MD500-kaluston korvaaja

NH90:ssä on se hyvä puoli, että ne ovat jo olemassa ja nykyisellään vajaakäytöllä. Nykyisillä lentotuntimäärillähän ei juuri vaihtomiehistöjä kouluteta, vaan kopteri jää parkkiin, kun miehistö menee nukkumaan.
Näin syvässä rauhanajassa aika moni puolustusvoimien laite on vajaakäytöllä (onneksi). Tilanne on toinen, kun mietitään sotatilannetta ja kopteritarvetta silloin. Kopteriasiakkaita olisi huomattavasti enemmän tyrkyllä kuin pv:llä ja rajalla on koptereita. MD500:n korvaamisessa ollaan ilmeisesti hakemassa myös suorituskyvyn nostoa eli kevyttä kopukkaa, joka kuljettaa tarvittaessa partion-ryhmän verran porukkaa, johon saa kiinni erilaista sensoria ja miksei myös jotain ammuttavaa.
 
Viimeksi muokattu:
En näe asiaa ihan tuolla tavalla. Meillähän on niitä isompiakin koptereita eikä edes ihan pientä määrää. Lasketaan kuljetuskapasiteetti sitten 14 tai 20 miehen mukaan, niin NH90-kalustolla voidaan joka tapauksessa liikuttaa useita satoja taistelijoita kertasiirtona. Ei tässä ole kyse siitä, ostetaanko viisi kappaletta AW119 vaiko nolla kappaletta NH90.

Mikä taas on sitten se porukka, jota koptereilla oikeasti liikuteltaisiin? Tuoko se mitään lisäarvoa, että konventionaaliseen taisteluun koulutettua, vuosia sitten kotiutunutta rivijääkäriä siirrellään helikopterilla, kun reserviläisiä on satoja tuhansia? Lisäarvo on parhaimmillaankin pieni.

Ammattilaiserikoisjoukkoja puolestaan on vain vähän, luultavasti muutamia satoja miehiä. Erikoisjoukkokoulutuksen saaneita reserviläisiä on vähän enemmän, mutta nähtävästi esim. kotiutuvien laskuvarjojääkärien määrä liikkuu vuositasolla n. 100 luokassa. Sukeltajat ovat marginaaliporukkaa (10-15 vuodessa tai jtn.) ja erikoisrajajääkäreitä koulutettaneen siitä välimaastosta. Paljonko kuljetuskapasiteettia oikeasti tarvitaan? Loppuuko NH90-laivastosta kapasiteetti? Epäilen.
Olen joskus maininnutkin, että olin muutama vuosi sitten harjoituksessa, jossa meidän SA-joukkoa tuettiin pari vuorokautta yhdellä NH90:llä. Minusta se vaikutti kokeilulta, jossa pv etsi/tunnisti hekojen käyttömahdollisuuksia. Pari vuorokautta oli tietenkin rajallinen aika, mutta tuolloin käytössä olleelle kopterille tuli lentotunteja varsin paljon. Käyttökohteita oli useita:
  • kriittisten henkilöryhmien siirrot (PSTO-partiot, TJ-partiot, yms.)
  • "haavoittuneiden" evakuointi - kyseessä oli tietysti harjoitus, joten haavoittuneita ei onneksi tullut
  • vihollisen erikoisjoukkojen metsästys (Tässä työssä NH90 sensoreineen ja miniguneineen oli erityisen näppärä)
  • huollon tukilennot. Harjoituksessa oli järjestetty tilanteen kehittyminen sellaiseksi, että yksi yksikkö jäi erilleen / lähes saarrostuksiin eikä normaali huolto olisi ollut kaikkein helpointa. Tässä tapauksessa hekolla huolto onnistui näppärästi.
  • Jo yksittäinen heko nosti toiminnan tehokkuutta ja tempoa merkittävästi!

Hekoilla on erittäin tärkeä rooli nykyajan ja lähitulevaisuuden taistelukentillä. Suomessa on tässäkin asiassa välttämättömyydestä tehty hyve. Kun koptereita ei ole ollut käytössä, niitä ei erikoisolosuhteissa tarvita! Samaan aikaan Venäjä hankkii 1000 uutta kopteria ja korpteritoiminnan laajuus vaikkapa Ruotsissa ja Norjassa on aivan eri tasolla kuin Suomessa.

