Miehistön kuljetus

Arvasin, että se olisi makuuohjaamo (vrt. päiväohjaamo). Saatan olla väärässäkin.
Pornokoppi on kaksirivinen ryhmähytti, yleinen paloautoissa:

1694802397229.png


Renaulteja oli kasarmilla muutama, joista ainakin yhdessä oli tällainen neliovinen hytti. En tiedä PV:llä niitä olleen 2x4 katupyöräautoissa (joka Renault S130 siis on) kuin paloautoissa ja autokouluvarustein, KaiPr autokouluautot olivat muistaakseni 5 * Sisu SK 181 pitkällä akselivälillä ja lavalla, joista yhdessä oli tällainen pornokoppi. Tästä voisi ehkä päätellä, että Rellut oli hankittu joskus 80-luvun alussa autokouluautoiksi?
 
Renaulteja oli kasarmilla muutama, joista ainakin yhdessä oli tällainen neliovinen hytti. En tiedä PV:llä niitä olleen 2x4 katupyöräautoissa (joka Renault S130 siis on) kuin paloautoissa ja autokouluvarustein, KaiPr autokouluautot olivat muistaakseni 5 * Sisu SK 181 pitkällä akselivälillä ja lavalla, joista yhdessä oli tällainen pornokoppi. Tästä voisi ehkä päätellä, että Rellut oli hankittu joskus 80-luvun alussa autokouluautoiksi?
Olin aikoinani virka-apuosaston johtajana eräässä SavPr:n valmiusharjoituksessa. Saimme pari kohteensuojaustehtävää, johon sain käyttööni tuollaisen pitkäkoppisen Renaultin kuljettajineen. Kelpasi matkustella pitkin maakuntia, kun aiemmin oli saanut tyytyä lähinnä traktorikyyteihin.
 
Olin aikoinani virka-apuosaston johtajana eräässä SavPr:n valmiusharjoituksessa. Saimme pari kohteensuojaustehtävää, johon sain käyttööni tuollaisen pitkäkoppisen Renaultin kuljettajineen. Kelpasi matkustella pitkin maakuntia, kun aiemmin oli saanut tyytyä lähinnä traktorikyyteihin.
Milloin tämä oli? Tiedätkö, oliko SavPr:llä tuolloin omaa autokoulua, vai vaatiko PV tuolloin ylipäätään kuskeiltaan muuta kuin siviilissä ajetun ajokortin? Kasarilla voisi kuvitella oman autokoulutoiminnan jo alkaneen, tosin vielä 2004 C-kuskeilta edellytettiin jo ajettua C-korttia, ja muutaman viikon autokoulussa sai vain PV:n ajoluvan. E-kuskit sen sijaan kävivät pidemmän autokoulun ja saivat korttiluokkansa korotettua E:hen. Huhua kuulin, että aivan eteläisimmissä varuskunnissa oli pulaa C-kortillisista alokkaista, koska kortti joko maksoi sikäläisissä kouluissa enemmän tai ssen ajamiseen vain ei ollut halua investoida, joten PV olisi myös ihan opettanut B-kortillisista alokkaista C-kortillisia.

2004 ne Renaultit lähinnä tappoivat aikaa KaiPr autohalleilla, mutta eivät meikästä aina aivan samassa paikassa tai järjestyksessä. Ehkä autokomppania niillä siis ajoi? Pornokopissa istuminen on huutavasti miellyttävämpää kuin edes Masin lavalla, jostian traktorista nyt puhumattakaan. Niiden hyttien käyttötarkoitus PV:ssä ei koskaan selvinnyt, mutta koska niitä autokoulussa oli autokoululaittein varustettuna ja yleinen intuitio puoltaa ryhmähytin käyttöä koulutustarkoituksessa, se olisi varmaan ihan looginen päätelmä. Itse ajoin oman ajolupani ihan klaustrofobiakoppisella 9-metrisellä SK181:llä vetäen tekan perävaunua, jota seurasi KrAZ-255:n tyyppikoulutus ja jonkinsorttinen elämänilon menettäminen. Renaulteilla en ajanut koskaan, mutta mieleen ne jäivät, jotenkin eivät vain sopineet kuvaan. Liian monta ollakseen jokin yksittäisnen kokeilu, liian vähän että niissä olisi ollut jotain järkeä, eikä mitään selkeää tehtävää niille ollut näköpiirissä.

