Merivoimien kehitysnäkymät

Et kai vain sotkenut torpedoa ja ohjusta toisiinsa?
Käsittääkseni lainaamassasi viestissä oli kyse torpedoista, ei ohjuksista.
Onko lankaohjattuja meritorjuntaohjuksiakin siis olemassa? Kuulostaa aika hankalalta toteuttaa, jos kantama on 300 km suuruusluokkaa.
Tämä on täysin mahdollista.
 
Et kai vain sotkenut torpedoa ja ohjusta toisiinsa?
Käsittääkseni lainaamassasi viestissä oli kyse torpedoista, ei ohjuksista.
Onko lankaohjattuja meritorjuntaohjuksiakin siis olemassa? Kuulostaa aika hankalalta toteuttaa, jos kantama on 300 km suuruusluokkaa.
Eikö tuo ole niin ilmeistä, ettei sitä tarvitse edes kysyä?
 

Tällainen on merivoimien uusi huoltoalus – kommodorin mukaan Ukrainassa on nähty, että jos huolto ei toimi, asiat epäonnistuvat​

Uusi alus voi toimittaa tavaraa nopeasti hankaliinkin paikkoihin.


Hankittavien alusten määrää nostettiin keväällä neljästä yhdeksään ja Ukrainan sota on muistuttanut vanhasta perussäännöstä.
– Jos huolto ja logistiikka ei ole hyvin suunniteltu, niin asiat epäonnistuvat. Se on vanha oppi, joka on nyt varsin vahvasti nähty, sanoo Merivoimien huoltopäällikkö, kommodori Juha Torkkeli.

Veneellä voidaan kuljettaa saariin ja sota-aluksiin esimerkiksi polttoainetta, vettä ja ampumatarvikkeita.
Kannella on jykevä nosturi ja veneen kyytiin voi ajaa mönkijällä.
19,2 metrin pituinen vene kulkee neljän tonnin lastissa 25 solmua, eli reilut 45 kilometriä tunnissa.
Sen pohja kulkee vain 80 senttiä merenpinnan alapuolella.
– Nopeus, hyvä liikkuvuus saaristossa ja matala syväys ovat keskeiset suorituskyvyt, sanoo Torkkeli.

Yksi Utö-luokan alusten etu on se, että sen kuljettamiseen ei tarvita kantahenkilökuntaa, vaan se onnistuu myös koulutetulta varusmieheltä.
 
4->9 on aikamoinen loikka. Ei kai onnistuisikaan ilman, että voi pyöriä lopulta täysin reserviläisillä.

Jotenkin luulisi, ettei olisi liian hankalaa varusmiehelle/reserviläiselle sinänsä, jos tarve on riittävän kova. Ei nyt mistään autolautasta kuitenkaan puhuta. Ehkä enemmän riskienhallintaa, että esim. Jehua ilmeisesti kipparoidaan parin kantapeikon voimin varusmiesten ollessa aputyövoimana?

Kun vielä Jehuja saataisiin toinen sarja Uiskojen tilalle. 1:1 korvaus tai enemmän...
 
4->9 on aikamoinen loikka. Ei kai onnistuisikaan ilman, että voi pyöriä lopulta täysin reserviläisillä.
Jurmo on VIP-Sprinter, Utö on riisuttu kuorma-autoversio.

Tollainen 20m moderni vene hyvällä propulsiosysteemillä pyörii merenkulullisesti 2 hengellä. Tehoa ja sitä kautta nopeutta on kuitenkin sen verran, että varusmiehillä tulee olemaan sama rajoite kuin Uisko / Jurmo - nopeuden tuomat riskit on liian suuret, aina skappari mukana. Tai tuollainen limitti ainakin silloin joskus oli.

Ei tuollaiseen kovassa tilanteessa kantahenkilökuntaa tuhlattaisi, kun venekokemusta omaava varusmieskin pärjää tuon kanssa - kokeneesta reserviläisestä puhumattakaan.

EDIT: nyt vasta huomasin @Kustaanmiekka liittämän lauseen. Ei tarvita kantahenkilökuntaa, onnistuu varusmieheltä?!

Huhhuh, vähän meno rentoutunut. Silloin joskus kun minä olin pikkutyttö, ei varusmiehille annettu kuin L-vene ja siinäkin oli mielellään joku laahus perässä 😂
 
Viimeksi muokattu:

Tällainen on merivoimien uusi huoltoalus – kommodorin mukaan Ukrainassa on nähty, että jos huolto ei toimi, asiat epäonnistuvat​

Uusi alus voi toimittaa tavaraa nopeasti hankaliinkin paikkoihin.


Hankittavien alusten määrää nostettiin keväällä neljästä yhdeksään ja Ukrainan sota on muistuttanut vanhasta perussäännöstä.
– Jos huolto ja logistiikka ei ole hyvin suunniteltu, niin asiat epäonnistuvat. Se on vanha oppi, joka on nyt varsin vahvasti nähty, sanoo Merivoimien huoltopäällikkö, kommodori Juha Torkkeli.

