Lentokapteenin kova väite, uskotko?

Eräs lentäjätuttu totesi, että kun hyppää jonkun Eurostarin tms. experimentaalikoneen puikkoihin, niin se on sitä oikeaa lentämistä.
Eurostar on ultra. Kevyt kone vaatii tuulella osaamista, pieni massa ei tuo niin paljon liikkeelle jatkuvuutta, kuin painavammassa koneessa.

Yleisesti voisin todeta, että suurin osa ammattilentäjistä osaa oikeasti lentää myös käsiohjauksella, näitä Air France 447 tason osaajia on onneksemme aika vähän.
 
Vielä tuosta esittelylennon onnettomuudesta. @lihapakaste on täysin oikeassa, että lentäjän vika. Tällaista se on, kun muistinvaraisesti yrittää mutulla jotain yli 30 vuoden takaisia selittää. Se tekniikka saattoi toimia kuten piti.

Yritän kuvata, miten se yhteistyö fly-by-wiren kanssa alussa on ollut hankalaa. Väitetään, että Asseline sekä luotti tekniikkaan että ei kuitenkaan antanut sen hoitaa hommaa. Siitähän ei tule kuin sotkua.

Onhan niillä nauhoilla kuultavissa varmasti myös varoituksia, kun korkeutta oli alle 100 jalkaa.

On vielä yksi teoreettinen mahdollisuus, jos kyllä sopii tutkimustietoon, periaatteessa. Kone oli suunniteltu myös nostamaan itsensä hätätilanteessa automaattisesti. Siis jos ei aiota laskea mutta joudutaan liian lähelle maata. Mikäli tekniikka toimi ok, Asselinen on täytynyt itse kytkeä noston automatiikka pois. Niin tehdään laskussa, kun oikeasti halutaan tulla alas. Muuten hän ei käsittääkseni mitenkään ole voinut roikkua sillä tavalla kentän päällä matalalla ilman, että kone puuttuu peliin tai olisi puuttunut jo aiemmin.

Sen tempun jälkeen tietokone on laskeutumissäädöillä. Tämä teoria sopii tavallaan BEA:n raporttiin. Proosallisestl sanoen, Asseline ehkä halusi keskeyttää laskun eli näyttää suorituskykyä rajojen ulkopuolelta, mutta tekemillään säädöillä ohjasi koneen oikeasti laskuun mutta metsään.
 
Viimeksi muokattu:
Osalla lentäjistä on yleis- tai sotilasilmailutaustaa, osa taas on lentänyt vain tasan vaadittavat tunnit ja läpäissyt lentäjäkoulutuksen rimaa hipoen. Osa lentäjistä harrastaa lentämistä myös vapaa-ajallaan, osa taas ei. Esimerkiksi purjelennossa tai taitolennossa ei hirveästi tarvitse keskittyä "nappulatekniikkaan" tai ilmailufraseologiaan vaan fokus voi olla puhtaasti lentämisessä. Edes 10000 lentotuntia autopilotilla ei tee kenestäkään Bob Hooveria eikä tietysti tarvitsekaan:


Ammattilentäjän pitää tietysti hallita paljon muitakin asioita mutta monta onnettomuusraporttia on tullut luettua, missä lentäjä rassaa autopilottia tai neuvottelee lennonjohdon kanssa, kun pitäisi keskittyä siihen kaikista ollennaisimpaan eli tuomaan se kone suunnilleen yhtenä kappaleena alas taivaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top