Mikä mättää puolustusministerimme toiminassa?

Kun katson tätä nimitysasiaa omalta työltäni yksityiseltä sektorilta liiketalouden alalta, niin minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä. Kaikissa firmoissa uusi johtaja tuo oman kaartinsa töihin ja jotkut entiset siirretään sivuun. Siinä mielessä tapahtunut on arkipäiväistä. Ei se minun näkökulmaani muuta mihinkään vaikka tässä nyt ei ole yrityksestä kyse. Tällaista on organisaatioiden johtaminen.

On iso ero, onko kyse yksityisestä organisaatiosta, vai ministeristä ja kansliapäälliköstä:

Yksityisellä puolella on selvä vastuuketju
  • Omistajat vastuussa omista rahoistaan, asettavat hallituksen
  • Hallitus on yleensä erittäin kokenutta ja ansioitunutta liike-elämän kaartia. Entisiä ja nykyisiä toimitusjohtajia, liikkeenjohdon asiantuntijoita jne
  • Toimitusjohtaja. Ihan kyvytöntä kaveria ei mihinkään valita. Tai kyvytön ei kauaa tehtävässä pysy. Kyvykäskin erotetaan herkästi.
  • TJ tietysti vaihtaa tarvittaessa alaisiaan jne.
  • Kaikki ovat kuitenkin samassa veneessä
Jos sitten mietitään ministeriä. Niin häntä ei kukaan varsinaisesti valitse tai karsi tehtävään. Se sovitaan puolueiden kesken. Ketään väheksymättä, ministeriksi voi päästä esim.: missi, laborantti, iskelmälaulaja, urheilija jne

Ministeriön kansliapäällikkö todennäköisesti on tai pitäisi olla taas kova jehu, vastaavasti kuten yksityisellä.

Ongelma on, että jos ministeri ei henkilökohtaisista syistä tykkää kansliapäälliköstä, hän voi tämän vaihtaa ja jopa nimittää tietyissä rajoissa oman kaverinsa tilalle.

Ainoa tapa saada ministeri vastuuseen teoistaan on julkisuuden ja poliittisen paineen kautta.
 
Puolustusministeriön henkilöstöpäätökset ovat toistaiseksi olleet korostetun epäpoliittisia. Miten lienee tulevaisuudessa?

Virallisesti on noin, mutta käytännössä on olemassa verkostoituminen ja erilaisia yhteyksiä joilla asioita päätetään. Virallinen päätös ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että ensin tehdään päätös halutun mukaisena ja sen ympärille kerätään sellaisia seikkoja jotka tukevat tehtyä päätöstä. Onko tämä viranomaismenettely jollekin uusi asia? Minulle se ei ole.

Ennenkuin persuja taas syytellään populismista, niin kannattaa muistaa että tää on taas näitä natsikortti- ja rasistikortti -juttuja.
Vertailuun voi kattella niitä Stubbin "lähes kansantasolla" olevia menneitä tempauksia, jotka tietenkään eivät ole millään tavalla populistisia :rolleyes:. Myös demareiden "no eihän tämä nyt ainakaan käy meille" -vetoja voi pohtia populismin näkökulmasta.
 
Niinistö on toiminut tässä nimitysasiassa tökerösti. On vain positiivista, että asia on tuotu julkiseen debattiin.

Totesin jo aikaisemmassa ketjussa, että jos ministerillä ei olisi valta nimittää yksin ministeriönsä kansliapäällikköä, tätä koko ongelmaa ei olisi tullut.

Myöskin, jos nimitysmuistiot olisivat julkisia ja ne pitäisi toimittaa julkisuuteen esim. viikkoa ennen nimitystä, voitaisiin näiltä ongelmilta toivottavasti välttyä vastaisuudessa.

Totta puhut, tämä ei ole ihan tarkastelua kestävällä tavalla tehty. En silti kannata meininkiä, jossa jokainen virkamies, jolle luotetaan salaista tai ainakin ei-julkistukseen tarkoitettavaa tietoa, voi halutessaan päättää puuttua tällaisiin epäkohtiin sotkemalla koko paskan julkiseen keskusteluun, ja se on ikään kuin OK. Suuret omantunnonkysymykset erikseen.

Toivon edelleen että vuotaja ja hänen apurinsa löydetään ja ura katkeaa näiden osalta tylysti. Jos ei ole luottamuksen arvoinen, niin ei tule toimia luottamustoimissa. Arvostelun systeemin epäkohtia kohtaan voi esittää rakentavammin kuin lähettämällä ei-julkisia tietoja toimittajille.
 
On iso ero, onko kyse yksityisestä organisaatiosta, vai ministeristä ja kansliapäälliköstä .