Veneellä voidaan kuljettaa saariin ja sota-aluksiin esimerkiksi polttoainetta, vettä ja ampumatarvikkeita.
Kannella on jykevä nosturi ja veneen kyytiin voi ajaa mönkijällä.
19,2 metrin pituinen vene kulkee neljän tonnin lastissa 25 solmua, eli reilut 45 kilometriä tunnissa.
Sen pohja kulkee vain 80 senttiä merenpinnan alapuolella.
– Nopeus, hyvä liikkuvuus saaristossa ja matala syväys ovat keskeiset suorituskyvyt, sanoo Torkkeli.

Yksi Utö-luokan alusten etu on se, että sen kuljettamiseen ei tarvita kantahenkilökuntaa, vaan se onnistuu myös koulutetulta varusmieheltä.
Kappalemäärän noususta en valita. 😻
 

Tällainen on merivoimien uusi huoltoalus – kommodorin mukaan Ukrainassa on nähty, että jos huolto ei toimi, asiat epäonnistuvat​

Uusi alus voi toimittaa tavaraa nopeasti hankaliinkin paikkoihin.


Hankittavien alusten määrää nostettiin keväällä neljästä yhdeksään ja Ukrainan sota on muistuttanut vanhasta perussäännöstä.
– Jos huolto ja logistiikka ei ole hyvin suunniteltu, niin asiat epäonnistuvat. Se on vanha oppi, joka on nyt varsin vahvasti nähty, sanoo Merivoimien huoltopäällikkö, kommodori Juha Torkkeli.

Veneellä voidaan kuljettaa saariin ja sota-aluksiin esimerkiksi polttoainetta, vettä ja ampumatarvikkeita.
Kannella on jykevä nosturi ja veneen kyytiin voi ajaa mönkijällä.
19,2 metrin pituinen vene kulkee neljän tonnin lastissa 25 solmua, eli reilut 45 kilometriä tunnissa.
Sen pohja kulkee vain 80 senttiä merenpinnan alapuolella.
– Nopeus, hyvä liikkuvuus saaristossa ja matala syväys ovat keskeiset suorituskyvyt, sanoo Torkkeli.

Yksi Utö-luokan alusten etu on se, että sen kuljettamiseen ei tarvita kantahenkilökuntaa, vaan se onnistuu myös koulutetulta varusmieheltä.
Oikein hyvä. Nyt sellainen tusina vielä lisää.
 
Oikein hyvä. Nyt sellainen tusina vielä lisää.
Aloin väsyneenä miettimään tuota aseistusta, et pitäiskö olla vähän enemmän potkua… ja vois olla myös antureita, optiikkaa rakentamassa tilannekuvaa! Ja jos nyt sattuiskin kosketukseen, joku joystick-ohjattava minigun torjuisi pahimmat hötkyilijät. Mutta siinä vois hytissä olla kuumat paikat ellei panssaroi… HETKINEN, täähän kuulostaa tutulta:

How about some portholes on the sides

 
Aloin väsyneenä miettimään tuota aseistusta, et pitäiskö olla vähän enemmän potkua… ja vois olla myös antureita, optiikkaa rakentamassa tilannekuvaa! Ja jos nyt sattuiskin kosketukseen, joku joystick-ohjattava minigun torjuisi pahimmat hötkyilijät. Mutta siinä vois hytissä olla kuumat paikat ellei panssaroi… HETKINEN, täähän kuulostaa tutulta:

How about some portholes on the sides

No, tuossa on työskentelytilaa moneen tarkoitukseen ja härveliin....
 
Jotenkin luulisi, ettei olisi liian hankalaa varusmiehelle/reserviläiselle sinänsä, jos tarve on riittävän kova. Ei nyt mistään autolautasta kuitenkaan puhuta. Ehkä enemmän riskienhallintaa, että esim. Jehua ilmeisesti kipparoidaan parin kantapeikon voimin varusmiesten ollessa aputyövoimana?

Kun vielä Jehuja saataisiin toinen sarja Uiskojen tilalle. 1:1 korvaus tai enemmän...
Niitä autolauttoja ja kaikenlaisia muitakin oikeasti isoja paatteja reserviläiset just ohjaavatkin.
 
"Huoltoveneiden kannella on Fassi F120 -nosturi, jolla voidaan siirtää jopa 10 tonnin kuormia."

Onpas vehkeiden suorituskyky parantunut.
Aikoinaan samalla nosturilla nousi max 4 t,
Ihan auton vierestä. Puomia 4 m ulos, niin 1 ton oli jo tiukkaa.
Edit: tietty jos 10 ton kuormassa on pyörät alla, niin siirtyyhän se..
 
Niitä autolauttoja ja kaikenlaisia muitakin oikeasti isoja paatteja reserviläiset just ohjaavatkin.

:D

Jäin kiinni putkiaivoisuudesta. Mutta oletan, että niillä oikeasti isojen paattien kippareilla on muita SA-rooleja kuin hurvitella Jehuilla.
 
Back
Top