Merivoimien kehitysnäkymät

Ota tuo lännimmäinen ympyrä pois. Ahvenanmaalle ei saa lavetteja sijoittaa valmiiksi. Ohjusvene voi kuitenkin käydä siellä silloin tällöin "tarkastamassa saaria." Ohjusvene myös pääsee mantereen puolelta Ahvenanmaan mille hyvänsä puolelle oleellisesti nopeammin kuin maalavetti.
Poikkeusoloissa ahvenanmaan saa miehittää. Tuollainen ohjuspatteri ei kovin kummoisia valmisteluja tarvitse ja se saadaan sinne jos sinne saataisiin ohjusvenekin.
 
No vielä kun sinäkin ymmärtäisit, että ilman laivaliikennettä tämä maa voi pahoin, todella pahoin.
Kyllä minä sen ymmärrän mutta kun sinä ymmärtäisit että sitä pahoinvointia ei poista muutama ohjusvene. Niillä ei edelleenkään suojata sitä meriliikennettä. Se vaatii ihan toisen tyyppisiä aluksia. Kannattaa käydä tutustumassa mitä muiden maiden merivoimilla on tuohon tehtävään käytössä. Ei löydy pieniä rannikko paatteja.
 
Niin ja se ohjus vene pystyy sitten niitä ohjuksia ampumaan tarkemmin ja löytää maalit paremmin?

Nimenomaan näin! Se kokemus mikä on tositilanteessa saatu maihinnousujen torjunnasta on että ensitorjunta on äärettömän tärkeää. Tilanne on usein sekava, eikä johdolla ole selkeää kuvaa siitä mitä tapahtuu. Paikan päällä on oltava aloitekykyisiä upseereita joilla on komennettavanaan tarvittavan tulivoimaisia yksiköitä. Jossain sisämaan korvessa istuva ohjuspatteri ei luultavasti ehdi tekemään yhtään mitään. Se ei tiedä ketä tai mihin ampua.
 
Nimenomaan näin! Se kokemus mikä on tositilanteessa saatu maihinnousujen torjunnasta on että ensitorjunta on äärettömän tärkeää. Tilanne on usein sekava, eikä johdolla ole selkeää kuvaa siitä mitä tapahtuu. Paikan päällä on oltava aloitekykyisiä upseereita joilla on komennettavanaan tarvittavan tulivoimaisia yksiköitä. Jossain sisämaan korvessa istuva ohjuspatteri ei luultavasti ehdi tekemään yhtään mitään. Se ei tiedä ketä tai mihin ampua.
Jos se onkin verkottunut järjestelmä se laukaisu käsky annetaankin muualta? Jos niitä samoja sensoreita on maissa vaikka nostettuna puunlatvojen yläpuolelle. Jos siellä komento kontissa on myös aloite kykyinen upseeri? Se maalla oleva sensori näkee sinne merelle ihan yhtä hyvin kuin siinä parin kilometrin päässä, saaren kyljessä oleva laiva. Maihin nousu on suhteellisen pieni riski tänäpäivänä eivätkä ohjusveneet sitä riskiä poista. Ohjusveneiden tehtävä on taistella vihollisen pinta aluksia vastaan.
 
Kyllä minä sen ymmärrän mutta kun sinä ymmärtäisit että sitä pahoinvointia ei poista muutama ohjusvene. Niillä ei edelleenkään suojata sitä meriliikennettä. Se vaatii ihan toisen tyyppisiä aluksia. Kannattaa käydä tutustumassa mitä muiden maiden merivoimilla on tuohon tehtävään käytössä. Ei löydy pieniä rannikko paatteja.

Mistä tiedät mitä varten muiden maiden merivoimien ohjusveneet ovat?
Ohjusveneet ei tietysti ole optimeja siihen hommaan, mutta parempi kuin ei mitään.
 
No joo, voihan se homma toimia tuolla ahvenanmaan pohjoispuolella. Lähinnä oli tarkoitus vähän pöyhäistä tätä "maallemme elintärkeiden meriyhteyksien ja meriliikenteen suojaaminen" -käsitettä ja ideologiaa, muualla ei paljoa päristellä kuin tuolla. Jos se minusta olisi kiinni, niin tuolla lätäkössä olisi niin paljon omia paatteja, että ei sinne edes muita mahtuisi.