Minusta tässä ei nykyään ole paljoakaan eroa. Hallinto-organisaatioihin on viimeiset 20 vuotta viety erilaista tulosjohtamisen mallia yritystoiminnan esimerkeillä ja sellaista on otettu käyttöön.
Sen myötä tulee vääjäämättä myös muukin muutos hallintokulttuuriin.
 
Vertailuun voi kattella niitä Stubbin "lähes kansantasolla" olevia menneitä tempauksia, jotka tietenkään eivät ole millään tavalla populistisia :rolleyes:

1288651518487.jpg
 
@Honcho

Vastasin eilen illalla ehkä turhan kärjekkäästi. Pahoittelut. Syinä mm. että vähän jo väsytti, eikä jaksanut muotoilla pehmeämmin. Lisäksi käytit termejä, kuten 'kusipää', jotka eivät mielestäni kuuluneet asiaan.

Kaiken kaikkiaan kyseessä on kuitenkin laajempi kysymys - millaisen yhteiskunnan haluamme:
  • Salaisissa kamareissa, hierarkisesti tehtävät päätökset, vanhanaikainen YYA Suomi, järjestelmä joka on altis henkilökohtaisille väärinkäytöksille
  • Vai avoimen, tasa-arvoisen, modernin kansalaisyhteiskunan, johon oleellisena osana kuuluu myös sananvapaus ja moraaliset velvoitteet syrjimättömyydestä jne.
 
millaisen yhteiskunnan haluamme: Salaisissa kamareissa, hierarkisesti tehtävät päätökset, vanhanaikainen YYA Suomi, järjestelmä joka on altis henkilökohtaisille väärinkäytöksille

Kyllä näin se homma käytännössä toimii. Esimerkkejä voi hakea ihan vaikka kuntapolitiikasta lähtien ja sama jatkuu hallintokoneiston ylimmälle tasolle.

Vai avoimen, tasa-arvoisen, modernin kansalaisyhteiskunan, johon oleellisena osana kuuluu myös sananvapaus ja moraaliset velvoitteet syrjimättömyydestä jne.

Näin asia kirjoitetaan jotta kansalaiset uskovat asioiden ja päätösten tapahtuvan oikeudenmukaisesti. Tässä kohtaa yleensä herään ja lähden viemään koiraa ulos.
Lopulta EU:n ihmistuomioistuiomesta Suomi on saanut ilmeisesti eniten langettavia tuomioita ja kabineteissa tehtyjä päätöksi on pitänyt ryhtyä korjaamaan (yksilöitä koskevia esimerkkejä). kertoo kuitenkin riittävästi suomalaisesta päätöksentekokulttuurista.
 
Kyllä näin se homma käytännössä toimii. Esimerkkejä voi hakea ihan vaikka kuntapolitiikasta lähtien ja sama jatkuu hallintokoneiston ylimmälle tasolle.

Näin asia kirjoitetaan jotta kansalaiset uskovat asioiden ja päätösten tapahtuvan oikeudenmukaisesti. Tässä kohtaa yleensä herään ja lähden viemään koiraa ulos.
Lopulta EU:n ihmistuomioistuiomesta Suomi on saanut ilmeisesti eniten langettavia tuomioita ja kabineteissa tehtyjä päätöksi on pitänyt ryhtyä korjaamaan (yksilöitä koskevia esimerkkejä). kertoo kuitenkin riittävästi suomalaisesta päätöksentekokulttuurista.

Kumpaan suuntaan mielestäsi meidän tulisi pyrkiä?

Olemme tekemässä vähittäistä siirtymää ensimmäisestä jälkimmäiseen.

Puolustusministerin toiminta valitettavasti edustaa edellistä. Se on se asia, mikä meikäläistä häiritsee tässä jupakassa.
 
Mutta kuinka pitkään Niinstö on puolustusminister? Puolue rakoilee pahasti jo nyt, eikä vielä ole edes käsitelty pakolaiskysymystä.


http://yle.fi/uutiset/toinenkin_perussuomalaisvaikuttaja_ilmoitti_erostaan/8294618
Politiikka 10.9.2015 klo 7:30 | päivitetty 10.9.2015 klo 7:45
Toinenkin perussuomalaisvaikuttaja ilmoitti erostaan
Perussuomalaisten Uudenmaan piriin piirisihteeri Teijo Petäjäjärvi sanoo, että puolueväen keskuudessa on havaittavissa pettymystä.

Teijo Petäjäjärvi ja Rene Hursti ovat eronneet puolueesta vastalauseena hallituspolitiikalle. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
 
Lisäksi käytit termejä, kuten 'kusipää', jotka eivät mielestäni kuuluneet asiaan.

