Merivoimien kehitysnäkymät

En tiennyt minäkään mutta oikeastaan helppohan se on toteuttaa. Eihän sitä mikään Umkhontia päsäyttämästä pintamaaliin kunhan se vain tarjoaa vähän lämpösäteilyä mihin lukkiutua. Wanhasta kunnon Styxistäkin oli IP-hakuinen variantti (en tiedä käytettiinkö meillä). Ohjushan lentää siihen suuntaan mihin tutka käskee.
Eri asia paljonko sillä on käytännön merkitystä, jos vihollinen pääsee niin lähelle niin tykkikin ulottuu jo.
 
advanced-arresting-gear-777x437.jpg


A controversial arresting gear system that has suffered delays and spurred congressional inquiries will remain the technology of choice for the Navy‘s next aircraft carrier, officials with Naval Air Systems Command announced Monday.

Citing continued progress in the test program for the Advanced Arresting Gear developed by General Atomics, officials announced in a release that the system would remain the recovery system of choice aboard the future carrier John F. Kennedy, set to be commissioned in 2020. The Kennedy is the second in a new class of carriers, with the first, the Gerald R. Ford, expected to be delivered to the Navy in April.

“AAG works,” Capt. Steve Tedford, Aircraft Launch and Recovery Equipment program manager and head of the team managing the AAG development program, said in a statement. “The progress of AAG testing this past year has been significant and has demonstrated the system’s ability to meet Navy requirements. The team overcame many challenges to get the system to this point and ensure its readiness to support CVN 78 and future Ford-class ships.”
http://www.defensetech.org/2017/01/...-arresting-gear-technology-next-supercarrier/

Last July, the Defense Department Inspector General released an audit finding that the new recovery system had blown past cost as schedule baselines due to ineffective program management and expensive midstream redesigns.

“Ten years after the program entered the engineering and manufacturing development phase, the Navy has not been able to prove the capability or safety of the system to a level that would permit actual testing of the system on an aircraft carrier because of hardware failures and software challenges,” the authors of the report wrote.

“This occurred because the Navy pursued a technological solution for its Ford-class carriers that was not sufficiently mature for the planned use, resulting in hardware failures to mechanical and electrical components and software modifications to accommodate those failures,” they wrote.

Speaking to reporters earlier this month, outgoing Navy Secretary Ray Mabus said the problems arose from an overeagerness to equip the first of the new Ford class of supercarriers with the latest technology under development.

“New technology got pushed onto the [U.S.S. Gerald R. Ford] much faster than it should have been. That was a decision made by Defense Secretary [Donald] Rumsfeld in 2002. All this new technology was put on three different successive carriers, and it was all unproven,” Mabus said. “It’s going to be ready for the Ford to go into the fleet and to deploy, and it will be effective. But it took a long time, because it was brand-new technology, and it shouldn’t have all been put on that first ship.”

Mielenkiintoista olisi tietää kuinka paljon energiaa he yrittivät säilöä Rumsfeltin ideoilla. Hyvä että teknologia toimii ja virheistä on opittu.
 
Näyttää joltain opiskelijaprojektilta.
Näkyy olevan jonkun pienen tiimin hahmotelma.

Mielenkiintoista että esittävät azipodia, kun taas kotimaisessa projektissa onm päädytty perinteiseen potkutirakenteeseen muistaakseni kahdesta syystä: ensinnäkin se tarjoaa pienemmän syväksen, ja toiseksi taidettin mainita päinvastoin kuin tuossa esityksessä että se ei ole niin herkkä vaurioitumaan jäissä kuin azipod.

Vertauksena voi todea että jääkelpoisessa VL turvassa on yksi kiinteä potkuri ja sen molemmilla puolilla yksi azipod. Jäänmurtaja Polariksessa taas on kolme azipodia.

Tuossa on huomattavan pitkä kestävyys, eli 150 päivää.

hinta on taas sitten jenkkihinta. Ekalle yli miljardin taalan ja jatkoille hieman alle. RaHi menetelmällä tulee aina miljardi luten jenkkien uudelle polarjäänmurtajalle lasketaan hinnaksi miljardi taalaa.
 
...päinvastoin kuin tuossa esityksessä että se ei ole niin herkkä vaurioitumaan jäissä kuin azipod.