Niinpä niin, Suomessa ei ole oikeastaan koskaan ymmärretty laivaston merkitystä... Ja se vähä, mitä on ymmärretty, niin resurssit on kohdistettu hiiukan väärään paikkaan... Ja mitä pitemmälle tulevaisuuteen mennään, sitä tärkeämmäksi se muuttuu. Otetaan esimerkkinä öljyn tuonti. OK, sitä tulee putkea pitkin Venäjältä... mutta, mutta kriisin aikana se putki on satavarmasti kiinni. Säiliöautoilla teitä pitkin...? Ei kapasiteetti riitä. Tankkeri tuo kymmeniä tuhansia tonneja, säiliöauto sen parikymmentä tonnia kerrallaan. montako säiliöautoa sitten tarvittaisiin...? Rautatietä Suomen ja Norjan välillä ei ole, ja Ruotsiinkin vain yksi yhteys... Logistisesti Suomi on pussin perällä ja karkeasti sanottuna tuonnissaan meriliikenteen varassa. Ei ole rautatieyhteyttä ( kunnollista ) muualle kuin Venäjälle ja sehän ei pahassa paikassa enää toimi. Kriisitilanteessa sitä tuontia tarvitaan. Vaikka sitä supistettaisiinkin vain siihen välttämättömään, niin silti puhutaan hyvin suurista tonnimääristä, joita maantien kautta tuotaessa kohdataan melkoisen isoja haasteita... Sorry, niin se vain on.
 
Jos se onkin verkottunut järjestelmä se laukaisu käsky annetaankin muualta? Jos niitä samoja sensoreita on maissa vaikka nostettuna puunlatvojen yläpuolelle. Jos siellä komento kontissa on myös aloite kykyinen upseeri? Se maalla oleva sensori näkee sinne merelle ihan yhtä hyvin kuin siinä parin kilometrin päässä, saaren kyljessä oleva laiva.

Niin, paljonkos näitä sensoreita ja kontteja ajattelit ripotella pitkin maita ja mantuja? Luulin että tarkoituksesi oli säästää rahaa?

Maihin nousu on suhteellisen pieni riski tänäpäivänä eivätkä ohjusveneet sitä riskiä poista. Ohjusveneiden tehtävä on taistella vihollisen pinta aluksia vastaan.

Ei pinta-alusten torjunta ole mikään itsetarkoitus. Ne pinta-alukset ovat tekemässä siellä jotain, siksi niitä lähdetään torjumaan.
 
Laitan pari kuvaa... Oma tekemiä saa nauraa ;)

RBS15_MK3.jpg

Tuossa kuvassa on RBS15MK3:n kantamata rannikolta. Eli noin 200km. valmistajahan sanoo kantamaksi >200km

Ja nauran. Miksi sä olet laittanut kuvaan kantamaksi 100 km jos kantama on 200 km. Tosin merivoimilla ei ilmeisesti ole käytössä Mk3 vaan modernisoituja vanhempia ohjuksia, joten kantama voi olla luokkaa >100 km eli jotain kuvan kaltaista.
 
Toki on. onhan focker parempi kuin ei mitään mutta ei sillä kannata lähteä su-27 tiputtamaan. Sitä varten meille on hankittu hornetit. Tarkoitan että kannattaa sitä pikkaisen tutkailla sitäkin että onko siitä uhrauksesta mitään hyötyä. Paatilla jolla on ilmatorjuntaa juuri ja juuri omiksi tarpeiksi ja suto aseistusta ei ole ollenkaan. Niillä pitäisi suojata sitten jotain. toimii varmasti somalialaisia merirosvoja vastaan mutta tuskin vihollista jolla on kyky upottaa niitä paatteja satojen kilometrien päästä. Ohjusveneiden ainoa suoja on se että ne ovat hiljaa ja piilossa sitten kun tulee paikka niin laukaiseta kannut tyhjiksi ja painuvat lipettiin. Tuo voidaan hoitaa maalta yhtä tehokkaati kun homma verkotetaan samallalailla kuin nasams järjestelmän kanssa on tehty.
 
Niin, paljonkos näitä sensoreita ja kontteja ajattelit ripotella pitkin maita ja mantuja? Luulin että tarkoituksesi oli säästää rahaa?