Jep, ei ole asiallinen termi, myönnän täysin. Se oli hetkellinen ärsyyntymisen puuska, kun tuntui ettei tätä virkakoneiston seulan lailla vuotamista oteta missään esille samalla kun Niinistön palikkamaista käytöstä ruoditaan joka paikassa. Esim. tuo letkuspeden linkkaama HS:n kirjoitus on TODELLA osoitteleva ja vähättelevä, vaikka en Niinistön kanssa samaa mieltä läheskään kaikesta olekaan.
 
Mutta kuinka pitkään Niinstö on puolustusminister? Puolue rakoilee pahasti jo nyt, eikä vielä ole edes käsitelty pakolaiskysymystä.


http://yle.fi/uutiset/toinenkin_perussuomalaisvaikuttaja_ilmoitti_erostaan/8294618
Politiikka 10.9.2015 klo 7:30 | päivitetty 10.9.2015 klo 7:45
Toinenkin perussuomalaisvaikuttaja ilmoitti erostaan
Perussuomalaisten Uudenmaan piriin piirisihteeri Teijo Petäjäjärvi sanoo, että puolueväen keskuudessa on havaittavissa pettymystä.

Teijo Petäjäjärvi ja Rene Hursti ovat eronneet puolueesta vastalauseena hallituspolitiikalle. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Ei liity aiheeseen mitenkään. Nämä eroavat näiden säästöpäätösten takia.
 
Kumpaan suuntaan mielestäsi meidän tulisi pyrkiä?

Kääntäisin homman toisinpäin.
Päätökset jotka suoraan koskettavat kansalaisia yksilöinä tai ryhminä - enemmän avoimmuutta ja kansalaisten osallistumista. Hyvä veli kerhot pois näistä.
Päätökset hallinnon johtotasolla tehdään niillä mandaateilla mitä johdolla on. Tottakai erilaiset hyväveli-klikit kilpailevat keskenään, mutta jos perinteiset häviävät niin hyväksyy vaan muuttuneen maailman. Ei samat hyvätvelit voi jatkuvasti auttaa vain toisilleen takkia päälle.
 
Kumpaan suuntaan mielestäsi meidän tulisi pyrkiä?

Olemme tekemässä vähittäistä siirtymää ensimmäisestä jälkimmäiseen.

Puolustusministerin toiminta valitettavasti edustaa edellistä. Se on se asia, mikä meikäläistä häiritsee tässä jupakassa.

Mielestäni avoimuus on tärkeää, mutta toisaalta, jokaista asiaa josta on eri mieltä (tai pahempi: Ihmistä josta ei henk koht pidä) ei voi hoitaa siten, että luottamuksellista tietoa saavat virkamiehet vuotavat asian heti vaikka Iltalehti-tyyppisiin medioihin. Niinistö (ja Juusti!!) eivät ole VARMASTI romuttamassa Suomen puolustusta ja kv-suhteita siten kuin julkisuudessa nyt käytännössä maalaillaan, törkeän mustavalkoisesti!

Totta on että tässä on kehittämisen varaa. Asialle on kuitenkin VARMASTI asiallisempia etenemistapoja kuin vuotaminen mediaan, asiasta josta tavallinen tallaaja ei ymmärrä mitään (mutta josta esim. HS ystävällisesti "valistaa" tuollaisilla mustavalkoisilla p-ajutuilla kuin tänne linkitettiin).
 
Puolue rakoilee pahasti jo nyt, eikä vielä ole edes käsitelty pakolaiskysymystä.

Onko se ollenkaan huono juttu jos joitain mielisuuntia lähtee pois? Kaikki natsitkin saavat lähteä. Persuille suotakoon kasvaminen ja siihen liittyy erilaista säätöä ja muovautumista. Lopputulos ratkaisee ja sitä näemme vasta seuraavissa vaaleissa.
 
Mielestäni avoimuus on tärkeää, mutta toisaalta, jokaista asiaa josta on eri mieltä (tai pahempi: Ihmistä josta ei henk koht pidä) ei voi hoitaa siten, että luottamuksellista tietoa saavat virkamiehet vuotavat asian heti vaikka Iltalehti-tyyppisiin medioihin.

On joitain asioita joissa pitää vaan näyttää johtajuutta. Ei Suomessa saada mitään päätöksia aikaiseksi jos kaikesta vain diskuteerataan. Vaikka yhteiskuntasopimuksen ja hallituksen uusien linjausten esimerkit ei ehkä suoraan sovi tähän puolustusministeriön hallinnon järjestämiseen, niin osoittee ne kuitenkin että kaikkia ei vaan voi miellyttää.
Jos hallinnoissa voidaan tehdä päätöksiä suppeammalla piirillä niin siitä vaan sen mukaisesti millä mandaatilla johtajat liikkuu.