Mutta voihan selitys olla niinkin yksinkertainen, että joskus PV on vain saanut edullisen tarjouksen ja ostanut läjän Relluja varuskunta-autoiksi. Oli halleilla jokunen Scaniakin samalta aikakaudelta, mutten muista nähneeni ainoatakaan mm. Volvoa. Yhden viistokeulaisen Mersun ehkä, mutta siinä saattaa muisti pettää, seuraavana kesänä tuli töissä usein nimittäin vastaan nelivetoisella sellaisella ajanut urakoitsija.
 
Pornokoppi on kaksirivinen ryhmähytti, yleinen paloautoissa:

Katso liite: 83836


Renaulteja oli kasarmilla muutama, joista ainakin yhdessä oli tällainen neliovinen hytti. En tiedä PV:llä niitä olleen 2x4 katupyöräautoissa (joka Renault S130 siis on) kuin paloautoissa ja autokouluvarustein, KaiPr autokouluautot olivat muistaakseni 5 * Sisu SK 181 pitkällä akselivälillä ja lavalla, joista yhdessä oli tällainen pornokoppi. Tästä voisi ehkä päätellä, että Rellut oli hankittu joskus 80-luvun alussa autokouluautoiksi?
Relluja tuli varmaankin juuri 80-luvun alkupuolella epäluotettavan muistikuvan mukaan yksi noin 50 kappaleen erä. Tuo on jäänyt mieleen siksi että se aiheutti julkista älämölöä kun hankittiin muuta kuin Sisua. Pitääpä kaivella onko Mäkipirtin kirjoissa noista mainintaa.
 
Relluja tuli varmaankin juuri 80-luvun alkupuolella epäluotettavan muistikuvan mukaan yksi noin 50 kappaleen erä. Tuo on jäänyt mieleen siksi että se aiheutti julkista älämölöä kun hankittiin muuta kuin Sisua. Pitääpä kaivella onko Mäkipirtin kirjoissa noista mainintaa.
Mäkipirttihän sen kertoo, kirjassa Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000 kerrotaan seuraavaa: "Ford D110:n ikääntyessä tarvittiin uusi kevyt varuskunta-auto. Lapissa pidettiin vuonna 1982 suurehko kokeiluleiri. Sopivimmaksi katsottiin Renault S-130, joita seuraavina vuosina hankittiin yli sata. ...ne alkoivat hyvin pian ruostua..." Pornohytistä ei ole mainintaa.

Ja PV:llä on ollut oma ajokortti ainakin 1950-luvulta lähtien, faija joskus muisteli, miten oli suorittanut firman C-korttia kadiksessa.
 
On kyllä aika konsepti-asteella toi viritys.
Jetin kauha keulassa haavoittuvasti esillä. Lisäksi vesijetti ei ole optimaalinen propulsio tälläiseen hitaasti (uppouma nopeudella) liikkuvaan katiskaan. Tarkoitus lienee ylittää matalia jokia / järviä, eikä isoja selkosia.
Kaikenlainen kasvillisuus tukkii tehokkaasti Jetin imuaukon, ja sen jälkeen tuo on istuva ankka.
 
Mäkipirttihän sen kertoo, kirjassa Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000 kerrotaan seuraavaa: "Ford D110:n ikääntyessä tarvittiin uusi kevyt varuskunta-auto. Lapissa pidettiin vuonna 1982 suurehko kokeiluleiri. Sopivimmaksi katsottiin Renault S-130, joita seuraavina vuosina hankittiin yli sata. ...ne alkoivat hyvin pian ruostua..." Pornohytistä ei ole mainintaa.