Minusta on aivan selvää, että Suomessa(kin) tulee valmistautua jalkaväen osan ilmamekanisointiin. Joukkomäärät pienenevät väkisinkin ja on entistä tärkeämpää, että avainpaikkoihin voidaan toimittaa tarvittava joukko nopeasti. Joukko voi olla pieni, vaikka JTAC- tai ITO-partio, mutta toiminnan kannalta kriittinen. Tällainen joukko liikkuu helposti kevyellä kopukalla. Toisaalta voi olla tarve esimerkikisi ottaa haltuun maaston avainkohde, vaikka tärkeä tienristeys, esimerkiksi komppanian voimin. Tuolloin tarvitaan useamman kopterin operaatio ja tässä NH90 on omiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näin syvässä rauhanajassa aika moni puolustusvoimien laite on vajaakäytöllä (onneksi). Tilanne on toinen, kun mietitään sotatilannetta ja kopteritarvetta silloin. Kopteriasiakkaita olisi huomattavasti enemmän tyrkyllä kuin pv:llä ja rajalla on kopetereita. MD500:n korvaamisessa ollaan ilmeisesti hakemassa myös suorituskyvyn nostoa eli kevyttä kopukkaa, joka kuljettaa tarvittaessa partion-ryhmän verran porukkaa, johon saa kiinni erilaista sensoria ja miksei myös jotain ammuttavaa.

Lähtökohtaisesti kaikki lentolaitteet tarvitsevat vaihtomiehistöjä, jos ne halutaan hyödyntää täysmääräisesti kriisitilanteessa. NH90-laivaston 1600 tuntia vuodessa, kopteria kohti 80 tuntia, ei käytännössä tuota mahdollista - tai sitten pilottien taitotaso on Venäjän ja Pohjois-Korean välimaastosta.

No, valtiovarainministeriö ennustaa tälle ja ensi vuodelle 1850 NH90-lentotuntia, mutta ei silläkään vielä mahdottomia. Valitettavasti.

www.japcc.org/wp-content/uploads/Helicopter_Capabilities_web.pdf
 
MD-500 kalusto on palvellut meillä maavoimien heko-pilottien koulukoneena yksinomaan. Lisäksi sillä on tehty maalilentoja sotaharjoituksissa tiettävästi, mutta mitään muuta sotilaallista käyttöä siellä ei ole ollut. Nyt kalusto päivitetään instrumenttien osalta NVG-kelpoiseksi ja tukemaan koulutusta moderneja NH-90 koneita silmälläpitäen.

MD-500 mustamaalaus on jännä juttu. En tiedä aletaanko tutkia korvaajan tai ylipäätään pienen heko kykyä toimia anti-terroritehtävissä tai erikoisjoukkojen tukena oikeasti. Ehkäpä tuo Eurocopterin ratkaisu on todennäköisin, mutta epäilen että meillä laajennettaisiin kevyen hekon roolia sotilaallisesti. Mahdollisia tehtäviä on niin vähän ja kalusto sekä lentotunnit kalliita.
Koko muutaman koneen resurssi menee koulutukseen.
 
Olen joskus maininnutkin, että olin muutama vuosi sitten harjoituksessa, jossa meidän SA-joukkoa tuettiin pari vuorokautta yhdellä NH90:llä. Minusta se vaikutti kokeilulta, jossa pv etsi/tunnisti hekojen käyttömahdollisuuksia. Pari vuorokautta oli tietenkin rajallinen aika, mutta tuolloin käytössä olleelle kopterille tuli lentotunteja varsin paljon. Käyttökohteita oli useita:
  • kriittisten henkilöryhmien siirrot (PSTO-partiot, TJ-partiot, yms.)
  • "haavoittuneiden" evakuointi - kyseessä oli tietysti harjoitus, joten haavoittuneita ei onneksi tullut
  • vihollisen erikoisjoukkojen metsästys (Tässä työssä NH90 sensoreineen ja miniguneineen oli erityisen näppärä)
  • huollon tukilennot. Harjoituksessa oli järjestetty tilanteen kehittyminen sellaiseksi, että yksi yksikkö jäi erilleen / lähes saarrostuksiin eikä normaali huolto olisi ollut kaikkein helpointa. Tässä tapauksessa hekolla huolto onnistui näppärästi.
  • Jo yksittäinen heko nosti toiminnan tehokkuutta ja tempoa merkittävästi!

