Merivoimien kehitysnäkymät

Nykyinen venekalusto tarvittaneen jo pelkästään kuljetus- ja huoltotehtäviin. Asealustoiksi jouduttaisiin siis joka tapauksessa hankkimaan uudet veneet ja ne on mahdollista (ja mielestäni pitäisi) suunnitella modulaarista asepakettia silmällä pitäen. Utö-luokan lisätilaus voisi olla mahdollisuuksien rajoissa, vaikka optimitilanteessa mm. nopeus olisi lähempänä Jehua kuin Utön 25 solmua.
Siirsin tuolta ilmatorjunta keskustelusta tänne.

Onko Utö-luokka tarpeeksi iso NEMO-kontille, ainakin ammuntaan, vaikuttaa hiukan pienneltä. Jehusta on jo luonoksia NEMOlla pikkasen pituutta lisää ja takakannelle muutama NLOS, tosin voisi olla jäävahvisteinen jolloin pitäisi olla isommpi alus.
 
Siirsin tuolta ilmatorjunta keskustelusta tänne.

Onko Utö-luokka tarpeeksi iso NEMO-kontille, ainakin ammuntaan, vaikuttaa hiukan pienneltä. Jehusta on jo luonoksia NEMOlla pikkasen pituutta lisää ja takakannelle muutama NLOS, tosin voisi olla jäävahvisteinen jolloin pitäisi olla isommpi alus.

Eiköhän se ole ihan tarpeeksi iso. Nemoa testattiin Jurmon päällä, joka on melko lailla pienempi paatti. Utö on mitoiltaan varsin lähellä Jehua - Utö on marginaalisesti lyhyempi (0,7 m), jonkin verran leveämpi (1,0 m) sekä jonkin verran raskaampi (21,5 tonnia + 15 tonnia kuormaa vrt. Jehu täydessä lastissa 32 tonnia). Kansitilaa näyttäisi olevan riittävästi.

1667041297100.png



Vertailun vuoksi:


BTW, näköjään suosikkikorpraalimme Frisk (Robin Häggblom) on päässyt kirjoittelemaan Navalnewsille.


New Auxiliary Vessels for the Finnish Navy​


The Finnish Navy (Merivoimat) last week took delivery of the first (of nine) new Utö-class auxiliary vessel from a local shipbuilder.​


Robin Häggblom 22 Aug 2022


In the shadow of the more high-profile projects such as the Pohjanmaa-class corvettes (Squadron 2020) and the mid-life update of the Hamina-class FAC, the Finnish Navy is moving forward with a long-overdue replacement of retired auxiliaries. With the Finnish coastline being characterized by a cluttered archipelago, the capability to quickly move personnel and equipment is crucial both for the Navy with its dispersed basing concept, as well as for the marines and coastal troops that operate there. Earlier this has been handled by the Kala- and Kampela-classes, almost all of which are now retired. In their place, the Finnish Navy this week accepted the first of what will eventually be a total of nine vessels in the Utö-class.

The Utö-class is built locally by Finnish aluminium boatyard Kewatec AluBoat, which has a solid market share in the Nordic countries when it comes to civilian vessels such as workboats, pilot vessels, and fireboats. This marks one of their first orders from the military, though the concept of the class borrows heavily from their earlier civilian workboat designs.

Utö class
The Utö class is a versatile vessel with carrying capacity that increases the operational agility of both the navy and coastal forces, said Navy Commander-in-Chief Admiral Jori Harju in his speech. Kewatec AluBoat picture.

The Utö-class is 19.2 meters long and able to do 25 knots thanks to their twin Scania DI13 diesels (2x 750 hp) and Kongsberg waterjets. Able to carry 15,000 kg of cargo, it fills the gap between the lighter landing craft which are tailored towards carrying personnel and the larger Pansio-class mineferries with ro-ro decks. The vessels are equipped with a light-duty Fassi F120-crane rated at 11.1 ton-metric to allow for handling heavier cargo, as well as with a bow-ramp allowing e.g. ATVs and their trailers to be driven aboard. Together with the premium placed on maneuverability and shallow draught (0.8 m), these features all make the vessels well-suited to the task of moving larger loads to and from unprepared beaches and cliffs in the confined and shallow waters of the archipelago.