Ja PV:llä on ollut oma ajokortti ainakin 1950-luvulta lähtien, faija joskus muisteli, miten oli suorittanut firman C-korttia kadiksessa.
Ok. Kiitos selvennyksestä. Taas meni muistinvaraisesti vähän sinne päin. Tuo minkä muistan on varmaan ollut ensimmäinen hankittu erä. Silloinhan sitä mölyä syntyy jos on syntyäkseen.
 
On kyllä aika konsepti-asteella toi viritys.
Jetin kauha keulassa haavoittuvasti esillä. Lisäksi vesijetti ei ole optimaalinen propulsio tälläiseen hitaasti (uppouma nopeudella) liikkuvaan katiskaan. Tarkoitus lienee ylittää matalia jokia / järviä, eikä isoja selkosia.
Kaikenlainen kasvillisuus tukkii tehokkaasti Jetin imuaukon, ja sen jälkeen tuo on istuva ankka.
Olisko päästetty insinöörit valloilleen kustannuksia miettimättä. Tyyliin tuon pleksisen levyn saa puuhun peruuttamalla pois pelistä, lisätään milspec parkkitutkat ja törmäyksenesto. Kuitenkin levyn varsinainen taistelunkestävyys lienee kyseenalainen. Väritys kuin huvipurresta, toki läpinäkyvä ja varmaan joku heijastuksenesto siihen varmasti tehty, ettei kimalteleva vesi häikäise. Hydraulisesti nostaen kolmen neliömetrin polaroidit silmille ja tulta päin jetti kuohuen? Lopputuloksena 250 000€ ratkaisu kun siinä voisi olla käsin käännettävä teräslevy ja 350 euron kamera.
 
Pornokoppi on kaksirivinen ryhmähytti, yleinen paloautoissa:

Katso liite: 83836


Renaulteja oli kasarmilla muutama, joista ainakin yhdessä oli tällainen neliovinen hytti. En tiedä PV:llä niitä olleen 2x4 katupyöräautoissa (joka Renault S130 siis on) kuin paloautoissa ja autokouluvarustein, KaiPr autokouluautot olivat muistaakseni 5 * Sisu SK 181 pitkällä akselivälillä ja lavalla, joista yhdessä oli tällainen pornokoppi. Tästä voisi ehkä päätellä, että Rellut oli hankittu joskus 80-luvun alussa autokouluautoiksi?
Nykyään näkee Scaniaa samanlaisella kopilla. Muitakin kuin paloautoja tms. erikoisvehkeitä.
 
Liikennekasvatus mein Arsch! Ei tarvitse kovin kauaa maanteillä ajella, kun näkee, että ns. liikennekasvatus ja autokoulu eivät liity mitenkään toisiinsa, kun vaativimman koulutuksen läpäisseet raskaan liikenteen kuljettajat jatkuvasti käyttäytyvät kuin se Spielbergin elokuvan tappajakuski ajamalla maantienopeuksilla 5 m päässä takapuskurista. Joka helvetin päivä näkee tuota ainakin Kuopion seudulla.
Joo, aikoinaan kun 5-tiellä Kallansiltojen ja Savilahden tietyöt olivat meneillään niin muutaman kerran tietyöalueelle saavuttaessa ei tehnyt mieli hidastaa vauhtia sallittuun maksiminopeuteen kovinkaan nopeasti kun takana tulevasta rekasta/kuorma-autosta näkyi taustapeilistä pelkkä SCANIA teksti.🚛
 
Milloin tämä oli? Tiedätkö, oliko SavPr:llä tuolloin omaa autokoulua, vai vaatiko PV tuolloin ylipäätään kuskeiltaan muuta kuin siviilissä ajetun ajokortin?
1987. En muista autokouluautoja ainakaan nähneeni ja tietääkseni tuo siviilikortti ja pv:n ajolupa oli se käytäntö tuolloin. Noita Rellujahan oli myös muilla valtion laitoksilla kuten Postilla ja VR:lla.
 