Vertauksena voi todea että jääkelpoisessa VL turvassa on yksi kiinteä potkuri ja sen molemmilla puolilla yksi azipod. Jäänmurtaja Polariksessa taas on kolme azipodia.

Jos VI-tyypin Azipod kestää jäitä jäänmurtajan keulassa, se kestää myös sotalaivan perässä. Venäjällä on rakennella kaksi Polarista isompaa ja tehokkaampaa jäänmurtajaa, joissa on sama propulsiojärjestely. VI1600 on kuitenkin iso ja painava pieneen sotalaivaan.

Turvassa on Rolls-Roycen Azipull-tyypiset mekaaniset ruoripotkurit sivuilla ja säätösiipipotkuri keskellä. Keskipotkuri on mekaanisesti kytketty pääkoneeseen ja sivupotkureita pyörittävät sähkömoottorit kulmavaihteiden kautta.
 
Miksi tuo kenu kirjoittaa kuin ei olisi ymmärtänyt tai pikemmin ei välitä siitä, että kyseessä on kielikuva eli vertaus saareen. Siellä on se sana "kuin" välissä. Usein sana kuin on jätetty pois, koska jokainen tietää, että maantieteellisesti Suomi ei tietenkään ole saari.

Saari-vertaus on aivan pätevä, eikä tuo kirjoitus mitenkään horjuttanut sitä. Logistisesti Suomi on kuin saari, eli (lähes) täysin meriyhteyksien varassa. Samoin oikea saari on (lähes) meriyhteyksien varassa, koska oikeaan saareen voi myös esim. lentää. Koska Venäjä on ainoa kuviteltavissa oleva vihollinen, niin jäljelle jaa Suomen ja Norjan maayhteydet.
 
Jos VI-tyypin Azipod kestää jäitä jäänmurtajan keulassa, se kestää myös sotalaivan perässä. Venäjällä on rakennella kaksi Polarista isompaa ja tehokkaampaa jäänmurtajaa, joissa on sama propulsiojärjestely. VI1600 on kuitenkin iso ja painava pieneen sotalaivaan.

Turvassa on Rolls-Roycen Azipull-tyypiset mekaaniset ruoripotkurit sivuilla ja säätösiipipotkuri keskellä. Keskipotkuri on mekaanisesti kytketty pääkoneeseen ja sivupotkureita pyörittävät sähkömoottorit kulmavaihteiden kautta.

Tulipa vaan mieleen, että ollaankohan me samassa putiikissa töissä....
 
Poleeminen juttu Trumpista ja merivoimista.

Donald Trump Could Screw the U.S. Navy’s Plans for a Bigger Carrier Fleet
The president hates the F-35 — the only in-production fighter for assault ships
by DAVID AXE

U.S. president Donald Trump hates the F-35 Joint Strike Fighter. And that could mean trouble for his Trump’s own plan to massively expand the U.S. Navy. If Trump manages to cancel the F-35, as he has hinted he might try to do, the Navy won’t have fixed-wing planes to operate from a likely growing fleet of amphibious ships.

1*wp8CF8ORwnI6ApGjUgfRqA.png

Trump first attacked the Lockheed Martin-made F-35 while campaigning in October 2016. “I do hear that it’s not very good,” Trump told a radio host. “I’m hearing that our existing planes are better … [Test pilots] are saying it doesn’t perform as well as our existing equipment, which is much less expensive.”

The real-estate developer, who has no political experience, redoubled his assault on the long-in-development F-35 shortly after narrowly winning the U.S. electoral college and thus the presidency in November 2016. Trump lost the popular vote to rival Hillary Clinton by an unprecedented three million votes. The archaic U.S. presidential-election system awards electoral votes based on popular votes in each state, giving large states less relative power than small ones.

“Based on the tremendous cost and cost overruns of the Lockheed Martin F-35, I have asked Boeing to price-out a comparable F-18 Super Hornet!” Trump tweeted to millions of followers in December 2016.

Trump is correct that the F-35 is expensive and late. Even the least expensive F-35 variant, the conventional-takeoff “A” model, costs no less than $100 million per copy, tens of millions of dollars more than an F/A-18E/F Super Hornet. The F-35 program is several years behind schedule, but the U.S. Marine Corps and Air Force have finally declared their first squadrons to be combat-ready.

