Merivoimien kehitysnäkymät

Montako miinaa kopteri voi ottaa kerralla?

Muistaakseni tuo videolla esiintyvä miina painaa 750kg, joten arvaisin että kaksi. Samalla mainittakoon, että kun olen tuota helikopteri miinoittamista ehdottanut, niin on tullut epäilyitä siitä kykeneekö kopteri hommaan. Syitä on ollut lastin siirtymisestä muuttuvan painopisteen aiheuttamista ongelmista lastitilan lattian kestävyyteen. Niin, ja miinakiskojen puute kopterissa.

Taitaa olla ensimmäinen julkinen kuva aiheesta? Ei ole kovin isosti ollu tämä miinoittamisen muoto foorumillakaan, joskus ehkä ohimennen pohdittu "voisiko"-tasolla.

Joo, taidan olla se henkilö joka on pääasiassa pitänyt ääntä asiasta. Ja minä olen maavoimien koulutuksen saanut, en laivaston.
 
Muistaakseni tuo videolla esiintyvä miina painaa 750kg, joten arvaisin että kaksi. Samalla mainittakoon, että kun olen tuota helikopteri miinoittamista ehdottanut, niin on tullut epäilyitä siitä kykeneekö kopteri hommaan. Syitä on ollut lastin siirtymisestä muuttuvan painopisteen aiheuttamista ongelmista lastitilan lattian kestävyyteen. Niin, ja miinakiskojen puute kopterissa.



Joo, taidan olla se henkilö joka on pääasiassa pitänyt ääntä asiasta. Ja minä olen maavoimien koulutuksen saanut, en laivaston.
...jäämme odottamaan CASA:n saapumista paikalle. 🤔😀
 
Muistaakseni tuo videolla esiintyvä miina painaa 750kg, joten arvaisin että kaksi. Samalla mainittakoon, että kun olen tuota helikopteri miinoittamista ehdottanut, niin on tullut epäilyitä siitä kykeneekö kopteri hommaan. Syitä on ollut lastin siirtymisestä muuttuvan painopisteen aiheuttamista ongelmista lastitilan lattian kestävyyteen. Niin, ja miinakiskojen puute kopterissa.



Joo, taidan olla se henkilö joka on pääasiassa pitänyt ääntä asiasta. Ja minä olen maavoimien koulutuksen saanut, en laivaston.
Videollakin näkyvä miinakisko sopivin tukirakentein ratkaisee ainakin kuormitusongelmat.
 
Pohjamiinat eivät välttämättä ole erityisen hyviä upottamaan aluksia. Riippuu toki aluksesta.
Kuvissa on munkin käsityksen mukaan pohjamiina, mutta julkaistuissa kuvissa vois tuon inertin kuulan sijaan olla vaikka wrecking ball Miley Cyrus kyydissään - tarkempi tyyppi jää arvailun kohteeksi ja kovan tilanteen valintaa ei tiedä senkään vertaa. Eri tyyppejähän noista löytyy mukavasti.

Tämä uutinenhan ei ole meille, sattuovat nyt mainitsemaan kuuluvalla äänellä, että me tossa jätkien kanssa tajuttiin, et pystytään hei pudottamaan kopterista mönkijä, kännykkä, pallogrilli, pikkuauto tai merimiina. Putoavat sattumanvaraisesti joko kesämökkiä näyttäessä, auringonlaskua ihaillessa tai joskus just väylälle. 😂
 
Kuvissa on munkin käsityksen mukaan pohjamiina, mutta julkaistuissa kuvissa vois tuon inertin kuulan sijaan olla vaikka wrecking ball Miley Cyrus kyydissään - tarkempi tyyppi jää arvailun kohteeksi ja kovan tilanteen valintaa ei tiedä senkään vertaa. Eri tyyppejähän noista löytyy mukavasti.