1987. En muista autokouluautoja ainakaan nähneeni ja tietääkseni tuo siviilikortti ja pv:n ajolupa oli se käytäntö tuolloin. Noita Rellujahan oli myös muilla valtion laitoksilla kuten Postilla ja VR:lla.
Ehkä se selitys on sitten vain niin yksinkertainen, että maahantuoja on markkinoinut tuotteitaan ja tarjous on ollut hyvä. Eihän Sisulla edes tuolloin kuitenkaan monopoliasemaa PV:ssä ollut, mutta varmaankin oli suurin yksittäinen merkki. Lukemani kirjallisuus ei ulotu enää 80-luvulle asti, sen ajan kuvamateriaalissa PV:llä näkyy länsimerkeistä Scaniaa ja Mersua erilaisissa kuosissa, mutten tosiaan ole nähnyt ainoatakaan Volvoa siltä ajalta.

Tässä kuvassa tuoksahtaa tietty markkinointihenkisyys, PV tuskin noita teippauksia on tilannut.

78813442_2529305203995422_8095692548967759872_n.jpg
 
Aikoinaan sain tilaisuuden nähdä Hämeen Rykmentin kolonnan matkantekoa jossain Päijät-Hämeessä maantiellä. Jokainen kuorma-auto oli eri merkkiä. Oli Rellu, Sisu, Zil ja varmaan joku muukin.
 
Aikoinaan sain tilaisuuden nähdä Hämeen Rykmentin kolonnan matkantekoa jossain Päijät-Hämeessä maantiellä. Jokainen kuorma-auto oli eri merkkiä. Oli Rellu, Sisu, Zil ja varmaan joku muukin.
Sama tuntuu olevan edelleen vaivana, vähänkään pidemmässä marssikolonnassa on mukana Masi-Sisuja, DAF:ja, Scanioita, erilaisia MB:n ajoneuvoja ja Sisu A2045:a. Varmaan määrällisesti puolustusvoimien ajoneuvokalusto alkaa olla paremmassa kunnossa kuin koskaan, mutta merkkikirjavuus on edelleen häkellyttävä.
 
Viimeksi muokattu:
2002 Karkialammella miljoonan ajetuilla Relluilla yritettiin ilmeisesti tappaa varusmiehet häkään ja pakokaasuihin kun kaikki päästöt tunkeutuivat sinne lavapressun alle. Matkalla virikkeenä toimi se kun katseli alla viuhuvaa asfalttia lavavanerissa olleesta A4 kokoisesta reiästä.
 
Ehkä se selitys on sitten vain niin yksinkertainen, että maahantuoja on markkinoinut tuotteitaan ja tarjous on ollut hyvä. Eihän Sisulla edes tuolloin kuitenkaan monopoliasemaa PV:ssä ollut, mutta varmaankin oli suurin yksittäinen merkki. Lukemani kirjallisuus ei ulotu enää 80-luvulle asti, sen ajan kuvamateriaalissa PV:llä näkyy länsimerkeistä Scaniaa ja Mersua erilaisissa kuosissa, mutten tosiaan ole nähnyt ainoatakaan Volvoa siltä ajalta.

Tässä kuvassa tuoksahtaa tietty markkinointihenkisyys, PV tuskin noita teippauksia on tilannut.

Katso liite: 83942
Kuten muutama postaus aikaisemmin kirjoitin, Rellut tulivat pv:lle vuonna 1983 pidetyn kokeiluleirin tuloksena varuskunta-autoiksi. Testeissä oli mukana Ford Cargo 1113, Dodge Commando Valmetin moottorilla ja Renault JP11. Vuosina 1984-1986 pv hankki 112 Rellua. 35 autossa oli takalaitanostin. Lähteenä oli Mäkipirtin kirja Ulkomaiset sotilasajoneuvot 100 vuotta ja siinä on myös kuva pornohytillisestä Rellusta maininnalla, että osa kouluautoista oli varustettu jatko-ohjaamolla.