A heavily upgraded F/A-18 could, in theory, replace the F-35A and the aircraft-carrier-compatible F-35C in some missions — and at potentially lower cost. But the Super Hornet could never replace the vertically-landing F-35B jump jet variant that the U.S. Marines and the U.K. military are buying for their amphibious assault ships and aircraft carriers, respectively.

The nine Wasp and America-class assault ships that the U.S. Navy operates on behalf of the Marines lack the space, catapults and arrestor gear they would need to operate a traditional carrier plane such as the Super Hornet. The Royal Navy’s two Queen Elizabeth-class carriers, while big enough for conventional planes, are being built without catapults and arrestor wires as a cost-saving measure.

1*kF-j303EpitVLI0oaKioqA.jpeg

HMS ‘Queen Elizabeth.’ Royal Navy photo
The older Anglo-American Harrier has long been out of production and is quickly dwindling in number in U.S. service. The Royal Air Force retired its last Harriers in 2010. That leaves the F-35B as the only fixed-wing fighter in production anywhere in the world that is compatible with the American assault ships and the British carriers. If Trump cancels the F-35, he will effectively eliminate at-sea tactical aviation in the U.S. Marine Corps.

For its part, the Royal Navy would have to spend potentially billions of dollars retrofitting cats and traps to its two flattops.

The potential problem will get worse. The Trump administration wants to expand the U.S. combat fleet from today’s roughly 280 vessels to no fewer than 350. Anticipating Trump’s willingness to push for a bigger fleet, in December 2016 outgoing Navy secretary Ray Mabus formally outlined a naval expansion that, among other additions, would boost the amphibious force from 31 ships to 38.

The Navy has not specified exactly which types of amphibious ships it wants to add to the fleet, but historically the sailing branch buys amphibs in sets of three — one carrier-style assault ship, a landing dock tailored for cargo and another landing dock optimized for carrying vehicles. It’s possible the Navy could buy two more assault ships as part of the planned fleet-expansion, growing the current nine-vessel assault-ship roster to 11 vessels.

With F-35s on their decks, these assault ships would represent a powerful complement to the Navy’s 11 bigger supercarriers with their squadrons of Super Hornets. Without F-35s, the assault ships — no to mention the Royal Navy’s carriers — could become glorified helicopter-carriers.

Trump has not signaled how he will square his attacks on the F-35 with his simultaneous plan for a bigger fleet.

By contrast, U.S. senator John McCain — an Arizona Republican who is chairman of the senate’s armed services committee and a vocal critic of Trump — has called on the Navy to pursue what McCain called a “new high/low mix” in its aircraft carrier fleet, building more assault ships in the vein of the current America class not only to support amphibious assaults, but also to relieve the bigger supercarriers of some of their “day-to-day” missions.

To fill out the flight decks of these new “light carriers,” McCain proposed that the Marines buy more F-35Bs — and faster — starting with an extra 20 F-35Bs over the next five years.

It’s unclear who will get their way — Trump, the Navy or McCain. The opening move in the clash over the F-35 will likely be Trump’s first defense-budget proposal, which the administration could release as early as the spring of 2017.

https://warisboring.com/donald-trum...-bigger-carrier-fleet-7f1dab79b6f9#.ni35zpdiy
 
Tätä artikkelia lukiessa alkoi mietityttämään, onko se sittenkään Trump, joka ajaa USAlle suurempaa laivastoa, vai taustapiru Bannon :confused:

Steve Bannon and the National Security Council: What we can learn from his Navy career

It's been nearly 40 years since President Donald Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon reported for duty as a young surface warfare officer aboard a Navy destroyer. It was just a few years after the end of the Vietnam war and under President Jimmy Carter, most Navy ships were undermanned at the time and across the military complaints about a "hollow force" were common.

During Bannon's seven-year stint in the Navy, things would change rapidly. Ronald Reagan became president in 1980 and set out to build a 600-ship Navy. Military pay was raised, morale improved and there was plenty of opportunity for advancement in the growing Cold War-era force. Bannon would eventually rise to the rank of lieutenant and served in the Pentagon's E-Ring


https://www.navytimes.com/articles/nav-bannon-career
 
Ei huolta. Tuo VA-111 Shkval tuli palvelukäyttöön jo 40 vuotta sitten.

