consisting of, among others, with thermal cameras and laser range finder, so it can operate effectively in the day and at night. The data can, among others, derive from an unmanned aircraft FlyEye.

Mortar Cancer can shoot remotely as unmanned weapon, using commands and data transmitted electronically to the vehicle computer. The tower mortar Cancer can also be applied to ships and fortifications.

In October 2013 years Ministry of Defence ordered 307 base chassis Wolverine. From this it is planned that 80 chassis will be allocated for the construction of SMK cancer [4]. Efforts are underway to acquire foreign customers [5].
Technical and Tactical

Caliber - 120 mm
Number of barrels - 1
Resonance maximum - 12 000 m
Time to be ready to shoot - 120 sec.
Time to leave the fire station - 15 sec
 
Back
Top