Laivue 2020

Ollos huoleton. Panssarilaivojen ilmatorjuntaa vahvistettiin voimakkaasti sota-aikana. Mikä estää lisäämästä vaikkapa näitä korvetteihin.
Katso liite: 86642
Panssarilaivojen ilmatorjuntaa ihan oikeasti vahvennettiin. Asiaa on minusta turha, ja Ilmarisen uhreja muistaen hiukan epäkunnioittavaakin, pilkata. Suomi teki silloinkin parhaansa. Panssarilaivoissa 40-milliset Vickers 40/40 konetykit (sangen heikko esitys) päivitettiin Bofors 40/60 -konetykkiin. Aluksiin asennettiin yksi kaksoislavetti ja kaksi yksiputkista lavettia. Myös 20-millisten Madseneiden määrä nostettiin sodan aikana 8 kappaleeseen.

Panssarilaivojen ilmatorjunta olikin keskuslaskimen ansiosta tehokasta ja tarkkaa ja alukset kykenivät hyvin puolustautumaan ilmahyökkäyksiä vastaan. Tässäkin "Pohjanmaat" on enemmän panssarilaivojen ja tykkiveneiden perillinen kuin miinalaivojen ja ohjusveneiden, jotka ne muodollisesti korvaa.
 
Jos ESSM:ä ei enää tarvita VLS-siiloissa, niin niihinhän voi istuttaa vaikka Tomahawkit...

Kannattaa huomioida, että Pohjanmaalla on lisäksi Gabrieleita, SUTO-torpedoja ja vaikkapa herätemiinoja.
SM-6 ja Tomahawk olisi hyvä kombo.
 
Kyllä. Siinä olisi tarpeeksi pitkäksi ajaksi. Suomen tuskin on tarpeen pitkän kantaman risteilyohjuksia ampua, kyllä niitä on tarpeeksi isommissa aluksissa.
Just nyt ei onneksi ole tarvis haaveilla mitään. Ollaan tyytyväisiä että budjettiratkaisut ovat taakse jäänyttä elämää ja on päästy standardiratkaisujen pariin. Korvettien keulalle voisi olla tulossa 12-16 Umkhontoa ilman kasvuvaraa.
 
SM-6 taitaisi vaatia kattavemman muutoksen mm. tutkajärjestelmiin. Tomahawk todennäköisesti vaatisi muutoksia ainoastaan taistelunjohtojärjestelmiin.
Ja reilusti lisää siiloja. Kumpainenkaan ei olisi yleensäkään mikään järkiratkaisu.

Haluaisin silti ihan propagandamielessä nähdä uutisjutun jossa Pohjanmaa-luokan korvetti ampuu Lohtajalla SM-6-ohjuksen. Ei sen niin väliä vaikka se ei todellisuudessa olisikaan mahdollista.
 
Just nyt ei onneksi ole tarvis haaveilla mitään. Ollaan tyytyväisiä että budjettiratkaisut ovat taakse jäänyttä elämää ja on päästy standardiratkaisujen pariin. Korvettien keulalle voisi olla tulossa 12-16 Umkhontoa ilman kasvuvaraa.
Niinpä. Onneksi niin ei käynyt. Ei tainnut olla lähelläkään. Muutenkin Pohjanmaa-lk on oikeastaan ihan kansainvälisen vertailun kestävä tuote.
 
Kiistanalainen mielipide:

Yksikään PV:n asehankinta ei koskaan historiassa ole onnistunut yhtä hyvin kuin Laivue 2020. Yleensä on aina saatu huonompaa ja vähemmän kuin mitä lähdettiin hankkimaan. Nyt näyttää siltä, että saadaan parempaa (jos ei sentään enemmän) kuin lähdettiin hankkimaan.
HN
 
Ne tavalliset 25 - 30 milliset ovat ehkä käyttökelpoisempia jossakin rauhanturvaoperaation tyyppisissä tehtävissä. Tämä alus on kuitenkin tarkoitettu Suomen puolustamiseen, uhat on toisenlaisia.
Minä kun en merihommista tiedä kovinkaan paljoa, perustele tämä minulle
 
Minä kun en merihommista tiedä kovinkaan paljoa, perustele tämä minulle
Noin lyhyesti sanottuna ne hidastulinopeuksiset 20 - 30 milliset soveltuu parhaiten ehkä ainoastaan esim pommiveneiden ja vastaavien torjuntaan. Minkäänlaista ilmamaalia vastaan ei. Ohjuksia ei missään nimessä. Syynä liian hidas tulinopeus ja pieni kantama. Hidas tulinopeus yhdistettynä pieneen kaliiberiin tarkoittaa sitä, että ammusten lentoradat on liian "harvassa", ei maali menee todennäköisesti siitä välistä.