Superkavitaatiokuplassa rakettimoottorin voimalla 370 km/h etenevä torpedo on toki edelleen edistyksellinen ja kiinnostava tekninen ratkaisu. https://en.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval

Onneksi Suomikin on päättänyt päivittää viime vuosisadalla vanhentuneet torpedonsa uusiin.

Mitä saksalaisten Barracudasta oikeastaan tiedetään? Muuta kuin keskustelupalstoilla ja artikkeleissa ajoittain esiintyvät väitteet. Onko se jokin julkinen salaisuus? Se esiteltiin aikanaan Singaporen messuilla. Mutta julkisuudessa siitä ei juuri mainita, ei vaikka Venäjän Schkwalia hypetetaan mediassa. Kuitenkin Barracuda on Schkwaliin verrattuna ylivoimainen, 800km/h, hyvä ohjattavuus (automaattinen hakeutuminen) ja ilmeisesti jopa jonkinlainen yhteys laukaisualustaan. Luulisi että sillä osallistuttaisiin suureen kikkelinmitta..eikun siis torpedokisaan. Vai eikö se vain sovi historiansa painaman Saksan tyyliin revitellä lihaksiaan ja näyttää olevansa paras näin sotaisessa asiassa.

German scientists engaged in the study of phenomena tightly supercavitation late 1970s. In the late 80s the company Diehl BTG Defence began developing the first prototype underwater missile Barracuda. A decade later, Diehl Defence conducted successful tests Barracuda (not to be confused with the Mk50 torpedoes Barracuda and Barracuda GWS.63) landfill WTD 52 (Bundeswehr Technical Center for Protective and Special Technologies) in Oberjettenberg. Launch was created by German companies Diehl BGT Defence and Altas Elektronik under demo applets supercavitation underwater missiles designed to protect existing and promising to destroy torpedoes and submarines.
Barracuda armed solid rocket engine, inertial navigation system, block homing turning nose cone-shaped. Rocket engine provides Barracuda underwater speed of 800 km / h (according to the developers). A distinctive feature is the management of missile Barracuda according inertial made with the introduction of fiber-optic gyroscopes and automatic homing systems, antenna array which is located in a conical fairing also serve as a control device of the rocket. During underwater movement Barracuda is in the air bladder (so called the cavitation bubble), which significantly reduces water resistance and helps to develop higher speed. Today were made and tested several prototypes underwater missile. During these tests, they have successfully demonstrated «persistent straight and curved path of movement.» Barracuda is meant to equip both submarines and surface ships.
Barracuda submarine rocket for the first time was presented May 17-20, 2005, at the exhibition IMDEX in Singapore. Obviously, the developers hvastatayut that Barracuda in their abilities for themselves has no equal in the world and that they are at least 10 years ahead of their own American colleagues. In this exhibition, they have not forgotten to mention again that the German brand new underwater missile Barracuda faster, more agile and more precisely Squall and thanks to the unique homing she is able to intercept Squall and other high-speed torpedo. According to unconfirmed reports, the total weight is 110 kg Barracuda, length 2300 mm, caliber 160 mm, weight 10 kg of explosives, the range of the 1,000 m at the highest running speed during full circulation is 3.6 seconds, 120 m diameter circulation
In German magazine article describing the creation Europaeische Sicherheitit Barracuda South American military expert Robert Kulinskiy (Robert Kulinsky) said: «We are now where once were aircraft designers after the first flight of the Wright brothers … on the front edge of the future of the revolution.» According to the views of the founders of the magazine being the first flurry of modern weapons with the introduction of technologies can be supercavitation is naikrupneyshim breakthrough in submarine warfare since the invention of the submarine itself. Just According to experts flurry absolutely no need to carry a warhead or what because the kinetic energy of the torpedo would probably be pleased to sink the submarine. If the first version of Squall was not controlled, it is assumed that Squall 2 has another great speed (optimists say that the order of 720 km / h), essentially a huge range and most importantly it is manageable.

http://survincity.com/2013/05/german-torpedo-missile-barracuda-2/

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Superkavitierender_Unterwasserlaufkörper
 
Hyvin pian selviää mikä MTO tuli valittua. Joko jännittää palstalaisia? Viimeinen hetki povata suosikkiensa kohtaloa.