.
 
Onko se ollenkaan huono juttu jos joitain mielisuuntia lähtee pois? Kaikki natsitkin saavat lähteä. Persuille suotakoon kasvaminen ja siihen liittyy erilaista säätöä ja muovautumista. Lopputulos ratkaisee ja sitä näemme vasta seuraavissa vaaleissa.

Tietty jotkut odottavat "housut märkinä" PS:n hajoamista. En usko että näin tulee tapahtumaan, on muissakin puolueissa erilaisia suuntauksia. Ne lähtevät joille on ylläri ettei kolmasosalla hallituspaikoista voi sanella maan asioita. Toisaalta äänestäjiä voi tulla lisääkin muualta.
 
Toisaalta äänestäjiä voi tulla lisääkin muualta.
Juuri näin. Lisää porukkaa tulee kun linjaukset muotoutuvat sellaisiksi, että yhä enempi suomalasia kokee samaistumista eikä koe leimautumista äärilaidan kannattajaksi. Kovat arvot voivat olla eri asia kuin ääriarvot.
Siis ihan perus suomalaisia asioita kehään :)
 
Juuri näin. Lisää porukkaa tulee kun linjaukset muotoutuvat sellaisiksi, että yhä enempi suomalasia kokee samaistumista eikä koe leimautumista äärilaidan kannattajaksi. Kovat arvot voivat olla eri asia kuin ääriarvot.
Siis ihan perus suomalaisia asioita kehään :)

Niin, itse äänestin Kokoomuksen Marko Forssia. Periaatteessa sama mies olisi voinut olla PS:n riveissäkin ilman ongelmia.

En ole koskaan äänestänyt Persuja, mutta mitä enemmän tätä loanheittoa seuraa esim. tuo täysin naurettavuuksiin menevä HS:n kolumni jossa Niinistö nyt vie meidät takaisin kivikirveiden aikakaudelle saa minut sille linjalle, että pitäisikö äänestää PSää ensi kerralla vaikka sopivaa ehdokasta ei omasta vaalipiiristä löytyisikään. Loanheitolla PS:n tuhoamista yrittävät eivät ymmärrä yhtään mitään suomalaisesta kansanluonteesta.
 
Mielestäni avoimuus on tärkeää, mutta toisaalta, jokaista asiaa josta on eri mieltä (tai pahempi: Ihmistä josta ei henk koht pidä) ei voi hoitaa siten, että luottamuksellista tietoa saavat virkamiehet vuotavat asian heti vaikka Iltalehti-tyyppisiin medioihin. Niinistö (ja Juusti!!) eivät ole VARMASTI romuttamassa Suomen puolustusta ja kv-suhteita siten kuin julkisuudessa nyt käytännössä maalaillaan, törkeän mustavalkoisesti!

Totta on että tässä on kehittämisen varaa. Asialle on kuitenkin VARMASTI asiallisempia etenemistapoja kuin vuotaminen mediaan, asiasta josta tavallinen tallaaja ei ymmärrä mitään (mutta josta esim. HS ystävällisesti "valistaa" tuollaisilla mustavalkoisilla p-ajutuilla kuin tänne linkitettiin).
Eihän Juustia ole mollattu, päinvastoin kehuttu! Prosessi monine kummallisine muistioineen on ollut taitamaton. Kansliapäällikön perinteisen toimenkuvan mukaan Räty on pätevämpi, mutta jos painotetaan materiaalihallintoa ja hankintoja, Juusti. Jos Niinistö olisi ensimmäisessä muistiossaan todennut tämän ja avustaja jättänyt Rädyn vähättelyn pois, Juusti olisi jo kansliapäällikkö. Ministerit tulevat ja menevät, virkamihet ovat pitkäaikaisia.
 
Eihän Juustia ole mollattu, päinvastoin kehuttu! Prosessi monine kummallisine muistioineen on ollut taitamaton. Kansliapäällikön perinteisen toimenkuvan mukaan Räty on pätevämpi, mutta jos painotetaan materiaalihallintoa ja hankintoja, Juusti. Jos Niinistö olisi ensimmäisessä muistiossaan todennut tämän ja avustaja jättänyt Rädyn vähättelyn pois, Juusti olisi jo kansliapäällikkö. Ministerit tulevat ja menevät, virkamihet ovat pitkäaikaisia.

Luin tämän ensin, että pitkävihaisia... :rolleyes: Ei olis välttämättä sekään mennyt vikaan pahasti.

Kunhan eivät vaan kehittäisi tästä syystä kuvitelmia korvaamattomuudestaan.
 
Back
Top