Merivoimien kehitysnäkymät

Jos heli-laskeutumislavalle asentaa lämpövastuksia jotka pitävät sen koko ajan plussan puolella kun ulkona on pakkasta niin ei tarvita erityistä jäänpoistolaiteistoa. Mikseivät minulta tulleet kysymään.
 
Äpyäkin paremmat vapun röhönaurut tarjoaa Bundeswehr.

Kuulemma MKS 180:n neljään laivaan kun jätetään ottamatta helikopteriplattojen automaattinen jäänpoisto säästetään 300 M€.
http://navaltoday.com/2017/04/26/germanys-new-mks-180-multi-purpose-ships-to-cost-e500m-more/

Automaattinen jääskrapa 75 miljoonaa euroa per alus? :eek:

Tuo on jopa vielä parempaa, kun telakka ei voinut rahastaa €300 miljoonaa jäänrappaamisella, niin se keksi uuden €500 miljoonan kuluerän marginaalia kohottamaan. Nii ettei vähä mitään.
 
Facebookista napattu kirjoitus. Oli pakko ottaa muistiin ettei häviä somen virtaan.


https://www.facebook.com/groups/1556802494607305/permalink/1863590647261820/
LAIVUE 2020 ja Itämeren Anti-Access/Area Denial (A2/AD) alue.
Eli pitkähkö kirjoitus AEGIS/SM-6 ohjusfregatti 2020:sta.

Pienten ohjusveneiden kunniakas aika alkoi 1967 kun Egyptin Komar veneet upottivat Styx ohjuksella Israelin Eilat hävittäjän. 70 ja 80 luvut olivat vielä kunnian aikaa, joka päättyi ohjusveneiden massateurastukseen Bubiyanassa tammi-/helmikuun vaihteessa 1991.
Koska jo isotkin laivat olivat arkoja ilmasta tuleville ohjuksille, niin pienet ohjusveneet ne vasta olivatkin suojattomia. Matalalla oleva pieni tutka, lähellä oleva tutkahorisontti ja olematon ilmapuolustus olivat tuhoisa yhdistelmä.
Bubiyan taistelu Persianlahden sodassa oli niin täysin yksipuolinen että tuhottuja ohjusveneitä on kutsuttu ”oikeutetuiksi” maaleiksi.
Bubiyanssa Sea Skua ohjuksilla aseistetut Britannian Royal Navyn Lynx helikopterit pysyttelivät ohjusveneiden tutkahorisontin takana ja tuhosivat 13 tunnin aikana: 3 miinanraivaajaa, 1 miinanlaskijan, 3 TNC 45 nopeaa hyökkäysalusta, 2 Zhuk-luokan partio venettä, 2 Polnocny-luokan maihinnousu alusta, 2 pelastusalusta, 1 Type 43 miinanlaskijan ja 1 muun aluksen. 22 alusta joista 21 tuhottiin, ilman minkäänlaisia vastatoimia.
Jatkoa seurasi Khafji taistelussa. Irak yritti lähettää Exocet ohjuksilla aseistettujen TNC 45 veneiden tukemina 17:ta pienellä veneellä merijalkaväkeä kaupungista etelään. Tällä kertaa U.S. Navyn A-6 ja F/A-18 koneet sekä brittien Lynx:it tuhosivat 11 venettä.

Venäjä on rakentamassa Itämerellekin Anti-Access/Area Denial (A2/AD) aluetta jonne ”pienten ketterien ohjusveneiden” lähettäminen on huono vitsi. Eivät ne näppärät ohjusveneet edes itseään kykene suojaamaan saati sitten kauppa-aluksia. Siispä Suomi tarvitsee Anti- A2/AD kykyä.

Helppoa, aloitetaan vaikkapa sopivasta IRST ”Infra-red search and track” järjestelmästä, näitähän venäjän koneistakin löytyy. IRST sensori näkee pitkälle mutta vain kuin pillin lävitse. Tämän takia niissä on normaalisti mekaaninen prismajärjestelmä, joka mahdollistaa laajan alueen skannauksen. Thalesin Artemiksessa on kolme sensoria jotka yhdessä kattavat 360 astetta. Elektroninen skannaus, ei pyörivää prismaa ja 10 Hz virkistystaajuus.

-Helikopteri valinta on ilmeinen, NFH-90 Suomen käyttämien NH-90 koneiden laivastoversio ja sille tehokas tutka sekä link-16 maaliviestien lähettämiseen.

