Mikä mättää puolustusministerimme toiminassa?

No mistä ne sitten meteliä pitävät? Tai oikeammin pitäisi kysyä, että miksi tästä sitten on noussut meteli, jos ministeri tekee nimitykset ja joka kävelee kenraalien (ja kansliapäälliköiden) yli?

Koska yleensä päteviä kansliapäälliköitä ei vaihdeta vaikka kansliapäälliköllä olisi mielipiteitä. Eri asia jos on ryssinyt. Ministeri toki voi tehdä päätöksiä pärstäkertoimen perusteella "koska voi", mutta ei sitten pidä ihmetellä miksi syntyy älämölöä.



Näkisin nyt tässä olevan juuri se, että halutaan poistaa tuo edellisen hallinnon "lemmikki". Reaktio on toki tavallista rajumpi, johtuisiko siitä, että kadettiupseerit päättivät puolustaa omaansa ja juoksivat vanhojen kaveriensa luokse?
Toistan nyt että kansliapäällikkö ei ole poliittinen virka ja politiikka menee aina kansliapäällikön ohi, jos tarvis. Virkamieskunta toteuttaa kyllä politiikkojen hölmöilyä, jos käsketään, mutta virkavelvollisuutena on antaa alan asiantuntemusta.

Oletko sitä mieltä että politisoidaan virkakunta, kun suuri osa asiaa tuntevista haluaa vähentää politisointia?
 
No mistä ne sitten meteliä pitävät?
Toistan aiemmin sanottua, mutta menköön :)
Näkemykseni mukaan pohjimmiltaan kyse on kahdesta asiasta.
Toinen on se "koska mä nyt voin", eli aavistuksen kiivas ja omapäinen luonne, joka ei siitä syystä aina ole tullut kaikkien kanssa toimeen. Tähän asti tilanne on ollut se, "ettei ole voinut" ja joku (sotilas) ehkä sitten "on voinut".
Toinen on sitten se, että Puolustusvoimia on nyt johdonmukaisesti ajettu tarkoituksenmukseksi arvioituun suuntaan reilut 15 vuotta ja hiukan kauemminkin. Homma alkaa lähestyä pikkuhiljaa maaliaan. Nyt kuitenkin ministeri monien mielestä haluaa yhtäkkiä pakittaa taaksepäin. Se tuntuu monesta järjettömältä ja vähäisten resurssien tuhlaamiselta. Rädyllä on ollut tässä prosessissa ammattimiehenä oma osuutensa, joka nyt näyttää jäävän kesken pakittamisen myötä.

Tuossa ne isoimmat jutut mielestäni on. Ensimmäinen on siis tosiasiassa typerää hiekkalaatikkokinastelua, jälkimmäinen oikeasti iso kysymys jopa valmiuden kannalta.
 
Käsittääkseni persut ovat vuosikausia vastustaneet poliittisia virkanimityksiä. Nyt kuitenkin kun tulee eka kansliapäällikön nimitys, persuministeri toteuttaa poliittisen nimityksen (vaikkakin nähtävästi lähinnä nykyisen viranhaltijan torjumisena). Joku tässä ei nyt stemmaa.

Juusti ei ole perussuomalainen. Kaikki perussuomalaisten nimitykset, jotka ei mene kokoomuksen ja virkakoneiston mielen mukaan on nyt poliittisia virkanimityksiä? Hankalampi tästä maasta on löytää nimityksiä joita ei ole tehty puoluekirjan perusteella tai avulla. Tämä nimitys on yksi niistä.
 
Politiikkaradio:
Kansliapäällikkökohu paisuu - onko kyse savustusoperaatiosta?
(6:38) Pekkarinen ja Wallin vastailemassa.
http://areena.yle.fi/1-2986192
 
Juusti ei ole perussuomalainen. Kaikki perussuomalaisten nimitykset, jotka ei mene kokoomuksen ja virkakoneiston mielen mukaan on nyt poliittisia virkanimityksiä? Hankalampi tästä maasta on löytää nimityksiä joita ei ole tehty puoluekirjan perusteella tai avulla. Tämä nimitys on yksi niistä.
Lue uudelleen "(vaikkakin nähtävästi lähinnä nykyisen viranhaltijan torjumisena)". En ole väittänyt Juustia persuksi.