Saman kirjan mukaan Volvoja on ollut puolustusvoimilla todella vähän. Suomen YK-joukkojen käyttöön Kyprokselle pv hankki vuonna 1970 20 vuosimallien 1964-1968 Volvo L3314 Laplanderia ja näistä luovuttiin jo 1976-1979. Drakeneiden käynnistysautoina on ollut muutamia 1950-luvun Volvo-maastokuorma-auton pohjalle rakennettuja erikoisajoneuvoja. Ilmavoimilla on kirjan kuvien perusteella ollut muutamia Volvo-säiliöautoja, uusin kuva on autosta SA-4195 vuodelta 2007.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten muutama postaus aikaisemmin kirjoitin, Rellut tulivat pv:lle vuonna 1983 pidetyn kokeiluleirin tuloksena varuskunta-autoiksi. Testeissä oli mukana Ford Cargo 1113, Dodge Commando Valmetin moottorilla ja Renault JP11. Vuosina 1984-1986 pv hankki 112 Rellua. 35 autossa oli takalaitanostin. Lähteenä oli Mäkipirtin kirja Ulkomaiset sotilasajoneuvot 100 vuotta ja siinä on myös kuva pornohytillisestä Rellusta maininnalla, että osa kouluautoista oli varustettu jatko-ohjaamolla.

Saman kirjan mukaan Volvoja on ollut puolustusvoimilla todella vähän. Suomen YK-joukkojen käyttöön Kyprokselle pv hankki vuonna 1970 20 vuosimallien 1964-1968 Volvo L3314 Laplanderia ja näistä luovuttiin jo 1976-1979. Drakeneiden käynnistysautoina on ollut muutamia 1950-luvun Volvo-maastokuorma-auton pohjalle rakennettua erikoisajoneuvoa. Ilmavoimila on kirjan kuvien perusteella ollut muutamia Volvo-säiliöautoja, uusin kuva on autosta SA-4195 vuodelta 2007.
Niinpä näkyy, olen varmaan tullut ketjun tälle sivulle joku lainasi viestiäsi - tominon kautta joka hyppää välissä tulleiden viestien ohi.
 
Olisko päästetty insinöörit valloilleen kustannuksia miettimättä. Tyyliin tuon pleksisen levyn saa puuhun peruuttamalla pois pelistä, lisätään milspec parkkitutkat ja törmäyksenesto. Kuitenkin levyn varsinainen taistelunkestävyys lienee kyseenalainen. Väritys kuin huvipurresta, toki läpinäkyvä ja varmaan joku heijastuksenesto siihen varmasti tehty, ettei kimalteleva vesi häikäise. Hydraulisesti nostaen kolmen neliömetrin polaroidit silmille ja tulta päin jetti kuohuen? Lopputuloksena 250 000€ ratkaisu kun siinä voisi olla käsin käännettävä teräslevy ja 350 euron kamera.
Puolustan hieman insinöörejä tässä: joskus asiakkaan vaatimuksissa huomaa, että rahaa on enemmän kuin järkeä. Ja jos esihenkilö (projektipäällikkö tai ylempi) sattuu olemaan liian nöyräselkäinen ja palvelualtis (tai rahanahne tuntihinnoiteltuun projektiin), asiakkaan toiveesta tehdään vaatimus, eikä asiakkaalle sanota suoraan, että täyttä rahan tuhlausta. Itse suunnittelijat ja laskijat voivat kyllä jupista kahvipöydässä mitä turhuutta, mutta ei sitä noudeteta. Se itse asiassa on hyvinkin turhauttavaa. Varsinkin vihreän firman hommissa.
 
Back
Top