-Tykki olisi OTO Melara 76 mm Super Rapid/Strales, kranaatin paino ~2.4 kertainen vastaavaan 57 mm verrattuna, (76/57)^3. Tulinopeus 120 vs 220 rps.
Super Rapidila kaksi mielenkiintoista ammusta, DART joka käyttää tykin lähettämän tutkasäteen seurantaa ja voi osua väisteleviin kohteisiin yli 6 km päähän. VULCANO ammuksen kantama 40+ km !, GPS/intertia navigointi, infrapuna tai laserpointteri loppupäässä, taikka ajatelkaapa, 40+ kilometriin sarjalla tarkasti ilmaräjähteisiä. (guided long range/multifunctional fuze)
Tämmöinen etukannelle, on nykyisin standardi tavaraa länsilaivoissa. Vaikka Bofors 57 sinne perintönä tullee.

-Lähi-ilmatorjuntaohjustenkin tulee olla monimaalivaatimuksen ja rannikko katveiden takia itsenäisesti maaliin hakeutuvia.
Lähitorjuntaohjus olisi RIM-116.
RIM-116 ohjus on pienikokoinen ja kevyt 9 km kantaman ohjus, joka pyörii pituusakselinsa ympäri. Hakeutumistapoja ovat: lämpö, passiivi hakeutuminen radioaalto lähteeseen ja näiden yhdistelmät.
RIM-116 ohjukselle on kaksi erilaista laukaisualustaa, Mk 49 GMLS ja SeaRAM. SeaRam on laivoihin joista puuttuvat pätevät tutkat ym, siinä Phalanx CIWS:n 20 mm Gatling on korvattu 11 putkisella RIM-116 heittimellä. SeaRAM on korvaamassa vanhentuneen Phalanxin, eritoten ohjusveneiden päivityksenä SeaRAM olisi tosi pätevä. Phalanx on vanhentunut koska se ehtii tulittaa vain yhtä yliääniohjusta parin sekunnin ajan, jos ehtii ja jos osuu. Phalanxin C-RAM (Counter Rocket, Artillery, and Mortar) versiota käytetään maissa tykistötulta yms. vastaan.
Eli kaksi 21 putkista RIM-116 heitintä komentotornin taakse lähipuolustukseen. Laivan IRST antaa asekelpoista dataa jolloin ammunta onnistuu jo pelkän lämpöjäljen perusteella, tutka on lisänä tietty. Artemis kykenee seuraamaan 200 lämpöjälkeä samanaikaisesti.
RIM-116 ohjuksella järjestettiin elokuussa 1999 sarja realistisia testejä kymmentä Vandal (Mach 2,5) 825 m/s maalia vastaan. (paljonko on tykin kranaatin nopeus lopussa ?) RIM-116 tuotti laaki ja vainaan kaikissa tapauksissa, aaltoja nuoleva, syöksyvä, voimakkaasti väistelevä sekä yhden että monen hyökkäyksissä.
Ja rantapyssymiehet, kuumentakaa kranaatti kuumaksi, ampukaa sitten ohjuspuolustusta kohti suoralla ballistisella radalla (kylmä taivas taustalla) niin ohjus kyllä tiputtaa. Jos vielä haluatte tuplata tiputus varmuuden, laittakaa kranaatin kärkeen joku radiopoiju älytutkan yms. muodossa. RIM-116 nääs tunnistaa sekä lämpimän kranaatin että radiopoijun.