Jos nimitys ei ole poliittinen, onko se sitten ministeriökiusaamista? ;)
 
Toistan aiemmin sanottua, mutta menköön :)
Näkemykseni mukaan pohjimmiltaan kyse on kahdesta asiasta.
Toinen on se "koska mä nyt voin", eli aavistuksen kiivas ja omapäinen luonne, joka ei siitä syystä aina ole tullut kaikkien kanssa toimeen. Tähän asti tilanne on ollut se, "ettei ole voinut" ja joku (sotilas) ehkä sitten "on voinut".
Toinen on sitten se, että Puolustusvoimia on nyt johdonmukaisesti ajettu tarkoituksenmukseksi arvioituun suuntaan reilut 15 vuotta ja hiukan kauemminkin. Homma alkaa lähestyä pikkuhiljaa maaliaan. Nyt kuitenkin ministeri monien mielestä haluaa yhtäkkiä pakittaa taaksepäin. Se tuntuu monesta järjettömältä ja vähäisten resurssien tuhlaamiselta. Rädyllä on ollut tässä prosessissa ammattimiehenä oma osuutensa, joka nyt näyttää jäävän kesken pakittamisen myötä.

Tuossa ne isoimmat jutut mielestäni on. Ensimmäinen on siis tosiasiassa typerää hiekkalaatikkokinastelua, jälkimmäinen oikeasti iso kysymys jopa valmiuden kannalta.

No, annetaan tämän olla tästä aiheesta.

Sinulle minulla oli itseasiassa kysymys: Tässä taannoin oli juttua noista miinoista ja niitä korvaavista jutuista ja oli puhetta siitä, että miten panssarimiinoituksen voi suojata raivaukselta. Itse mietin sitä, että voisiko viuhkamiinat, kaukolaukaisimet ja mastonseurantatutkan yhdistää suojaamaan kenttää, sinä sanoit että siihen oli muut konstit. Oletan, että et tarkoittanut silloin Hystrix -systeemiä? Tuli vain mieleen, koska uutinen niistä tuli melkeimpä heti sen jälkeen. Mutta ilmaisit asian siten, että ei tainnut olla Hystrix kyseessä.
 
Politiikkaradio:
Kansliapäällikkökohu paisuu - onko kyse savustusoperaatiosta?
(6:38) Pekkarinen ja Wallin vastailemassa.
http://areena.yle.fi/1-2986192

Tuntuuko kenestäkään, että tuota tyyppiä hehkutetaan aivan liikaa? "osaa asiansa erittäin hyvin, on toiminut sekä Suomessa että kansainvälisesti tavalla, joka herättää erittäin suurta luottamusta, uskomaton kontaktiverkosto, laaja perspektiivi"

Tietenkin olen tässä asiassa tietyllä tavalla puolueellinen kun olen kerran ottanut väittelyssä yhden kannan, mutta tuollaiset hehkutukset panevat ajattelemaan, että milloin KRP on tutkimassa tuota virkamiestä?
 
Tässä vielä Iltasanomien kirjoitus, josta kopypastean viestiin vain otsikon.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1441077824849.html

Minua on painostettu” – puolustusministeri Jussi Niinistö jyrähti nimityskohusta

Kirjoituksessa kiinnitti huomiota erityisesti ministerin lausahdus:

"Perussuomalaisten ministeriryhmässä olemme lähteneet siitä, että kuhunkin julkiseen tehtävään haetaan isänmaan kannalta parasta väkeä. Haluan painottaa että mikään eturyhmä, ammattikunta tai hyväveli-verkosto ei voi olla sellainen, että se kävelee parlamentaarista luottamusta nauttivan ministerin tahdon yli, Niinistö jyrähti."

Tämän perusteella voinee tehdä päätelmän, että ministeri on ottanut pari reipasta kroolausliikettä vastavirtaan eikä ole toiminut hmm... konsensuksen asettamien odotusten mukaisesti. Kirjoitus tukee myös edellisen viestini päätelmän kohtaa 1), jonka mukaan nimitysasian hiertävä epäkohta on se, että kenraali Juusti edustaa jonkun konklaavin mielestä "väärää" sotilaiden henkilöstöryhmää.