Hekoilla on erittäin tärkeä rooli nykyajan ja lähitulevaisuuden taistelukentillä. Suomessa on tässäkin asiassa välttämättömyydestä tehty hyve. Kun koptereita ei ole ollut käytössä, niitä ei erikoisolosuhteissa tarvita! Samaan aikaan Venäjä hankkii 1000 uutta kopteria ja korpteritoiminnan laajuus vaikkapa Ruotsissa ja Norjassa on aivan eri tasolla kuin Suomessa.

Minusta on aivan selvää, että Suomessa(kin) tulee valmistautua jalkaväen osan ilmamekanisointiin. Joukkomäärät pienenevät väkisinkin ja on entistä tärkeämpää, että avainpaikkoihin voidaan toimittaa tarvittava joukko nopeasti. Joukko voi olla pieni, vaikka JTAC- tai ITO-partio, mutta toiminnan kannalta kriittinen. Tällainen joukko liikkuu helposti kevyellä kopukalla. Toisaalta voi olla tarve esimerkikisi ottaa haltuun maaston avainkohde, vaikka tärkeä tienristeys, esimerkiksi komppanian voimin. Tuolloin tarvitaan useamman kopterin operaatio ja tässä NH90 on omiaan.

Vai että Venäjä hankkii 1000 uutta helikopteria? :D Enpä olisi uskonut, että sinäkin lankeat Venäjän propagandaan. Niinhän ne uhosivat, mutta vuoteen 2020 mennessä koptereista on toimitettu alle 300.

JTAC:ejä on Suomessa hyvin vähän, heidäthän kurssitetaan tällä hetkellä ulkomailla - käytännössä kyse on erikoisjoukkojen suorituskyvystä. Mitä taas tulee MANPADS-ohjusten liikutteluun helikopterilla, niin se ei varmaan ole kovin keskeinen menetelmä, jos mietitään, millä joukoilla niitä on ja missä kokoonpanoissa. Vaikka en kiistä, etteikö helikopterikyyti voisi olla hyödyllinen esim. liikuteltaessa ohjuksia uusiin asemiin marssireitin varrella joukon edetessä.

Sinänsä on paljon kuljetuksia, joita voisi suorittaa pienelläkin helikopterilla. En ole kuitenkaan mitenkään varma, että näitä kuljetuksia kannattaisi suorittaa nimenomaan pienellä helikopterilla. Vaikka paperilla istuinpaikan hinta voikin olla paljon edullisempi kuin NH90:ssä, niin pieni kopteri ottaa tyypillisesti takkiin muissakin ominaisuuksissa kuin kuljetuskapasiteetissa. Viestivarustus, suunnistusvarustus, pimeätoimintavarustus, omasuojavarustus, panssarointi, toinen moottori... Rajoitukset käytölle (tai otettavat riskit) ovat täysin eri tasoa kuin NH90:ssä. On myös kohtuullista olettaa, että isokaan kopteri ei lennä puolityhjänä, vaan samalle suunnalle kohdistuvia kuljetuksia yhdistellään.
 
Tässä kevyt vs keskiraskas HEKO asiassa on vielä yksi ulottuvuus, joka ei ole tullut keskustelussa esiin. Kun puolisen vuosikymmentä sitten selasin Trafin ilma-alusrekisterilistausta (joka silloin oli kai viimeisiä vuosiaan helposti julkisesti saatavilla) siellä oli tasan viisi keskiraskasta kopteria. Kaikilla omistajana ja operoijana "RVL." Kriisin sattuessa siis käytettävissä on tasan nämä valtion 20+5 keskiraskasta kopukkaa, mutta kevyitä on otettavissa siviileiltä käyttöön muutama kourallinen. Toki tuolla mallilla ei päästäisi valikoimaan mitä malleja saadaan ja alkuvaiheessa aikaa tärvääntyisi lentäjien opettamiseen. Valtion pilotit kun pitäisi tyyppikoulututtaa ja kopterimallin jo tuntevat tutustuttaa sotilasilmailun maailmaan. Eli 1. sotapäivän suorituskykyä tuolla tavalla ei ainakaan saataisi. Mutta se mitä saataisiin, saataisiin käytännössä ilmaiseksi.

Tietysti on hyvä miettiä, mitä kannattaisi ostaa ja mitä ei, jos olisi rahaa valita. Mutta kun rahat on vähissä, niin pitää miettiä myös, millä tullaan toimeen. Mutta onko ottokaluston käyttö edes suunnitelmissa lienee salaista tietoa, oli se kummin vain.
 