NSM oma veikkaus, pieni, mutta vittumainen ohjus torjuttavaksi. Toive olisi LRASM.

Jos se ei ole mk4, niin voitaneen pitää varmana että RBS sarja on kuollut? Vuosiin ei ole kuulunut mitään. Sitkeästi mainitaan Saksan F125 jossa harppuunat interim ratkaisuna kunnes mk4 valmistuu, mutta kuinka monta vuosikymmentä sillä maininnalla voi ratsastaa.
 
Kuukauden sisällä, kertoo hevosmiesten tietotoimisto.
Koska uusien puikkojen tarvetta on? Riippunee siitä koska Meto-85M happanee.

Ainoat tuotannossa olevat ja meille sopivat modernit ohjukset on NSM ja RBS-15Mk3. Harpoon tai Exocet tuskin tulevat kyseeseen.

Von Weissenberg sanoi Kipinässä olleensa katselemassa NSM-koeammuntaa Norjassa joten se on herättänyt Silleissä kiinnostusta.
Nyt kun Kongsberg omistaa lähes puolet Patriasta niin ehkä NSM:n lavetit voitaisiin rakentaa Suomessa? Tuotanto, testaus, tiedonsiirto sekä järjestelmän ylläpito voisivat olla helpompia kun Konsbergilla on jo omistusta Suomessa ja ainakin Hämeenlinnassa valmis halli käytössään.

Veikkaan ja toivon NSM:ä.
 
Koska uusien puikkojen tarvetta on? Riippunee siitä koska Meto-85M happanee.

Ainoat tuotannossa olevat ja meille sopivat modernit ohjukset on NSM ja RBS-15Mk3. Harpoon tai Exocet tuskin tulevat kyseeseen.

Von Weissenberg sanoi Kipinässä olleensa katselemassa NSM-koeammuntaa Norjassa joten se on herättänyt Silleissä kiinnostusta.
Nyt kun Kongsberg omistaa lähes puolet Patriasta niin ehkä NSM:n lavetit voitaisiin rakentaa Suomessa? Tuotanto, testaus, tiedonsiirto sekä järjestelmän ylläpito voisivat olla helpompia kun Konsbergilla on jo omistusta Suomessa ja ainakin Hämeenlinnassa valmis halli käytössään.

Veikkaan ja toivon NSM:ä.

Päätös tarvitaan heti koska ohjuksen tyyppi vaikuttaa Hamina-luokan peruskorjauksen suunnitteluun. Uusia ohjuksia tarvitaan vastaavasti riviin siinä vaiheessa kun rempatut Haminat alkavat tulla telakalta käyttöön.

Viitisen vuotta kai 85M vielä palvelee ja sen jälkeen myös Rauma-luokka lähtee rivistä.
 
Älkää sitten pettykö, jos sieltä tulee Exocet. MBDA:lla olisi nimittäin tarjottavaa MTA2020:n ilmatorjunta-aseistukseen, joten ties mikä paketti sieltä vielä meille myydään. ;)

Mutta valittiin mikä valittiin, niin se on tietysti Suomen erityisolosuhteissa paras. :cool: Epäilijät saavat niskaansa viharyöpyn, joka muistuttaa läntistä vastainformaatio-operaatiota. :rolleyes:
 
Älkää sitten pettykö, jos sieltä tulee Exocet. MBDA:lla olisi nimittäin tarjottavaa MTA2020:n ilmatorjunta-aseistukseen, joten ties mikä paketti sieltä vielä meille myydään. ;)

Mutta valittiin mikä valittiin, niin se on tietysti Suomen erityisolosuhteissa paras. :cool: Epäilijät saavat niskaansa viharyöpyn, joka muistuttaa läntistä vastainformaatio-operaatiota. :rolleyes:
En pety, sehän on saaristo-olosuhteissa tositoimissa testattu ase. Ei tosin ihan Turun saaristo ja aikaakin on kulahtanut jo 35 vuotta... :D
 
Back
Top