Hieman hassuna retoriikan yksityiskohtana olen varsinkin uutisten kommenttiketjuissa tasaisen toistuvasti huomannut, että Rätyn tapauksessa kenraalin arvoa ja ansioita korostetaan erityisellä pieteetillä, mutta vastaavasti Juustin kenraalinarvo sekä erityisesti siihen liittyvät ansiot jäävät kuin puolitahattomasti kokonaan mainitsematta - ikään kuin niitä ei edes olisi olemassa.

Retoriikan näkökulmasta kyseessä on ikivanha tekniikka, jonka tarkoitus on toisen osapuolen korostaminen ja toisen nollaaminen, jolloin syntyvä vahva kontrasti tarjoaa valmiin mielikuvan toisen osapuolen puolesta, mikä on kuitenkin todellisuudessa täyttä hölynpölyä. Vaikka Suomessa on kenraaleita jo melkein joka oksalla, niin koko väestöön tai edes kantahenkilökuntaan suhteutettuna vain harva kykenee kenraalin sotilasarvon saavuttamaan. Se ei tule kenellekään tyhjästä eikä varsinkaan ilman ansioita.


Joko luin huolimattomasti, tai sitten et maininnut tätä valittavan henkilön pätevyysulottuvuutta. Yleinen käsitys lienee, että kukaan tässä valtakunnassa ei ole parempi hoitamaan tuota postia, kuin Räty. Jos paikalle väen väkisin runnotaan Juusti, joka on tosin pätevä, muttei yhtä pätevä kuin Räty, on käsissä ongelma. On tietysti täysin subjektiivinen näkemys kuka on pätevä, kun mitään objektiivista mittaria asiasta ei ole.

Muuten olen pääosin samaa mieltä noista kohdista - ne ovat jollain tavalla tässä koko sopassa mausteena, ja voi toki olla, että siellä on myös sellaisia yrttejä, että niistä ei (vielä) ole kuultu mitään.

Millä perusteella ja kenen mukaan tämä on "yleinen käsitys"? Huomautan, että pätevyysulottuvuus on hyvin subjektiivinen ja pätevyyteen perustuvan puoltojärjestyksen olevan täysin riippuvainen arvioinnissa painotettavista asioista. Molemmat kenraalit ovat aivan varmasti päteviä tehtävään ja molemmilla on omat vahvuusalueensa, joten vaikka valinnan suorittaisi kolikkoa heittämällä, niin ratkaisua tarvitsisi tuskin myöhemmin katua. Kysymys ei ole mistään pätevä - epäpätevä -valinnasta, vaan lähinnä osaamisalueiden painotuksesta.
 
Juustin nimitys käynnistää nimitysketjun. Seuraavaksi Niinistö nimittäisi uuden ylijohtajan, sitten mahdollisesti johtajan jne. Muistaakseni myös toinen ylijohtaja on lähdössä, tosin ulkomaille ja virkavapaalle. Unohtakaa hetkeksi puoluepolitiikka ja miettikää minkä kuvan tästä kaikesta saa.
 
Minusta on aika selvää, että tässä on isompia asioita taustalla, kuin vain huoli pätevyydestä, joka on toisella erinomainen ja toisella hyvä. Yllätys Nato-jäsenyyteen en usko näin heikolla kansan kannatuksella, joten vaihtoehdoiksi jää puolustusvoimien tulevat hankinnat ja organisaatio-rakenne.
 
Niinistö on selkeästi syystä tai toisesta halunnut eroon Rädystä - siitä ei ole epäilystäkään. Syitä voi tässä vaiheessa vain arvailla, mutta on hyvin mahdollista että ne ovat jotakin mikä ei omasta mielestäni ole riittävä syy.

On kuitenkin omasta mielestä paljon suuremman tuntuinen fiasko, että joku kusipää on TAAS vuotanut salaisia dokumentteja puolustusministeriöstä. Taholta, joka vastaa maan ulkoisesta turvallisuudesta. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi jokin suuri omantunnonkysymus a la Snowden, mutta kuitenkin kyse on HENKILÖNVAIHDOKSESTA, olkoon miten merkittävässä vakanssissa tahansa. Räty on varmasti kova luu, mutta ei varmasti Juustin tai jonkun muun valinta mitenkään merkittävässä määrin pysäytä Suomen NATO-yhteistyötä eikä Suomen Raskas myöskään siirry takaisin 70-luvun jättiläismäiseen pystykorva-polkupyörä-reserviin. Vaikka Rädyn savustaminen söisi miten paljon tahansa, on Niinistöllä oikeus tehdä se, avautumiset voisi tehdä ns. talon sisällä. Mutta joku nyt sitten päätti rikkoo Suomen lakia ja pettää täydellisesti sen luottamuksen joka hänelle on osoitettu, koska on eri mieltä HENKILÖNVAIHDOKSESTA. Ei herätä luottamusta koko lafkaan! Toivottavasti syyllinen saadaan vihdoin kiinni ja saa kovan rangaistuksen sen mukaan mitä asteikko mahdollistaa.
 