MD-500 kalusto on palvellut meillä maavoimien heko-pilottien koulukoneena yksinomaan. Lisäksi sillä on tehty maalilentoja sotaharjoituksissa tiettävästi, mutta mitään muuta sotilaallista käyttöä siellä ei ole ollut. Nyt kalusto päivitetään instrumenttien osalta NVG-kelpoiseksi ja tukemaan koulutusta moderneja NH-90 koneita silmälläpitäen.

MD-500 mustamaalaus on jännä juttu. En tiedä aletaanko tutkia korvaajan tai ylipäätään pienen heko kykyä toimia anti-terroritehtävissä tai erikoisjoukkojen tukena oikeasti. Ehkäpä tuo Eurocopterin ratkaisu on todennäköisin, mutta epäilen että meillä laajennettaisiin kevyen hekon roolia sotilaallisesti. Mahdollisia tehtäviä on niin vähän ja kalusto sekä lentotunnit kalliita.
Koko muutaman koneen resurssi menee koulutukseen.
Ydinjuttu kai onkin, että puolustusvoimat haluaisivat (ainakin mm. Sotilasaikakauslehden mukaan) monikäyttöisempää kykyä. MD500 on varmasti hyvä kopukka, mutta sen käyttö rajoittuu pelkästään koulutukseen. Silloin herää kysymys, onko edullisempaa ostaa (perus)koulutus ulkoa ja suunitella pv:n hallussa olevalle kalustolle selkeä poikkeusolojen rooli.
 
MD-500 kalusto on palvellut meillä maavoimien heko-pilottien koulukoneena yksinomaan. Lisäksi sillä on tehty maalilentoja sotaharjoituksissa tiettävästi, mutta mitään muuta sotilaallista käyttöä siellä ei ole ollut. Nyt kalusto päivitetään instrumenttien osalta NVG-kelpoiseksi ja tukemaan koulutusta moderneja NH-90 koneita silmälläpitäen.

Tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi pintavalvontatutka oli MD500 jo ainakin 2000-luvun vaihteessa ja MD:t näkee lähes aina kun on isompia erikoisjoukkoharjoituksia toiminnassa NH90 kanssa.
 
Tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi pintavalvontatutka oli MD500 jo ainakin 2000-luvun vaihteessa ja MD:t näkee lähes aina kun on isompia erikoisjoukkoharjoituksia toiminnassa NH90 kanssa.
Totta, pintavalvontatutkan lavetiksi MD500 soveltuu varmastikin varsin hyvin!
 
Ydinjuttu kai onkin, että puolustusvoimat haluaisivat (ainakin mm. Sotilasaikakauslehden mukaan) monikäyttöisempää kykyä. MD500 on varmasti hyvä kopukka, mutta sen käyttö rajoittuu pelkästään koulutukseen. Silloin herää kysymys, onko edullisempaa ostaa (perus)koulutus ulkoa ja suunitella pv:n hallussa olevalle kalustolle selkeä poikkeusolojen rooli.

Ehkä ilmavoimien Grob-hankinta kertoo jotakin PV:n linjasta tässä suhteessa?
 
. Silloin herää kysymys, onko edullisempaa ostaa (perus)koulutus ulkoa ja suunitella pv:n hallussa olevalle kalustolle selkeä poikkeusolojen rooli.
Tätä on käsitelty täällä.

Otin tuohon yhden kohdan .Tuolla selvityksessä enemmänkin tästä. Lopputulos tulee olemaan se, että joku yritys operoi valtion omistamia kopuja, joilla annetaan peruskoulutus, niin siviili kuin sotilas ja rajan lentäjille. Kneebadimiehet joutuu tyytymään landcruiseriin.



Screenshot_20201207-165956__01.jpg


Screenshot_20201207-165705__02.jpg
 
^ Villi veikkaus : Patria pilot training, Utti ja EC-135. Tukisi valtiollista ilmailutoimintaa niin FinnHemsissä kuin PV:lläkin.
 
Tätä on käsitelty täällä.

Otin tuohon yhden kohdan .Tuolla selvityksessä enemmänkin tästä. Lopputulos tulee olemaan se, että joku yritys operoi valtion omistamia kopuja, joilla annetaan peruskoulutus, niin siviili kuin sotilas ja rajan lentäjille. Kneebadimiehet joutuu tyytymään landcruiseriin.