Sitten varsinaisiin taisteluvälineisiin ja perustehtävään joka on kauppalaivojen puolustamiseen, eli tutkat ja OIKEAT it-ohjukset. Tutkan tulee olla laivan mastorakenteeseen integroitu monitoimitutka. Tutkan tulee kyetä etsimään pinta- ja ilmamaaleja, antamaan ohjeet ohjuksille, valaisemaan useita kohteita ja kaikki tämä usealle kohteelle useaan suuntaan samanaikaisesti.
Tarvittavalla OIKEALLA ohjuksella tulee olla niin pitkä kantama että se kykenee tiputtamaan sekä ammutun ohjuksen että ampujan, itsenäinen loppuhakeutuminen ja kyky torjua yliääniohjuksia. Lisäksi sen tulee tehota Iskanderin kaltaisiin lyhyen kantaman ballistisiin ohjuksiin.
Israelilla on Barak8-er ja EL/M-2248 MF-STAR, Barak8-er:n kantama on 100+ km ja lähitorjunta etäisyys vain 500m, on suoritus tuon kantaman ohjukselle. Sillä kerrotaan oleva vain pistemäinen kyky ballististen ohjusten torjuntaan. No, Israelin varsinaiset ballististen ohjusten torjuntaohjukset ovat Arrow ja David’s Sling. Tutka EL/M-2248 MF-STAR lienee hyvä, kykenee ohjaamaan 24 ohjusta 12 maaliin samanaikaisesti, ei paha.
Euroopasta löytyy Aster 15 ja Aster 30 Block 1NT. Ohjukset ovat muuten samaa, mutta Aster 30:sä on isompi lähtöboosteri, kantama 120 km. Kykenee torjumaan 1500 km kantaman ballistisia ohjuksia. Ohjus on ketterä, ohjaus tapahtuu ”PIF-PAF”avulla (kukahan lyhenteitä keksii), eli sekä ohjuksen pituus painopisteessä olevien sivusuihkujen että aerodynaamisten siivekkeiden avulla. Kykenee yli 60 g sivukiihtyvyyksiin joka tarkoittaa että ohjus käyttää sivusuihkuja myös estämään ohjuksen katkeamista.
Jos ohjus ja pilotti laitettaisiin vierekkäin sentrifugiin, niin pilotti on verisenä muusina siinä vaiheessa kun ohjus vielä leijaa iloisena. Ei tähän liittyen mutta netistä löytyy hauska video sivusuihku ohjauksesta hakusanalla ”Lockheed Martin's Multiple Kill Vehicle (OLD)”
Joulukuussa 2011 Aster 30 Nt ohjuksella tuhottiin ballistinen ohjusmaali, huhtikuussa 2012 maali joka kulki 2,5 machia alle 5 metrin korkeudessa. Tämä oli ENSIKERTA kun euro-ohjus kykeni yliääni meritorjuntaohjuksen tuhoamiseen. Sama ohjus Aster 30 Block 1NT on myös alueilmatorjuntaohjus maavoimille.
Euroopasta löytyy integroitu tutkamasto Thales SEA MASTER 400 eli Smile. Smile voidaan rakentaa ja testata valmiiksi erillään laivasta ja sen jälkeen parissa päivässä liitää alukseen.

MUTTA SITTEN SE, SE OHJUS !! Raytheon RIM-174 Standard Extended Range Active Missile (ERAM), eli Standard Missile 6 eli SM-6.
SM-6 kaksivaiheinen ohjus on SM-2 sarjan kehitelmä, muistuttaa ulkoisesti SM-2(ER Block IV):sta josta sen runko on peräisin mutta hakupää on AIM-120C AMRAAM:n laajennettu versio, 34 cm vs 18 cm.
Ohjusten Elmo ja joukkuepelaaja jolle riittää että muut syöttävät pallon niin Elmo tekee kyllä maalit. Kantama lähteestä riippuen hulppeat 250-460 km. Laivasta ammuttava ohjus tepsii kaikkeen lentävään, myös satojen kilometrien päähän sisämaassa matalalla lentävään Kalibr-risteilyohjukseen. Jos lentävät eivät riitä niin kyllä SM-6:lla laivankin upottaa, ampuivat kesäkuussa 2014 ohjuksen 4200 tonnin fregatti USS Reuben Jamesiin, James upposi. Venäjän Itämerenlaivaston Amiral Gorshkov ja Neustrashimy ovat samaa kokoa, vanheneva Sovremennyi-luokka on isompi. Jos vielä ei riitä niin osuu SM-6 maakohteeseenkin ja vaikkei 64 kg räjähde olekaan iso, niin kyllä se ilmassa räjähtäessä jälkeä tekee, 155 mm kranaatissa on räjähdettä joku 6 kg.
AEGIS/SM-6 yhdistelmässä tutkalla on kolme tehtävää, kohteen löytäminen, kohteen valaisu (SM-6 toimii myös puoliaktiivisena) ja yhteydenpito ohjukseen, juuri tämä takia AEGIS tutka ei voi olla pyörivä. Kahta ensimmäistä ei tarvita jos kohde löydetään jollakin muulla tavalla, vaikka maatutkalla.
Voiko AEGIS/SM-6 yhdistelmän asentaa maihin, no ehdottomasti ei. Taikka voi, muttei siinä ole järkeä. AEGIS tutka täytyisi sijoittaa tutkakatveiden takia jonnekin korkealle mäelle ja ohjukset siihen ympärille. Miten siinä tutkatornin naamioit, kaljatölkki mainokseksiko ? Suojaus, olisiko aamukrapulaisia reserviläisiä Sergein kanssa. (Anteeksi krapulaiset.. mutta jossakin SciFi kirjassa oli kohtaus, missä jenkkien erikoissotilaat tekivät tuhojaan steatlh-liitimillä Venäjän puolella, saivat siipeensä ja oli ehdoton nöyryytyksen huippu että kun he vaappuivat Suomen puolelle niin aamukrapulaiset…/William Gibson, ehkä)
Eli kyllä AEGIS/SM-6 kuuluu vahvasti suojattuun, paikkaansa vaihtelevaan laivaan asiansa osaaville ammattilaisille.
Sukellusveneen torjuntaan RUM-139 VL-ASROC. Ja kun kaikkea ei kannata ampua Sm-6:lla niin meri/maamaali risteilyohjukseksi Saab Bofors Dynamics RBS-15 Mk4, en vaan tiedä tuleeko se VLS laukaistavana.
Naval combat system intergraatoriksi: Lockheed Martin Canada CMS 330 ja AEGIS BASELINE 9
Lockheed Martin Canadan emoyhtiöltä saa laivaan F-35n (MADL) linkin, ainaskin siinä vaiheessa kun ostetaan emoyhtiöltä F-35 laivasto.