The Finnish Navy allows conscript crews to operate the vessels independently. In these cases the crew consists of two conscript NCOs who serve 347 days, of which the first six weeks are basic training which is common for all conscripts and include skills such as rifle handling and shooting as well as learning set commands. Following this, the next 18 weeks include the NCO- and skipper courses, following which the conscripts are granted the title of Veneenkuljettaja-aliupseeri (or Båtförarunderofficer in the case of the Swedish-language Nyland Brigade) and the rank of Corporal. They are then qualified to serve as skippers or chief engineers on landing craft and small vessels, as well as to perform basic maintenance of the vessel and their engines. The new vessels will not receive individual names, but will be numbered starting with U501 to U509. Deliveries of all nine vessels, which include an option exercised by the Navy, will be finalized in 2024. The total contract value is 12.8 million Euro.
 
Eiköhän se ole ihan tarpeeksi iso. Nemoa testattiin Jurmon päällä, joka on melko lailla pienempi paatti. Utö on mitoiltaan varsin lähellä Jehua - Utö on marginaalisesti lyhyempi (0,7 m), jonkin verran leveämpi (1,0 m) sekä jonkin verran raskaampi (21,5 tonnia + 15 tonnia kuormaa vrt. Jehu täydessä lastissa 32 tonnia). Kansitilaa näyttäisi olevan riittävästi.
Voihan tuo suurempi leveys tarpeeksi vakauttaa ammuttaessa, tulee vaan kontissa putki aika korkealle, kantavuus ainakin riittää.
 
Voihan tuo suurempi leveys tarpeeksi vakauttaa ammuttaessa, tulee vaan kontissa putki aika korkealle, kantavuus ainakin riittää.

Yläkulmillahan korohorolla normaalisti ammutaan ja veneen keulan voi suunnata ampumasuuntaan. Kyllä se varmasti toimii vähintään siinä missä Jurmollakin. En näe suurta ongelmaa, vaikka esim. suorasuuntaustuli täyspanoksella suoraan sivulle ei onnistuisikaan - täysin marginaalinen ampumatilanne.
 
V-pohja, mutta yllättävän loivalta näyttää kuvissa! Toki loiva V on ainoa tapa säilyttää kohtuullinen marssivauhti täydellä kuormalla.
 
Ei tuo kyllä tasapohjainen ole
Ei ole kummoinen V vaan erittäin loiva. Sen puoleen liukuu helposti. Ja rytkyttää mennessään. Jehussa/Jurmossahan on ihan reilu V ja Utö on lähellä vanhaa pioneeriuiskoa.
 
Ei ole kummoinen V vaan erittäin loiva. Sen puoleen liukuu helposti. Ja rytkyttää mennessään. Jehussa/Jurmossahan on ihan reilu V ja Utö on lähellä vanhaa pioneeriuiskoa.
Lastilla ei onneksi ole välilevyjä…

Nimim. Kun Jurmon penkissä löysälle jätetty turvavyö kiristyykin 2 sekunniksi, laskeutuminen jo vähän vihlaisee vaikka kuinka on jousitusta jakkarassa.
 
Kylläpä on huonoa Merivoimien tiedotus, kun ei ole edes kolmitahopiirrosta julkaistu.

Kewatecin Work 1920 -sivulla on linkki uutisartikkeliin, jossa todetaan Work 1920:n perustuvan vanhempaan malliin Work 1500: "Huoltovene perustuu Kewatecin aiempaan Pohjoismaihin toimitettuun venemalliin Kewatec Work 1500, joka on varustettu mm. vesisuihkupropulsiolla sekä kansinosturilla." Leveydeltään ja syväykseltään 1920 ja 1500 ovat lähes samankokoiset 1920: 5,3m ja 0,8m sekä 1500: 5,2m ja 0,8m. Work 1500:n esittelysivulla on sitten linkki pdf-esitteeseen, jossa on tarkempia speksejä ja pohjan V-kulmaakin voi piirroksesta arvioida.

 
Viimeksi muokattu:
Rantojen mies on täälläkin vaatinut merivoimien kehittämistä miehittämättömien laitteiden hankkimiseen, niin pinnan alle, pinnalle, kuin ilmaan. Näiden lisäksi suvet hankintaan, kykyä vaikuttaa rannalta ja venekalustoa paljon lisää,. Isoja tst-aluksia ei tarvita.

Mielestäni Ukrainan sota antaa aihetta lisätä tästä mölyä ja nostaa näin omaa häntää.
 
Back
Top