Katso liite: 45856


Katso liite: 45858

^ Villi veikkaus : Patria pilot training, Utti ja EC-135. Tukisi valtiollista ilmailutoimintaa niin FinnHemsissä kuin PV:lläkin.
Nämä molemmat kuulostavat oikein järkeviltä asioilta. Koulutuksen yhdistämisessä olisi varmasti synergiaa saatavissa, Patria olisi (yksi) luonteva taho koulutuksen järjestäjäksi ja EC-135 olisi varsin luonteva kandidaatti MD500:n korvaajaksi. EC-135 tarjoaisi jo ryhmän kuljetusmahdollisuuden tai parin paaripotilaan evakuointikyvyn. Muun muassa US Army korvaa vanhoja Kiowoja UH-72 Lakotalla, joka on käytännössä kopterin vihreäksi maalattu versio.
 
Kyllähän ainakin Pv itse ilmoittaa noille kuuluvan myös lentotiedustelun. Ja tietysti yhteyslennot mikä nyt ei vaadi kalustolta enempää kuin koululennot.
Näinpä. Päivitysprojektiin liittyen maavoimat kertoo muuten seuraavaa.

MD500-helikopterin ohjaamopäivityksellä lisätään merkittävästi helikopterin operatiivista suorituskykyä. Päivityksen myötä kaikkien koneiden ohjaamot mahdollistavat pimeänäkölaitteilla lentämisen.

Lisäksi MD500-kaluston johtamiskyky päivitetään vastaamaan erikoisilmailun vaatimuksia. Koneisiin asennetut järjestelmät mahdollistavat salatun puheyhteyden sekä tietoliikenteen muiden koneiden sekä maajoukkojen välillä. Johtamisjärjestelmissä on otettu huomioon yhteensopivuus kaikkien puolustushaarojen sekä muiden viranomaisten kanssa. Ohjaamossa lennonvalvontamittarit on korvattu elektronisella monitoiminäytöllä, mikä helpottaa tulevaisuudessa ohjaajien koulutusta siirryttäessä NH90-kalustoon.

MD500-kevythelikoptereita käytetään Puolustusvoimien helikopterilentäjien koulutuksessa, henkilökuljetuksessa ja erilaisissa taktisissa tehtävissä sekä muiden viranomaisten tukena etsintätehtävissä”
 
Lisäksi EC135> 145 hyppy taitaa olla aika olematon. Jos osaat lentää toisella niin osaat lentää molemmilla.
 
Näinpä. Päivitysprojektiin liittyen maavoimat kertoo muuten seuraavaa.

MD500-helikopterin ohjaamopäivityksellä lisätään merkittävästi helikopterin operatiivista suorituskykyä. Päivityksen myötä kaikkien koneiden ohjaamot mahdollistavat pimeänäkölaitteilla lentämisen.

Lisäksi MD500-kaluston johtamiskyky päivitetään vastaamaan erikoisilmailun vaatimuksia. Koneisiin asennetut järjestelmät mahdollistavat salatun puheyhteyden sekä tietoliikenteen muiden koneiden sekä maajoukkojen välillä. Johtamisjärjestelmissä on otettu huomioon yhteensopivuus kaikkien puolustushaarojen sekä muiden viranomaisten kanssa. Ohjaamossa lennonvalvontamittarit on korvattu elektronisella monitoiminäytöllä, mikä helpottaa tulevaisuudessa ohjaajien koulutusta siirryttäessä NH90-kalustoon.

MD500-kevythelikoptereita käytetään Puolustusvoimien helikopterilentäjien koulutuksessa, henkilökuljetuksessa ja erilaisissa taktisissa tehtävissä sekä muiden viranomaisten tukena etsintätehtävissä”
Tulin näille lisää elinkaarta?
Tuossa selvityksessä minkä laitoin, niin oli vuosi 2025.




Lisäksi tässä Ylen vanhassa uutisessa on myös 2025.


"2000-luvun alussa hankittujen koptereiden elinkaari on pian päättymässä. Kalustolla on tarkoitus lentää noin vuoteen 2025 saakka"


https://yle.fi/uutiset/3-11052101?f...yGbYJsYuNKWeAG60DHNTHY1Co8Zx0balzz5JosV08rKU0
 
Back
Top