Miehistön kuljetus

Kehitysmaa se on suomikin, on kehitellyt vanereita monenmoisiin hommiin :)
Vaikka henkkoht pidänkin ideasta, niin veikkaan että vanerista tehdyn vehkeen saaminen CE-hyväksytysti liikenteeseen, edes PV:n käyttöön, on utopiaa.
 
Mobilistin 2/19 -lehdessä on juttu Africarista, vanerista tehdystä autosta. Perusideana kevyt ja yksinkertainen rakenne (vaneri), pitkäjoustoinen jousitus ja sileä pohja. Osoittautui erittäin maastokelpoiseksi mutta projekti jäätyi rahan ja sijoittajien puutteeseen.
Puhuiko joku vanerista? Missä Juke? ;)

Moderni vanerikomposiittirakenteinen versio Afri-Colasta, anteeksi siis Africarista MAkkaranpaistoKaveriKerholaisten ja muiden paikallispuolustusjoukkojen käyttöön puuttuu vielä MP -arsenaalista. Pieni telavetoinen talvitiedusteluajoneuvo taisi muistaakseni jo olla konseptitasolla olemassa.
 
vanerikomposiittirakenteinen
Vanerihan on itsessään komposiittia. Kuituna puu ja liima sidosaineena.

Sinänsä vaneri ei ole edes mitenkään paha vaihtoehto taivutuksella olevalle rakenteelle. Suhteellisen kevyttä, voidaan tehdä paksuksi.
 
Ennenkuin kevytajoneuvon kanssa lähdetään liiaksi laukalle, niin kannattaa muistaa miksei vaikkapa Kuplavolkkarikaan ole ollut tuotannossa vuosikymmeniin, eikä niistä olla edes kiinnostuttu juuri muuten kuin harraste- ja museoarvon kautta. Ajoneuvoilta nyt vaan on vaadittu enemmän jo pitkään.

Vaneri on kyllä aivan oiva materiaali, muttei ajoneuvokäyttöön. Vähän kuin alumiini on oiva materiaali muttei saunan lauteisiin.
 
Onkohan minusta tulossa virallinen ilonpilaaja😆 pakko on siitäkin leimasta huolimatta kysyä jälleen kerran. Mitä ihmettä täällä nyt tapahtuu? Vaneriset miehistönkuljetusvaunut on jo huippu😅 Viimeksi pahoitin mieleni dumppereista, tää on paljon parempaa.
 
Onkohan minusta tulossa virallinen ilonpilaaja😆 pakko on siitäkin leimasta huolimatta kysyä jälleen kerran. Mitä ihmettä täällä nyt tapahtuu? Vaneriset miehistönkuljetusvaunut on jo huippu😅 Viimeksi pahoitin mieleni dumppereista, tää on paljon parempaa.
Kun vähäksi aikaa käännät pääsi, propellihatut ovat jo tekemässä prototyyppiä /s
 
Vanerihan on itsessään komposiittia. Kuituna puu ja liima sidosaineena.

Komposiittihan on nykyisin lähinnä markkinointitermi. Kaikki kuulostaa hienommalta ja hitechimmältä kun sen sanotaan olevan rakennettu komposiitista. Suurin osa ihmisistä kun ei tiedä vanerin (tai esim teräsbetonin) olevan komposiittimateriaaleja...
 
Ennenkuin kevytajoneuvon kanssa lähdetään liiaksi laukalle, niin kannattaa muistaa miksei vaikkapa Kuplavolkkarikaan ole ollut tuotannossa vuosikymmeniin, eikä niistä olla edes kiinnostuttu juuri muuten kuin harraste- ja museoarvon kautta. Ajoneuvoilta nyt vaan on vaadittu enemmän jo pitkään.

Vaneri on kyllä aivan oiva materiaali, muttei ajoneuvokäyttöön. Vähän kuin alumiini on oiva materiaali muttei saunan lauteisiin.
Onkohan minusta tulossa virallinen ilonpilaaja😆 pakko on siitäkin leimasta huolimatta kysyä jälleen kerran. Mitä ihmettä täällä nyt tapahtuu? Vaneriset miehistönkuljetusvaunut on jo huippu😅 Viimeksi pahoitin mieleni dumppereista, tää on paljon parempaa.

Olisi pitänyt varmaankin laittaa enemmän näitä: ;) ;) ;) ;) Ottakaa, mutta silleen sillisti.

Luonnonmateriaalikomposiitit ja vanerit sekä erilaiset hybridimateriaalit ovat näin helteillä mukavaa tuulettelua ja välikevennystä.
Miltä kuulostaisi esim. puukomposiitista ja vaneri-alumiini-hybridimateriaalista valmistettu sähköavusteinen kauramoottoriselbststopfermann-rynnäkkökinneri?

All work and no play makes Sarek1 a dull boy…

”Pienellä askartelulla” ruotsalaisten poistamista Laplandereista olisi saatu aikanaan askarreltua jonkin verran maastokelpoisia miehistön kuljettamiseen soveltuvia panssaroimattomia ajoneuvoja. (Pinzgauer ajaa sama asian, mutta lienevät hintavampia.)

Jos panssarointia tarvitaan pyöräajoneuvoon, tällä hetkellä olemassa olevat kotimaista alkuperää olevat vastaukset ovat käytännössä akselilla Sisu GTP - Patria 6x6 - Patria AMV.
 
Back
Top