On kuitenkin omasta mielestä paljon suuremman tuntuinen fiasko, että joku kusipää on TAAS vuotanut salaisia dokumentteja puolustusministeriöstä. Taholta, joka vastaa maan ulkoisesta turvallisuudesta. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi jokin suuri omantunnonkysymus a la Snowden, mutta kuitenkin kyse on HENKILÖNVAIHDOKSESTA, olkoon miten merkittävässä vakanssissa tahansa. Räty on varmasti kova luu, mutta ei varmasti Juustin tai jonkun muun valinta mitenkään merkittävässä määrin pysäytä Suomen NATO-yhteistyötä eikä Suomen Raskas myöskään siirry takaisin 70-luvun jättiläismäiseen pystykorva-polkupyörä-reserviin. Vaikka Rädyn savustaminen söisi miten paljon tahansa, on Niinistöllä oikeus tehdä se, avautumiset voisi tehdä ns. talon sisällä. Mutta joku nyt sitten päätti rikkoo Suomen lakia ja pettää täydellisesti sen luottamuksen joka hänelle on osoitettu, koska on eri mieltä HENKILÖNVAIHDOKSESTA. Ei herätä luottamusta koko lafkaan! Toivottavasti syyllinen saadaan vihdoin kiinni ja saa kovan rangaistuksen sen mukaan mitä asteikko mahdollistaa.
Onko tässä hieman sama kuin laittomissa lakoista? Ammattikunnan etujen ajamista keinoja kaihtamatta?

Ei Juusti varmastikaan Suomen puolustuskykyä niin pahasti voi uhata, että tälläinen tietovuoto olisi ymmärrettävissä.
 
On kuitenkin omasta mielestä paljon suuremman tuntuinen fiasko, että joku kusipää on TAAS vuotanut salaisia dokumentteja puolustusministeriöstä. Taholta, joka vastaa maan ulkoisesta turvallisuudesta. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi jokin suuri omantunnonkysymus a la Snowden, mutta kuitenkin kyse on HENKILÖNVAIHDOKSESTA, olkoon miten merkittävässä vakanssissa tahansa. Räty on varmasti kova luu, mutta ei varmasti Juustin tai jonkun muun valinta mitenkään merkittävässä määrin pysäytä Suomen NATO-yhteistyötä eikä Suomen Raskas myöskään siirry takaisin 70-luvun jättiläismäiseen pystykorva-polkupyörä-reserviin. Vaikka Rädyn savustaminen söisi miten paljon tahansa, on Niinistöllä oikeus tehdä se, avautumiset voisi tehdä ns. talon sisällä. Mutta joku nyt sitten päätti rikkoo Suomen lakia ja pettää täydellisesti sen luottamuksen joka hänelle on osoitettu, koska on eri mieltä HENKILÖNVAIHDOKSESTA. Ei herätä luottamusta koko lafkaan! Toivottavasti syyllinen saadaan vihdoin kiinni ja saa kovan rangaistuksen sen mukaan mitä asteikko mahdollistaa.

Tuohonkohan se Rädyn "uskomaton kontaktiverkosto" viittasi?
 
Tuohonkohan se Rädyn "uskomaton kontaktiverkosto" viittasi?

:D

No vähintään MYÖS tuohon. Voisivat vaan kontaktit tajuta, että syödessään valtion leipää, heidän uskollisuutensa pitää olla valtiolle eikä yksittäiselle jannulle. Laitan minäkin Tuntematon-sitaatin: "Sota ei kaipaa yhtä miestä, olkoonpa tämä sitten millainen tahansa. "
 
Niinistö on selkeästi syystä tai toisesta halunnut eroon Rädystä - siitä ei ole epäilystäkään. Syitä voi tässä vaiheessa vain arvailla, mutta on hyvin mahdollista että ne ovat jotakin mikä ei omasta mielestäni ole riittävä syy.