Kuva 1, netistä. Muokkasin sitä vähän, siinä F-35 tunnistaa kohteen, lähettää tiedot MADL linkillä maa-asemalle joka releoi datan LINK-16:ta laivalle. Laiva laukaisee ohjuksen ja pitää huolen ohjuksen maalidatasta. Kun yhdistetään MADL ja LINL-16 puhutaan käsitteestä NIFC-CA, netistä löytyy.
Kuva 2, siinä FNS Loviisa, Utö ja Haukipudas ovat vakiopaikoillaan. FNS Pori on lähtenyt passiin Kaliningradin edustalle, on vielä FNS Utön sateenvarjon alla. Ympyrät ovat konservatiivista 300 Km, jos ympyrät kasvattaisi 460 Km:iin niin FNS Haukipudas yltäisi jo Vienanmerelle.
F-35 on se konetyyppi joka voi toimia jännittyneessä tilanteessa tuossa ilmatilassa. Ja vaikka Venäjä voikin karkeasti suuntia F-35:n niin ampumiskelpoisen asedatan saaminen on eri asia.

lohn C. Schulte/AN ANALYSIS OF THE IflSTORICAL EFFECTIVENESS OF ANTISHIP CRUISE MISSILES IN LrITORAL WARFARE jakoi maalit kolmeen luokkaan, puolustetut, ilman puolustusta, puolustus kykyiset.
Pointti on siinä että jos kohde on puolustuskykyinen, hyökkääjä joutuu miettimään strategiaansa. Nuo AEGIS/SM-6 fregattit antavat Suomelle sekä puolustus että vastaiskukyvyn.

Yhteenveto laivue 2020 fregatista: AEGIS-ohjusfregatti,noin 3000 tonnia, SPY-1F(V) tai SPY-1K tutka, Thales Artemis IRST, NFH-90 helikopteri, keulakannelle OTO Melara 76 mm Super Rapid/Strales tykki, lähitorjuntaan kaksi RIM-116 RAM laukaisinta ja riittävä määrä MK 41 VLS kanistereja Sm-6/Saab ohjuksille. Lisäksi hankimme SeaRAM mokkulat muihin sotalaivoihin sekä jäämurtajiin ja F-35:t ilmavoimille. Voisko joku photoshopata Hamina luokan ohjusveneen kannelle SeaRamin ?

Lopuksi ”The SM-6 is effective against everything from cruise missiles, to aircraft, to ballistic missiles to enemy surface ships. Its range could be as great as 250 nautical miles.Weapons like as the SM-6 are part of the reason why the U.S. Navy is confident in its ability to operate in areas that are defended by highly capable anti-access/area-denial weapons such as the Baltics ” /:Dave Majumdar National Interest
Baltics tarkoittaa tässä Itämerta, jos U.S.Navy on siellä ”confident” SM-6:n ansiosta niin kuis Suomi ?
 
Harpoon vedettiin pois USN OTH (over the horizon) -kisasta. Ei jätä vastausta RFP:hen, jonka deadline kesäkuun lopussa. NSM ja LRASM vielä mukana. Voi olla NAVSEAlta huono RFP:kin, mutta ainahan sitä vetäytymistä pitää selitellä jotenkin.
http://www.defensenews.com/articles/boeing-pulls-harpoon-from-us-navy-missile-competition
Kuulostaa hiukan epäilyttävältä, "vaatimustaso on ihan liian matala, meidän ohjus on tähän ihan liian hyvä", varsinkin kun tuossa linkkaamassasi artikkelissa oli tämä:
"....when the ship launched a Harpoon during Rim of the Pacific exercises. The missile ran out of fuel and failed to reach its target. "
 