Täällä vain ehkä pinnassa kulkevat droonit olisi sopivia maaleja, mutta niitä voi ampua myös ohjustorjuntaan soveltuvalla aseella, toisinpäin taas ei.
Siksi täällä olisi se gatling/vast kova sana.
 
Kukapa olisi silloin Mk 41 DSCA-ilmoituksen tullessa rohjennut esittää, että siinäpä saattaakin olla vain ensimmäisen aluksen VLS:t!
Ensimmäisessä varmaan katsotaan riittääkö neljä?
 
Minä kun en merihommista tiedä kovinkaan paljoa, perustele tämä minulle

Tuollainen 25-30mm Bushmaster tai vastaava on kompakti ja helpohko asentaa laivalle, mutta sitä saa mistä maksaa. Ammunnanhallinta koostuu optisesta tähtäimestä ja sitä operoivasta seilorista. Demariversiossa ei ole edes vakautusta. CIWS-tason aseessa voi olla sama kalipeeri, mutta vaatimukset sekä aseen että ammunnanhallinnan osalta on paljon kovemmat, ja samalla nousee myös sekä hinta että paino. 30mm Bushmaster-torni painaa vähän päälle tonnin, 20mm Phalanx painaa 6 tonnia.
 
Noin lyhyesti sanottuna ne hidastulinopeuksiset 20 - 30 milliset soveltuu parhaiten ehkä ainoastaan esim pommiveneiden ja vastaavien torjuntaan. Minkäänlaista ilmamaalia vastaan ei. Ohjuksia ei missään nimessä. Syynä liian hidas tulinopeus ja pieni kantama. Hidas tulinopeus yhdistettynä pieneen kaliiberiin tarkoittaa sitä, että ammusten lentoradat on liian "harvassa", ei maali menee todennäköisesti siitä välistä.

Täällä vain ehkä pinnassa kulkevat droonit olisi sopivia maaleja, mutta niitä voi ampua myös ohjustorjuntaan soveltuvalla aseella, toisinpäin taas ei.
Siksi täällä olisi se gatling/vast kova sana.
Mulle tulee mieleen tässä kontekstissa puhuttaessa tyypilliset ciwsit, phanlax, goalkeeper jne. Väsyneenä ei tullu luetun ymmärtämisestä näköjään mitään, tarkoitit näemmä yksiputkisia kuten DS30B/M, etkä noita edellä mainitsemiani.
 
Kyllä se on joku laser-järjestelmä joka sinne tulee. Se 20 mm Phanlax-gatling on ehkä liian kallis Suomelle?
Ne tavalliset 25 - 30 milliset ovat ehkä käyttökelpoisempia jossakin rauhanturvaoperaation tyyppisissä tehtävissä. Tämä alus on kuitenkin tarkoitettu Suomen puolustamiseen, uhat on toisenlaisia.

Suomen veronmaksajat ovat sen verran köyhiä, että jostain on tingittävä.
Itse veikkaan että takasektoriin tulee ESSM + stinger ukko. Millenium gun oli aikoinaan piirroksessa, mutta se hävisi kun rahoituspäätös saatiin.
 
Hyvät herrat! Ei unohdeta kahta Trackfireä jotka on asetettu kylvämään kuolemaa myös takasektoriin.
Nämä RWS-systeemit ovat myös osa tätä "rauhanturva"-fregatti vouhotusta, joka joku aika sitten vielä länsimaissa vallitsi. No, voiskohan ne osua johonkin droneen? Ehkäpä. Jos siihen 12,7 paikalle saisi jonkun matalapaineisen 30-millisen, jossa olisi dronejen torjumiseen suunniteltu hesy-kranaatti?
 
Back
Top