On kuitenkin omasta mielestä paljon suuremman tuntuinen fiasko, että joku kusipää on TAAS vuotanut salaisia dokumentteja puolustusministeriöstä. Taholta, joka vastaa maan ulkoisesta turvallisuudesta. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi jokin suuri omantunnonkysymus a la Snowden, mutta kuitenkin kyse on HENKILÖNVAIHDOKSESTA, olkoon miten merkittävässä vakanssissa tahansa. Räty on varmasti kova luu, mutta ei varmasti Juustin tai jonkun muun valinta mitenkään merkittävässä määrin pysäytä Suomen NATO-yhteistyötä eikä Suomen Raskas myöskään siirry takaisin 70-luvun jättiläismäiseen pystykorva-polkupyörä-reserviin. Vaikka Rädyn savustaminen söisi miten paljon tahansa, on Niinistöllä oikeus tehdä se, avautumiset voisi tehdä ns. talon sisällä. Mutta joku nyt sitten päätti rikkoo Suomen lakia ja pettää täydellisesti sen luottamuksen joka hänelle on osoitettu, koska on eri mieltä HENKILÖNVAIHDOKSESTA. Ei herätä luottamusta koko lafkaan! Toivottavasti syyllinen saadaan vihdoin kiinni ja saa kovan rangaistuksen sen mukaan mitä asteikko mahdollistaa.
Älä nyt sentää ilman todisteita syytä puolustusministeriön virkamiehiä. Muistio on varmasti toimitettu myös valtioneuvoston jäsenille ja virkamiehille. Ei sitä yllättäen paiskata pöytään juuri ennen päätöstä. Vuoto voi olla missä tahansa! On sitten toinen juttu, miksi perustelumuistion pitäisi olla salainen?
 
Älä nyt sentää ilman todisteita syytä puolustusministeriön virkamiehiä. Muistio on varmasti toimitettu myös valtioneuvoston jäsenille ja virkamiehille. Ei sitä yllättäen paiskata pöytään juuri ennen päätöstä. Vuoto voi olla missä tahansa! On sitten toinen juttu, miksi perustelumuistion pitäisi olla salainen?

No niin, jos näin on niin sitten likainen myyrä voi olla missä tahansa.

Ainakaan itsellä ei ole koskaan ollut tapana julkaista mitään, mitä työnantaja ei halua julkiseksi ennen aikojaan. Onko se sitten virallisesti julkinen? Ilmeisesti valtiolla on niin ässätason sakkia hommissa että he voivat olla oma-aloitteisia näissä julkistushommissa.
 
Lue uudelleen "(vaikkakin nähtävästi lähinnä nykyisen viranhaltijan torjumisena)". En ole väittänyt Juustia persuksi.
Jos nimitys ei ole poliittinen, onko se sitten ministeriökiusaamista? ;)

Lähinnä tähän kohtaan vastasin: "Nyt kuitenkin kun tulee eka kansliapäällikön nimitys, persuministeri toteuttaa poliittisen nimityksen"

Varmaankin politiikan linjaerot ovat sinällään olleet vaikuttamassa päätöksentekoprosessiin, mutta perinteistä poliittista virkanimitystä tästä ei saa tekemälläkään.

Puolustushallinnon asiakirjojen jatkuva vuotaminen julkisuuteen onkin jo oikeasti huolestuttavaa.
 
Fencer kirjoitti:
"Joko luin huolimattomasti, tai sitten et maininnut tätä valittavan henkilön pätevyysulottuvuutta. Yleinen käsitys lienee, että kukaan tässä valtakunnassa ei ole parempi hoitamaan tuota postia, kuin Räty. Jos paikalle väen väkisin runnotaan Juusti, joka on tosin pätevä, muttei yhtä pätevä kuin Räty, on käsissä ongelma. On tietysti täysin subjektiivinen näkemys kuka on pätevä, kun mitään objektiivista mittaria asiasta ei ole."