Ei pinta-alusten torjunta ole mikään itsetarkoitus. Ne pinta-alukset ovat tekemässä siellä jotain, siksi niitä lähdetään torjumaan.
Tarkoitukseni on saada kustannus/hyöty suhde kuntoon. Jos yksi ohjus paatti on nyt maksanut 67milj ja niitä on neljä (raumaluokka) niin sillä summalla saa julmetun määrän maa-alustoja. jokainen alusta ei tarvitse omaa "tilanne huonetta" vaan yksi komento kontti voi hoitaa useampaa maa-alustaa sensoreita voidaan viritellä pitkin rannikkoa sekä passiivisia että aktiivisia. Tarkoitan että homma voitaisiin halutessaan hoitaa samallalailla verkottamalla kuin it puolella on tehty. Rahaa säästy, taistelun kestävyys paranee, tehon pysyessä samana tai parantuessa.
 
Saa Nokia ottaa tulevaisuudes Applelta takaisin muutaman kymmenen prosentin osuudet markkinoista jahka kännyköihin palaavat. Muuten tämä YT Suomi ei panosta enää tämänkään vertaa merivoimiin.
 
Jos nyt oikeasti mietitään, mihin me sitä laivastoa tarvitsemme, niin ensisijaisesti suojaamaan sitä kauppamerenkulkua. Suto ja it ovat ne ensisijaiset kyvyt laivastolle, maihinnousu-uhka on rannikkojoukkojen tehtävä. Pinta-alusten torjunta, OK, sitäkin tarvitaan, mutta kun resurssit ovat mitä ovat, niin se voidaan riittävästi hoitaa laivaston alusten "omasuojana", eli muutama MTO per korvetti riittää. Laivastomme päätehtävä ei ole hyökätä vihollisen pintalaivastoa vastaan, vaikka se kyky kuinka hienolta tuntuisikin. Ohjusvene on siihen toimintaa oiva peli varmaan, mutta siihen laivaston tärkeimpään tehtävään siitä vaan ei ole... Miten luulette maa- ja ilmavoimien pärjäävän, jos kriittisiä materiaaleja ei saada maahan... Ei mitenkään, ainakaan pitempään. Kokonaisuus, hyvät herrat...
 
Ja nauran. Miksi sä olet laittanut kuvaan kantamaksi 100 km jos kantama on 200 km. Tosin merivoimilla ei ilmeisesti ole käytössä Mk3 vaan modernisoituja vanhempia ohjuksia, joten kantama voi olla luokkaa >100 km eli jotain kuvan kaltaista.
Olit oikeassa... kämmi kävi... Tosin vanhemman mallin kantama on tuo 100km
Tuossa parempi oikealla kantamalla
RBS15_MK3.jpg
 
Ja tuolla ei torjuta yhtään sukellusvenettä saatikka lentokonetta.... Ne kun kuitenkin ovat sille meriliikenteelle ne pahimmat uhkat...
 
Jos nyt oikeasti mietitään, mihin me sitä laivastoa tarvitsemme, niin ensisijaisesti suojaamaan sitä kauppamerenkulkua. Suto ja it ovat ne ensisijaiset kyvyt laivastolle, maihinnousu-uhka on rannikkojoukkojen tehtävä. Pinta-alusten torjunta, OK, sitäkin tarvitaan, mutta kun resurssit ovat mitä ovat, niin se voidaan riittävästi hoitaa laivaston alusten "omasuojana", eli muutama MTO per korvetti riittää. Laivastomme päätehtävä ei ole hyökätä vihollisen pintalaivastoa vastaan, vaikka se kyky kuinka hienolta tuntuisikin. Ohjusvene on siihen toimintaa oiva peli varmaan, mutta siihen laivaston tärkeimpään tehtävään siitä vaan ei ole... Miten luulette maa- ja ilmavoimien pärjäävän, jos kriittisiä materiaaleja ei saada maahan... Ei mitenkään, ainakaan pitempään. Kokonaisuus, hyvät herrat...

Juuri näin eli päätehtävät ilmatorjunta ja SUTO. Mutta ei mitään SM-2/3/6 kykyä vaan järkevästi luokkaa CAMM. Kuitenkin kustannukset ovat tärkeät ja se että ei lähdetä pudottamaan 7 aluksesta kolmeen tai kahteen. Eli jos tällä hetkellä on jonkinlainen omasuojakyky (Hamina/Hämeenmaa) niin ei tarvitse lähteä hakemaan mitään pitkänkantaman alueilmatorjuntakykyä.
 
Back
Top