Tämä uutinenhan ei ole meille, sattuovat nyt mainitsemaan kuuluvalla äänellä, että me tossa jätkien kanssa tajuttiin, et pystytään hei pudottamaan kopterista mönkijä, kännykkä, pallogrilli, pikkuauto tai merimiina. Putoavat sattumanvaraisesti joko kesämökkiä näyttäessä, auringonlaskua ihaillessa tai joskus just väylälle. 😂
Kuvassa on harkkamallinen PM16/PM21, mutta voi sieltä varmasti muitakin malleja pudotella. Ainakin PM04 on rakennettu koteloon ja järkevän mallinen.kopterikuljetukseen.
 
Kuvassa on harkkamallinen PM16/PM21, mutta voi sieltä varmasti muitakin malleja pudotella. Ainakin PM04 on rakennettu koteloon ja järkevän mallinen.kopterikuljetukseen.
Mun tiedot asiasta on jääneet tohon salkkumalliseen PM04:een. Mut oonko ymmärtänyt aivan väärin, että joissakin herätemiinoissa olisi joku vapautus ennen laukaisua? Herätteen saatuaan nousee pohjasta väliveteen lähemmäs kohdetta ja a’vot?

Toki pienenevä veden tiheys heikentäisi paineiskua, mutta jos lojahdus on 10m lähempänä runkoa, saattais astiastot helistä kovempaa.
 
Mun tiedot asiasta on jääneet tohon salkkumalliseen PM04:een. Mut oonko ymmärtänyt aivan väärin, että joissakin herätemiinoissa olisi joku vapautus ennen laukaisua? Herätteen saatuaan nousee pohjasta väliveteen lähemmäs kohdetta ja a’vot?

Toki pienenevä veden tiheys heikentäisi paineiskua, mutta jos lojahdus on 10m lähempänä runkoa, saattais astiastot helistä kovempaa.
Tällä hetkellä meillä on vain pohjamiinoja. Jatkossa voi odottaa paremmin sukellusveneitä vastaan toimivia väliveteen syvyytettäviä herätemiinoja.
 
Ymmärrän, ja ymmärrän. :)

Tää on joka tapauksessa hyvä kyky. Siviilissä oon pari kertaa ollut nukkumassa vesirajan alapuolella kun vedetty 10 solmua uppotukkiin ja silläkin on jo psykologinen vaikutus - miinasta puhumattakaan 😂
 
Muistaakseni tuo videolla esiintyvä miina painaa 750kg, joten arvaisin että kaksi. Samalla mainittakoon, että kun olen tuota helikopteri miinoittamista ehdottanut, niin on tullut epäilyitä siitä kykeneekö kopteri hommaan. Syitä on ollut lastin siirtymisestä muuttuvan painopisteen aiheuttamista ongelmista lastitilan lattian kestävyyteen. Niin, ja miinakiskojen puute kopterissa.

Painopistettä on tosiaan ajateltu puolustusvoimissakin. ;)

NH90-helikopterin painonhallinta
 
Australiastahan noita koptereita saisi kohta lisää... Mutta kustannukset ja suorituskyky ei taida ihan täsmätä NH90:n kohdalla.
Niistä kyllä voisi jonkun lähes romuhinnan tarjota. Jos ei nappaa niin ei hävitä mitään ja jos kelpaa niin saadaan ainakin kelpo läjä varaosia.
🤔 kuinkakohan iso homma olisi ne Norskien palauttamat kopterit kuntoon?
Eikös nämä olleet NFH:ta? No hydrauliset roottorin- ja pyrstöntaivutukset auttaisivat laivoilla toimiessa vaikka sensorivarustus ei pelaisikaan.
 
Voisitko hieman tarkentaa/perustella?
Mun, vaikkakin edellämainitusti vajavaisen ymmärryksen mukaan, pohjamiinan tarkoituksena on luoda painevaikutus ja/tai hetkellinen kelluttavuuden muutos l. kaasukupla aluksen alle.

Herkimmät anturit pimeänä. Runko taipuu, rasitusmurtumia, parhaimmillaan syntyy vähäinen murtuma ja vuoto. Esim propulsiopuolella akselilinjaus voi muuttua niin, että kotiin voi ajaa, mutta laakerit on entiset -> telakalle.

Pohjamiinan todennäköinen mission kill mutta paatti jää pinnalle. Vanhan liiton kosketusmiinalla taas syntyy reikä kylkeen ja jalat kastuu.
 
Back
Top