Millä perusteella ja kenen mukaan tämä on "yleinen käsitys"? Huomautan, että pätevyysulottuvuus on hyvin subjektiivinen ja pätevyyteen perustuvan puoltojärjestyksen olevan täysin riippuvainen arvioinnissa painotettavista asioista. Molemmat kenraalit ovat aivan varmasti päteviä tehtävään ja molemmilla on omat vahvuusalueensa, joten vaikka valinnan suorittaisi kolikkoa heittämällä, niin ratkaisua tarvitsisi tuskin myöhemmin katua. Kysymys ei ole mistään pätevä - epäpätevä -valinnasta, vaan lähinnä osaamisalueiden painotuksesta.

"Yleinen käsitys" mielestäni tarkoittaa tässä tapauksessa asiaa paremmin tuntevien ihmisten lausuntojen perusteella esitettyä näkemystä tai vakiintunutta käsitystä asiasta, johon minun tiedossani ei ole tullut soraääniä kuin Jussi Niinistöltä ja tämän avustajalta. Julkisuudessa ei ole otettu yhtä voimakkaasti kantaa Juustin puolesta, vaikka tämä on, kuten juuri ilmaisin, ilmeisen pätevä virkaan. Huomioitavaa on, että kannaotot ovatkin nyt olleet mallia "miksi pätevä ja noheva Räty heivataan pois, kun hän on paras mies hoitamaan tehtävää". Kukaan ei siis ole suoraan sanonut, että Juusti olisi epäpätevä. Tulkitsen niin, että Räty hoitaa hommiaan arvosanalla kiitettävä, ja oletuksena Juusti hoitaisi arvosanalla hyvä. Hyvä riittäisi, mutta kiitettävää olisi tarjolla.

Huomautat minulle, että pätevyyden arviointi on subjetiivinen asia. Huomautat lisäksi, että Juusti on myös pätevä. Näistä seikoista olemme täsmälleen samaa mieltä, sillä juurihan minä alkuperäsiessä viestissä niin sanoin, eikö vain?

Se, mitä yllä sanon, ei ole tulosta viiltävästä henkilökohtaisesta analyysista hakijoiden pätevyydestä. Minulla, ja olettaisin, ettei kellään tällä palstalla, ole todellista kykyä arvioida, mitä kansliapäälliköltä vaaditaan. Itse luotan minua viisaampien arvioihin, joissa Räty on arvioitu parhaaksi. Minulle se riittää. Jussi Niinistö on tehnyt valinnan huomenna torstaina kuultavin perustein, ja sillä hyvä. Kun kaksilla rattailla ei voi ajaa, niin emme tule tietämän kumpi tuon pestin olisi hoitanut paremmin. Toivon vain, ettei nimityksellä ole negatiivisia seurauksia.
 
Onko kukaan pohtinut tätä linjaeroa Niinistön ja Rädyn välillä? Onko Räty vääristellyt asian laitaa viestinnässään ja painottanut ikäluokkien pienenemistä kun kyse on ollut valikoivaan asevelvollisuuteen siirtymisestä kutsuntalääkärien ohjeistuksien kautta?

Vai onko vain wanhanaikaista ottaa mukaan sitä "heikointa ainesta" joka juuri ja juuri pärjää kavereiden tuella varusmiespalveluksessa, joita oli kyllä mukana silloin kun itse varusveijarina heiluin? Maavoimien uusi tst-tapa ja silleen?

http://yle.fi/uutiset/puolustusmini...ta_voi_tulla_jopa_puute_petipaikoista/8287852

"– Puolustusvoimauudistus jouduttiin tekemään ankarien budjettisäästöjen puitteissa. Nyt kun tiedämme, että ikäluokat eivät ole pienenemässä ainakaan sillä tavalla kuin on väitetty, niin voi tulla jopa puute petipaikoista."

Mutta tällaista tämä on kun päästetään kansa vaikuttamaan demokraattisesti, voi tulla poliitikkoja joita ei ole riittävästi opastettu ja ostettu etukäteen. Siksi pitää pitää yhteiskunnallinen protesti pois parlamentaarisesta järjestelmästä. Mutta kun se ei näytä onnistuvan pidemmän päälle edes Ruotsissa, voi voi.
 
Meillehän tulee tänä vuonna 30.000 iältään varusmiespalvelukseen soveliasta uutta kansalaista, joten Niinistön näkemys petipaikkojen vajauksesta vaikuttaa aivan oikealta. ;)
 
Back
Top