DNCS modernisoi 3/5 La Fayette -luokan fregatista. Kahdesta muusta olisi voinut valita soman lippulaivan Suomeen. Tarjoaisivatpa HX-pimulaisena ilmaiseksi ;)
http://www.upi.com/Defense-News/201...ize-three-French-navy-frigates/3111493985231/
Paitsi että kyseinen lippulaiva olisi tulivoiman osalta aika pahasti perässä tulevia taskufregatteja :) Suolavedessä turvonnut patonki nykykuosissaan tuo La Fayette hyvin pitkälti, aikakin päivittää se pois OPV verrannollisesta varustuksesta o_O
 
Paitsi että kyseinen lippulaiva olisi tulivoiman osalta aika pahasti perässä tulevia taskufregatteja :) Suolavedessä turvonnut patonki nykykuosissaan tuo La Fayette hyvin pitkälti, aikakin päivittää se pois OPV verrannollisesta varustuksesta o_O
"CROTALE air defense system will be replaced by 2 overhauled SADRAL launchers. Finally, the three upgraded vessels will be equipped with an anti-submarine capability, with the integration of a hull-mounted sonar and anti-torpedo countermeasures."

Tuohon entiset 100mm, 8 Exocet päälle niin ei voi kyllä paljon kuvitella parempaa Laivue 2020:ssa saavansa.
http://www.navyrecognition.com/inde...la-fayette-class-frigate-upgrade-program.html

Riippuu mihin hintaan saisi. Päivittää ne kai pitäisi joko DNCS tai samaan mitä Laivue/Haminat. Noillahan on tila 16 × Aster 15:lle, ei vain ole asennettu.
Siksi ehdotinkin skenaariota, jossa ne tulisi korruptiohintaan Rafalen myymiseksi.
Halvalla olisivat hyvä liikkumavara Laivue 2020 kustannuskehityksen varalta.

Perhana, yksin sen takia että joutuisivat kaivamaan laskukoneen esille pääesikunnassa ja ottamaan huomioon vaihtoehdon.
 
Viimeksi muokattu:
"CROTALE air defense system will be replaced by 2 overhauled SADRAL launchers. Finally, the three upgraded vessels will be equipped with an anti-submarine capability, with the integration of a hull-mounted sonar and anti-torpedo countermeasures."

Tuohon entiset 100mm, 8 Exocet päälle niin ei voi kyllä paljon kuvitella parempaa Laivue 2020:ssa saavansa.
http://www.navyrecognition.com/inde...la-fayette-class-frigate-upgrade-program.html

Riippuu mihin hintaan saisi. Päivittää ne kai pitäisi joko DNCS tai samaan mitä Laivue/Haminat. Noillahan on tila 16 × Aster 15:lle, ei vain ole asennettu.
Siksi ehdotinkin skenaariota, jossa ne tulisi korruptiohintaan Rafalen myymiseksi.
Halvalla olisivat hyvä liikkumavara Laivue 2020 kustannuskehityksen varalta.

Perhana, yksin sen takia että joutuisivat kaivamaan laskukoneen esille pääesikunnassa ja ottamaan huomioon vaihtoehdon.
Niin, varustettuina olisikin tietenkin ihan eri asia. Mutta mieti sitä kierrosnopeutta jolla Olli Ainola alkaisi suoltamaan paskaa, kun Suomeen hankittaisiin jäissäkulkukyvytön, iso(hko), välimerellinen lippulaiva..:D:D
 
Niin, varustettuina olisikin tietenkin ihan eri asia. Mutta mieti sitä kierrosnopeutta jolla Olli Ainola alkaisi suoltamaan paskaa, kun Suomeen hankittaisiin jäissäkulkukyvytön, iso(hko), välimerellinen lippulaiva..:D:D
Nyt vasta alkoikin kiinnostaa hankinta. Sauli Niinistöltä kävisin pikavauhtia hakemassa puollon jos olisin Merivoimien esikunnassa töissä. Stragedinen maininta Ainolan vitutuksesta niin ettei veri kierrä sinetöisi asian. Pitäähän pressalla olla huvikuunari valtiovierailuja varten.
 
Viimeksi muokattu:
No, herra hevosmies, milloinkas sitä tietoa on tulossa? :rolleyes:
Muistaakseni se oli joku tuolloin kuulemani rasahdus olennaisesta suunnasta yhdistettynä alempaan tietoon.

”Tarkoitus on allekirjoittaa hankintasopimus ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä”, kertoo kommodori Veli-Pekka Heinonen Logistiikkalaitokselta.
”Ohjuksen pitää olla valittuna, ennen kuin pääsemme eteenpäin Hamina-luokan peruskorjauksessa. Tässä on monta päällekkäistä ja ristiin vaikuttavaa valintaa.”
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005012324.html
 
Back
Top